Hur gick det med enhjulingen VR

Det här känns som vargjakten all over again.

Dom har visat att två ombyggda cyklar orsakat olyckor. Eller åtminstone en har skadat någon annan trots att den ena tittade framåt. Att ungen blev nedkyld är bara dåligt omdöme och har knappast med cykling att göra. Där kan jag dock tycka att arrangörerna borde ha hört av sig till Polisen för vanvård av barn. De verkar dom vara duktiga på i andra fall.

Det är alltså 1½ fall av olyckor som förorsakats av specialbyggda cyklar.

Vänder man på omeletten; hur många vanliga motionscyklister har skadats under åren som VR gått av stapeln? Torde det inte vara större chans enligt statistiken att bli påkörd av en vanlig cykel?

Det är farligt att leva, man kan dö.

För att återknyta lite till vargjakten så råkade jägarna själva skjuta sina hundar i fler fall än vargen fällde år 2010. För att inte prata om de tusentals hundarna som gått åt i trafiken under jakten kontra de 19 st som vargarna snaskade i sig.

Men det är ju min åsikt.. och VR skulle väl vara en folkfest, ett motionslopp, en utmaning..

/G

MRobson skrev:
-------------------------------------------------------
> H. skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > MRobson skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > Sedan borde han ha fått
> > > denna info senast redan i startfållan.
> > > Inte snyggt hanterat av VR men jag känner
> inte
> > > till några detaljer.
> >
> > Nej, det är hanteringen från VR som är det
> > dåliga, inte beslutet i sig. Hade de fattat
> > beslutet i tid hade han ju varit medveten om
> det.
> >
> >
> > > En enhjuling saknar bland annat bromsar och
> är
> > ej
> > > laglig på allmän väg, det är fakta.
> >
> > Han har skivbroms.
>
> Där ser man, är den godkänd för att framföras
> på allmän väg? Allt hänger ju på att han kan
> hålla emot själv om han bromsar, panikbroms
> måste vara grymt svårt, eller?
> Jag ändrar mitt inlägg.
> Om han har tillstånd att framföra enhjulingen
> på allmän väg är ju beslutet än mer
> märkligt.
>
> Men jag står fast vid att det kunde hanterats
> mycket bättre av båda parter.

:D To dee

Om han klarar av att hålla emot när han bromsar eller ej kan väl knappast vara avgörande. Jag åker också över styret om jag nyper frambromsen.

/G

Att VR har regler som (eventuellt) inte tillåter enhjulingar är inte konstigt, det är hanteringen som är klantig.

Det som är märkligt är dels att VR först inte hade några som helst problem med att låta honom starta, men sedan ändrade sig halvvägs in i loppet och bestämde sig för att diska honom. Det framstår som småaktigt. Dels att polisen åker runt och förmedlar telefonsamtal från VR-VD till VR-cyklist om att han ska ta av sig nummerlappen.

Polisen ansåg i alla fall tydligen inte att enhjulingen var olaglig att framföra på allmän väg, för de lät ju honom fortsätta att cykla.

Såg också till honom på min väg runt sjön.
Tyckte det var en kul grej - fram till att jag kom upp jämsides och såg att han satt och fipplade med mobilen.
Lika löjligt att göra det på VR som någon annanstans i trafiken i mina ögon.

En vän av ordningen kan ju tycka att det bör vara mer intressant att se till att trafikreglerna efterföljs och plocka av dem som t.ex kör på fel sida av vägen. Istället för att jaga enhjulingar dvs

Chrissofsweden skrev:
> Om han klarar av att hålla emot när han bromsar
> eller ej kan väl knappast vara avgörande. Jag
> åker också över styret om jag nyper
> frambromsen.
>
> /G

Det är omöjligt att göra en OTB på en enhjuling.

> Hade de fattat beslutet i tid hade han ju varit medveten om det.

Har du missat att hans pappa ringde till Vätternrundans VD före loppet och fick ett nej.

Pappan skickade ett svar med cc till 140 personer. Det emailet kom ej fram till Vätternrundan av tekniskfel.

Frågan är inte lätt som jag skrev tidigare. Som sagt, en bedrift och till ett bra syfte. Syfte var väl att locka uppmärksammhet till Barncancerfonden och med storyn på Sveriges Radio, Aftonbladet, DN, SVD och nästa varje landsortstidning i hela Sverige så är detta något av en PR Kupp.

Men nu vet vi, enhjulingar tillåts inte på vägarna i Sverige. Det är lagen. Men vilken avslut - Vätternrundan på rekordtid! (Inofficellt).

Så polisen släppte iväg ett trafikfarligt (och olagligt) fordon och står med bild i tidningen? Kommer de anmälas för tjänstefel?

DT skrev:
> Att VR har regler som (eventuellt) inte tillåter enhjulingar är inte konstigt, det är
> hanteringen som är klantig.

Ja att släppa iväg honom för att sedan diska. Det känns inte snyggt.

> Polisen ansåg i alla fall tydligen inte att enhjulingen var olaglig att framföra på allmän
> väg, för de lät ju honom fortsätta att cykla.

Broms, ringklocka. Belysning och reflex, när så krävs. Om Polisen skulle kollat upp det så skulle jag väl fått cyklat än mer ensam där på fredagskvällen än vad nu var fallt.

JT skrev:
> Att bli diskad från ett motionslopp måste
> verkligen vara en tuff motgång i livet.

Jag skulle snarare säga att om man kan vinna ett motionslopp så var det just vad han gjorde.

Tillbaka
Topp