Hur få upp Scott Scale i trainern?

björnb

Medlem
Har en Scale 935 som skall upp i Tacx trainern. Den har en "vanlig" stick axel bak men utan mutter. Den fäster i en gängad del av växelörat som är för platt för att sitta kvar i trainern.
Någon som har lösning på detta?

Det enda som skruvas fast i växelörat är ramen och bakväxeln.
Trainern skall fästas över ändarna på snabbkopplingen.

Binky skrev:
-------------------------------------------------------
> Det enda som skruvas fast i växelörat är ramen
> och bakväxeln.
> Trainern skall fästas över ändarna på
> snabbkopplingen.

Du har helt rätt. Problemet är att det inte är ngn traditionell snabbkoppling med mutter vid vxlörat utan snabbkopplingsaxeln sitter i en gänga tillsammans med vxlörat. Alltså ingen mutter att fästa trainern i. Skulle fungera med en längre axel (finns det?) och sätta en mutter utanpå.

Så här ser det ut. En bild säger mer än.... eller hur var det.

Bilagor

• IMG_0193[1].JPG
    IMG_0193[1].JPG
    90.2 KB · Besök: 38
Till min trainer, inte en TACX dock, följde det med en separat snabbkoppling. Utan den hade jag haft samma problem. Finns säkert att köpa en snabbkoppling i någon cykelaffär.

Till min Specialized Epic 29:a som jag hade förut fanns en "x12" adapter från Specialized att köpa, just för att kunna montera den i en trainer (det var en genomgående axel med en mutter på just den sidan du saknar). Kanske har Scott liknande till sina cyklar? Kolla med ÅF.

Jag hade en kompis fixa ett par adaptrar för min Epic så den funkar i min Tacx trainer. Detta eftersom Specializeds egna inte fungerar ihop med Tacx. Ena sidan är anpassad för insex och för andra sidan är den rund anpassad till Specializeds 12 mm axel.
20150103_185350.jpg

20150103_185401.jpg

Bumpar denna. Hur är det med Tacx neo och denna? Om jag köper en neo och slänger på en 11-delad lvg kasset. Kommer det att gå eller behövs någon adapter? Har XT 1x11(11-46) på Scale:en nu.

Jag har QR. Det är ej adapter frågan gäller. Cykeln ser ut som ursprungsbilden i tråden. QR axeln går ej igenom utan skrivas fast på kassettsidan.

Jag tror inte det är några problem att använda en Tacx Neo med cykeln på bilden. Istället för att använda "muttern" på den QR som sitter på Neo'n så används den som sitter på cykeln.

Tillbaka
Topp