Hur lansera nytt cykelmärke i Sverige?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 98144
  • Start datum Start datum
Tack för uppmaningen att kamma mig (och innan dess att sticka ut och cykla), jag uppskattar när någon som verkar mogen och har koll säger åt mig vad jag ska göra.

Dock anar jag en viss brist på läsförståelse vilket kan tyda på kognitiva utmaningar (och/eller frustration), men om du läser mitt inlägg igen så var det en elcykel, inte en person, som jag kallade e-tard, och jag skrev även att jag har en själv.
Kram på dig, förstår att det var ett känsligt ämne!

Ser också det så ja, kanske kommer vi se nya namn för sådana här moderna skapelser? Om varken elcykel eller elmoppe passar.
Så länge de uppfyller reglerna för elcykel respektive elmoped så är det ju korrekt att kalla dem för det. Uppfyller de inte reglerna så vet jag inte vad de ska kallas, kanske olaglig elcykel och olaglig elmoped. De får bara användas inom inhägnat område hur som helst.

Ja, man undrar ju lite vem det var som triggades egentligen. Någon verkar nästan ha något investerat i elcyklar, kanske till och med jobbar med att sälja såna. Då förstår jag att man kan bli lite stött.

Att jag lägger min värdefulla tid på att tjafsa är för att jag ser det som min huvuduppgift i livet att obstruera eltrådar som ligger i fel forumdel. Är det inte dags för en flytt?

Kommer inte ihåg alla turer men av vad jag vet så ägs numera Tunturi, säkert via andra bolag, till slut av KKR Group som är en amerikansk investmentfirma. Vet inte vad csn är för bolag.

Edit: Googlade - Cycle Service Nordic. Ja, man lär sig ngt nytt här varje dag. :)
Cycle service har ju monopol på bla rockshox i sverige och är nog den allra flesta butiker beställer ifrån

Eftersom syftet inte var att avslöja vem vi är, så kommenterar jag inte på om den hojen som kommit fram i tråden är vår eller inte.
Let's just say that if it is kuiperbelt , calling it a new Swedish bike brand is a very very very big stretch with all ownership, management and I am 99.879% sure, manufacturing from CHINA
Moving oneself to Stockholm does not make one Swedish (I am living proof of that with a Swedish Sambo, passport and yet still 100% the same typically arrogant Frenchman I have been for decades)
But then again, maybe it is a very different product and company that can truly call itself Swedish and not just try to differentiate itself from the myriad of other Chinese-based companies competing for the EU market while trying to avoid the stigma that comes it is for both quality and political reasons.

Lite underligt blir det om det är https://kuiperbelt.bike/ att inte vilja visa någon bild när företaget har en egen hemsida vem som helst kan gå in på och se hur de ser ut. Och det är inte en typisk pendlarcykel kuiperbelt säljer heller så jag är inte helt övertygad om att det är dem.

Lite underligt blir det om det är https://kuiperbelt.bike/ att inte vilja visa någon bild när företaget har en egen hemsida vem som helst kan gå in på och se hur de ser ut. Och det är inte en typisk pendlarcykel kuiperbelt säljer heller så jag är inte helt övertygad om att det är dem.

Stranger things have happened :)
Just saying that if it is them... they are clearly "SwedishWashing" (didn't even knew that could be a thing before today) and should be called on it.
But if it is not them and they are genuinely a Swedish-based company (like CAKE for example), then best of luck to them. Electric or not, the more people breezing fresh air and fewer cars in our city streets the better.

Stranger things have happened :)
Just saying that if it is them... they are clearly "SwedishWashing" (didn't even knew that could be a thing before today) and should be called on it.
But if it is not them and they are genuinely a Swedish-based company (like CAKE for example), then best of luck to them. Electric or not, the more people breezing fresh air and fewer cars in our city streets the better.
Kollade på kuiperbelts hemsida och där trycker de väl inte så hårt på att det skulle vara ett svenskt märke? En viss koppling till Sverige finns ju iom att bolaget är registrerat i Sverige och ett par ledande personer bor och verkar (doktorand KTH) här.

Ser inte vad som är unikt mer er produkt.
Finns ju massvis av dessa från Kina. Jesse, en väldigt stor och tidigare enormt populär youtuber baserad i LA, Kalifornien var väldigt tidigt ute med denna typ av produkt.

Nog har han tjänat pengar vilket ni delar som samma målsättning men tror inte produkten slår igenom helt oavsett hur hårt han än försöker. Och då är Kalifornien en bra mycket bättre marknaden än kalla snöiga Europa med fungerande kommunaltrafik och fungerande cykelvägar.

Tror inte Sportson är intressera av detta alls... Kanske inte Cykelkraft heller för de har dragit gränsen vid RAW bike som är någon el-moped-cykel-monster som egentligen inte är laglig (250w gräns etc).

Arnold åker mycket hoj men detta är då mer cykel än moped som ovan

47c9eb9066016851e2c3530b43ce5b5c.jpg
Man ser ju många raw bike på vägarna runt stockholm så varför skulle inte detta kunna funka? Jag trampar min cykel själv men det här är väl iaf bättre än att folk tar bilen till jobbet..

Man ser ju många raw bike på vägarna runt stockholm så varför skulle inte detta kunna funka? Jag trampar min cykel själv men det här är väl iaf bättre än att folk tar bilen till jobbet..
Ja, så länge raw bikes håller sig på vägarna är väl allt i sin ordning.
(Det finns väl väldigt få av dem som uppfyller reglerna för att köras på cykelbana.)

Är Kuiperbelt ens en elcykel föresten? Om vi nu ska flytta tråden till elcykelforumet. Motorcyklar och mopeder brukar vi ju tycka är ok att diskutera i storforumet.

Det står inget i specarna om varken komponenter, motoreffekt, batteristorlek (förutom att cellerna i batteriet är i 21700-format, varför det nu skulle vara relevant). Det står inget om 25 km/h max, men inte heller något annat om jättehög fart osv.

Stark Varg-tråden hamnade i elcykel-forumet, trots OT-märkning och att det inte är en elcykel. Om minsta gemensamma nämnare är ”el” så borde väl denna och även biltråden flyttas över då elfordon diskuteras där.

Hade personligen hellre sett att alla trådar hamnar i samma forum men att användaren kan välja att inte se el-trådar.

Stark Varg-tråden hamnade i elcykel-forumet, trots OT-märkning och att det inte är en elcykel. Om minsta gemensamma nämnare är ”el” så borde väl denna och även biltråden flyttas över då elfordon diskuteras där.

Hade personligen hellre sett att alla trådar hamnar i samma forum men att användaren kan välja att inte se el-trådar.
Så är det väl?!
Iofs inte som default antar jag.

Ja, så länge raw bikes håller sig på vägarna är väl allt i sin ordning.
(Det finns väl väldigt få av dem som uppfyller reglerna för att köras på cykelbana.)
De flesta modellerna på rawbike.se får väl köras på cykelbanor i alla fall så länge det inte står "ej moped". (Deras elcyklar får ju köras på alla cykelbanor.)

De verkar sälja en modell ("Rike") som är moped klass 1 och inte får köras på någon cykelbana. (Sedan säljer de även en elsparkcykel på 500W som ju inte uppfyller kraven för varken elcykel eller elmoped.)

Haven't read this whole thread but hmmm... Apple, Volvo, Tesla........ this is how the world works, time to accept.
I have less than 1.43% issues with Asian manufacturing. Everybody needs to eat!
The poor attempt at deception is my issue.
And then again, just enough to point it out and not more than that, as it would take for me to think about it further and educate myself on the ins and outs of globalisation.
If I wanted a major in the macroeconomy, I would have saved myself the time I pass in law school.

Jag tänkte att det var mobil-service företaget MIOO först som verkar försökt släppa just en nischad "Pendlingscykel" i höst. Men då passar frågor om servicepartners mm inte riktigt in... De säger ju själva att de har verksamhet i Storbritannien och Tyskland. UK utan ön skulle ju med lite stretch kunna sägas vara tre "länder" utanför EU ;)
Skärmavbild 2023-12-15 kl. 15.11.30.png
Skärmavbild 2023-12-15 kl. 15.11.47.png

Samtidigt i gårdagens di ...
Har Cake någonsin varit en intressant produkt, helt ärligt? Vill man ha en cross, ska det vara en helt annan look och kraft, samt att det ska lukta och låta. Det är i alla fall min åsikt, då har vi kvar city-riders, och då vill man inte ha en cross. Så vem är ens kunden?

Har Cake någonsin varit en intressant produkt, helt ärligt? Vill man ha en cross, ska det vara en helt annan look och kraft, samt att det ska lukta och låta. Det är i alla fall min åsikt, då har vi kvar city-riders, och då vill man inte ha en cross. Så vem är ens kunden?
Skulle tro att kunden är stockholmare med sommarhus på Gotland som vill glida från sitt pittoreska sommarställe till närmsta stenugnsbageri utan att bli svettiga. Såklart ligger deras hus längs med en grusväg och då är det viktigt med grova däck, stötdämpning osv?

Lite snäv kundkrets kanske, men köpstark!

Skulle tro att kunden är stockholmare med sommarhus på Gotland som vill glida från sitt pittoreska sommarställe till närmsta stenugnsbageri utan att bli svettiga. Såklart ligger deras hus längs med en grusväg och då är det viktigt med grova däck, stötdämpning osv?

Lite snäv kundkrets kanske, men köpstark!
Spot on! Slutar aldrig förundras över sådana projekt som en efter en floppar. Jag gillar verkligen elfordon men kör också fossiljeep och jag har tävlat i motorcross men skulle aldrig vilja ha en Cake om jag ens fick en för 10k. Hur tänker man när man blåser in hundratals miljoner i en för stunden ”lite ball grej”.

Så det är en elcykel det handlar om? Har inte fattat det innan...
Skulle ju varit roligare med en ny svensk vanlig cykel tycker jag.
Men oavsett det, hoppas det går bra, kul med svenska initiativ!
Ja för det finns många ”svenska” märken” De flesta är väl kina rammar som byggs ihop i Sverige bara?

Ja för det finns många ”svenska” märken” De flesta är väl kina rammar som byggs ihop i Sverige bara?
Ja. Det är väl bara Skeppshult som bygger sina ramar i Sverige? Och då är det ju "bara" ramarna som är svensk. Resten av delarna kommer ju likförbannat från Kina eller Taiwan

Ja. Det är väl bara Skeppshult som bygger sina ramar i Sverige? Och då är det ju "bara" ramarna som är svensk. Resten av delarna kommer ju likförbannat från Kina eller Taiwan
Typ så.
Att säga att man har ett svenskt cykelmärke är sjukt lätt. Bara att beställa allt och bygga ihop det i Sverige som de flesta nya gör nu och beställer färdiga ramar utan egen geometri.

Tillbaka
Topp