Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Slänger ni punkterade slanger eller lagar ni?
Personligen slänger jag alla, orkar inte laga och sen vet ja inte vilka som är hela eller ej efter ett tag.
scarpadi skrev:
-------------------------------------------------------
> Slänger ni punkterade slanger eller lagar ni?
> Personligen slänger jag alla, orkar inte laga och
> sen vet ja inte vilka som är hela eller ej efter
> ett tag.
Lagar alla slangar minst en gång. De flesta har nog 2-3 laglappar på sig innan de åker i sopen. En bra lagad slang funkar lika bra som en ny. Ska jag köra långlopp eller dylikt brukar jag slänga in nya slangar eller utan lappar i alla fall för att försäkra mig om att det sitter fräscha i.
Har jag en ny hemma så tar jag den, lagar sen när slangförrådet tar slut. Bra att spara gamla slangar då man kan upptäcka när hålet blir på samma ställe, för att det sitter nått litet i däcket som genererar pyspunka tex. Har aldrig fått punka för en dålig lagning.
Lagar, oftast på plats om det inte spöregnar, är mörkt, har bråttom etc. Ytterst sällan att det börjar läcka i en gammal lagning. För länge sedan hade jag en räser med tubdäck, jag brukade laga dom oxå fast det var lite bökigare att sprätta upp och sy ihop, specielt om man inte träffade rätt på hålet direkt.
lagar när jag kommer hem. Jag drabbas ovanligt ofta av att ventilerna på nya slangar sitter för dåligt och lossnar. Om jag har en slang som jag vet har en bra ventil så lagar jag den ~3ggr innan jag slänger den.
rikard skrev:
> lagar när jag kommer hem. Jag drabbas ovanligt
> ofta av att ventilerna på nya slangar sitter för
> dåligt och lossnar. Om jag har en slang som jag
> vet har en bra ventil så lagar jag den ~3ggr
> innan jag slänger den.
jag hade samma problem, men testade med att sätta fälgtejp över ventilhålet, skär upp ett kryss så tejpen sticker ut lite när du trycker igenom ventilen. kanterna är så vassa att de skär sönder ventilfästet.
Har lagat några men det känns som det aldrig blir riktigt tätt, kan vara att jag sniffar upp limmet istället för att lägga på ordentligt på slang och lapp.. ;)
En cykelhandlare påstod att slangar inte gick att lagra längre på grund av det inte längre är 'riktigt' gummi längre. Men jag är skeptisk..
Mårten skrev:
> 42Hz: Din cykelhandlare verkar ha sniffat för
> mycket lim han också... Det har gått skitbra
> alla gånger jag har försökt.
"En cykelhandlare.." inte MIN cykelhandlare. :) Som sagt jag är också skeptisk.
fedde skrev:
> Jag byter till en ny (eller en lagad) om det är
> under pågående tur.
>
> Väl hemma lagar jag slangar om de är till mtb,
> touring och krogcyklar etc.
>
> Slangarna för landsvägscyklar (racer) brukar jag
> inte laga, de brukar
> inte bli bra med en lapp, för ojämnt när de
> monteras och pumpas.
>
>
> De trasiga slangarna sparar jag, de kan ju vara
> bra att ha,
> oklart till vad men till något konstigt projekt.
>
>
> /Fedde
Lagar om det går. 3-4ggr innan jag dumpar slangen. Alltså har jag slängt en enda slang på typ 4 år... Jag har en förmåga att skaffa nya hjul som tar alla gamla slangar i anspråk :-)
Slänger, har alltid en tre, fyra slangar hemma. Sätter även in nya när jag sätter på nya däck och slänger dom gammla trotts att dom är "OK". Har aldrig fått en punka utan att veta varför.
Jag har en flyttkartong med slangar som behövs lagas.. Lägger alla punkterade slangar där.. Nån dag ska jag ta tag i skiten och sätta mig och laga.. Detta har jag sagt sen runt 2000..
Får sällan punka själv, men lagar alla mtb slangarna 1-3ggr. Så här brukar det gå till på happy rides i Göteborg t.ex:
* Någon punkar, har antingen ingen slang med sig eller har redan använt sin enda slang.
* Jag ger min lagade slang och tar den trasiga i utbyte
* Lagar slangen när jag kommer hem och stoppar ner den i Camelbaken som reservslang
Kör oftast med nya slangar själv, men ibland åker en lagad slang med rätt länge i däcket.
På räcer är det ännu mer sällan jag får punktering så där kör jag enbart med nya slangar.
Sparar på mig alla punkterade slangar under typ ett års tid (pendling, racer, mtb) och lagar dem då alla på en kväll. Håller lika bra som splittnya slangar om man är noggrann.
Jag sparar punkade slangar lite här och där för framtida lagning. Efter en tid är jag plötsligt övertygad om att jag verkligen har lagat en viss slang och packar glatt med den i ryggan. Vid nästa punkteringstillfälle i skogen tar jag fram och monterar den bara för att upptäcka att jag faktiskt inte alls hade lagat den. De nu två punkade slangarna placeras efter promenaden hem på slumpmässiga ställen i fastigheten för framtida sammanblandning med hela och lagade slangar. Nästa dag shoppar jag nya.