Hur lansera nytt cykelmärke i Sverige?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 98144
  • Start datum Start datum
OM det är den cykeln som visades i inlägg #41 så kanske man ska rikta sig mot affärer med mer utpräglat mopedutbud? Tror verkligen den skulle gå hem hos gymnasister och tonåringar En fräck elmoppe!

Tycker likt många andra att det är lite märkligt att man inte gjort analyser och vet hur och var man ska sälja sin produkt samt inte vet om att exvis bikester är i rekonstruktionsfas/insolventa.
Till råga på allt verkar det vara en incel-moppe?

"E-bike lifestyle system"

Har ni kollat med Etards-R-Us?

(Inget ont om etards, jag åker själv på en ibland när jag är för lat för att cykla. Men det är en historia för ett annat forum )

Ur ett globalt perspektiv är Sverige en väldigt liten marknad, så jag gissar att krutet inte har lagts just i detta land.
Men EU är en av världens största marknader och är man baserade i EU borde man ha koll på marknaden inom EU. Exemplet bikester talar för detta då det inte handlar om bikester utan ägarbolaget, som minst sagt är stora inom EU och Europa(GBR). Vidare vill man vara aktiv på europeiska marknaden måste man följa europeiska standarder och regelverk så är en relevant marknad att analysera....Men men vad vet jag. Hoppas de lyckas för deras egen skull.

Följer den här tråden med intresse, tycker modellen och tänket är mycket intressant som "bilersättare" då den verkar ha många olika tillbehör för att kunna lasta prylar. Ska bli intressant att se, framförallt affären då jag själv är egenföretagare, visserligen i en annan bransch, men mot konsument.

Har själv inte den blekaste aning om marknaden i Sverige inom mitt område, då mina huvudmarknader är varmare länder än Sverige. Innan man byggt upp något, vet man inte, det är resan som gör en visare, för den som vågar!

Kommer alltid heja på entreprenören, så jag hoppas att kunna provköra en sådan här maskin i Sverige! :cool:(y)

Tillägg: Vilka tråkiga attityder här ovan mot någon som är öppen för att lyssna på er input. Är det så man ska va här på Happyride? Då blir jag gärna kortvarig medlem.

Håller med Stumpjump. Även som hardcore cykelnörd ser jag tjusningen i att kunna åka runt på en sån här. Jag kör ju inte direkt och storhandlar med mina andra hojar.

Är som sagt partisk, eftersom jag beställt ett par sådana hojar till min butik, men jag ger också all min cred till entreprenören som vågar utmana och kör på.

Så det är en elcykel det handlar om? Har inte fattat det innan...
Skulle ju varit roligare med en ny svensk vanlig cykel tycker jag.
Men oavsett det, hoppas det går bra, kul med svenska initiativ!

Riktigt kul att ni skapar en ny cykel!
Undrar vilket: Tillverkningsland, monteringsland, prisläge?
Gissar att jag kan bidra med något matnyttigt, då jag är i cykelbranschen. Svara direkt till mig om du vill.

Det här låter inte alls som en google translate, wish.com eller att det snart dyker upp en länk till en temporär e-handel lagom till jul. Suck..
Det kan jag och flera andra intyga dig om att det inte är, förutsatt att det är hojen vi tror det är så var teamet på Eurobike med ett antal produktionsexemplar och enligt länken var de även på EICMA i Milano för ett par månader sedan.

Bildgooglar man kommer det ju upp hur många liknande som helst. Kanske inte är renodlad dropshipping men jag har svårt att se unikiteten här.
1000004476.jpg

Bildgooglar man kommer det ju upp hur många liknande som helst. Kanske inte är renodlad dropshipping men jag har svårt att se unikiteten här. Visa bilaga 670733
Branding, distribution och aftersales är väl iofs halva grejen med att driva ett cykel/moped/tegelstens/vadsomhelstmärke utan specifikt eget patent. Googlar du vanliga mountainbikes så ser de flesta ju i stort sett likadana ut de med.

Branding, distribution och aftersales är väl iofs halva grejen med att driva ett cykel/moped/tegelstens/vadsomhelstmärke utan specifikt eget patent. Googlar du vanliga mountainbikes så ser de flesta ju i stort sett likadana ut de med.
Förvisso. Tycker bara att den uppenbara marknadsföringen i tråden blev lite för uppenbar

Tunturi går väl snart ihop med csn efter att ha vart 2 separata bolag?
Kommer inte ihåg alla turer men av vad jag vet så ägs numera Tunturi, säkert via andra bolag, till slut av KKR Group som är en amerikansk investmentfirma. Vet inte vad csn är för bolag.

Edit: Googlade - Cycle Service Nordic. Ja, man lär sig ngt nytt här varje dag. :)

Den här tråden rörde upp känslor märker jag - förhoppningsvis mestadels positivt, tack för det! ☺️

Jag var nog slarvig i mitt första inlägg vilket skapade lite frågetecken om vår kunskap och erfarenhet. Vi menade inte att fråga kring hur vi ska lansera cykeln, utan input på hur vi ska lansera den. Och mitt hur var tänkt att innefatta med vilken typ av tjänstepaketering och service runtomkring själva cykeln som produkt. Men det var otydligt.

Att sedan jag som postar här inte har stenkoll på att ägarbolaget till Bikester är på obestånd kan man naturligtvis tycka vara jättesuperdåligt, men vi är ett internationellt team och jag slängde upp detta inlägget lite spontant för att se om det fanns några kul idéer på detta forum som vi inte själva tänkt på för den svenska marknaden.

Eftersom syftet inte var att avslöja vem vi är, så kommenterar jag inte på om den hojen som kommit fram i tråden är vår eller inte.

Kommer fortsätta hålla ett öga på tråden ifall det dyker upp några nytänkande och konkreta förslag eller åsikter kring hur eller med vem man smartast säljer och ger service åt en ny cykelmodell här i Sverige. Med en smart och vettig balans mellan att vara modern med e-handel till att erbjuda långsiktigt bra service med lokal provkörning samt reparation av cyklarna vid behov.

Med snygg e-handel och bra marknadsföring kan man sälja stora volymer enkelt, men utan en seriös after-sales service blir kunder på sikt lidande och det vill inte vi.

Stort tack igen!

Senast redigerad av en moderator:
Jag tyckte den var lite snygg, lite tysk stridshoj från 2a världskriget. Skulle inte vilja köpa en men gillar stylingen.

Kanske något för typ batbike eller liknande?

står kvar vid mitt förslag om att gå via inflänsers.

en annan sak är problemet med trimmade ex i olämpliga händer. är nog viktigt att den är närmast omöjlig att trimma, annars kommer den på nolltid bli ett hatobjekt på våra cykelbanor. för den ser rätt aggressiv ut, vilket riskerar göra folk rädda.

1. Går ej att ändra sadelhöjd?
2. Ingen passagerare?
3. Delar byta ut istället för lagas. Wtf!? Är det sunt tänk 2024?
4. Finns dubbdäck?
den ser ut som en sån där lifestylehoj de med kamadogrill äger, fast mer sportig.
5. Pris?

Tänker direkt på att det är en ungdomsvariant av en globe haul:)

Senast ändrad:
1. Går ej att ändra sadelhöjd?
2. Ingen passagerare?
3. Delar byta ut istället för lagas. Wtf!? Är det sunt tänk 2024?
4. Finns dubbdäck?
den ser ut som en sån där lifestylehoj de med kamadogrill äger, fast mer sportig.
5. Pris?

Tänker direkt på att det är en ungdomsvariant av en globe haul:)
Jag vet inte hur insatt du är i (cykel)verkstäder, men det är ju tyvärr så det funkar nu. Man byter ut reservdelar (kasset, framlampa, kontrollbox till elcykeln) istället för att renovera kassetten, byta ut lysdioden till framlampan eller motståndet i kontrollboxen. Sen kan man tycka vad man vill om det, men det är så det funkar just nu. Oavsett om du kollar i cykel, bil eller trädgårdsmaskinsbranchen

@JoddeN svar på er fråga om marknadsöversikt hittar ni hos dessa organisationer:

Lite märkligt är det ju ändå om inlägg #41 stämmer.. Att starta en tråd på ett cykelforum och be om hjälp från andra medlemmar, men ljuga om att det är en cykel det handlar om. Hade tråden placerats i elcykelforumet skulle inte bara råden kunna anpassats bättre utan folk hade också fått ett lite bättre hum om vad dom pratar om.

Visst... inställningen till Elcyklar är ju inte alltid den bästa här, men viljan att diskutera och hjälpa till, upplever jag, brukar trumfa ändå. Det bygger ju dock på att man gör rätt för sig, vilket man kan diskutera gällande denna trådstarten.

Att vissa medlemmar inte vill hjälpa till med elcykelutvecklingen får man respektera, det är ingen mänsklig rättighet att få hjälp. Är det fordonet i inlägg #41 det handlar om så känner sig nog flera lurade.

Senast ändrad:
Med limpsadel kanske inte höjden behöver justeras ? Med längre ben och kropp hamnar man bara längre bak ...
Testade ngt liknande för många år sedan, en Ruff Lil' Buddy som var en ännu mindre cykel. Mkt riktigt sätter man sig där man sitter bäst. Men ngn helt optimal sittposition blir det naturligtvis aldrig. Ruff-cykeln finns även utan el-assistans men den versionen tror jag fungerar mkt sämre till cykeltypen.
1702549636910.png

Bildgooglar man kommer det ju upp hur många liknande som helst. Kanske inte är renodlad dropshipping men jag har svårt att se unikiteten här. Visa bilaga 670733
Eeh, och om du googlar på vanliga cyklar så ser väl de flesta rätt lika ut på bild också?

Jag tycker det ser ut som en klart mera kvalitativ och genomtänkt hoj än Rawbike. Och jag ser helt klart marknadsnischen. Hoppas det funkar.

Det var en respons på ditt inlägg där du kallade någon annan etard = retard = utvecklingsstörd, så kamma dig.
Tack för uppmaningen att kamma mig (och innan dess att sticka ut och cykla), jag uppskattar när någon som verkar mogen och har koll säger åt mig vad jag ska göra.

Dock anar jag en viss brist på läsförståelse vilket kan tyda på kognitiva utmaningar (och/eller frustration), men om du läser mitt inlägg igen så var det en elcykel, inte en person, som jag kallade e-tard, och jag skrev även att jag har en själv.

Ser inte vad som är unikt mer er produkt.
Finns ju massvis av dessa från Kina. Jesse, en väldigt stor och tidigare enormt populär youtuber baserad i LA, Kalifornien var väldigt tidigt ute med denna typ av produkt.

Nog har han tjänat pengar vilket ni delar som samma målsättning men tror inte produkten slår igenom helt oavsett hur hårt han än försöker. Och då är Kalifornien en bra mycket bättre marknaden än kalla snöiga Europa med fungerande kommunaltrafik och fungerande cykelvägar.

Tror inte Sportson är intressera av detta alls... Kanske inte Cykelkraft heller för de har dragit gränsen vid RAW bike som är någon el-moped-cykel-monster som egentligen inte är laglig (250w gräns etc).

Arnold åker mycket hoj men detta är då mer cykel än moped som ovan

47c9eb9066016851e2c3530b43ce5b5c.jpg

Tillbaka
Topp