Hur lossa dessa vevarmar ?

Healons

Aktiv medlem
Är det bara in med en insex i mitten och ta i?

Vad är det för små hål runt omkring?

Nåt att tänka på när man spänner fast dom igen?

54nm är väl ganska mkt? Min nyckel går bara till 25 ?

Bilagor

• A3EE26FC-6484-4B28-9DC5-FC1D3ED5AE39.jpeg
    A3EE26FC-6484-4B28-9DC5-FC1D3ED5AE39.jpeg
    588 KB · Besök: 111
Är det bara in med en insex i mitten och ta i?

Vad är det för små hål runt omkring?

Nåt att tänka på när man spänner fast dom igen?

54nm är väl ganska mkt? Min nyckel går bara till 25 ?
Ja, i med en 8 mm insex och skruva moturs till det släpper. Ja, 54 Nm är ganska så mycket. Finns inte mycket som skall dras hårdare på en cykel i alla fall.

De små hålen är för att dra åt "muttern" som skall hålla mot skruven med 8 mm insex. Den muttern agerar som en slags avdragare. Att den bara har några hål är nog bara för att folk inte skall skruva bort den i onödan.
Hade den haft en 10 mm insexfattning (finns sådana) så är risken att folk skruvar bort den större än en krånglig fattning som du har på din vev.

Så jag behöver inte lossa dom små skruvarna?
Hollowtech är jag van vid den har ju en lagerspännare som man spänner lite löst för hand bara. Men här är det alltså rejält ös

Så jag behöver inte lossa dom små skruvarna?
Hollowtech är jag van vid den har ju en lagerspännare som man spänner lite löst för hand bara. Men här är det alltså rejält ös
Om du skall ta av vevpartiet från cykeln, då är det bara 8 mm insex som skall skruva på.
När väl skruven lossar från sitt moment och den börjar att skruvas ur, då kommer du att snart att se att ena veven dras av vevaxeln.

Om du skall ta av vevpartiet från cykeln, då är det bara 8 mm insex som skall skruva på.
När väl skruven lossar från sitt moment och den börjar att skruvas ur, då kommer du att snart att se att ena veven dras av vevaxeln.
Yes. Ska byta klinga och då måste jag få loss armarna.
vad används dom små och ”muttern” till?

Yes. Ska byta klinga och då måste jag få loss armarna.
vad används dom små och ”muttern” till?
Om du skall byta klinga så är det de 4 små skruvarna som du skall bort med. Har du tur så får du bort klingan utan att lossa vevpartiet.
En del klingor kan vara för små i diametern för att kunna gå att få över vevpartiet, så man måste helt enkelt lossa vevpartiet först.
I ditt fall så skulle jag börja med att lossa endast de fyra små skruvarna som håller fast framklingan.
Om det är muttern med de fyra små hålen i som du undrar över, så är den frågan redan besvarad i mitt andra inlägg i den här tråden.

Om du skall byta klinga så är det de 4 små skruvarna som du skall bort med. Har du tur så får du bort klingan utan att lossa vevpartiet.
En del klingor kan vara för små i diametern för att kunna gå att få över vevpartiet, så man måste helt enkelt lossa vevpartiet först.
I ditt fall så skulle jag börja med att lossa endast de fyra små skruvarna som håller fast framklingan.
Om det är muttern med de fyra små hålen i som du undrar över, så är den frågan redan besvarad i mitt andra inlägg i den här tråden.
Yes redan testat att lossa klingan. För liten och kommer inte loss. Tänkte dra ut armen och trä ut den baklänges istället. Så då är det alltså stora 8mm som ska lossas. Men fattar fortfarande inte funktionen av dom små skruvarna runt den stora 8mm. Vad är deras funktion förutom att hålla muttern?

Yes redan testat att lossa klingan. För liten och kommer inte loss. Tänkte dra ut armen och trä ut den baklänges istället. Så då är det alltså stora 8mm som ska lossas. Men fattar fortfarande inte funktionen av dom små skruvarna runt den stora 8mm. Vad är deras funktion förutom att hålla muttern?
Om det är detta som du kallar för skruvar (se bild med fyra st röda ringar), så är det inga skruvar. Det är bara hål och det är för att tillverkaren av veven har gjort ett försök att få användaren "att ge fan i" att skruva bort den muttern.
Funktionen av muttern beskrivs i mitt andra inlägg i den här tråden.
"Vevparti med inbyggd avdragare".
Ta fram en 8 mm insex, sätt den i mitten på vevpartiet där, skruva moturs, se veven lossa, byt drev, byt även skruvarna som håller i drevet då de ser väldigt slitna ut i insexfattningen.
A3EE26FC-6484-4B28-9DC5-FC1D3ED5AE39.jpeg

Om det är detta som du kallar för skruvar (se bild med fyra st röda ringar), så är det inga skruvar. Det är bara hål och det är för att tillverkaren av veven har gjort ett försök att få användaren "att ge fan i" att skruva bort den muttern.
Funktionen av muttern beskrivs i mitt andra inlägg i den här tråden.
"Vevparti med inbyggd avdragare".
Ta fram en 8 mm insex, sätt den i mitten på vevpartiet där, skruva moturs, se veven lossa, byt drev, byt även skruvarna som håller i drevet då de ser väldigt slitna ut i insexfattningen.
Visa bilaga 510431
Töpp! ???

Tillbaka
Topp