Hur få tätt vid ventil?

John L

Medlem
Hur få tätt vid ventil?
Håller på och krånglar med slanglöst på min nya hoj. Fälgarna är asymetriska (WTB Asym i23) och det är lögn i helvete att få det tätt vid ventilen. Någon som har ett hett husmorstips? Jag kör med gorillatape och ventiler med någon slags konisk gummiring/packning ner mot fälgen.

Vulktejp kanske?

Hur få tätt vid ventil?
Säker att det läcker vid ventilen? Kan vara läckor från nippelhålen som ser ut att vara ventilens fel då luften endast kan ta sig ut från ventilhålet.

Hur få tätt vid ventil?
BjornR sa:
Säker att det läcker vid ventilen? Kan vara läckor från nippelhålen som ser ut att vara ventilens fel då luften endast kan ta sig ut från ventilhålet.

+1

Jag hade liknande symptom på ett hjul som bråkade. Löstes genom att riva gammal tejp, rengöra ordentligt och tejpa på nytt.

/Johan

Hur få tätt vid ventil?
John L sa:
Håller på och krånglar med slanglöst på min nya hoj. Fälgarna är asymetriska (WTB Asym i23) och det är lögn i helvete att få det tätt vid ventilen. Någon som har ett hett husmorstips? Jag kör med gorillatape och ventiler med någon slags konisk gummiring/packning ner mot fälgen.

Vulktejp kanske?

Jag håller med Björn och Johan. När jag stansar så ser jag till att tejpens överlapp är vid ventilen, och borrar ett hål för ventilhålet i överlappet, med en borrbit som ger ett hål som blir tajt runt ventilen. Sen hjälper det att trycka in gummisidan av ventilen när man drar åt muttern. Det är alla tips jag kan komma på.

Hur få tätt vid ventil?
Jag bråkade nyligen med en likande fälg, assymetrisk bontrager, rätt smal och ekerhål vid sidan av kanalen.
Rev tillslut bort tubeless-tejpen och ersatte med 2 varv eltejp då det behövdes tejp som gick att stretcha för stt få tätt nere i kanalen.
Symptomen var just också att luften pös ur vid ventilen, men när jag rev bort tejpen var det gucka under den nästan hela varvet runt.

Hur få tätt vid ventil?
Har kört med vulktejp runt ventilen med gott resultat vid kass form på ventil och fälg.

Senast ändrad:
Hur få tätt vid ventil?
Har haft liknande, kolla tejpen är tät är det första som övriga sagt, men kika även på anliggningen ventilflänsen mot insida fälg.
Jag har haft problem med just sådana ventilhus du beskriver. Körde smältlimpistol en gång men föredrar ventilhus som har en tydlig fläns med o-ring, ibland får man lägga dit en extra om profilen på fälgen är för rund.

Hur få tätt vid ventil?
Testa en annan typ av ventil, tätningen kan se rätt olika ut och passar olika bra mot olika fälgar, har själv råkat ut för en del kombinationer som varit helt omöjliga tills jag bytt ventil med annan utformning.

Bilagor

• images.jpg
    images.jpg
    6.1 KB · Besök: 114
  • images1.jpg
    images1.jpg
    3.6 KB · Besök: 80
  • images3.jpg
    images3.jpg
    7 KB · Besök: 77
  • images5.jpg
    images5.jpg
    5.4 KB · Besök: 88
Hur få tätt vid ventil?
Nr två på bilden gillar jag, lätt att få tätt, är fälgprofilen för rund lägg på en extra o-ring.
Dom med en rektangulär kloss på har jag haft mer eller mindre problem med, en del av problemen har i efterhand konstaterats kunnat bero på otät tejp. Men för mig har det även varit svårt att få dom täta i infästningen. Jag gissar att konstruktionen är en kvarleva från gamla fälgtyper som då hade en djup smal ränna i miten, annars förstår jag inte varför den ser ut som den gör. Tätningen är obetydligt bredare än gängan och hålet och därför sitter den inte bara ostadigt utan riskerar även att läcka om ventilhålet i fälgen bara är aningens för stort.

Hur få tätt vid ventil?
Tack för alla tips! Börjar med att testa att tejpa på nytt. Tyckte jag var extremt noggrann med rengöringen. Gnuggade som en furie med aceton osv. Kanske behövs bredare tejp som når upp på fälgsidorna. Nu når den precis till kanten. Steg två får bli vulktejp vid ventilen. Det blir ju ganska dyrt att testa alla typer av ventiler. Jag återkommer!

Hur få tätt vid ventil?
Delar med mig av råden jag just fick från WTB. Kanske är det fler än jag som trasslar med dessa fälgar. Ungefär vad ni sagt, men ändå:

”You shouldn’t need to tighten them down much, the valves are probably not the biggest factor. I would first ensure you have a good application of tubeless tape in the rim valve and a snug interface between that tape and the tubeless valve. Since the rims are Asymetric it doesn’t have quite the same interface at the hole in the rim tape so ensuring that is neat and slightly smaller in diameter than the valve itself should help.

I would also suggest wiggling the valve a bit to make sure its securely in place and then bouncing the tire/wheel so that sealan splashes up into this area to help seal.”

Men inte ska man väl normalt behöva guckan för att täta mot fälgen? Uppgiften är väl täta ev punkor? Eller har jag missat nåt?

Hur få tätt vid ventil?
John L sa:
Delar med mig av råden jag just fick från WTB. Kanske är det fler än jag som trasslar med dessa fälgar. Ungefär vad ni sagt, men ändå:

”You shouldn’t need to tighten them down much, the valves are probably not the biggest factor. I would first ensure you have a good application of tubeless tape in the rim valve and a snug interface between that tape and the tubeless valve. Since the rims are Asymetric it doesn’t have quite the same interface at the hole in the rim tape so ensuring that is neat and slightly smaller in diameter than the valve itself should help.

I would also suggest wiggling the valve a bit to make sure its securely in place and then bouncing the tire/wheel so that sealan splashes up into this area to help seal.”

Men inte ska man väl normalt behöva guckan för att täta mot fälgen? Uppgiften är väl täta ev punkor? Eller har jag missat nåt?
Snarast undantag att guckan inte behövs. Det är inte UST.

Hur få tätt vid ventil?
En variant är att ta en bit klippt slang, sticka litet hål och trä ventilen igenom och pensla med lite gucka så pressar ventilen slangbiten mot också.
Sen som wtb säger, skaka järnet runt ventilen. Men steg 1 är att kolla att tejpen sitter, lätt hänt att den lyfter när man kränger på däck som är tighta.

Hur få tätt vid ventil?
Stopp innan du tejpar om och krånglar. Dra åt ventilen försiktigt med en tång också, det har hjälpt mig många gånger. Speciellt om inte gummit är perfekt format kan det behöva komprimeras lite.

När du tejpat, körde du i en slang och lät stå under högt tryck ett tag så tejpen satte sig ordentligt?

Hur få tätt vid ventil?
AX3L sa:
Stopp innan du tejpar om och krånglar. Dra åt ventilen försiktigt med en tång också, det har hjälpt mig många gånger. Speciellt om inte gummit är perfekt format kan det behöva komprimeras lite.

När du tejpat, körde du i en slang och lät stå under högt tryck ett tag så tejpen satte sig ordentligt?

Bara man lossar lite på muttern igen så man får av den med handkraft.
Inge roligt att gå hem , trotts reseevslang och pump bara för man inte får loss ventilen... I know .

Hur få tätt vid ventil?
hm sa:
AX3L sa:

Bara man lossar lite på muttern igen så man får av den med handkraft.
Inge roligt att gå hem , trotts reseevslang och pump bara för man inte får loss ventilen... I know .

https://r2-bike.com/WOLFTOOTH-Master-Link-Combo-Pliers_1

För övrigt har jag aldrig upplevt det som ett problem. Tips för att dra åt lite extra utan tång är att ta en tygbit för mer grepp (obviously) samt att vicka lite på ventilen samtidigt som du skruvar. Provar du det ska du bli förvånad över hur lätt du kan skruva typ ett halvt varv till.

Hur få tätt vid ventil?
Jag trycker med tummen inifrån när jag drar åt. Det har räckt hittills. Har ventiler mer ganska stora koniska gummin och de mosas in i ventilhålen djupt och bra. Varför man ska ha nån annan form till ett runt hål förstår jag inte, bara den inte är för tjock i toppen så den inte går i hålet.

Satt i slang har jag nog aldrig gjort heller. Tejpa, gucka, pumpa.

Hur få tätt vid ventil?
Jag konverterade nyss hjulen på min sons nya cykel. Fälgarna (Schürmann Yak 21) är inte avsedda att användas utan slang och de är dessutom borrade för Schraderventil så Prestaventilerna glappade rejält i hålen. Jag gjorde packningar av två ihoplimmade slangbitar med en lagningslapp ovanpå. Packningarna blev både tillräckligt mjuka och stadiga för att täta de alldeles för stora hålen. Det håller tätt även utan vätska och ventilerna sitter superstadigt. Skulle tro att det funkar bra med denna metod på asymmetriska fälgar också.

IMG_20180513_142542884_HDR.jpg

IMG_20180513_142542884_HDR.jpg

Bilagor

• IMG_20180513_143458443_HDR.jpg
    IMG_20180513_143458443_HDR.jpg
    139.5 KB · Besök: 80
Hur få tätt vid ventil?
Niklas67 sa:
Jag konverterade nyss hjulen på min sons nya cykel. Fälgarna (Schürmann Yak 21) är inte avsedda att användas utan slang och de är dessutom borrade för Schraderventil så Prestaventilerna glappade rejält i hålen. Jag gjorde packningar av två ihoplimmade slangbitar med en lagningslapp ovanpå. Packningarna blev både tillräckligt mjuka och stadiga för att täta de alldeles för stora hålen. Det håller tätt även utan vätska och ventilerna sitter superstadigt. Skulle tro att det funkar bra med denna metod på asymmetriska fälgar också.
Smart lösning och fint ”fulmeck”!

Vill bara tipsa andra med tummen mitt i hand att det faktiskt finns färdiga tubeless-ventiler till Schrader att köpa. Hade jag själv inte en tanke på, men hittade av en slump i stora webshopen.

Hur få tätt vid ventil?
Ok vänner. Allt har gått bra. Lugnt och värdigt snurrade jag på en remsa vulktejp på ventilen och det oregelbundna ventilhålet blev löjligt tätt. Ingen omlindning av fälgar behövdes således. Av mig får Gorillatejp betyget 10 bananer och Vulktejp 11.
IMG_4396.jpg

Tillbaka
Topp