Hur går det för Åre bike park?

De två oxå så klart.

Men Allemansrätten är så sjukt bra som folk i Sverige tar för givet.

Så det synd att folk inte visar hänsyn till andra folk när man cyklar, inte lämnar företräde till andra folk, kör runt sådant man inte kan köra över istället för att gå över det.

Allt detta upplevde jag senast jag var i Sverige och cyklade.

Därför är det bra att Åre/Vålådalen tar tag i detta. Så en riktigt bra ide med deras projekt..

Senast ändrad:
+11 på Marran.

Vår allemansrätt är ju en fantastisk sak i grunden. Men man ska ju också komma ihåg att vi har en väldigt hög procentandel privatägd skog och mark, utan den skulle vi knappt kunna röra oss en meter i naturen. Om man jämför med Kanada, och i viss mån faktiskt även USA, så har dom betydligt större andel mark statlig (däremot så kan man ju bli skjuten om man sätter sina tassar på privat mark, men det är en helt annan femma...). Då har man i princip en enda motpart om man vill få till exempelvis cykelleder, länsstyrelsen eller liknande myndighet, medan vi här i Sverige kan behöva brottas med 10-20 markägare.

Däremot så märks det att allemansrätten är lite trubbig när gamla stigar slits och gamla spänger murknar, eller när man vill ha med en stig på en ledkarta. Helt plötsligt har markägaren ett sätt att sätta stopp, eller åtminstone käppar i hjulet, för annan typ av färdsel på marken än hen är van vid. Flera tillfällen har vi hört argument från markägare att cyklister inte ställer till rätta efter sig när blöthål breddats och stigar blivit slitna. Men när vi erbjuder oss att hjälpa till att fixa spänger och dränering får vi kalla handen. Vi har till exempel erbjudit oss att fixa både Välliste och Jörgens men fått nej av berörda markägare. Oftast med argumentet att det troligen skulle innebära att cyklingen ökade på dom aktuella stigarna, och det i sin tur skulle störa jakten. Med andra ord blir en sliten led ett sätt att hålla cyklister borta, även om man inte kan förbjuda cykling i och med allemansrätten. Dessutom har man ett argument i den ständiga, lokala debatten.

Flera studier visar också på att perception är den kanske främsta anledningen till konflikter mellan olika brukare av en stig. Helt enkelt att man ser den typ av färdsel som man är van vid som mindre problematisk än andra som man inte är van vid. Till exempel så är många jämtar vana med både vandring och ridning på stigar och man har inga problem med dom märken som respektive folk och fä lämnar efter sig, eller hästskit, samtidigt som man ser cykelspår som ett problem. På samma sätt har jag som cyklist och icke-hästfantast större problem med hästspår. Och så där håller det på tills alla som använder en stig är sura på varandra, i all evighet. Någonstans måste man helt enkelt försöka bryta ekorrhjulet och sätta sig ner och prata, men tyvärr är det inte alltid så lätt.

I Åres fall handlar det också om pengar till viss del. Kanske faktiskt inte så mycket om att man vill ha en massa betalt för att någon använder ens mark, utan mer verkar det finnas en rädsla för att någon annan kan komma att tjäna en massa pengar på att bruka ens mark. Och så var det den där lilla saken med den ack så heliga jakten förstås...

Skillnaden med Sverige och dom ställen i Nordamerika som jag cyklat stig på, är ett helt annat tänk där borta om att man ser vinsterna med leder för den lokala communityn. Att leder är något som alla vi tjänar på i längden. Kanske inte nu inom dom närmsta månaderna, eller ens åren, utan betydligt längre fram. Eller bara skapar bättre förutsättningar att leva på orten. I Sverige verkar vi mer se åt vår egen vinning, och inte sällan den ekonomiska. Och egentligen är väl inte vi cyklister så jävla mycket bättre vi heller eftersom vi helst vill ha våra leder för oss själva...

Jag måste vara helt bakom flödet i den här frågan men ärligt talat?

Är det inte skitbra att det bildas alternativa spår vid sidan om blöthål? Jag ser mycket hellre än alternativ väg runt ett surhål än att man måste kliva av cykeln och bära den bara för att man inte ska "skada" naturen? Hur tar naturen skada genom att man gör en stig??

Sen undrar jag hur man kan se problem med för MÅNGA cyklister som håller stigarna öppna? Jag cyklar rätt mycket på ex. Kinneukulle och där är snarare problemet att det är för FÅ cyklister/gångare/hästar som håller stigarna öppna. Ofta ser man markerade vandlingsleder/stigar som är helt igenväxta för att ingen använder dem. Är det liksom trångt på stigen för att det är så många i vägen eller vad är problemet? Det är väl knappast Tokyos tunnelbana vi pratar om?

H. skrev:
-------------------------------------------------------
> Folk vill röra sig på markerade leder men
> låtsas att de är först i världen att gå där.

+1 Bra sammanfattat.

rularn skrev:
> Jag måste vara helt bakom flödet i den här
> frågan men ärligt talat?
>
> Är det inte skitbra att det bildas alternativa
> spår vid sidan om blöthål? Jag ser mycket
> hellre än alternativ väg runt ett surhål än
> att man måste kliva av cykeln och bära den bara
> för att man inte ska "skada" naturen? Hur tar
> naturen skada genom att man gör en stig??
>
> Sen undrar jag hur man kan se problem med för
> MÅNGA cyklister som håller stigarna öppna? Jag
> cyklar rätt mycket på ex. Kinneukulle och där
> är snarare problemet att det är för FÅ
> cyklister/gångare/hästar som håller stigarna
> öppna. Ofta ser man markerade
> vandlingsleder/stigar som är helt igenväxta för
> att ingen använder dem. Är det liksom trångt
> på stigen för att det är så många i vägen
> eller vad är problemet? Det är väl knappast
> Tokyos tunnelbana vi pratar om?

Det beror helt på terrängens beskaffenhet och trafiken. För att ta ett exempel som ligger närmre dig och också varit uppe mycket på tapeten: Sicklaskiftet. De stora stigarna där ser så mycket trafik att de blivit flera meter breda på sina ställen, det kan av många uppfattas som problematiskt.

I Jämtland är en stor del av problemet att det är så sankt att det inte riktigt finns någon väg runt surhålen (eller myrarna), utan ofta är det så att kör man brevid "stigen" blir man marginellt mindre blöt/kör marginellt mindre fast. Efter ett tag måste man köra ännu längre utanför för att inte köra fast osv och till slut ser fjället ut som slaget vid Somme. Den enkla men tråkiga sanningen är att vissa områden helt enkelt inte tål den mängden trafik förrän sent på sommaren när det torkat upp, om man inte gör riktigt ordentligt med spång.

Det ironiska är att samtidigt som detta pågår i Jämtland växer stigar igen i Västerbotten och Norrbotten (och tydligen Kinnekulle) för att de ser för LITE trafik. Det är väl priset man får betala för att Åre är ett Mtb-mecka för många och att det redan är på smärtgränsen till hur långt folk ids köra från Stockholm.

Inte för att ta något alls från Åre-området, för vill man åka lift är det där man ska vara hands down, men är det bara topptur man är intresserad av tycker jag man ska bege sig lite längre norrut. Terrängen är i mitt tyck bättre och torrare, det finns fler toppar att välja på och man sprider slitaget litegrann.

Glisseur skrev:
> +11 på Marran.
>
> Däremot så märks det att allemansrätten är
> lite trubbig när gamla stigar slits och gamla
> spänger murknar, eller när man vill ha med en
> stig på en ledkarta. Helt plötsligt har
> markägaren ett sätt att sätta stopp, eller
> åtminstone käppar i hjulet, för annan typ av
> färdsel på marken än hen är van vid. Flera
> tillfällen har vi hört argument från markägare
> att cyklister inte ställer till rätta efter sig
> när blöthål breddats och stigar blivit slitna.
> Men när vi erbjuder oss att hjälpa till att fixa
> spänger och dränering får vi kalla handen. Vi
> har till exempel erbjudit oss att fixa både
> Välliste och Jörgens men fått nej av berörda
> markägare. Oftast med argumentet att det troligen
> skulle innebära att cyklingen ökade på dom
> aktuella stigarna, och det i sin tur skulle störa
> jakten. Med andra ord blir en sliten led ett sätt
> att hålla cyklister borta, även om man inte kan
> förbjuda cykling i och med allemansrätten.
> Dessutom har man ett argument i den ständiga,
> lokala debatten.
>

Fy fan vad trist. Förhoppningsvis är cykel något folk kommer vänja sig vid mer och mer, även om det säkert tar lång tid.

rularn skrev:
> Jag måste vara helt bakom flödet i den här
> frågan men ärligt talat?
>
> Är det inte skitbra att det bildas alternativa
> spår vid sidan om blöthål? Jag ser mycket
> hellre än alternativ väg runt ett surhål än
> att man måste kliva av cykeln och bära den bara
> för att man inte ska "skada" naturen? Hur tar
> naturen skada genom att man gör en stig??
>
> Sen undrar jag hur man kan se problem med för
> MÅNGA cyklister som håller stigarna öppna? Jag
> cyklar rätt mycket på ex. Kinneukulle och där
> är snarare problemet att det är för FÅ
> cyklister/gångare/hästar som håller stigarna
> öppna. Ofta ser man markerade
> vandlingsleder/stigar som är helt igenväxta för
> att ingen använder dem. Är det liksom trångt
> på stigen för att det är så många i vägen
> eller vad är problemet? Det är väl knappast
> Tokyos tunnelbana vi pratar om?

Kruxet är ju att surhålen oftast blir bredare och bredare, utan att bli speciellt mycket torrare, dessutom ser det ganska risigt ut också. Den enda lösningen är egentligen att spånga och låta naturen runtomkring läka sig själv. Runt Åre är det inga problem med igenväxta stigar på grund allt folk som rör sig i naturen. Men även om det är många så kanske det inte handlar om mer än 5-10 pers per dag på dom vanligaste lederna. Men om man hatar cyklister som en del folk gör här uppe så kanske man tycker att det är sjukt många.

marran skrev:
> Glisseur skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > +11 på Marran.
> >
> > Däremot så märks det att allemansrätten är
> > lite trubbig när gamla stigar slits och gamla
> > spänger murknar, eller när man vill ha med en
> > stig på en ledkarta. Helt plötsligt har
> > markägaren ett sätt att sätta stopp, eller
> > åtminstone käppar i hjulet, för annan typ av
> > färdsel på marken än hen är van vid. Flera
> > tillfällen har vi hört argument från
> markägare
> > att cyklister inte ställer till rätta efter
> sig
> > när blöthål breddats och stigar blivit
> slitna.
> > Men när vi erbjuder oss att hjälpa till att
> fixa
> > spänger och dränering får vi kalla handen.
> Vi
> > har till exempel erbjudit oss att fixa både
> > Välliste och Jörgens men fått nej av
> berörda
> > markägare. Oftast med argumentet att det
> troligen
> > skulle innebära att cyklingen ökade på dom
> > aktuella stigarna, och det i sin tur skulle
> störa
> > jakten. Med andra ord blir en sliten led ett
> sätt
> > att hålla cyklister borta, även om man inte
> kan
> > förbjuda cykling i och med allemansrätten.
> > Dessutom har man ett argument i den ständiga,
> > lokala debatten.
> >
>
> Fy fan vad trist. Förhoppningsvis är cykel
> något folk kommer vänja sig vid mer och mer,
> även om det säkert tar lång tid.

Det är ju det som är så jävla sjukt. Man skulle ju kunna tro att folk i Åre insett att hela bygden lever av turism, även om man hyr ut grävmaskiner eller något i den stilen som inte direkt kan länkas till turismen, och det bästa hade varit om alla drog åt samma håll för att skapa ett hållbart friluftsliv som alla kan tjäna på. Och man får vara rätt blind om man inte inser vad cyklingen gjort för Åre som året-runt-ort. Men icke, det kommer nog att ta generationer innan åsikterna svängt om hos dom värsta surgubbarna.

Men det finns en hel del markägare som är sjukt positiva och hjälpsamma, det ska man ju också komma ihåg. Allt är inte bara nattsvart mörker.

Nä, det är nog lätt hänt att man gärna tar turismens fördelar, men har svårt att förlika sig med myntets baksidor. Speciellt om man bor i t.ex. Undersåker eller liknande ställe utanför byn och "vill vara ifred". Det är rätt mänskligt att se tillbaka på "förr i tin'" med lite rosa glasögon, man minns när det var lugn och ro men inte att det var fan så mkt svårare att klara sig eller rent av tjäna lite pengar.

Finns det nån bild på "eländet"? Av alla tusen kvadratmil natur hur många kvadratmeter förstörd mark talar vi om?

Nu är jag både cyklist och jägare och skulle som markägare bli väldigt arg om det cyklades på min mark ett par veckor innan och under jakten.

man får faktiskt respektera markägaren ibland trots allemansrätten, de har ju också rätt att kunna utnyttja sin hobby på sin egen mark ostört...
man kan alltid bygga cykellederna i nationalparker och naturreservat, men där gäller väl inte allemansrätten :)

3piC skrev:
> Nu är jag både cyklist och jägare och skulle
> som markägare bli väldigt arg om det cyklades
> på min mark ett par veckor innan och under
> jakten.
>
Vilken skillnad skulle det göra för jakten att man slutar cykla ett par veckor innan?!

Som icke-jägare skulle jag gärna slippa att älgarna stördes och sprang runt på vägarna i november.

Bara för att illustrera att det finns andra konkurrerande intressen också ;-)

Jo allemansrätten gäller överallt men särskilda bestämmelser kan gälla i reservat som begränsar till exempel cykling.

Rattnalle skrev:
> Som icke-jägare skulle jag gärna slippa att
> älgarna stördes och sprang runt på vägarna i
> november.

Well said!

3piC skrev:
> Nu är jag både cyklist och jägare och skulle
> som markägare bli väldigt arg om det cyklades
> på min mark ett par veckor innan och under
> jakten.
>
> man får faktiskt respektera markägaren ibland
> trots allemansrätten, de har ju också rätt att
> kunna utnyttja sin hobby på sin egen mark
> ostört...
> man kan alltid bygga cykellederna i nationalparker
> och naturreservat, men där gäller väl inte
> allemansrätten :)
Men det kan väl knappast vara ett cykelrelaterat problem? Spelar väl ingen roll om man cyklar, vandrar eller springer.

Är jaktmarker även på andra ställen. Det man kan tycka vore bra är om jägarna gör folk uppmärksamma på att jakt pågår, tex vid början på större leder eller vägar som leder åt det hållet. Att det inte går att skylta hela skogen förstår jag, men här och där skulle man ju kunna skylta.

Jag håller mig gärna borta från jaktmarker när folk jagar, både för min egen och för jägarnas skull, men då krävs det ju att jag vet om att de är där.

Fredrik Z skrev:
> 3piC skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nu är jag både cyklist och jägare och skulle
> > som markägare bli väldigt arg om det cyklades
> > på min mark ett par veckor innan och under
> > jakten.
> >
> > man får faktiskt respektera markägaren ibland
> > trots allemansrätten, de har ju också rätt
> att
> > kunna utnyttja sin hobby på sin egen mark
> > ostört...
> > man kan alltid bygga cykellederna i
> nationalparker
> > och naturreservat, men där gäller väl inte
> > allemansrätten :)
> Men det kan väl knappast vara ett cykelrelaterat
> problem? Spelar väl ingen roll om man cyklar,
> vandrar eller springer.
>
> Är jaktmarker även på andra ställen. Det man
> kan tycka vore bra är om jägarna gör folk
> uppmärksamma på att jakt pågår, tex vid
> början på större leder eller vägar som leder
> åt det hållet. Att det inte går att skylta hela
> skogen förstår jag, men här och där skulle man
> ju kunna skylta.
>
> Jag håller mig gärna borta från jaktmarker när
> folk jagar, både för min egen och för jägarnas
> skull, men då krävs det ju att jag vet om att de
> är där.

I sthlms-området brukar folk vara rätt bra på att märka ut dylikt, antagligen för att det rör sig så mycket folk i skogen att man måste. Sen finns det ju vissa ställen där de låter skyltarna sitta uppe året runt......

Jag har också tro på att Vålådalsprojektet kan bli bra. Framför allt pga att det är Uffe Olofsson som är engagerad, har stor tro på att han kan göra båt bra och det visar att prioriteringen är att möjliggöra cykling, inte förbjuda. Hoppas och tror att det kan bli väldigt bra. Med den ökning av fjällcykling som nu sker så är det bara en tidsfråga innan röster (dessvärre) kommer börja höjas för förbud. Se exempelvis Oslomarka i Norge där "konflikten" mellan vandrare och cyklister fått som resultat att stigar stängts av för cykling och även röster höjts för totalförbud!

Då mycket bättre att förekomma detta med anpassning med bättre spänger som alla cyklister använder. Alltför ofta ser man fula cykelspår vid sidan av svårcyklade spänger i myrmark i hela Jämtlandsfjällen men förstås mest kring Vålådalen Storulvån där flest cyklar. I Norge har man organiserat sig i NOTS, norsk organisation för terrengsykkling där man bla driver frågor med kommun och markägare. Kanske något vi borde ta efter. Man har även tagit fram dessa: http://www.nots.no/about/ferdselrettigheter/stivettreglene/

Vilka vi alla borde följa! Med allemansrätt kommer dito ansvar, annars riskerar vi inskränkningar likt man kan se i en del andra länder.

Så då skulle man helst inte röra sig i skogen överhuvudtaget då?
eller är det ENDAST jakt som jagar ut djuren på vägen?

Och de flesta reservat och nationalparker har det.

Vad det gäller allemansrätten så får man endast cykla i skog och mark om det inte förekommer frekvent och skada på mark uppkommer.

Om man läser Allemansrätten så ger den rätt till att cykla på grusvägar och skogsvägar.
och INTE för att skapa leder i skogen för alla att använda!

Villkoren är samma för dem som rör sig till fots. Dvs inte skapa leder eller lämna spår.

Men vadå tre veckor för att återetablera sig. Du menar alltså att ingen får ha rört sig i skogen alls på tre veckor? Förbjuds vandring också då? Vad händer om något rovdjur vandrar igenom området?

Bäst vore det väl om jägarna kunde skjuta varandra istället för att skadeskjuta djur, medför ju mindre inavel och friskare stam, samtidigt som man håller ner populationen.

DD88 skrev:
> Bäst vore det väl om jägarna kunde skjuta
> varandra istället för att skadeskjuta djur,
> medför ju mindre inavel och friskare stam,
> samtidigt som man håller ner populationen.

Då blir det ju mer konkurrens om grönsakerna! Stackars veganer. :(

3piC skrev:
> Vad det gäller allemansrätten så får man
> endast cykla i skog och mark om det inte
> förekommer frekvent och skada på mark
> uppkommer.
>
> Om man läser Allemansrätten så ger den rätt
> till att cykla på grusvägar och skogsvägar.
> och INTE för att skapa leder i skogen för alla
> att använda!

Är inte alla stigar ett slitage på naturen som skapats genom frekvent användning? För dom har ju inte bara uppstått ur tomma intet utan för att människor frekvent slitit på naturen på samma ställe. Och utan kontinuerligt slitage på stigar kommer dom att växa igen, vilket anses vara ett problem på vissa ställen i landet. Vad kan anses vara naturligt slitage eller inte naturligt?

Och vad räknas som frekvent cykling? I så fall borde det även finnas en gräns hur mycket man även får gå på en stig eftersom det bevisligen också sliter på den?

DD88 skrev:
> Bäst vore det väl om cyklisterna kunde krocka
> varandra istället för att skada djurliv och fotgängare,
> medför ju mindre inavel och friskare stam,
> samtidigt som man håller ner populationen.

Meanwhile on another forum...

marran skrev:

>
> Nog för att Åre är störst, bäst och vackrast
> i Sverige, men att på riktigt tro att det skulle
> kvala in på topp 5 i världen känns väl naivt.
>

Jag kan inte komma på fem stycken som skulle vara bättre, bara två så här på rak arm. Vilka tycker du är bättre?

Nu cyklar jag inte så mycket i lift men...det finns ett bajston liftsystem i Alperna. Alltså verkligen skitmånga, förutom de stora kända. En stor del av dessa ger tillgång till massor och massor med naturliga högalpina vandringsleder.
Jag gillar naturliga högalpina vandringsleder, så för mig är alla dessa anläggningar bättre än Åre.

Gillar man berms och hopp och grejer är de väldigt bra så att bygga såna på många ställen i t.ex. Usa, eftersom de är säkerhetsknarkare och vill ha stigar som är släta som barnrumpor.

Gillar man stora dropp och grejs finns det ett antal ställen som erbjuder betydligt mer sånt än vad Åre gör både i Alperna och Kanada.

Går man bara efter störst anläggning, flest fallmeter, flest meter led (efter att man plockat bort "fillers" som transportvägar och så) eller liknande stats finns det hur många som helst.

Så "bäst" är såklart subjektivt, men oavsett kriterier har jag svårt att se att man kan knöla in Åre på topp 5.

Och i mitt tycker är det inget ont i det, man måste inte vara världens bästa eller största, det räcker gott med att jobba med det man har och göra det bästa av det.

Se bara på Järvsö, ett pytteberg i jämförelse men de utnyttjar verkligen sina förutsättningar. Och inget ont menat om Åre heller för den delen, det är en grym anläggning, men ibland kan lokalpatriotismen behöva lite motvikt.

Det är ingen lokalpatriotism som ligger bakom min fråga utan snarare att jag varit i mängder av bikeparks i Europa, Skandinavien och Nordamerika och bara varit i två som varit bättre, Whistler och Sun Peaks, så jag ville helt enkelt veta vad som är bättre så att jag kan åka dit.

Åre är absolut inte perfekt, men det är bra och varierat så det går att åka där i månader utan att bli uttråkad. Den enda parken i Skandinavien där det går förutom Åre är Hafjell men den är knappast lika allround.

Marran, är det inte lite som med skidorter, en fråga om tycke och smak och personliga preferenser? Jag älskar La Grave och tycker det är världens bästa skidort och skulle kunna åka enbart där i resten av mitt liv. Samtidigt som jag vet att många andra inte fattar varför man ens bemödar sig att åka upp med det där gamla härket till lift och istället hyllar megaorter som St Anton, Zermatt eller Cortina som världens bästa, vissa orter som jag hellre skulle hugga av mig lemmen än att betala för att åka i. Vissa tycker att Whistler är bäst i Kanada, medan jag gillar Revelstoke eller Whitewater. Preferenser helt enkelt.

På samma sätt, måste man rangordna bikeparks i en strikt ordning som man sedan följer till punkt och pricka? Förutom Whistler då förstås som alla kan enas om är de facto bäst, ett faktum lika säkert som att bacon är en gudagåva för smaklökarna. Kan man inte bara se att olika bikeparks har olika karaktär och njuta av dom för det dom erbjuder? Järvsö är litet men sjukt sweet, Hafjell har hopplederna, några orter i Alperna det högalpina burlet, amerikanska orter som Trestle det släta och smutta och Gesunda... förhoppningsvis en lift som går. Åre är kanske inte bäst på något men är sjukt diversifierat plus har långa åk i varierad terräng. Nummer fyra i världen? Det beror helt på vem som tycker.

Man får tycka som man vill helt enkelt. Vilket i övrigt är ett uttryck som jag egentligen föraktar som pesten... Men låt gå för den här gången.

Absolut, jag håller helt med dig, och det var också det jag försökte göra tydligt i mitt inlägg. Det var också därför jag någon gång i början av den här tråden (i det inlägget som blev citerat) vände mig mot det som framfördes som ett i det närmaste objektivt och obestridligt faktum att Åre är världens fjärde bästa bikepark.

Jag nöjer mig med att konstatera att är man i Sverige och vill åka lift är Åre det ställe man mest sannolikt kommer tycka är fetast.

DD88 sa:
Bäst vore det väl om jägarna kunde skjuta varandra istället för att skadeskjuta djur, medför ju mindre inavel och friskare stam, samtidigt som man håller ner populationen.

Du vet att morötterna du äter har större miljöpåverkan än rådjuret jag tänker tillaga till middag idag?

Luthman Photography sa:
Surt! Inte för att jag brukar åka i Åre så mkt, men det lockar ju ännu mindre när vm8an är stängd....

+1

Västra delen blir mer eller mindre värdelös om man inte älskar att rulla grusvägstransport och stå i kö till kabinbanan som är stängd p.g.a. dödsbris.

Så, vart åker man i sommar då om man vill ha något större och mer varierat än Järvsö och Gesunda?

s sa:
Luthman Photography sa:
Surt! Inte för att jag brukar åka i Åre så mkt, men det lockar ju ännu mindre när vm8an är stängd....

+1

Västra delen blir mer eller mindre värdelös om man inte älskar att rulla grusvägstransport och stå i kö till kabinbanan som är stängd p.g.a. dödsbris.

Så, vart åker man i sommar då om man vill ha något större och mer varierat än Järvsö och Gesunda?

Norge med Beo är min plan iaf. Inte hela sommaren kanske, men en liten del av den.

Kung_Gustaf sa:
DD88 sa:

Du vet att morötterna du äter har större miljöpåverkan än rådjuret jag tänker tillaga till middag idag?
På alla riktiga sätt att räkna nämligen resursåtgång per enhet mat du äter, nej. Att det sedan kanske inte är resurser det råder så stor konkurrens om är en helt annan femma.

Sen ser jag rådjur som skadedjur men rätt ska vara rätt.

Rattnalle sa:
AddeN sa:
Hafjell med mig S. :)
En vecka i hafjell i juli kanske vore något.. Hur pass nybörjarvänligt är det där?

Inte väldigt, om man inte gillar transportcykling på grusväg. Det var inte min uppfattning när jag var där senast iaf. Snorre som bygger verkar ha lite tänket att det ska vara kul för honom. Det finns väl en anledning till att Hajell inte går jättebra ekonomiskt.

Rattnalle sa:
AddeN sa:
Hafjell med mig S. :)
En vecka i hafjell i juli kanske vore något.. Hur pass nybörjarvänligt är det där?

Jag vet inte om du menar för dig eller om du tar med dig en nybörjare. Ibland får du ju för dig att du är långsam och feg. :)
För dig är det inga som helst problem. Du kan köra allt, men kanske skippa de stora hoppbanorna NM-löypa och rollercoaster. (Samma som mig) :)

För en nybörjare så är det lite mer begränsande, även om det finns flera banor som de har roligt i.
De har ganska stor uthyrning, om du tar med en nybörjare.

S. Verkligen, det är på tiden igen!

Tillbaka
Topp