Hur går det för Åre bike park?

Björnentriangeln ger fina vyer och en del utmaningar (ligger en bild sedan i höstas i RR Åre 2016 12/8) Stigen från kraftledningsstolpen till Undersåker är helt ok. Sedan kan man cykla Olavsleden, som på några delar är riktigt fin. Kan va en del vandrare att ta hänsyn till. Vålådalen har ett flertal fina cykel o vandringsleder.

Senast ändrad:
Vad är det som är oklart som många tycker? Kollade nyss på skistars hemsida. Öppettider för åre bikepark, alla liftar förutom wc liften är öppen 10-16 dagligen mellan 22e juni till 29e september. Står att kabinbanan går var 20e minut, ibland oftare, i en av kabinerna är det tillåtet att ta med hund.

D i U sa:
Vad är det som är oklart som många tycker? Kollade nyss på skistars hemsida. Öppettider för åre bikepark, alla liftar förutom wc liften är öppen 10-16 dagligen mellan 22e juni till 29e september. Står att kabinbanan går var 20e minut, ibland oftare, i en av kabinerna är det tillåtet att ta med hund.

"Öppettider för åre bikepark"
"Står att kabinbanan går var 20e minut, ibland oftare, i en av kabinerna är det tillåtet att ta med hund"

Här är det väldigt oklart ifall cyklister får åka var 20e minut.
Det står att det gäller bikepark vilket borde betyda cyklister... Men det är ytterst osäkert om cyklister får åka var 20e minut... Eller ens hela dagarna (jaja... enligt Glisseur så ska cyklister få åka ganska ofta iallafall).

Ja precis, är det bikepark skulle Jag bli mycket förvånad om liftarna bara gick för dem utan cykel? Står inget om det så det borde inte vara några oklarheter alls.

D i U sa:
Ja precis, är det bikepark skulle Jag bli mycket förvånad om liftarna bara gick för dem utan cykel? Står inget om det så det borde inte vara några oklarheter alls.

Det stod inget annorlunda förra året och ändå fick cyklisterna inte åka med hela dagarna. Så visst är brist på info.

D i U sa:
Paco sa:
D i U sa:

Det stod inget annorlunda förra året och ändå fick cyklisterna inte åka med hela dagarna. Så visst är brist på info.

Förjävla dåligt isåfall!

Trösten är att det finns 4-5 andra liftar som går för cyklisterna, så åka lift får man alltid göra när det är öppet.

De e ju bra, Jag är inte så insatt i var de andra liftarna går då Jag inte varit uppe sedan 2003, då gällde bara kabinbanan.

Jag har själv inte varit med om att cyklister inte fått åka med i kabinen utan bara fått höra det från andra i tråden.

Under v.40 fick man ta sig upp för berget för egen maskin för då hade liftarna slutat gå för säsongen. Gissa om det blev mer än ett åk per dag??

Jag ska till Åre i september och kan bara hitta dagliga liftar till 27 aug, därefter tors-sön till 1 okt.

https://www.skistar.com/sv/Are/Om-Are/Sommar/Liftarnas-oppettider/

D i U sa:

För den som undrar så öppnar högzon idag med Easy Rider och Hällrajd. 1000 öppnar dom närmsta dagarna. Hjulingen vet jag inte. Enligt rapporter ligger det lite snö kvar, främst på nedre Easy efter korsningen med Hjulingen, men läget är inte så hopplöst med tanke på hur det såg ut för bara några veckor sedan. Men det är åkbart, öppet och ledcrewet jobbar med att skotta bort snö där det går.

En lägesrapport från verkliga livet i Åres högzon. På den övre delen av Easy Rider måste man över två hyfsat stora snöfält när man korsar Störtloppet (på dom vanliga ställena), så stora att vi mötte en person som låg och körde laps med topptursprylar där idag... I den nedre delen ligger det en hel del snö i dels den nedre delen som slingrar sig ner under Kabinbanan mot 1000-metersliftens dalstation (eller före detta eftersom den liften håller på att plockas bort). Sen är det ett stort snöfält på det vanliga stället strax efter högersvängen i början på den långa rakan längs Svartberget. Hällrajd ser snöfri ut. Det ligger ett stort snöfält i toppen på 1000-metern, i övrigt är den torr. Hjulingen är avstängd så där vet jag inget.

Men på det stora hela är föret där uppe torrt och fint och bjuder på bra cykling. Med tanke på den horribla våren i år så ser det faktiskt helt ok ut inför nästa vecka.

Hur blev det med Kabin?

Åre Skidsport skrev något om att den bara är för vandrare. Blev det den slutliga lösningen? Bara så man vet vad man har att vänta på måndag... Inte för att gnälla. :)

Två kabinåk, en massa gondol och totalt 5000 hm i strålande sol idag. Livet kunde vara hårdare...

20170629_103912.jpg

Mårten sa:
Hur blev det med Kabin?

Åre Skidsport skrev något om att den bara är för vandrare. Blev det den slutliga lösningen? Bara så man vet vad man har att vänta på måndag... Inte för att gnälla. :)
Ok att åka upp med cykel efter kl.13. Det är som det är.

En fråga... vet inte om den har avhandlats innan.

Men jag och en polare (som är nya för bikeparks) sitter och funderar på en resa här i Juli... det blir Åre eller Hafjell... har själv varit i Hafjell innan och diggar helt klart deras backar. Men hur står sig Åre emot Hafjell... ni som har varit på bägge ställen ?

Själv tycker ja hafjell håller för lång weekend medans åre håller för en vecka.

Åres stora attraktion, för mig, är topp till botten åken.
Den stora valmöjligheten och dom långa åken gör att man inte hinner tröttna.

Hafjell har nog lite bättre ordning på sin maskinspår, om man gillar sånt. Speciellt dom stora linjerna, roller coaster och VM starten. Åre har inget som kan mäta sig där. Inget som jag personligen värderar jättehögt, men vet att många gillar hafjell pga detta.

Jag hade valt åre.

Är i Hafjell nu. Har kört tre dagar och blir en fjärde imorgon, hade lätt kunnat vara kvar lika länge till utan att tröttna. Nästan tvärt om, faktiskt! Det blir roligare och roligare för varje åk :)

Det bästa vore ju om man kunde få Åres högzon ovanpå Hafjell. Då skulle jag nog kunna bosätta mig där under sommaren??

Grymt! Tack för svaren.... det verkar faktiskt som att det lutar åt åre .... med 10 timmars bilresa en väg.... meeeeeeeeeen... man får väl passa på att titta på naturen på väg upp eller något =)

Glisseur sa:
Paco sa:
Det bästa vore ju om man kunde få Åres högzon ovanpå Hafjell. Då skulle jag nog kunna bosätta mig där under sommaren??
Jag trodde det räckte med Broken för din del?

Det funkar det oxå.

Men annars håller jag till på högzon...

Bilagor

• IMG_3408.PNG.jpg
    IMG_3408.PNG.jpg
    132.8 KB · Besök: 157
Senast redigerad av en moderator:
Hur ser snösmältningen ut på Easy Rider & Hjulingen? Har det blivit nån skillnad mot under endurot & för er som ser det dagligen, gör det varken till eller från om man väntar 2-3v innan man åker upp?

Det var ju lite tråkigt att inte ser ut att bli något enduro på Åre bike festival i år. Det har ju varit det stora dragplåstret åtminstone för mig.

Beror det på att det blivit omöjligt att rodda eller för att de bara lessnat på det? (frågan ställd till Glisseur, om han råkar passera)

Antar att östersundsrejset blir på frösön eller finns det några andra ställen som kan bjuda på bra nedförs i stan? Öset är ju en trevlig stad, men inte lika lajfstajl som Åre.

Fredrik Z sa:
Det var ju lite tråkigt att inte ser ut att bli något enduro på Åre bike festival i år. Det har ju varit det stora dragplåstret åtminstone för mig.

Du har inte tänkt på vilket datum tävlingen i Östersund är lagd? Helgen innan bike festival.

Är man sugen Åre bike festival men vill slippa resa fram och tillbaka en extra gång finns därmed en ypperlig möjlighet att köra tävlingen i Östersund och sedan hojja en hel vecka i Åre.

rayy sa:
Fredrik Z sa:

Du har inte tänkt på vilket datum tävlingen i Östersund är lagd? Helgen innan bike festival.

Är man sugen Åre bike festival men vill slippa resa fram och tillbaka en extra gång finns därmed en ypperlig möjlighet att köra tävlingen i Östersund och sedan hojja en hel vecka i Åre.
Jodå, jag har sett det. Jag kan cykla i åre hela sommaren om jag vill, men om man har en festival så vill man väl dra dit folk, och för min del så var det endurotävlingen som lockade med att åka dit just på festivalen.

Tillbaka
Topp