hur får jag loss sadelstolpen...

McSulan

Medlem
som bilden visar så har jag försökt med det mesta. 5-56 som verkat u över ett dygn, hävarmsprincipen, skruvstäd..... kan det vara möjligt att man faktiskt akldrig får loss sadelstolpen?

Bilagor

• DSC02027.JPG
    DSC02027.JPG
    33.5 KB · Besök: 21
testa mer 5-56 och sätt sedan in en pinne i sadelstolpens hål och smacka på med ngt nerifrån... lycka till! hehe den verkar ju sitta rätt bra :)

Särskillt ett tipps bland sheldon kan vara viktigt för dig:

"Aluminum seatposts frequently become stuck by corrosion also, and penetrating oil is almost useless against aluminum oxide. Fortunately, aluminum oxide can be dissolved like magic by using ammonia."

För visst är det en alu-stolpe?

Jepp helt rätt observerat ! det är aluminium stolpe i en stålram... fattar inte varför ägaren innan jar satt i d från början, aluminium och stål är väl som hund och katt om jag inte har fel...

jag skall direkt leta upp ammoniak i nån butik... apoteket? eller vart hittar jag det?

McSulan skrev:
-------------------------------------------------------
> jag skall direkt leta upp ammoniak i nån butik...
> apoteket? eller vart hittar jag det?
Ica

McSulan skrev:
> jag skall direkt leta upp ammoniak i nån butik... apoteket? eller vart hittar jag det?

Väl lagrad Brie & Camembert brukar smaka amoniak, kanske lite svårt att få ner dock ;)

Om det är ammoniak (ammoniumhydroxid) som behövs borde det väl funka att pissa på cykeln efter ett långt träningspass...

Been there.... Fy fan va den satt. I ett svagt ögonblick tryckte jag ner en för fet sadelstolpe, insåg efter ett tag att den var fel och då satt den fast. Gick inte att rubba över huvud taget. Av bilden att dömma tänkte vi ungefär lika dant och det hände ingenting när jag var där du är.

Lösningen var att med en tunn rundfil fila/såga igenom väggen på sadelstolpen. I sadelstolpens riktning, förstår du? Det tog 2-3 timmar att ta sig igenom med min undermåliga rundfil och då gav den sig. Otroligt vidrigt arbete men det var rätt åt mig som hade klantat till det från början.

LAAGRRLUV skrev:
> Lösningen var att med en tunn rundfil fila/såga
> igenom väggen på sadelstolpen.

Fick också ta till det en gång. Började med att klyva en bit rundstav på längden, sen limmade jag ihop den igen med ett bågfilsblad lite lagom utstickande mellan halvorna. Fick rätt bra tryck på bladet och var väl igenom sadelstolpen på 20 minuter eller så. En fördel med al-stål är att det hörs/känns väldigt väl när man gått igenom aluminiet och är nere och gnetar på stålet. Lätt att justera hur man sågar så att man inte bara gör sig olycklig på ett annat sätt.

Tillbaka
Topp