Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Om man har en tävlings XC (fulldämpad - för tillfället konfigurerad som softtail), hur högt kan man droppa till platt utan att vara rädd för hållbarheten?
Jag tror mig veta att det ligger mellan 10cm och 1m ;-)
>
> Svar: ingen aning men en halvmeter (+/- 50 cm.)
> borde väl inte vara några problem tycker jag.
En halvmeter +/- en halvmeter, så mellan 0 och 1 m mao. Mycket hjälp det var till ;-P
Men upp till en halvmeter är väl så högt som jag skulle våga droppa med hojen oavsett vad någon säger. Säger någon 1m skulle jag nog inte ge mig på högre än 50cm ändå, känns som man vill ha fetare prylar då. Kommer forumet överens om lägre så kommer jag dock lyssna.
Jag är för nöjd med hojen för att förstöra den i onödan. :-)
En XC tål ganska exakt 3.76m om man är 1.73cm lång och väger 72kg. Då utgår vi från att man inte lämnar droppet med en utgångshastighet högre än 41km/h och det är vindstilla. Landings vinkeln bör ej överstiga 45grader .. eller så går det inte att svara på eftersom det beror på ;)
du skulle väl aldrig komma på idén att köra ett långlopp med en dh-rigg, så varför droppa med en xc-racer? och framförallt, varför droppa till platt om du ändå måste plåga hojen?
Bjorre: Du hade inte med underlaget vad landningspunkten i din redogörelse. Det finns en norsk/tysk undersökning som visar på att asfalt och betong minskar hållfastheten jämfört med sand eller naturstig. Tror koefficienten vr tre komma sju eller något sådant.
Ni glömde däckstorlek och tryck, fälgbredden, ekermodell, vindhastighet och riktning, val av kläder (lycra eller baggies) och om cyklisten har råkade ben eller inte. Allt spelar roll. ;)
Jag har inga planer på att FRD-droppa, är ju som sagt för nöjd med min hoj för att sabotera den i onödan.
Dock har ju vissa single-tracks en eller två "abrupta höjdväxlingar" och dessa vill jag kunna (lära mig att) ta mig förbi utan att behöva kliva av hojen. Det känns lite fånigt att kliva av när det blir 30cm "stup" och att åker man bara rakt ner ett hjul i taget är båda ansiktet och storklingan i riskzonen.
Sedan vill man ju lära sig droppa någon gång och jag känner inte för att lägga 40 lakan just nu på en fetare hoj bara av detta skälet.
Skall jag tolka era ("halvseriösa" ;-) inlägg som att jag skall låta bli?
Den dagen jag blev sugen på att köra lite hårdare och droppa/hoppa så gick jag och köpte mig en Bullit. :-) Min gamla heldämpade, Marin Mount Vision(4" bak/3" fram), ville jag inte hoppa sönder men visst hoppade jag lite med den också, runt en halvmeter då och då. Så mitt tips är att du kan köra nerför halvmetersstup utan problem, bara du är lite smidig på cykeln.
Klart att du kan droppa en halvmeter med en XC. Men den kommer inte hålla i längden om du inte är smooth i landningarna. Utnyttjar du hela slaglängden i armar och ben så går det nog bra. Wheeliedrops funkar nog finfint.
Antar att det är Wheelie drops jag syftar på (är inte så bra på freeride terminologi :-):
* Stå nästan stilla
* Trampa över kanten så att hojen går upp på bakhjulet
* Fortsätt bakhjulsköra över kanten (på så vis får man ju nedan punkt på köpet)
* Försök landa på bakhjulet lite innan framhjulet går i marken.
Så jag kan mao droppa 30cm och klanta mig utan att jag riskerar 2mils tårögd skogspromenad. Tycker inte att 30 cm drop borde vara såå mycket värre än det man utsätter hojen for i vissa nedförlöpor, men jag har säkert fel.
Har som sagt inte ambitionen att börja toktrixa, utan bara klara lite högre negativa höjdskillnader utan att stiga av.
EDIT: Händer ju då och då att man hoppar i farten över hinder som såsom mindre stockar och det kan säkert bli 20-30cm rakt upp och pang ner utan någon utomordentlig finess.
på en race xc så ahr man sadeln högt placerad. och ahr man sadeln så är det inte så kul att droppa över en meter direkt :) kanske en ledtråd....
min helstela xc-cykel droppade jag upp till 1.40 med.. inga problem.. det är cyklisten och inte ramen som sätter gränsen för hållbarhet när vi pratar om sådan höjder.
Dessutom så utsätts cyklarna för otroligt mycket stryck när man kör med hög fart i skogen. Tål den det så tål den säkert ett litet dropp eller tio. Så länge du är mjuk!
Har droppat mellan 1,5 till 2meter med en CyclePro StonyPoint. Fick lite flatlandning och böjde styret (ett "riser" styre från en Tunturi herrcykel :)) men resten höll hur bra som helst.
Väger <65kg, alivio vevar och pedaler, enkelbottnade no-name alufälgar, 2½tums specialized däck fram&bak.
jag gissar på att jag droppar obehindrat med hög sadel, carbonram (ej heldämpad) etc 50-60 cm. stillastående som i 40 km/h.
det är inte så kul att droppa mer än så med en dyr cykel. den höga sadelpositionen gör att det är otoligt mycket svårare att dämpa landningen än med sänkt sadel.
30 cm är ju inte ett dropp, det rullar med ned för om man så vill! Beroende på styrvinkel och slaglängd så rullar man ju ned för höjdklackar upp till en halvmeter utan större problem.
Micke S: Nu är den satt dels ganska hård pumpad och 5.5 mm läget (för softtail känsla), vilket gör att jag använder 3-4 cm slag i praktiken. I vanliga fall kör jag fullt ut i 7.5 läget.
Det är mao bättre att ha den som jag brukar om jag skall droppa och inte som jag har den nu (ganska stelt).
Börja med 10 cm och jobba dig uppåt med 5 cm-intervaller.
Försök hitta någon lastkaj eller liknande som har sluttande backe så att höjden ändrar sig längs med kajen. Sen är det bara att märka upp vart du ska droppa. Annars finns väl alltid trottoarkanter med varierande höjd.
Tänkte göra det själv vid tillfälle, det finns ett bra ställe invid Folkets Hus i Ludvika ;) Bara man kan komma dit när inte brädlappsungarna är där, lite pinsamt annars tycker jag...
Det svåra är att köra droppen åt andra hållet, där måste jag verkligen öva! Dvs. "ledges".
the_TnT: Ungefär så hade jag tänkt mig, men antar att jag inte kommer gå högre än 30-50cm :-( med nuvarande hojen ändå (får se hur det känns), men man måste ju börja någonstans. Är ju primärt för att bli av med av några avstigningsmomemt och ta nästa steg så att säga.
Har hittills bara "droppat" 20cm (vilket man lika gärna bara kan köra rakt ner för utan att bry sig). Nästa steg är hamnar väl runt 25-30 och då känns det som om man kanske börjar närma sig gränsen för vad som är lämpligt med nuvarnade hojen och även gränsen för när "drops" börjar kännas motiverande. Antar att jag kommer prova med 30 också, men inte ta det så mycket längre förrän man skaffat sig en fetare hoj eller bättre teknik. Kommer väl köra 30 regelbundet och 40 när man känner att man har full koll, så man inte knäcker hojen pga hemsk teknik.
Större höjder sparar jag till den dagen då jag köper en fetare hoj eller av någon outgrundlig anledning tröttnat på min nuvarande ;-)
Anledningen till att jag kanske är lite nojjig är att jag har redan lyckats knäcka kedjestagen en gång, men det berodde mer på felaktig cykelkonstruktion än mig (därav 2003 stag - vilka är "buggfixade").
Ja men sen dog den när du stod på framhjulet. 30 cm är ju kanterna till busshållplatser på vissa ställen, det är ju bara att lyfta framhjulet för att får en landning med båda hjulen samtidigt.
Om det hjälper så är det här nästan min cykel. Ruggigt ful bild, men jag tror folk se vad de skall föreställa. (Hittade ingen bra bild på min cykel, vid snabb grävning.)
the_TnT Skrev:
-------------------------------------------------------
> Det svåra är att köra droppen åt andra hållet, där
> måste jag verkligen öva! Dvs. "ledges".
>
komma upp för droppen? det är ju bara att få upp framhjulet på "droppet" och sen göra en "stoopie" upp för den, och försöka få upp tailen med benen ochså. skit lätt :D
the_TnT: Hittade också den, men killen i förgrunden ser ju inte riktigt klok ut, så den kan man ju inte lägga upp... riskerar ju skrämma dom yngre här på Happy. Jaja, folk får hålla blicken åt höger.
På plus sidan så är fotografen bättre på den bilden, så man ser vad som är vad iaf.
OT: När blir nästa Kinnekulle, det var jäkligt kul med nattturen sist! :-D
Kul kuriosa: Mitt ex kördes fö av Philip Tavell under någon maraton grej (på Kanarieöarna om jag inte minns fel). Den har mao sett sina bästa dagar :-D
Snacka om pärlor till svinen, men jag klagar inte. Duger som första hoj iaf ;-P
the_TnT: Närhelst det är fruset (och lite vitt puder ovanpå den frusna geggan) i jan/feb vore kul att testa! Kanske med samma upplägg som sist: pannlampsrunda lördag och sedan dagstur med större uppslutning under söndagen.
Iofs för detta med sig att man gärna behöver (obs! EJ måste ha) både pannlampa och dubbdäck, vilket kanske inte är var mans egendom.
Micke S Skrev:
-------------------------------------------------------
> varför har cykeln sett sina bästa dagar för att
> Tuffe kört nån tävling på den?
Jag kör på den nu... och det är ingen underdrift att Tuffe piskar sk*ten ur mig tom i sömnen (och inte lack och läder piska, utan ge stryk i sportslig mening).
EDIT: Jag menade inte att Tuffe manglat eller misskött hojen, utan att om jag var en prestigesökande cykel så skulle jag hellre ha Tavell än mig i sadeln. Kunde varit tydligare antar jag.
Ett mycket bra köp har det fö visat sig i efterhand, kunde inte vara mer nöjd! Om man nu ändå skall köpa beg är det ju roligt med lite "stamtavla".
Jag köpte min hoj av Micke S. Den har nog fått smaka både ett och annat... Nu är stackaren upphäng på trainer. Den fattade nog aldrig vad som hände, ena dan full fart på tävlingar, och andra dan en bakfull tjockis som försöker köra på bakhjulet.
/Johan ;o)