Hur mycket rabatt på demoex?

Audioholic

Aktiv medlem
Jag är spekulant på ett demoex från en butik. Jag tycker dock att rabatten känns snål. Knappa 5% plus ett lås..

Den ser ju väldigt ny ut, men lite mer hande jag ändå tänkt mig.

Vad tänker ni?

weldion

Aktiv medlem
Jag är spekulant på ett demoex från en butik. Jag tycker dock att rabatten känns snål. Knappa 5% plus ett lås..

Den ser ju väldigt ny ut, men lite mer hande jag ändå tänkt mig.

Vad tänker ni?
Pruta om du kan tänka dig att avstå från ett köp om du får ett nej från säljaren.
Får du den inte för ett, låt säga 20% lägre pris, och får ett ett nej. Kan du då tänka dig att skippa köpet?
Fast om du kommer ett lågt bud och sedan går upp till det ursprungliga, så tror jag inte att du blir nekad ett köp eller.

Edit: Blir mer effektfullt om du går vid nekat bud i alla fall!

vira20

Aktiv medlem
Finns nog ingen bra regel men visst låter 5% på ordinarie pris som rätt lite.
Canyon använder dock samma prissättning på deras demo/ "refurbished" hojar. Ofta 5% mer sällan 10%...

Personligen vill jag ha helt nytt OM jag köper i butik... hade förväntat mig närmare 15-20% om det inte var fallet. (högst personlig känsla, bara du som kan bedömma vad det är värt för dig)

Sedan påverkar nog vad det är för hoj och hur "prisvärd" den redan är
En demokörd Trek Top Fuel för 130tkr hade troligen kostat 105-110tkr.
En demokörd MTB Superior XC för 7tkr hade de nog kunnat sälja för 6,5tkr.

Senast ändrad:

simson

Aktiv medlem
Jag fick 10% på en ram men med tanke att den inte gick att beställa så är jag mer än nöjd med det, brukar du handla i den här butiken typ stamkund så kanske du kan få mer men annars var nöjd med det lilla eller låt bli😜.

Audioholic

Aktiv medlem
Tack för att ni hjälper mig att tänka.

Cykeln är väl ganska unik, så man kan resonera som att 5% blir billigare än att köpa ett annat exemplar någon annanstans..

Det har också fördelen med direkt leverans istället för att vänta på en beställning..

Berk

Aktiv medlem
Vad betyder demoex? En cykel som står i butiken kan betraktas som demoex, men den brukar gå för vanliga priset. Om den har lånats ut blir det en annan sak.

I hösten brukar årets cyklar resa ut med 20-25% rabatt. Tycker att det är då också en rimlig rabatt på en demoex.

Men om det är en unik cykel du vill har och butik inte vill sänka priset är det helt enkelt din val ...

roller

Aktiv medlem
Jag fick dryga 35 % i rabatt på demoex som var provcyklad. Jag såg bara på storklingan fram att den var cyklad på. Inga märken eller annat i övrigt. Jo, lite smutsiga däck.

Audioholic

Aktiv medlem
Vad betyder demoex? En cykel som står i butiken kan betraktas som demoex, men den brukar gå för vanliga priset. Om den har lånats ut blir det en annan sak.

I hösten brukar årets cyklar resa ut med 20-25% rabatt. Tycker att det är då också en rimlig rabatt på en demoex.

Men om det är en unik cykel du vill har och butik inte vill sänka priset är det helt enkelt din val ...
Du har rätt i att det nog är en cykel som stått i butiken, men som har provcyklats lite utanför.

Jag inser att det är bra bara att få en rabatt. Handlaren verkar ju vilja bli av med den nu, så lite förhandlingsutrymme kanske finns..

OlofSx

Aktiv medlem
Får du full garanti? Isåfall skulle jag kunna tänka mig att köpa en democykel som rullat bara lite med 5% rabatt. Förhoppningsvis kommer du pina cykeln massor med mil så om den rullat en aning nu innan borde inte spela någon större roll i sammanhanget.

Skulle själv sagt ett absolut belopp till säljaren som jag var beredd att betala här och nu för att ta med cykeln på en gång. Och att annars ska jag tänka på saken nån vecka.

kais01

Aktiv medlem
sett ur handlarens synpunkt om han bör ha den erbjudna cykeln som uppackad demo även fortsättningsvis, måste han ägna resurser till att ställa i ordning ett nytt exemplar. rabatten blir noll eller symbolisk.

är det en modell han inte längre skall erbjuda är den utgående, och vi talar om helt annan nivå på rabatt.

Senast ändrad:
Topp