Hur länge har ni cyklat

• Trådstartare Trådstartare Jocke4
  • Start datum Start datum
Hur länge har ni cyklat
Jag minns inte första cykeln så bra, men andra cykeln fick jag när jag fyllde år (7 eller kanske 8) på tidigt 70-talet. Den var en Schwinn Fastback Stingray med 5 delad stick shift på top tube och en analog hastighetsmätaren/odometer. Jag cyklade upp till 2 mil på den vissa dagar bara för att jag tyckte det var kul, så det borde kunna räknas.

Byggde en Redline Squareback BMX runt 1976. Jag hade vunnit ramen så jag fick välja gaffel (Cook Bros Racing) och komponenter (Ashtabula styrstam och vevparti, lätta tävlingshjul med blå eloxerade fälger, frihjul istället för fotbroms och sidepull cantibroms fram och bak) efter smak och plånbok. Some habits start early and die hard! ;)

Köpte en Peugeot U08 racer med barcons och packethållare runt 1978. Helgturer växte i längden till 5 mil.

Fick körkortet sommaren 1980 och cyklar ersättades ett tag av bilar, motorcyklar och brudar.

Provcyklade en Stumpjumper sommaren 1985, och köpte min Hoo Koo e Koo hösten 1987. Hade fortfarande tid för bilar och brudar, men cyklingen kom tillbaka efter några år i ide, även om det var bara för träning. Cykeln användades väldigt sällen av praktiska skäl så länge jag bodde i USA.

Flyttade till Stockholm 1998 men tog inte med min Hoo Koo förran 2000. Byggde om det till pendlingscykel hösten 2000 och har pendlat sedan dess.

Hur länge har ni cyklat
Calle F: Vi måste ha träffats i slutet av 80-talet! Jag körde ju också i Hammarby med Jim som "ledare" (han hamnade ju alltid sist, kommer du ihåg!)i Hellas och jag hade en röd HARO Extreme -89 med DEORE-utrustning. Den först ajag träffade på hellasgården på det absolut första träningspasset var Bosse Dertell som körde en SCOTT. Han hade satt på ett triathlonstyre då handen nämligen var bruten och han cyklade gipsad(!). Vad jag inte visste var att han vid den tidpunkten hörde till den absoluta eliten i Sverige! Vi stod och snackade om min nya HARO som han tyckte såg häftig ut. Jag visste ju inget om mtb-syklar så jag sög i mig allt han sa. När alla hade samlats drog han och Anders Östeberg (som även han tillhörde sverigeeliten) iväg som kanonkulor över stock och sten, har faktiskt aldrig sett något värre varken med fulldämpat eller utan. Sedan såg man inte dem något mer på hela dagen. Håhå, jaja, det var tider det...:-)

Förlåt, jag drog iväg litegrann från ämnet!

Hur länge har ni cyklat
Jag började med MTB -97.

Det känns som man cyklat väldigt kort tid med tanke på Calle f och Johan S inlägg. Jag önskar att man hade börjat tidigare med tanke på hur roligt det är.

Jag hyser stor respekt för de som började med MTB redan på 80-talet.

Sen måste jag bara berätta en liten anekdot från när jag körde 24-timmars i Moab. Det var tidig kväll och jag hade kört två varv på den 2 mil långa banan i stekande ökensol. Kroppen kändes seg och jag satt och åt spagetti och köttfärssås utanför mattältet. Det var skönt att ta det lugnt ett tag och fylla på energidepåerna med en rejäl portion pasta. Där sitter man och myser när plötsligt Gary Fisher cyklar förbi i ett par baggy camobrallor. Cool som man är fortsätter jag att lugnt äta min pasta, men inombords är jag uppspelt som en femåring på julafton. Det var en väldigt speciell känsla att sitt där mitt i MTB'ns Mecka och se en av MTB'ns ursprungsgestalter cykla förbi.

/Jan

Hur länge har ni cyklat
Janos skrev:
-------------------------------------------------------
> Det känns som man cyklat väldigt kort tid med
> tanke på Calle f och Johan S inlägg. Jag önskar
> att man hade börjat tidigare med tanke på hur
> roligt det är.

Dom där tidiga åren var fantastiska. Det mesta var väldigt avslappnat och tävlingsverksamhet var definitivt inte det viktiga. En lördag på Hellas kunde samla drygt 50 pers som körde milrundan i maklig takt och sen snackade mtb efteråt längre tid än cyklingen tog.

> Jag hyser stor respekt för de som började med MTB
> redan på 80-talet.

Det som funkade då var det sociala. En stor del av de som var med då hade inte fortsatt om vi inte hade tagit hand om dom. Jag och flera andra hade t ex alltid dubbelt med vatten och extrakäk med om nån skulle behöva det. Halva verktygslådan var också med. Hellas-lördagarna var för mig mest t ex att putta trötta yngre uppför backar, laga punkteringar, trycka i en banan och vatten i nån som hade kroknat eller bara liga längst bak i kön och snacka skit med nån som tyckte det var kul. F-n, vad skoj man hade :)

> Sen måste jag bara berätta en liten anekdot från
> när jag körde 24-timmars i Moab.

Om du har kört 24-timmars i Moab behöver du inte avundas mig i varje fall =)

Hur länge har ni cyklat
> Dom där tidiga åren var fantastiska. Det mesta var
> väldigt avslappnat och tävlingsverksamhet var
> definitivt inte det viktiga. En lördag på Hellas
> kunde samla drygt 50 pers som körde milrundan i
> maklig takt och sen snackade mtb efteråt längre
> tid än cyklingen tog.

Det låter som om du borde hänga på en happyride här uppe nån gång. Än så länge har vi kanske inte lockat 50 pers, men i övrigt låter det ungefär som samma sak. Fast våra egentligen fullkomligt onödiga, svindyra heldämpade hojar kräver stökigare stigar så Gröna använder vi bara för att knyta ihop de stigarna som är roliga. :)

Hur länge har ni cyklat
Calle F skrev:
> Dom där tidiga åren var fantastiska. Det mesta var
> väldigt avslappnat och tävlingsverksamhet var
> definitivt inte det viktiga. En lördag på Hellas
> kunde samla drygt 50 pers som körde milrundan i
> maklig takt och sen snackade mtb efteråt längre
> tid än cyklingen tog.

Låter som dagens Happy Rides, de fantastiska tiderna är åter. ;-) Cyklingen blir helt vad du gör den till själv, så det är bara att ta sig ut och cykla på det sätt man vill - om det nu är träning/tävling/happyrides osv...

/Leo

Hur länge har ni cyklat
Fantastiska cykeltider är verkligen åter. Happy ridsen är precis som dom var på tidigt 90 tal i falkenberg. Vi samlades ett gäng i olika åldrar och rutin och körde som fan i en stund. Ibland gick det i och för sig väldigt sakta, man var ju tvungen att hinna med lite bunnyhopping och sånt.

Började med MTB i liten skala 1989, med en vit Fuji Suncrest med Shimano Mountain LX 21vxl med hyperglide och biopace. Utrustade den med shouldholder, bar-ends, cykeldator, gelsadel, gelhandtag, powerbands, sharkfin (enda XT prylen), bakvänt farmer john bakdäck och något annat tioga fram. Första tävlingen var nog 90 eller 91 i malmö, invigningen av Spillepengs friluftsområde. Ett stort jävla mirakel att man fortsatte med MTB efter den upplevelsen.
Sedan dess har det gått upp (94-96 var det mycket tävlande) och ner 97-03 (plugg å jobb) för att från och med 2004 gå med i Happy, Firar 1 år idag hurra, nu är det mycket cykel igen :)

Hur länge har ni cyklat
Johan S skrev:
> Calle F: Vi måste ha träffats i slutet av
> 80-talet! Jag körde ju också i Hammarby med Jim
> som "ledare" (han hamnade ju alltid sist, kommer
> du ihåg!)i Hellas och jag hade en röd HARO Extreme
> -89 med DEORE-utrustning.

Då är du rätt Johan, för din Haro minns jag. Jag kommer också ihåg att du (nästan?) slutade i samband med att ni fick barn.

Jim och ledare är inget som går ihop, nej. Jim var den absoluta sociala cyklisten som lyckades få alla att känna sig välkomna och han fällde aldrig ett ont ord om nån hur vansinniga dom än var. Det fanns en del riktiga galningar i början f ö. En av användarna här startade t ex sin mtb-karriär med några av de mest spektakulära vurpor som troligen setts och han gjorde det om och om igen. Jim hade förmågan att hålla ihop oss dårar till nåt som fungerade.

Jims kunskaper som mekaniker kunde dock vara en smula "oroande" ibland, men hans entusiasm kompenserade det mesta. Nån gång runt -91 meddelade Jim att han hade etablerat "Evelyn Center" i en källare på Stureby Sjukhus. Hans vapendragare John (amerikan liksom Jim) jobbade där som vaktmästare och hade väl fixat en billig lokal. I detta center skulle "Evelyn" utvecklas. En ramrörssats (Tange Prestige MTB har jag för mig) beställdes, för denna Evelyn var alltså en hembygd lödd ram. Efter en vinters smusslande och hemlighetsmakeri bjöds vi på vernisage och jag glömmer aldrig Binnis (Då HeklaCykel, nu Cykloteket) min när han fick se den. Han bara gapade. Hoppas inte Jim tar illa upp nu, men den såg för ruggig ut. Grön, höga kedjestag och bucklig som f-n där rören var böjda. Den spårade OK och så, men helhetsintrycket när man låg bakom blev ändå lite av "krabbgång". Han älskade dock sin ram och vi lärde oss acceptera den som en teknisk variant av oss lätt avvikande cyklister :)

> Den först ajag träffade
> på hellasgården på det absolut första
> träningspasset var Bosse Dertell som körde en
> SCOTT. Han hade satt på ett triathlonstyre då
> handen nämligen var bruten och han cyklade
> gipsad(!). Vad jag inte visste var att han vid den
> tidpunkten hörde till den absoluta eliten i
> Sverige! Vi stod och snackade om min nya HARO som
> han tyckte såg häftig ut. Jag visste ju inget om
> mtb-syklar så jag sög i mig allt han sa. När alla
> hade samlats drog han och Anders Östeberg (som
> även han tillhörde sverigeeliten) iväg som
> kanonkulor över stock och sten, har faktiskt
> aldrig sett något värre varken med fulldämpat
> eller utan. Sedan såg man inte dem något mer på
> hela dagen. Håhå, jaja, det var tider det...:-)

Den orange/gråa Scotten?

Enda sättet att "neutralisera" Bosse var att lura ut honom i stökig terräng, t ex den där stigen på andra sidan sjön vid Hellasgården. Då körde vem som helst ifrån honom... :D

Jag har förresten den officiella videon till Dundret Bike Week -90 och på den kan se Bosse falla omkull på i princip alla hinder på trialbanan. Han hade kul ändå :)

För dom som inte har hört talas om det så arrangerades Dundret Bike Week 1989 och 1990 av Nils-Erik Ahlström, ägaren till Cykelstallet i Stockholm. Jag var med och jobbade bägge åren. Ca 50 cyklister forslades med tåg till Gällivare/Dundret och utsattes sen för en veckas rätt intensiva tävlingar (och för vissa ännu intensivare festande. 4 juli och amerikaner...) med 10000 spänn som pris för totalsegern. Ena året sände dessutom det då rätt nya TV4 ett program om mtb där Dundret Bike Week tog upp en stor del av tiden. Det jag själv minns "bäst" av det där är ena årets "downhill". Som utförsåkning räknat var det väl rätt mycket trampande. Banan gick från Dundrets hotell till torget i Gällivare. Första problemet kom när vi behövde få in åkarna på torget förbi ett staket, men det var ju inga problem. Dundrets sportchefen Seppo ringde ett kort samtal och nästan direkt anlände en bil med två kommunalgubbar, och en stor j-la motorkap, som helt sonika skar bort räcket och sen drog utan att ha sagt ett ord mer än "hej". Nästa problem: Hur få åkarna över genomfarten i Gällivare centrum? Inga problem där heller. Ett lika kort samtal och om möjligt ännu snabbare materialiserades några poliser som helt enkelt spärrade av genomfarten. "Det finns andra vägar" meddelade dom kort. Problemen under själv tävling var dock svårare att lösa. Några av åkarna fastnade i ett begravningståg, något som nog inte har hänt varken förr eller senare... :)

Är det nån här som var med där förresten?

Hur länge har ni cyklat
Tjena!

Började hoja sommaren 96 när jag fick en Scott Expert Racing av min farmor i födelsedagspersent..
98 såg jag första kranked filmen, sänkte sadel, köpte dh-styre och flatties.. sen dess har det bara blvit mer slaglänge, bredare styren och plattare pedaler.. tills på slutet då det har blivit riktigt smala däck, låga gafflar och annat konstigt asfaltsrelaterat..

Hur länge har ni cyklat
Sedan.....

Kolla högertrafikstickerm på skärmen
wow01.jpg

ha det
Jan

Hur länge har ni cyklat
Steelisreal skrev:
> Sedan.....

Ska det räknas så, så: När jag insåg att trehjulingen gick att köra på två hjul med. När det var dags för riktig cykel lärde jag mig på några minuter... :D

Hur länge har ni cyklat
vad duktig du är Calle:-)

Calle F skrev:
> Steelisreal skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sedan.....
>
> Ska det räknas så, så: När jag insåg att
> trehjulingen gick att köra på två hjul med. När
> det var dags för riktig cykel lärde jag mig på
> några minuter... :D
>
> -------------------------------------------
> Den som innehar licens är icke fri...

Hur länge har ni cyklat
Steelisreal skrev:
> vad duktig du är Calle:-)

Tur att nån är det utan att få mindervärdeskomplex... ;D

Hur länge har ni cyklat
jomper skrev:
> Än så länge har vi kanske inte lockat 50 pers

Vi ser ut att bli åtminstone 47 som aktiveras på ena eller andra sättet på lördag...

Hur länge har ni cyklat
MTB sedan -87, då min första mtb inhandlades på cykelstallet, fridhemsplan.
En Scott Boulder Gul blev första kontakt. Sedan biten och trogen MTB.

F

Hur länge har ni cyklat
Jag var med på nåt sm eller riksmästerskap i Flottsbro slutet av 80 eller början av 90-talet. Bernt Johansson vann. Jag och mina polare bodde i tält och drack sprit. Sen tävlade vi dagen efter. Jag kom 4:a i motionsklassen. En av mina polare, en riktig prylbög, kom näst sist. Sist kom en blind kille på tandemcykel.
Sen höll jag på med andra grejer i några år och hittade tillbaka till cyklingen för 4 år sen.
/Johan

Hur länge har ni cyklat
Började tävla racer -76 efter ha sett Bernt Johansson vinna OS.

Skaffade sen MTB -92 och började tävla -93, anledning? Såg Bernt på bomba MTB på Eurosport.

Jag, lätt påverkad? vadå?

Tack Bernt.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp