Hur lansera nytt cykelmärke i Sverige?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 98144
  • Start datum Start datum
”som de flesta nya gör nu och beställer färdiga ramar utan egen geometri”

Det du beskriver är ingen ny företeelse. Svenska små- och medelstora cykelhandlare reste till Kina redan under mitten av 90-talet och plockade hem ett par containers om året.

Minns Gösta på orten där jag växte upp som ansågs vara lite utav en celebritet för att han var på affärsresa i Kina två gånger om året och handlade cyklar i delar på auktion :cool:(y)

Ja. Det är väl bara Skeppshult som bygger sina ramar i Sverige? Och då är det ju "bara" ramarna som är svensk. Resten av delarna kommer ju likförbannat från Kina eller Taiwan
Monark, Skeppshult samt någon lådcykel. Finns eventuellt ett företag i Västerås som bygger titanramar på beställning. Några företag har flyttat från Sverige senaste åren. Rollo, Carbontrikes och... ? Någon mer, som jag just nu inte minns.

Monark, Skeppshult samt någon lådcykel. Finns eventuellt ett företag i Västerås som bygger titanramar på beställning. Några företag har flyttat från Sverige senaste åren. Rollo, Carbontrikes och... ? Någon mer, som jag just nu inte minns.
Monark (och crescent) gör väl inga egna ramar i Sverige? Det enda de gör är väl att de monterar en del av deras modeller på plats i Varberg (lackar ramar, sätter på dekaler, bygger hjul gör de också) men självaste ramarna kommer från Kina

Det är väl väldigt få ramar som faktiskt tillverkas i Europa? I princip allt kommer från Kina med några få exotiska undantag.

Läste ngnstans att Orbea var på väg att ta hem en del produktion men kommer inte ihåg detaljerna kring detta. Decathlon har faktiskt cykelfabrik(er?) i Europa. Rumänien tror jag. Finns väl om man letar lite inser jag nu.

Oavsett moped eller cykel, tillverkning i kina eller i en bod. Om skiten går att köpa i en katalog så har du inte skapat en svensk cykel.
När det blir ett svensk "brand" beror nog bara på om brandingen är framgångsrik eller genomskådas.

Oavsett moped eller cykel, tillverkning i kina eller i en bod. Om skiten går att köpa i en katalog så har du inte skapat en svensk cykel.
När det blir ett svensk "brand" beror nog bara på om brandingen är framgångsrik eller genomskådas.
Är det något som säger att den aktuella cykeln är en kataloghoj, eller om de verkligen designat den själva. (Iofs är väl de själva kanske till stor del ett kinabolag.)

Nä, nu går jag ut och kör lite cykel istället så får ni bråka om det heter cykla eller köra cykel.
Ja, köra kan användas även för fordon som inte förflyttas med dragdjur. Det tar SAOB (1939) upp.
a) i utvidgad anv., med avs. på automobil, cykel, lokomotiv o. dyl. fordon, som icke förflyttas medelst dragare, l. farkost, i sht motorbåt: framföra, styra; äv. i uttr.: köra med (bil, motorbåt osv.).

Monark (och crescent) gör väl inga egna ramar i Sverige? Det enda de gör är väl att de monterar en del av deras modeller på plats i Varberg (lackar ramar, sätter på dekaler, bygger hjul gör de också) men självaste ramarna kommer från Kina
Det stämmer gällande traditionella cyklar, men om man höjer blicken, så ser man att Monark som jag nämner även tillverkar ergometercyklar och last- och handikappcyklar i Vansbro.

Det är väl väldigt få ramar som faktiskt tillverkas i Europa? I princip allt kommer från Kina med några få exotiska undantag.

Läste ngnstans att Orbea var på väg att ta hem en del produktion men kommer inte ihåg detaljerna kring detta. Decathlon har faktiskt cykelfabrik(er?) i Europa. Rumänien tror jag. Finns väl om man letar lite inser jag nu.
Allt fler håller på att ta hem hela eller delar av produktionen från Kina. Bianchi vill jag minnas gjorde det under pandemin. Ett svenskt el-cykelmärke (gud förbjude att jag nämner deras namn i denna grupp). Polen är bland annat ett land där tillverkning nu sker. Rent generellt kan man säga att låglöneländer inom EU har varit populära.

I feel that the "suspected until proven guilty" new "Swedish bike brand" imposters are regretting asking any question to start with.
And if it was a very convoluted and underhanded way to start creating interest in their up-and-coming "new Swedish bicycle", I think that it can be marked as a failed experiment and moved on.
If it was a genuine question with a genuine interest in what the Happy community could suggest as a workable idea, they didn't fail, we did...
Also that Ebike-Naugthy bike debate is tiresome. Don't like them, don't buy one; like them, buy one. But more importantly, STFU about it (says the man talking about it ;) )

Allt fler håller på att ta hem hela eller delar av produktionen från Kina. Bianchi vill jag minnas gjorde det under pandemin. Ett svenskt el-cykelmärke (gud förbjude att jag nämner deras namn i denna grupp). Polen är bland annat ett land där tillverkning nu sker. Rent generellt kan man säga att låglöneländer inom EU har varit populära.
Det har väl mest att göra med strafftullar, så det är bara ekonomiska skäl.
Dugast Europa lägger ner nu och flyttar till Thailand eller Vietnam. Det suger!

Man kan väl ändå säga "svenskt märke" om tex allebike tycker jag. Klart dom inte gör några ramar själv...

Som du nämner så tillverkar monark sina "special" cyklar i Sverige, ink ramarna. Men i volym om man kollar på alla cyklar de säljer så kan det ju inte ens vara 1 % av den totala försäljningen.
Och ecoride (som jag antar att du pratar om?) har också "flyttat hem produktionen" till Sverige (från polen) var de hade den innan. Men det är ju fortfarande endast montering de pratar om, ramarna (och delarna) kommer från kina

De flesta modellerna på rawbike.se får väl köras på cykelbanor i alla fall så länge det inte står "ej moped". (Deras elcyklar får ju köras på alla cykelbanor.)

De verkar sälja en modell ("Rike") som är moped klass 1 och inte får köras på någon cykelbana. (Sedan säljer de även en elsparkcykel på 500W som ju inte uppfyller kraven för varken elcykel eller elmoped.)

Fast just Raw verkar vara det vanligaste att trimma till att bara nyttja tumgas.
Ser många olika modeller där det är förare och inte cyklister på….

Det har väl mest att göra med strafftullar, så det är bara ekonomiska skäl.
Dugast Europa lägger ner nu och flyttar till Thailand eller Vietnam. Det suger!

Man kan väl ändå säga "svenskt märke" om tex allebike tycker jag. Klart dom inte gör några ramar själv...
Strafftullar är en sak. Det politiska klimatet i Kina är en annan, för allt fler jag har talat med (oavsett produkt). Det blir osäkert med leveranser och allt fler människor ogillar hur man i Kina (miss) sköter sin befolkning och miljö. Det spiller över på produkter som tillverkas där, även om dessa ägs och designas i Europa eller USA.

Hyfsat orelaterat till tråden men lite relaterat till miljön och mycket till Kina: vi måste börja, på minst EU-nivå, införa någon form av ”klimat-tullar” på saker som produceras i Kina. Det är helt sjukt hur de bygger kolkraftverk på löpande band för att producera billiga varor som prismässigt kan ligga långt under det som det kostar i EU att med CO2-skatter kostar att producera varor. (Ja, de har andra ”komparativa fördelar också, men det är helt sjukt hur vi avvecklar vår produktion i klimatets namn och samtidigt istället köper sjukt smutsigt producerade varor istället)

Bilagor

• IMG_2424.jpeg
    IMG_2424.jpeg
    56.4 KB · Besök: 116
  • IMG_2425.jpeg
    IMG_2425.jpeg
    110.6 KB · Besök: 111
Cake i konkurs.

Cake i konkurs.

Har väl inte riktigt haft en målgrupp den där kakan..? Feltänk från start. Svindyr, elektrisk crossmaskin för innerstadsbor utan vare sig garage eller mc-kort?

Är nyfiken på den där Kuiperbelt-maskinen, men eftersom denna tråden verkar död eller handla om någon annan cykel, startar jag en ny tråd i elcykelforumet, ifall någon vill bidra.

Är det här man biktar sig och erkänner att man känner vid skadeglädje över att slutet på billiga krediter gör att diverse bolag går under? Vågar man hoppas på samtliga hyrelsparkcykelkrängare härnäst? Och kanske han här i tråden som tyckte jag hade ADHD då. /Långsintpasta

Är det här man biktar sig och erkänner att man känner vid skadeglädje över att slutet på billiga krediter gör att diverse bolag går under? Vågar man hoppas på samtliga hyrelsparkcykelkrängare härnäst? Och kanske han här i tråden som tyckte jag hade ADHD då. /Långsintpasta
Kan inte relatera till din glädje över andras missöden, men kan hålla med om att det finns lite för många likadana cykelmärken där ute, som fötts ur ett ohållbart ränteläge och som nu får möta verkligheten.

Har väl inte riktigt haft en målgrupp den där kakan..? Feltänk från start. Svindyr, elektrisk crossmaskin för innerstadsbor utan vare sig garage eller mc-kort?
Deras crossmodell var på tok för dyr, Surron och Talaria säljer i mängder så hojtypen är populär men inte till det priset.

Deras övriga modeller tycker jag däremot var riktigt vettiga, praktiska stadsmopeder som på riktigt kunde ersätta en bil i många avseenden till skillnad från en trampcykel (om man nu ska dra en parallell till en annan tråd).

Hade dom inte konkat så hade jag varit sugen på att köpa en till våren.

IMG_1284.jpeg

Deras crossmodell var på tok för dyr, Surron och Talaria säljer i mängder så hojtypen är populär men inte till det priset.

Deras övriga modeller tycker jag däremot var riktigt vettiga, praktiska stadsmopeder som på riktigt kunde ersätta en bil i många avseenden till skillnad från en trampcykel (om man nu ska dra en parallell till en annan tråd).

Hade dom inte konkat så hade jag varit sugen på att köpa en till våren.

Visa bilaga 679590
Jag har svårt att förstå USP med modellen ovan jämfört med valfri skotermodell, och jag tittade på den som ett alternativ. Vi har två andra el-mopeder och en mc-skoter i hemmet.

Och vill man lägga mycket pengar på en elektrisk skoter finns Yamaha eller Vespa som alternativ till armadan av kineser.

Poängen med en skoter är förvaring, ergonoml och väderskydd och här tappar man bort allt det. Man bör vara ordentligt designintresserad för det valet.

Batteriplaceringen på Cake kan verka lite speciell men många mopeder och mc skotrar ? har en förhöjd mittdel med fotplattor och kompromissar lite med ergonomi för på/avstigning men behåller väderskyddet.

En skotermodell som är lite åt samma håll är Honda Zoomer/Ruckus. Samma problem men den har sina fans, dock är den lite av en nischad modell.

Jag har svårt att förstå USP med modellen ovan jämfört med valfri skotermodell, och jag tittade på den som ett alternativ. Vi har två andra el-mopeder och en mc-skoter i hemmet.

Och vill man lägga mycket pengar på en elektrisk skoter finns Yamaha eller Vespa som alternativ till armadan av kineser.

Poängen med en skoter är förvaring, ergonoml och väderskydd och här tappar man bort allt det. Man bör vara ordentligt designintresserad för det valet.

Batteriplaceringen på Cake kan verka lite speciell men många mopeder och mc skotrar ? har en förhöjd mittdel med fotplattor och kompromissar lite med ergonomi för på/avstigning men behåller väderskyddet.

En skotermodell som är lite åt samma håll är Honda Zoomer/Ruckus. Samma problem men den har sina fans, dock är den lite av en nischad modell.

Anledningen till att jag är så förtjust i den är just att den är så modulär, finns mängder med tillbehör att köpa till.

Sen är den betydligt bättre att köra på grusväg än allt annat jag testat, och skulle man vilja ha den ännu bättre så kan man montera grövre däck och kralligare gaffel och dämpare

Väderskyddet är obefintligt, finns ett par plexirutor att köpa till men de tar bara det värsta, men det kan jag leva med.

Ergonomin har jag inga problem med, sitter riktigt bra på den när jag provkört, och jag vet inte någon annan hoj som har bättre lastmöjligheter.

IMG_1285.jpeg

IMG_1287.jpeg

Det som får mig att tveka nu är garanti och tillgänglighet av reservdelar, får se om det blir löst.

Cake i konkurs.
Och nu Vässla

Dramatisk vändning i Cake – investerare hotar stämma grundaren​

Tillbaka
Topp