Hur gillar ni CO2-pumpar?

Lekeberg

Aktiv medlem
Vad har ni för åsikter om och erfarenheter av dem?

Kan den här va nåt?

9001set.jpg ht=276

bra att ha på tävling osv. till vardags, ja om man tycker sig ha råd med det så visst. har väll personligen råd, men till vardags, alltså på träning eller liknande, så stör det mig inte att köra me vanlig pump, så då kör jag med det.

men ska man ha CO2 patron för mtb, så rekomenderar jag scotts, den är lite större, eller fan, det är inte scotts egentligen, de har bara satt sin dekal på den. till o med så att de inte ens brytt sig om att ta bort orginaldekalen under sin egen :D

så här ser orginalet ut:
Innovations%20Big%20Air%20CO2%20Kit.jpg

scotts ser likadan ut, fast med en scott dekal på istället.

vad är då fördelen med denna, jo först o främst att den rymmer mycket, den klarar att pumpa upp två rät feta mtb däck, vilket inte en vanlig patron klarar. om man inte har behov för det, så kan man se det så att det är inte kört om man råkar skjuta lite gas utan för ventilen, vilket lätt är hänt.
dessutom håller de rätt tätt, så man måste inte få båda punkorna samtidigt :D dock skulle jag väll inte lita på att det är så på en tävling. men i alla fall skule ja nog lita på det turen ut så att säga.

Gillar min BBB super, men bara som ett komplement till räsern, till MTB'n känns det som att pumpa för inget eftersom jag bara kör med ca 2kg. Pumpar först i så mycket som min CB orkar med och fyller upp med lite CO2.

Funktionsmässigt föredrar jag alltid pump. När jag kör racer har jag dock CO2-pump eftersom den går ner i ryggfickan.

Jag kör med en sks air champ, och är väl nöjd, mest för att det känns häftigare att ha depåstopp med co2 pump.
Däremot måste jag alltid pumpa med handpump innan och sedan fylla på med co2 för att få bra tryck, så lite av formula 1 känslan försvinner där.

??? såg du ens mitt inlägg? :D:D har kört med de där bigair patronerna, o det brukar aldrig vara nå problem, då de är dubbelt så stora som en vanlig patron, så räcker de till mtb däck lätt och till flera racer däck, även om man skulle råka pysa ut lite utanför.

men visst, man kan tabba sig med en sådan oxå. men det är ett bra alternativ

Men det verkar ju vara bra mycket tryggare med en hederlig pumppump. ;D Nästan inget kan gå fel, förutom som den gång jag var i djupaste skånska urskogen och fick punktering som jag pumpade upp med min Blackburn MP-1 och när allt var så klart att jag bara skulle ta av pumpen från vetilen går hela pumpmunstycket sönder och all luft pyser ut på en sekund. Fångad i skogen, ingen av polarna hade med sig pump (detta är 15 år sen), och inga extragrejer som t.ex. eltejp för att kunna cykla hem. Jag gjorde det ändå har jag för mig, slangen var helt trasad men däcket gick fortfarande att använda. Då hade vilken pump som helst varit välkommen.

hehe, nä, pump är ju nästan idiotsäkert, om man inte gör som min kompis som lyckades bryta av ventilen, måste ha varit nån skada på den :D

Lekeberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad har ni för åsikter om och erfarenheter av
> dem?
>
> Kan den här va nåt?

Har en sån liggande här du kan få köpa... :)

Fördrar en vanlig hederlig pump. Men visst CO2-pumpen är himla smidig men man får vara lite noga, det är lätt att tömma patronen utan att ha fått in nått i däcket. CO2-pump är nog mer tävlingspump för snabb påfyllning. Missar man så har man dock förlorat tidsvinsten när man måste byta patronen.

Tack det var vänligt, men nej tack. :) Jag kommer att fortsätta köra vanlig pump. Ville nog mest få min skepsis bekräftad i denna tråd..

Lekeberg skrev:
> Vad har ni för åsikter om och erfarenheter av
> dem?
>
> Kan den här va nåt?
>

Har den modellen och den är bra. Använder den dock bara när jag kör landsväg, i skogen följer alltid en vanlig pump med istället. Största fördelarna med just den CO2-pumpen är:

+ Liten och lätt, tar nära nog ingen plats i fickan
+ Snabb, fyller ett racerdäck på några sekunder
+ Går att dosera trycket med knappen

Som sagt, för landvägscykling är den perfekt. Man har bara en slang med sig och då räcker en patron, men en extrapatron väger inte mycket heller. Skulle man punka under någon tävling vill man inte stå och fippla med en vanlig pump i flera minuter med kramp i armarna för att pumpa upp 7-8 bars tryck.

/Leo

som jag sagt några gånger tidigare i denna tråd, med big air har man råd med att fippla lite o trycka av lite utanför, brukar räcka mer än väl ändå

Shit... den var ju smutt. Undrar om det mer är en kolsyre-pump med manuell möjlighet eller en vanlig pump med kolsyra. Jag skulle lätt köpt en om den var mer som en vanlig fast med Co-funktion. Skönt när man får punka i regnet. :)

Jensen skrev:
> som jag sagt några gånger tidigare i denna
> tråd, med big air har man råd med att fippla
> lite o trycka av lite utanför, brukar räcka mer
> än väl ändå

Men hur vet man när den inte kommer räcka till ett helt däck längre? Antag att man får en punka som man lagar och fyller med lite "big air". Hur vet man sen om den kommer räcka till ett däck till eller om man fipplade ut för mycket vid första lagningen. Ska man ha med två "big air" då? Eftersom den patronen är såpass stor så är det ju inte särskilt smidigt längre och man tappar hela syftet med CO2-pump. Då kan man lika gärna ha en minipump.

Prylbögsinstinkten fick mig nästan att impulsköpa en sådan här, för inte så länge sedan:

Micro-Rocket_1258.jpg

Inte så mycket större än en reservoarpenna, verkar funka som pump också. CO2-pumpar i all ära, men små, avlånga och blanka saker tilltalar väl de flesta? ;-)

Wendigo skrev:
> Shit... den var ju smutt. Undrar om det mer är en
> kolsyre-pump med manuell möjlighet eller en
> vanlig pump med kolsyra. Jag skulle lätt köpt en
> om den var mer som en vanlig fast med Co-funktion.
> Skönt när man får punka i regnet. :)

BT har en liknande, både pump och CO2 funktion. Körde med min i 1,5 år sen pajade kolsyredelen ur. Nackdelen är att det är små patroner, dock rätt billiga i jämförelse. Tycker det är helt suveränt när man väl punkar på träningsrundan. Man får ta med sig några extra patorner bara men det har du råd med. Hittar den inte på deras web nu.

Boeri skrev:
> var finns Big Air? Har letat men inte hittat,
> tips?
> /B

säljs under scotts namn i sverige, så alla butiker som säljer scott eller tar in dem, säljer denna patron o munstycke. under scott dekalen sitter bigair dekalen :D perfekt att ha med sig på långlopp, räcker gott till ett och ofta till med till två python däck som har stor luftkammare, beror lite på hur mycket tryck man ska ha o hur mycket man fipplar :D

JT skrev:

>
> Men hur vet man när den inte kommer räcka till
> ett helt däck längre? Antag att man får en
> punka som man lagar och fyller med lite "big air".
> Hur vet man sen om den kommer räcka till ett
> däck till eller om man fipplade ut för mycket
> vid första lagningen. Ska man ha med två "big
> air" då? Eftersom den patronen är såpass stor
> så är det ju inte särskilt smidigt längre och
> man tappar hela syftet med CO2-pump. Då kan man
> lika gärna ha en minipump.

nu så är ju bigair bra mycket mindre o smidigare än den mista pumpen, o framför allt, har man t.ex., ett python däck som har stor volym, så behöver man inte stå o pumpa i fem minuter för att få okay tryck vilket man nästan måste med en minipump. men visst, en pump vet man att den alltid funkar till mer än ett däck. dessutom så äre jävulskt svårt o få bra tryck i ett racer däck med en minipump, man får ju pumpa för kung o fosterland :D men vad jag ville ha sagt var att bigair klarar bra mycket mer än en vanlig patron.

men visst, på träning kör ja oxå me pump, men på tävling kör ja me bigair. men som sagt, smaken är som baken, delad.

Har kört med den SKS Airchamp du har på bilden 2-3 år nu och tycker den funkar bra, lätt att dosera luften och tar lite plats i fickan.

Tillbaka
Topp