Hur långt cykelpendlar ni?

15 km enkel väg, som tur är så passerar jag Göta Älv så det blir en skön upp- och nerförsbacke minst varje väg, en bro alltså!

Duschar på jobbet och hänger cykelkläderna på en krok, om man har tur är de inte svettiga när man skall hem - men vad gör det? Man blir ju svettig igen så det spelar ingen roll ;-) Sen är det bara att tvätta kläderna i handfatet när man kommer hem, har två uppsättningar och det räcker. Pendlar mellan 2-4 dagar i veckan beroende på dagsform och hur mycket jag jobbar.

Att hinna? Det tar lika lång tid att åka buss som att cykla, och på kvällarna är det skönt att glida förbi bussen när den sitter fast i köerna :-)

Det tar 20 minuter med bil till jobbet, jag cyklar på strax under 50 + 10 för att duscha. Så det tar tre gånger så lång tid att cykla. Startar jag inte datorn eller TVn hemma har jag ändå mer tid över...

Fast barn har jag ju inga. :)

9 km enkel, jag cyklar varje dag året runt. I vinter blir det förmodligen lvgfixie utan bromsar då jag är trött på att slita XTkassetter och v-bromsfälgar i snömodden (hur kom jag in på det spåret dagen innan midsommarafton??).

[ot] Förresten: De få gånger som jag tar tunnelbanan numera blir jag helt förstummad över hur mycket folk och reklam som bara väller över en..[/ot]

blir 20km fram å tebaka, ren fröjd. Sedan jag helt och totalt slutade att nyttja SL och deras ocker med komplementerande dåliga service så har mitt humör blivit 100% bättre.

15 km enkel väg, 2-5 dagar i veckan året om. blandar asfalt och stig. tar lika lång tid att cykla som att åka kommunalt. duschar & äter frukost på jobbet. har ombyten på jobbet. tvättar träningskläderna flera ggr i veckan.

800 m, går på 1,5 min med min gamla fina räsertouringhojpa. Känner jag mig stark nån morgon kan det hända att jag tar skogscykeln.

Är jäkligt impad av er som cyklar långa sträckor på uppåt 5 mil, känns själv som att ca 2 skulle va max men det beror ju ifs på alternativet.

Har mestadels sköna minnen från de gånger man haft lite längre pendlingsavstånd. Kanske 1,5 mil som mest. Var härligt att uppleva våren och känna att det blev lite ljusare varje morgon man cyklade. Var t o m skönt att cykla ut i en riktig novemberstorm efter en seg dag framför datorskärmen.

Tänk om alla i världen som hade kortare än 15 km till jobbet kunde hojja istället. jädrar vilka miljö ochhälsoeffekter det skulle bli.

Jäklar vilka avstånd ni cyklar. Tyckte farsan var galen som pendlade 55km enkel resa..

Till jobbet har jag 1 km, till plugget 12 km vilket inte cyklas varje dag...

Sharecroppin' skrev:
-------------------------------------------------------
> Tänk om alla i världen som hade kortare än 15
> km till jobbet kunde hojja istället. jädrar
> vilka miljö ochhälsoeffekter det skulle bli.

många har redan under 1,5mil - dom tar bilen ändå
i GBG får man åka tvärs igenom stan (ghetto till ghetto) för att det skall bli längre

Frostyfog skrev:

> många har redan under 1,5mil - dom tar bilen
> ändå
> i GBG får man åka tvärs igenom stan (ghetto
> till ghetto) för att det skall bli längre

Precis vad jag menade, väldigt många bilpendlingresor är rätt korta och cykelpendlingsbara för de allra flesta.

35 km i veckan, året om. I början kändes det ogörligt, men man vänjer sig snabbt.

Med dusch och ombyte går det jämt upp med t-banan. Problemet är att man måste meka med cykeln i princip varenda jäkla vecka.

17 eller 25 km enkel beroende på vägval.. 25an brukar det dock bara bli någon enstaka gång i veckan.

hojar 3-4 ggr per arbetsvecka beroende på möten och annat.

Tar jag närmaste vägen blir det 12 km enkel resa. Cyklar fem dar i veckan, året om. Kan bli något undantag ibland vid kundbesök och liknande.

//j

I mitt fall är det skämtsamma 4km till Universitetet

jag hade säkert kommit fram sovandes om det inte vore för alla fotgängare som studsar kors och tvärs vid Sahlgrenska
dessutom är det ett par uppförsbackar på slutet så...
man kan säga att man inte kommer ner i vilopuls förän föreläsningen börjar :)

jag lyckas faktiskt anstränga mig mindre på vägen dit om jag tar vilostolen... err jag menar liggcykeln... måste vara att backarna blir plattare under dess tyngd :P

Senast redigerad av en moderator:
Cyklar 10km med racern från stan upp till jobbet i mölnlycke. Mycket uppför på vägen till jobbet, lättare hemåt :) Gör detta ca 3-4ggr i veckan och duschar på jobbet.

/John

20,86 km dit och 20,86 km hem. ca 1-3 dar i veckan, måste hinna med löpträning åxå.

Tvätta? Jag är lyckligt gift!

/G

16km T&R genaste vägen, men det blir det sällan.
Oftast 27 alt 38km vintertid ned till -15grC och sommartid uppemot 100km.
Cykelpendling är effektiv träningstid.

Stellan: jag byter gärna;-)

Inte alls för tillfället. Vänstra knäet kånglar.
Annars en dryg mil enkel resa. Fast jag har börjat springa ibland istället.

~2km om jag tar vänster och ~28km om jag tar höger när jag kommer till stora vägen. Men jag är alltid för sen/trött för att cykla den långa vägen på morgonen och när jag ska hem så känns det sådär att ta en omväg på nästan tre mil istället för att åka direkt hem (ja, jag är lat). Däremot när jag har kommit hem och ätit och vilat mig lite efter en hård dag på jobbet kan det bli en mycket längre tur.

Det här har kanske inte med saken att göra men kom att tänka på statens tiotusenkronors subvention vid köp av miljöbil. Det vore logiskt att då ge 20 000:- till dom som inte köper någon bil alls utan i stället köper en cykel.

Om jag skulle idas ta hojjen på mornarna skulle jag säkert få trampa i hela 2-3 minuter innan jag var på jobbet ju =)

Eroll Tobak skrev:
> Det här har kanske inte med saken att göra men
> kom att tänka på statens tiotusenkronors
> subvention vid köp av miljöbil. Det vore logiskt
> att då ge 20 000:- till dom som inte köper
> någon bil alls utan i stället köper en cykel.

dvs gör cykeln avdragsgill under reseavdrag till och från jobbet, under förutsättning att bilresor inte nämns samtidigt ;)
undrar hur många nya cyklar det kommer säljas det året...
cykeltorka av sällan skådat slag utlovas :D
sen vet jag inte om staten är redo för den utgiften, jag menar: det är färre som köper miljöbil än det finns dom som skulle vilja ha en "gratis" cykel

Carl skrev:
> 10 ljusår, 5 miljarder dar i veckan.

Enkel väg eller t.o.r ?

36km t.o.r. på en 500 kronors cykel från 80talet. Vilket gör att jag kan trakassera mina arbetskamrater som pendlar några km med mycket dyrare plastcyklar. :-)

Många som snart skall byta jobb verkar det som!

Skall flytta i höst och då får jag 7 km till jobbet, har tänkt börja cykla till jobbet då.
Idag har jag 60 km enkel väg, det går väl också att cykla men det tar ju rätt lång tid så det har jag inte gjort.

Det är många som cyklar 4 ggr/vecka, hur kommer det sig ?
Jag hörde nån som tog bilen samt 4 rena skjortor med sig till jobbet på måndag sen cyklade han tis-fred och hade alltid rena kläder på jobbet.

Hur är det med att duscha när man kommer fram, är det nödvändigt eller ?

Ola

Jag har 18 km tur och retur. Cyklar oftast fem dagar i veckan, nån regnig dag kan det hända att jag myglar och tar bil istället. Duschar på jobbet gör jag inte då jag som svetsare är lika svettig igen en halvtimme efteråt.

mvh / Jonas.

OdenXT skrev:

> Tvätta? Jag är lyckligt gift!
>
> /G

Vem tvättar bilen..

20 km närmaste vägen, men det är rätt genom stan, så den har jag i stort sett slutat ta. folk på cykelbanorna och stillastående bilar på vägarna, usch och fy. cyklar över västra kungsholmen och solna istället, 25 km enkel väg. pappaledig 50% så det blir typ 2 gånger per vecka (fast nu är jag heltidsledig över sommarn så det blir heltidsledigt från pendlandet också tills i september).

tar lika lång tid som tunnelbanan ungefär, förutom att jag måste duscha när jag kommer fram, men då slipper jag ju göra det på morgonen innan jag sticker...

/laser

Tillbaka
Topp