Hur mycket sänks priset på en begagnad?

Med tanke på att cykelhandlarna rear ut helt nya "fjolårsmodeller" för ända ned till 50% så får man vara glad om man får ut det på en begagnad cykel... Tyvärr för säljarna men kanon för köparna.

Det är lurigt med beganade high-end cyklar, många köper hellre nytt lite enklare istället för begagnat. SJälv skulle jag t ex köpa en ny racer för 19000 kr istället för diitt exempel. Inte minst eftersom risken med begagnat i mitt tycke är större än risken med köp på nätet från t ex Tyskland, där räcker 19000 långt.
Med andra ord, priserna sjunker snabbt.

thompa skrev:
-------------------------------------------------------
>.... SJälv skulle jag t ex köpa en ny
> racer för 19000 kr istället för diitt exempel.
> Inte minst eftersom risken med begagnat i mitt
> tycke är större ...

Ja det stämmer nog generellt men i mitt fall kan
jag säkerligen utesluta begagnatrisken eftersom
jag känner säljaren (kan då också vara svårare
att pressa priset).

beror lite på hur den är körd, hur mycket osv. om man måste byta massa eller liknande. 19000 skulle jag säga ä på gränsen för mycket. det är inget dåligt pris, men det är knappast ett pris som han skulle få många intressenter på om han la ut en annons. tyvärr äre nästan 50% direkt efter ett år.

Att ge mer än hälften av nypriset för en ett år gammal begangnad racercykelär nog maxgränsen för vad man kan betala.
Då är det bättre att satsa lite till och köpa en ny istället !

Tack för synpunkterna.
Även om cykeln är välaktad, körd måttligt (<400 mil), inget behöver bytas så är nog
32 % rabatt efter ett år (drygt) i minsta laget.
I alla fall om man tar hänsyn till "marknadens" prissättning.
Men om jag bortser från "marknaden" får jag en cykel av bättre kvalitet än om jag köper en ny för 19 tkr?

bättre kvalitet vet ja inte, men du får en jäkligt fin ny hojj, med likvärdig kvalitet och framförallt helt oanvänd.

bara ett exempel i kolfiber http://www.canyon.com/rennraeder/index.html?b=35

ellen en sån här
giant_tcr_comp06_gross.jpg

den får du för 18 tkr.

eller
http://www.s-tec-sports.de/media/cases/giant_tcr_composite_large.jpg
för 19 tkr med shimano hjul, 560. lite budget, men för 2000 kr till får
man ett par ksyrium elite hjul till denna hojj.

eller
http://www.s-tec-sports.de/media/cases/giant_tcr_hybrid_large.jpg
för 20 tkr. om du måste ha dura-ace, men ja tycker då ultegra duger.

måste det vara isaac, så finns ju http://www.nubuk-sports.de/rennrad.html

Min tumregel är att 50% av inköpspriset gäller från det ögonblick cykeln rullar ut från butiken eller kartongen med komponenter öppnas. Om prylarna används så sjunker priset ytterligare.

Markus F skrev:
> Min tumregel är att 50% av inköpspriset gäller
> från det ögonblick cykeln rullar ut från
> butiken eller kartongen med komponenter öppnas.
> Om prylarna används så sjunker priset
> ytterligare.

Kan inte du förklara det för folk som säljer cyklar och delar på Blocket? Mailade precis med en dam om en Bianchi från 80-talet. Fyra glada helslängar ville hon ha... "Den har ju väldigt många växlar". :)

Lite som gamla elektronikprodukter, jag blir lika ställd varje gång jag prutar på en tio år laptop där säljaren bara vill ha ut 14000 av ursprungliga 36000:-.

Mavic32 skrev:
> Även om cykeln är välaktad, körd måttligt (<400 mil), inget behöver bytas

Vet inte hur slitaget på en räcer är, men kedja och kassett samt alla vajrar kan nog behöva bytas...

the_TnT skrev:
> Mavic32 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Även om cykeln är välaktad, körd måttligt
> (<400 mil), inget behöver bytas
>
> Vet inte hur slitaget på en räcer är, men kedja
> och kassett samt alla vajrar kan nog behöva
> bytas...

Slitaget är lågt på en racer. Körde över 1000 mil på min Columbus Pinta -00 utan att varken byta kedja, kassett eller framdrev, man kan fortfarande inte ens se antydan till slitage i drivpaketet(Campagnolo Veloce). Vajrar håller också, inga problem på en racer.

/Leo

Själv brukar jag kolla vad det skulle kosta att byta kedja, bakkasset och klingor fram(elle hela vevpartiet om det är billigare). Dra av det från nypriset, och se hur säljarens pris håller sig mot det. Kan jag så kollar jag upp vad handlarna vill ha för samma cykel nu och räknar från det priset. Kan jag tjäna 10% på att köpa beg. och nya slitdelar så är det ett OK köp.
Dessutom verkar många tillverkare ha garantier för förstaägaren som man som beg.-köpare går miste om.

Markus F skrev:
> Min tumregel är att 50% av inköpspriset gäller
> från det ögonblick cykeln rullar ut från
> butiken eller kartongen med komponenter öppnas.
> Om prylarna används så sjunker priset
> ytterligare.

Håller helt med om detta, 40-50% just precis en tumregel. Inte nog med att begagnat är om det är använt utsatt för slitage, om än i måttlig omfattning. Det är ju det att om något händer så kan ma nmed en ny gå tillbaka och reklamera, det är ju inte möjligt med en begagnad.

Kassetter och kejda slits, precis om någon annan antyder, det är dessutom mätbart. Har man även kört exempelvis 1000 mil så har ramen garanterat vibrerart och utsats för spänningar, likaså hjul och framgaffel. Skarvar på ram och gaffel är extremt utsatta, små sprickor kan uppkomma som inte syns.

Jag köper det mesta begagnat som det går (ej slitage prylar), jag kollar upp vad saker kostar i dagsläget och drar av 40 - 50% på det. Vill den som säljer inte gå med på det så är det ju bara att leta vidare. Vissa blir förbanande då man frågar om de kan gå ner i pris, visst det finns "prutnissar" som ger skambud, men bud som är rimliga(kanske subjektivt) och kan argumenteras för skall inte uppröra säljare.

Rekot.af.Tnalk skrev:
> Själv brukar jag kolla vad det skulle kosta att
> byta kedja, bakkasset och klingor fram(elle hela
> vevpartiet om det är billigare).
Om jag räknar på detta sätt kan dessa komponenter kosta 7 tkr
(inkl 10 % rabatt) vilket verkar kunna gå.

Hur stor skillnad är det på carbonramar?
T ex Isaac (kelvin) har grövre ram än t ex Scott CR 1.
Ökar hållbarheten med grovleken.
Scott CR1 Team kan jag köpa ny på Cykelcity för 18 tkr (ordinarie 23 tkr)
(Shimano 105-komponenter).
Att jämföra med Isaac begagn. för 19 tkr.

Senast redigerad av en moderator:
arv skrev:
> "Jag brukar räkna med att en cykel tappar 1/3 av
> priset per år."
>
> Då köper jag en tre år gammal :-)

Då köper jag hellre en 4 år gammal hoj. Men egentligen tror jag han menar att den faller i värde med 1/3 av föregående års pris varje år. Å det tror jag att du tror med. Har bara alldeles för lite att göra på jobbet i väntan på att datorhelvetet skall ominstalleras nu på morgonen.

I övrigt resonerar jag ungefär på samma vis som Rekot.af.Tnalk men tycker att 30% är en rimlig begagnatrabatt efter att ha dragit av priset för nyköp av slitdelar. Hjulen får man ju räkna med att byta efter ett år t.ex.

> arv skrev:
> --------------------------------------------------
>> Hjulen får man ju räkna med
> att byta efter ett år t.ex.

Byta hjulen efter ett år på en racer?
Det verkar överdrivet.
Jag har inte bytt på 5 år (en riktning har
väl behövts).

Repig och beggad Mz Dirtjumper 2 -05 2000:- ELLER Ny Mz Dirtjumper 2 -06 3600:- från crc ??? vad väljer man

Begagnatpris är alltid jättesvårt. Har man inte bråttom att sälja sätter man ett högt pris. Har man bråttom att få pengar sätter man ett lågt pris. Så enkelt är det.

Personligen köper jag hellre nytt än begagnat. Tycker det är helt värdelöst att köpa något beggat nära nypris. Och då mäter jag inte nypris enligt svenska distributörens prislista utan från lämplig butik där jag skulle kunna tänka mig att köpa den.

Var inne på att köpa en begagnad videokamera tidigare. En sjuk mängd säljare på blocket var _dyrare_ i sitt beggatpris än vad man kunde hitta för pris på pricerunner vid en enkel sökning (ink frakt)...

JLarsson skrev:
> Eller Juicy fram (185) och bak (160) från
> fultyskarna för 189,90 euro...

Vart? Vart? Vart?

JLarsson skrev:
> Eller Juicy fram (185) och bak (160) från
> fultyskarna för 189,90 euro...

Vart? Vart? Vart?

Www.actionsports.de, har handlat därifrån själv, funkar kanon, prylarna hemma på 3 dagar, önskar att svenska nätbutiker kunde ta efter det!

Dock är frakten hyfsat hög, 25eur, gå ihop ett par polare o splitta den...så har jag gjort iaf..

Mikael

Behöver du hjul så har virrpannorna på S-tec J5 + Mavic Crossride för 289 EUR. Tar garanterat *inte* tre dagar att få hem.

/Johan

Tillbaka
Topp