Hur lansera nytt cykelmärke i Sverige?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 98144
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 98144

Guest
Hej,

jag och ett gäng andra personer har under ett års tid designat och utvecklat en egen pendlingscykel i ett nytt bolag. Produktionen är igång och lansering sker till våren. Vi har inte släppt någon publik info om vårt projekt än, så kan tyvärr inte svara på avslöjande frågor, sorry.

Men, vi har signat avtal med distributörer i fyra Europeiska länder samt tre utanför Europa, men ännu ingen i Sverige eller Norden som ändå är våran hemmamarknad.

Vem skulle ni rekommendera? Vi vill helst hitta EN distributör för Sverige, som både har egen e-handel, lokala underleverantörer/återförsäljare över hela landet samt ett gott rykte!

Efter våra egna efterforskningar är Bikester intressant, även eftersom de har verksamhet i flera andra länder. Dock kan vi även läsa en hel del negativa recensioner från besvikna kunder.

Tips och idéer mottages tacksamt!

Mvh

Bikester känns inte så jättestabilt, iom deras ägares läge?

EDIT. Nu kanske jag är elak, men många kommer nog dömma er okunskap om ni ser Bikester som ett bra alternativ (Läget / finns inte på flera ställen heller)
Bara en analys.

Kul med ett nytt märke, lägg upp lite info för att få upp intresset kanske?

Tack! Det kände jag inte till, uppskattas. Har ni några andra förslag?

Hej,

jag och ett gäng andra personer har under ett års tid designat och utvecklat en egen pendlingscykel i ett nytt bolag. Produktionen är igång och lansering sker till våren. Vi har inte släppt någon publik info om vårt projekt än, så kan tyvärr inte svara på avslöjande frågor, sorry.

Men, vi har signat avtal med distributörer i fyra Europeiska länder samt tre utanför Europa, men ännu ingen i Sverige eller Norden som ändå är våran hemmamarknad.

Vem skulle ni rekommendera? Vi vill helst hitta EN distributör för Sverige, som både har egen e-handel, lokala underleverantörer/återförsäljare över hela landet samt ett gott rykte!

Efter våra egna efterforskningar är Bikester intressant, även eftersom de har verksamhet i flera andra länder. Dock kan vi även läsa en hel del negativa recensioner från besvikna kunder.

Tips och idéer mottages tacksamt!

Mvh
första spontana tanken är jofrab på vad du eftersöker

Tack för alla värdefulla kommentarer! Jag inser nu att det kanske inte var det mest lämpliga att söka affärsråd i ett cykelforum, men jag uppskattar ändå de värdefulla insikter jag fått.

Eftersom det slängts friskt med kritik trots att vi knappt delat något alls om oss eller vårt projekt, vill jag gärna informera att vi framgångsrikt har sålt hundratals och tecknat avtal för tusentals cyklar i tre världsdelar. Vår huvudsakliga verksamhet är global, vilket innebär att vi inte har fullständig kännedom om de specifika aktörerna på den svenska marknaden.

Önskar er alla framgång och lycka!

Spännande, ett nytt världsomspännande koncept som redan är etablerade i två, flåt TRE världsdelar söker råd för lansering i ett forum... Marknadsavdelningen måste tagit julledigt. Kanske blir köpbart samtidigt som nya elbilen från Trollhättan.

All framgång o lycka!

I min skalle svämmar världen över av pendlarcyklar. (Och -bilar) Men vem vet det kanske finns behov av ännu fler?
Fast själv är man ju mest intresserad av mysiga beprövade cx eller lvg till pendlingen så ja detta är kanske inte i 1a hand ett businessforum. Ska bara sägas att jag är boomer så har ev fått allt om bakfoten?
EC393FA0-3D27-47B2-8519-44F1719B2161.jpeg

Hitta en stor lösning som löser allt på ett bräde. En stor drake till handlare som täcker hela Sverige, helst hela Europa också, det tror jag är för mycket att önska.
Min känsla är att mindre företag är mer flexibla i det mesta. Så man kan försöka via lokala eller regionala företag och etablerar ett antal distributioner. Då får man troligtvis flera e-handlare då många har egen webbutik. Då är heller inte ett avbräck på handlare lika allvarlig heller.
Sälja via något annat märke kan vara en idé men kanske då utan internkanibalism. Ett märke som säljer enbart mtb eller elcyklar, kanske vill erbjuda en annan produkt och bredda sitt sortiment. De vet bara ännu inte att de vill, innan de hört just om din fantastiska produkt. En handlare som bara säljer pendlarcyklar torde vilja ha dina cyklar bland alla andra redundanta produkter. Då är nog USP svinviktigt. En märkesotrogen handlare vill ha en bra deal med din pendlarcykel. En trendig dyr butik med hög hipstertäthet vill troligtvis ha cyklar med rätt utseende. Har den rätt look eller är emblemen av typsnitt Sans Comic som ett annat etablerat svenskt cykelmärke hade ett tag i Alingsås. Eller så säljer man via egen e-handel.

Tror jag fattar vilka ni är och jag träffade teamet och er hoj på Eurobike. Ni är grymma och jag ser fram emot att köpa en av era cyklar när ni lanserat!

Jag har tyvärr för dålig koll själv på Svenska marknaden eftersom jag bor i Norge, men kan eventuellt hjälpa till med lite kontakter, lägger ett PM till dig.

Om nu frågan är mot Sverige/Norden så blir följdfrågan om tänkt målgrupp. Ingen går till Biltema för att köpa en cykel för 20' och ingen går till Cykloteket/Sportspec. för att köpa en under 5. Du skriver inte heller om det är elcykel eller vanlig. I Sverige verkar kunder betala hur mycket som helst för elcyklar. För vanliga krymper marknaden när elcyklar växer. Mitt råd är att titta på de märken ni benchmarkar emot och se över deras distributionskanaler. Canyon m.fl visar att showrooms och onlineförsäljning absolut fungerar i Sverige.

Har inte läst alla inlägg eller tagit del av er marknadsplan o go2market

Men vore det inte lättare att nå lönsamhet med färre mellanhänder
Satsa på direkt mot slutkund är nog min bett

Ja exakt, vi har endast sålt strax över 100st demoex till distributörer och handlare och genom det fått in orders på några tusen som levereras om ett par månader.
Men ingen koll på att en av Europas största nästan konkat.
Önskar er all lycka men är det ett nytt stålhästen så är ni nog snart borta, det hoppas jag inte :)

Ja eller WeSports med Spobik, Cykelkraft etc. Ett annat alternativ är att uppvakta Tvåhjulsmästarna, det är ju separata cykelhandlare som samarbetar. Beror på vad som är viktigast för er. WeSports om det är mest e-handel, Sportson om det är lite både och (där kan ni också komma in på förmånscyklar), Tvåhjulsmästarna om e-handel är mindre viktigt och ni prioriterar lokala handlare.

Antar att ni utvärderat att ha egen e-handel med bättre marginaler, alternativt lägre pris mot kund? Nackdelen är ju då eftermarknaden, när den berömda skiten träffar fläkten :cool:

Finns tydliga för- och nackdelar med olika upplägg, det viktigast för er är ju att ni väljer en väg som känns långsiktigt hållbar, och det verkar ni redan ha gjort eftersom ni har avtal på flera marknader.

Så för att svara på din fråga: Jag vet tyvärr inte, är endast cykelkonsument.

Tillbaka
Topp