Hur får man bort Sram kassetten på XD body??

• Trådstartare Trådstartare kay
  • Start datum Start datum
Rattnalle sa:
Jag skruvade på en ny GX häromdagen och det kändes lite mysko. Precis som att pressa fast den. Men det gick ganska lätt.

Exakt så känses det som. Typ att man pressade på den med hjälp av skruva in den med gängorna

Kung_Gustaf sa:
Att plocka av kassetten ska vara lika enkelt som att smörja kedjan. Var det något fett på bodyn?

Både bodyn och kassetten var i bra skick. Inget konstigt alls. kändes bara som om man pressade på kassetten som rattnalle sa

Såg ut att vara en plastbussning mellan kassett och body. Om det är så så ska man nog inte ta av den för många gånger eftersom den lät slitas rätt hårt av det.

Rattnalle sa:
Såg ut att vara en plastbussning mellan kassett och body. Om det är så så ska man nog inte ta av den för många gånger eftersom den lät slitas rätt hårt av det.

Var menar du att plastbussningen skulle vara? Jag såg bara tätningen som ligger an mot själva navet

Bilagor

• sram_mtb_xd_driverbody_angle2_web.jpg
    sram_mtb_xd_driverbody_angle2_web.jpg
    68.5 KB · Besök: 102
En fundering bara. När det är dags för maskinlagerbyte i navet, så pressar man ju ut det, eller de i vavet. Men gör man samma med bodyn, eller byter man hela bodyn då???

kay sa:
En fundering bara. När det är dags för maskinlagerbyte i navet, så pressar man ju ut det, eller de i vavet. Men gör man samma med bodyn, eller byter man hela bodyn då???

Båda valen fungerar. Lättast att köpa ny body om man är lat ;)

Okej! Nu är det dags att byta ut den gamla kassetten. Har beställt en ny som kommer om några dagar. Ska bli intressant och se om den nya kassetten går på lättare än den gamla. Annars är det ju bodyn det är fel på. ?

Dags att skruva lite i kväll då, och Hoppas denna går lättare på :)

Bilagor

• WP_20160519_17_14_41_Pro.jpg
    WP_20160519_17_14_41_Pro.jpg
    212.3 KB · Besök: 74
Kung_Gustaf sa:
Att plocka av kassetten ska vara lika enkelt som att smörja kedjan.

Alltså! Jag fattar inte varför det går så jävla trögt. Den gamla var svintrög att få av. När man skruvat så långt gängorna räcker och den ska lossna, sitter den ändå fast och man är tvungen att vända på steken och knacka loss den sista biten. När man sedan ska dra dit den nya så går den på några varv och sen så börjar den hoppa över gängorna för att det är alldeles för tight. Det måste ju vara något fel på toleransen på klackarna på bodyn, helt enkelt lite för stora. Så nu är gängorna nästan helt paj i bodyn.

Jag lyckades inte få dit den nya kassetten, men den gamla fick jag på tillslut på, när jag tryckte hårt på verktyget när jag skruvade dit den gamla kassetten. Den är väl mer utsliten nu. Suck!

Bara beställa ny body nu då. Man ska väl inte behöva slipa av klackarna något på body eller kassetten för att få på fanskapet.

Det är ju samma som till vanliga shimano/sram.... förstår inte varför du inte kan leta fram en själv. Finns massvis med svar att det är samma.

Bara för att denna tråd som jag startat kom upp igen. Så kan jag meddela att problemet att få av och på kassetten, var att dom på fabriken hade dragit på kassetten snett på bodyn. Gängpaj i båda delarna. Så när jag fick hem en ny body, och ny kassett så har det gått lätt att ta av och på utan problem. ☺

20190620_172822.jpg

Efter en omgång med mutterknack så trodde jag att den gav med sig, men visade sig bara vara att alla "mothåll" lossnat i själva kassetten :(

Inser ju att kassetten är körd, men några tips om hur jag kan få av den från bodyn?

Borra bort nitarna som håller kassetten mot det största drevet så kommer du åt den gängade hylsan som sitter mot bodyn.

Jag har lyckats med samma sak. Fick loss body, kommer dock inte ihåg exakt hur jag gjorde.

Har för mig att jag bände lossa det största drevet från resten av kassetten, skruvade fast i en träbit och rotera resten med en kedjepiska. Är dock osäker på om det var så jag gjorde eller om det var det misslyckade försöket...

Började borra, men orkade inte. Tog för lång tid. Följande löste problemet. Nu slipper jag köpa ny body för 600kr...

20190623_220930.jpg

20190623_221130.jpg

20190623_221949.jpg

20190623_222054.jpg

Mutterknackare på en kassett?!

Nu får ni nog lugna ner er. Den ska dras åt 40nm, och går det trögt så är nåt fel. Våld säljer bara nya delar...

Tegheim83 sa:

Nu får ni nog lugna ner er. Den ska dras åt 40nm, och går det trögt så är nåt fel. Våld säljer bara nya delar...

Dit va inga problem att få den för typ 2 år sedan, att få av den va värre :). Det krävdes liter mer än 40nm att få av den. Mutterknacken va sista utposten efter att jag hängt på ett 70cm 1/2" spärrskaft utan lycka.

landen sa:
Tegheim83 sa:

Dit va inga problem att få den för typ 2 år sedan, att få av den va värre :). Det krävdes liter mer än 40nm att få av den. Mutterknacken va sista utposten efter att jag hängt på ett 70cm 1/2" spärrskaft utan lycka.

Skruvade du på rätt håll?

Enkel tumregel om man inte vet åt vilket håll man ska lossa är att det alltid krävs en kedjepiska, eller annat mothåll, för att hålla emot kassetten när den ska bort.

Jaaa jag drog åt rätt håll :)

(kan dock ha dragit rörtången lite väl hårt runt bodyn då den inte gled på lika smooth som innan nu, men hittade nya lager så det löser sig)

Tillbaka
Topp