Hur får jag av handtaget?

David cyklar

Aktiv medlem
Hej!

Skall byta styre på fruns cykel och behöver få av greppen. Inga skruvar finns. Har försökt värma dem för att smälta lim utan att lyckas. Måste jag skära av dem eller går de att rädda så att jag kan använda dem på nya styret?

Bilagor

• 16892518845444112451411221666264.jpg
    16892518845444112451411221666264.jpg
    473.1 KB · Besök: 112
Om du ska byta styre föreslår jag att du köper nya lock on handtag för att de är så mycket bättre och enklare att jobba med. Att uppgradera till bättre, mer passande och bekvämare handtag är en klok uppgradering. Det gör många cyklister

Hej!

Skall byta styre på fruns cykel och behöver få av greppen. Inga skruvar finns. Har försökt värma dem för att smälta lim utan att lyckas. Måste jag skära av dem eller går de att rädda så att jag kan använda dem på nya styret?
Jag brukar använda tryckluftskompressorn för att få bort kärvande handtag. Funkar även vid montering.
Men "lock on" är såklart smidigare, som inlägget ovan föreslår.

Om du har tillgång till trycklyft så är det enkelt att få av och på handtagen.
Mjahopp, tvåa på bollen.

Hej!

Ta något tunt du kan sticka in under handtaget som inte repar eller skär som en strumpsticka t.ex.och spruta in lite såpvatten, lirka så att såpvattnet fördelar sig och handtaget glider sen lätt av.

Till mig eller styret?
styret, jag gillar inte att hålla på med tryckluft pga ljudet, så jag brukar peta in något spetsigt under handtaget och spruta in isopropanol eller dylikt under, man får vicka det lite för att det ska sprida sig runt men sen brukar handtaget glida av lätt. fördelen med alcohol är att det dunstar av så man inte behöver tvätta bort det som med såpa.
funkar också för att sätta på det igen, men det brukar generellt vara lättare

WD-40 brukar väl komma med en sådant där tunt, rött rör, testa om du trycka in det under själva gummit och spraya lite och så luta styret sedan styret mot golvet så att det förhoppningsvis sipprar in wd-40 under handtaget. Skruva på handtaget samtidigt som du drar utåt.
Det hade jag försökt med iaf.

brukar ta en liten injektionsspruta och smal lång sprutspets som luras in mellan handtag och styre. skärningen riktad så att spetsen följer styret.

sedan spruta vatten. det går lätt sedan.

liten spruta eftersom den ger mer tryck. ju mindre desto bättre.

Många goda förslag ovan. Funkar inte något av dem, kanske det går om du tar av styret först, sätter det i ett skruvstäd och använder våld. T ex en hammare och något halvcirkelformat emellan. //Edit: ...Och knackar av handtagen, har det väl blivit litet rörelse går resten lätt.//

Senast ändrad:
Har man tryckluft så är ett trick att ta ett blåsmunstycke och stoppa in i hålet som är på sidan av de flesta handtag (eller gör ett hål). Håll för och emot på andra hantaget, blås, då släpper oftast ett av handtagen i alla fall.

Tillbaka
Topp