Hur mycket gör 5kg viktnedgång på cykelvasan?

blanks

Medlem
trampade ifjol på 3.21. 90kg 187lång. ska ner 5kg till årets vasa. vad tror ni tiden hade blivit ifjol om jag vägt 85kg?

blanks sa:
trampade ifjol på 3.21. 90kg 187lång. ska ner 5kg till årets vasa. vad tror ni tiden hade blivit ifjol om jag vägt 85kg?

Om du kapar vikten genom att minska muskelmassan så lär du få sämre tid. Du behöver balansera energiintag mot uttaget genom träningen så du får en positiv nettoeffekt. Då kommer det gå snabbare.

fyrbåk sa:
blanks sa:

Om du kapar vikten genom att minska muskelmassan så lär du få sämre tid. Du behöver balansera energiintag mot uttaget genom träningen så du får en positiv nettoeffekt. Då kommer det gå snabbare.

Om han väger 90kg och är 187cm lång så kan han nog kapa 20kg innan han börjar minska i muskelmassa. Som jämförelse så är jag 186cm lång och var nere på 70.6kg i fjol när jag cyklade Beskidy Trophy i Polen.

blanks sa:

Eftersom Cykelvasan inte har så många höjdmeter så kommer det inte göra så väldigt mycket i tid. Men låt oss ta följande hypotetiska situtation: Du har en bra startfålla, t.ex fålla 1. Om du väger 5kg mindre så kommer du vara snabbare över startbacken och du kommer därmed hamna i en bättre klunga där du kan ligga på snabbare hjul och det kommer förbättra din tid naturligtvis. Är du istället tyngre så hamnar du längre bak bland klungorna redan i starten och kanske blir den som har en massa cyklister på hjul som du drar runt (om du är så stark). Alla lopp som har en startbacke (dvs de flesta loppen i Långloppscupen), där är det bra att vara lätt för att få en bra position tidigt i loppet. Men låg vikt är av mycket större betydelse om du t.ex. skulle köra ett lopp i Alperna eller något annat kuperat område.

Fulkinesen sa:
fyrbåk sa:
blanks sa:

Om han väger 90kg och är 187cm lång så kan han nog kapa 20kg innan han börjar minska i muskelmassa. Som jämförelse så är jag 186cm lång och var nere på 70.6kg i fjol när jag cyklade Beskidy Trophy i Polen.

han kanske tar 250kg i böj och 200 i bänk. Tror inte dina 70,6 kg på 187cm räcker till för det.

Tappas 5 kg pga extra träning kan det nog kapa lite tid, men inte mest tack vare viktnedgången utan för att du tränar mer.

Jag har faktiskt gjort det där. 2015 vägde jag 88kg och körde på 3.08.
2016 83kg och körde på 3.04.
181cm är jag.

Så 4min tjänar du ;)

Cannondale jekyl 1000 sa:
Med erat resonemang så skulle man se en hel del tungviktare i världseliten. Varför gör man inte det?

Meh! Nu pratar du om verkligheten. På Happy disuteras alltid alternativ fakta. Vi förutsätter att han går ner 5 kilo muskelmassa eller att han fastar en månad innan loppet så han är energilös och apatisk när det är dags för Cykelvasan. Det bästa är att vara lite gubbtjock och äta pizza dan innan man cyklar.

Jag är kanske ute på djupt vatten här, men jag funderar på om det kanske inte kan finnas andra faktorer än kroppsvikt som möjligtvis påverkar resultatet på cykelvasan? En tanke bara...

Senast ändrad:
JoelHenriksson sa:
Körde 2015 på tiden 3:17. Till 2016 hade jag gått up 1,3kg och vägde 68kg och tiden blev 2:56. Klippte alltså 21min och + 1300g :)

Då kan jag alltså ta en Nutellamacka med gott samvete för att kapa lite tid??

hm sa:
fredrik168 sa:
Rompa sa:
Jag har faktiskt gjort det där. 2015 vägde jag 88kg och körde på 3.08.
2016 83kg och körde på 3.04.
181cm är jag.

Så 4min tjänar du ;)

Så ungefär 1min/kg då !?!?!? ???

Så jag som körde på 2.48 och 73 kg kommer alltså köra på 2:30 bara jag lyckas gå ner till 55kg .

Skulle hellre följa joel i hans spår och gå upp 1.3 kg och minska 21 minuter vilket borde ge ca 15min/kg????

Senast ändrad:
"Om han väger 90kg och är 187cm lång så kan han nog kapa 20kg innan han börjar minska i muskelmassa. Som jämförelse så är jag 186cm lång och var nere på 70.6kg i fjol när jag cyklade Beskidy Trophy i Polen."

Det här måste vara årets citat 2017 alla kategorier!
Ligger i samma klass som Yodas:
"Do or not do, there is no try"

pero02 sa:
han kanske tar 250kg i böj och 200 i bänk. Tror inte dina 70,6 kg på 187cm räcker till för det.

Du har rätt, naturligtvis. Jag generealiserar. Om man tar 95% av alla cyklister som ställer den frågan som trådskaparen har ställt, så är det sådana som kanske nyligen har börjat cykla/träna och som fortfarande arbetar bort lite av sitt fett. De andra 5% må vara bodybuildare som stämmer in på din beskrivning :) Så om han är i de 5% så stämmer inte min generalisering och då har jag grovt fel :)

Man ska inte generellt sett generalisera men ibland så blir det väldigt långa utläggningar om man ska få med alla specialfall.

"Att kunna ta 200 kg i bänk gör dig till en långsammare cyklist."
Så då funkar det att gå ner 20kg utan att förlora muskelmassa?

Om du väger 90kg med bara muskler och har typ 7% kroppsfett .
Tror jag du cyklar cv fortare om du lägger på dig 10kg fett...

Till en viss del är det väl lite som skillnad tung/lätt cykel? Eller som att upp- och nerförsbackarna blir lite brantare.

Jag tycker trådäämnet är intressant, hade varit kul med lite riktiga inlägg.

Utöver specifika situationer som Fulkinesen beskriver så tror jag inte det blir någon jätteskillnad, förutsatt likvärdigt tränad innan. Ekipaget blir mer lättmanövrerat, det ger kanske några fördelar.

men hur får man fram tiden på CV med bikecalator (sitter bakom en chromedator) kanska funkar med ios?? ;)

RockyM sa:
men hur får man fram tiden på CV med bikecalator (sitter bakom en chromedator) kanska funkar med ios?? ;)

Om jag lägger in min egen vikt, noll graders lutning, 95km, mtb däck, bar tops position, ingen vind och en effekt som skulle motsvara min tid på vasan så skulle det ge ca 2 minuter om jag hade vägt 5kg mindre.

sixten

gcn testar inte att gå ner 5kg i kroppsvikt.

De testar att köra med 5kg ryggsäck samtidigt som du använder färre watt. =)

Otroligt nog så tog det längre tid med ryggsäck o färre watt uppför??

Jag tror på chips och öl, så inte alla internetcyklister får dåligt samvete när du kapar några kilon för att bli lättare uppför.

Senast ändrad:
Mer vikt är mer oaero eller är spolformen inte bra?
Näh men max 2kg/månad, du blir ändå frånåkt uppför av lättviktarna.

Tillbaka
Topp