Hur fort går det?

Velocio

Ny medlem
Hur fort går det?
Kan någon Excelguru säga hur formeln ser ut för att räkna ut hastigheten i km/h?
Tidtagning ner till 0,1 sek.
Exemple: Distans 67 km - Tid (hh:m:ss;0) 01:37:56,3
Hur fort blir det med din formel?

Hur fort går det?
rularn: Nåja, det där gjorde du INTE i huvudet.
Laagrrluv: Det är är ju jätteonödigt komplicerat om man skrivit in tiden rätt. Excel vet vad km är och det vet vad tid är, om man valt rätt format på cellerna. Då behövs bara distans/tid.

Hur fort går det?
Det handlar om tidtagning på ett helt startfält. Hastigheten måste lägga sig automatiskt i en kolumn.

Tid 01:37:56,3 i cell W24
Distans 67 km

=67/(TIMME(W24)+MINUT(W24)/60+SEKUND(W24/3600))

Resultat 18,53 km/h(!!) och 10-delarna får jag inte ens med i formeln?
Vad är felet?

Hur fort går det?
Du missar hur excel beräknar tid. Tyvärr är det krångligt som attan att få ordning på.
Börja med att skapa ett eget format, under start panelen välj anpassat format. Välj anpassat och skriv tt:mm:ss,0

Formeln blir sedan =67/((TIMME(A1)*3600)+(MINUT(A1)*60)+(SEKUND(A1)))*3600

Hur du ska få med ,3 sekunder har jag inte en aning om. Om det hade varit programmering hade jag använt modulus på tiden men den finns inte i excel.

Hur fort går det?
Behöver du verkligen en noggrannhet på tiondelar av en sekund då? I ditt exempel så motsvarar en tiondels sekunds en skillnad på ca: 0.001 km/h. Hur noggrann är mätningen av sträckan?

Hur fort går det?
Stumpy skrev:
-------------------------------------------------------
> Klart modulus finns i Excel.
> = Mod()

Det var det första jag provade, fick namnfel. Kollade MSDN, kommandot fanns tydligen i versioner upp till 2003. Men inte i 2007.

Tillbaka
Topp