Hur nyttigt att cykla i Sthlm så här års?

• Trådstartare Trådstartare DH
  • Start datum Start datum

DH

Aktiv medlem
Tog en runda på cykelbanorna längs E4 in mot stan vid 18-tiden. For vidare längs E18 ut från stan, förbi Universitetet - upp mot MörbyC och Danderyd.

Överallt bilar - många som fortfarande kör med dubbdäck och säkert sprider små partiklar. Mycket damm på vägarna som yr runt.

Hur bra är det egentligen att cykla i en sådan miljö?

Kan någon bekräfta eller dementera om det är ohälsosamt att cykla nära tät biltrafik på våren?

Partiklarna som rivs upp av dubbdäck är med stor sannolikhet inte nyttiga, precis som partiklarna från gamla dieselmotorer och flera andra dumma saker som kommer från bilar.

Jag vill dock inbilla mig att det totalt sett är nyttigare att cykla i dammet och avgaserna än att låta bli.

När jag bodde i Tyskland förekom det att det publicerades varningar för höga halter av marknära ozon under vissa varma, vindstilla sommardagar. Det togs på mycket stort allvar bland cyklister, hände att träningar ställdes in på grund av det.

Bilar brukar filtrera kupéluften...

Jag uppskattar i alla fall när det regnar då och då på våren så att skiten spolas ner i diket.
Som igår kväll.

Det är mest inne i stan, där vinden inte får blåsa lika fritt, som partikelhalterna blir höga. Det blir också värre i stan där det är många stopp och starter. Längs motorvägen blir det inte lika farligt mycket baggel.

Vill minnas att partikelhalter varierar väldigt mycket över dygnet (trafikintensitet) och med avståndet till trafiken.

Så man borde kunna påverka mycket själv genom att t.ex. undvika rusningstrafik.

Joakim "iki Lajnen" Eriksson skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är väl nyttigare än att sitta i bilköerna.
> Bilisterna får också i sig dålig luft.

Tyvärr får inte bilisterna i sig lika mycket luft. Cyklister drar i sig mer luft och tar dessutom djupare andetag.

DH´s fråga är tyvärr väldigt motiverad. Jag har dessvärre inget svar.

Ja det där med att cykla utmed de större motorlederna (te x E4 och E18) torra dagar så här års är verkligen inte nice! Man är ju helt direktexponerad och drar ner eländet djupt i lungorna. Som tur är har jag flyttat utanför stan och pendlar numer inte utmed motortrafikleder, utan istället på mkt lågtrafikerade vägar och bitvis genom skogen. Luften är otroligt mkt bättre!

http://www.chainreactioncycles.com/Categories.aspx?CategoryID=304&x=18&y=18
ett alternativ? Har haft samma funderingar när man springer vid E6 och inne i stan i Göteborg vid rusning, tjejen känner ibland att det svider i ögonen och snyter man sig efter en sån runda är det mer grått än gult så att säga.
Var det inte någon som testade liknande masker mot pollen för ett eller ett par år sedan? Är de för tunga att andas i för att vara någon som helst nytta? (Bra för syreupptagningsförmågan isf! :) )

Shit, jag cyklar nästan dagligen inne i stan. Är det någon som vet hur det påverkar kroppen i ett längre perspektiv? Säg inte att man ska bli sjuk av något man delvis gör för hälsans skull. :o(

bruse skrev:
> Partiklarna som bilarna river upp dödar cirka
> 2000 personer varje år. Hälsosamt sa Bull.

Källa?, sa Bill. Vägverket kör med samma skrämselpropaganda nämligen men har mig veterligen inga källor.

Dagens prognos ser ju inte så lysande ut...

prog.PNG ht=364

Mer stistik och info här http://slb.nu/lvf/ klicka på "Halter"

Om man håller sig till mindre trafikerade gator så är värdena många ggr lägre. Det är i alla fall vad jag intalar mig så att jag kan cykla utan att tänka på partiklar...

/* Jörgen */

jomper skrev:
> bruse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Partiklarna som bilarna river upp dödar cirka
> > 2000 personer varje år. Hälsosamt sa Bull.
>
> Källa?, sa Bill. Vägverket kör med samma
> skrämselpropaganda nämligen men har mig
> veterligen inga källor.

+1 (eller hur det nu skrivs på nyhappyiska).
Det där är ju mycket bull inblandat, forskaren i Umeå som låg bakom den ursprungliga forskningen har fått se sina resultat omvandlas a´la "viskningsleken" så att ingen nu vet vad källan är. Allt började med någon överenergisk stadsplanerare(?) i Uppsala, och vipps hade en sanning fötts.

breaking news - nu när all snö är borta i stockholm kan man ju prova att cykla på andra ställen än inne i city eller utmed motorvägarna.

ÅL skrev:
> breaking news - nu när all snö är borta i
> stockholm kan man ju prova att cykla på andra
> ställen än inne i city eller utmed
> motorvägarna.

Ja det är klart, jag ska bara övertyga vår VD att flytta kontoret ut i skogen. Jag tror de flesta som cyklar längs med E18/E4 eller dylikt inte gör det för skojs skull utan för att de ska någonstans som till jobbet.

Thx för bra kommentarer o inlägg. Jag kanske skaffar munskydd.

Om man ska se det från den ljusa sidan så här års...kolla hur livskraftiga träden är inne i Liljanskogen. De som står nära vägen utsätts för avgaser dygnet om året om år ut och år in.

Märkligt livskrafiga.

Stampe skrev:
> +1 (eller hur det nu skrivs på nyhappyiska).
> Det där är ju mycket bull inblandat, forskaren i
> Umeå som låg bakom den ursprungliga forskningen
> har fått se sina resultat omvandlas a´la
> "viskningsleken" så att ingen nu vet vad källan
> är. Allt började med någon överenergisk
> stadsplanerare(?) i Uppsala, och vipps hade en
> sanning fötts.

Här kan man läsa mer om en färsk studie som presenterades i tisdags:

http://www.naturvardsverket.se/sv/T...paverkas/Skadliga-partiklar-kostar-miljarder/

Trotsa allt och cykla ändå, får man inte cancer av inandningsluften får man det av; maten, mobtfn, el, godis, snus, läsk, dammsugning, vedeldning, McDonalds, folkdans, Aftonbladets rubriker etc.

Jag läser just nu en kurs i miljömätteknik och då pratas det mycket om partiklar från dubbdäck. I många länder är dubbdäck förbjudna av denna anledning och denna diskussion finns även i Sverige. Tror det är en ganska hög grad av partiklarna som fastnar i lungorna vilket inte är bra (beror på partiklarnas storlek). Speciellt som cyklist när man kommer flåsande. Tror det kan vara en god idé med en ansiktsmask så här på våren när det är torrt och folk inte bytt till sommardäck än om man cyklar längs stora vägar.

Sen finns det dom som påstår att det där med dubbdäck är överdrivet. En stor bov är grus/sand som mals ned tillsammans med asfalt till ett fint damm som sedan virvlar omkring. Till stöd skall det finnas en undersökning där en stad i södra Spanien (tror jag) hade väldigt höga partikelhalter, och där hade man inte dubbdäck, men mycket sand i omgivningarna. Men det är mycket billigare att skylla på dubbdäcken än att sopa gatorna...
Det finns dom som påstår att dubbfria vinterdäck river upp mer damm, då dessa är mer saipade (hur stavas det?).

Så frågan är egentligen om någon gjort några bra oberoende undersökningar som inte journalister och politiker har läst som f-n läser bibeln...

Jag snackade lite med en mätkille som kör omkring med en buss mos mäter partikelhalter i sthlm. Nivåerna brukar visst variera ganska kraftigt om de hamnar bakom en lite äldre lastbil. Gamla dieslar är onda.

rikard skrev:
> Jag snackade lite med en mätkille som kör omkring med en buss mos mäter partikelhalter i
> sthlm. Nivåerna brukar visst variera ganska kraftigt om de hamnar bakom en lite äldre
> lastbil. Gamla dieslar är onda.

Då har de kört bakom samma gamla oljebränannde lastbil flera dagar i sträck då. Och haft sonden i lastbilens avgasrör...

norm_gata_pm10_dygn_prognos-20090404.gif ht=256

norm_gata_no2_dygn_prognos-20090404.gif ht=256

Källa: http://slb.nu/lvf/

ostkaka skrev:

> Då har de kört bakom samma gamla oljebränannde
> lastbil flera dagar i sträck då. Och haft sonden
> i lastbilens avgasrör...

eller så har de medelvärdesbildat. Ordet dygnsmedelvärden kan vara en ledtråd...

Alla mätstationer är f.ö. inte mobila.

rikard skrev:
> eller så har de medelvärdesbildat. Ordet dygnsmedelvärden kan vara en ledtråd...

Spana in sidan så ser du att den uppdateras kontinuerligt en gång i timmen, medelvärdesbildat över ett flertal fasta stationer. För föregående dagar redovisas medelvärdet av varje dags mätningar (dygnsmedelvärde).

ostkaka skrev:
> Spana in sidan så ser du att den uppdateras
> kontinuerligt en gång i timmen,
> medelvärdesbildat över ett flertal fasta
> stationer.

Mao så kommer punktutsläpp inte att påverka resultatet nämnvärt även om de skulle stå för en stor del av utsläppen.

rikard skrev:
> Jag snackade lite med en mätkille som kör omkring med en buss mos mäter partikelhalter i
> sthlm. Nivåerna brukar visst variera ganska kraftigt om de hamnar bakom en lite äldre
> lastbil. Gamla dieslar är onda.

rikard skrev:
> Mao så kommer punktutsläpp inte att påverka resultatet nämnvärt även om de skulle
> stå för en stor del av utsläppen.

Nä precis.

rikard skrev:
> yxskaft!

Ledsen om jag missuppfattade ditt ursprungliga inlägg. Jag tolkade det du skrev som att man inte kan lita på de mätvärden som samlas in eftersom de kan vara överdrivet höga om mätbilen råkat hamna bakom en gammal lastbil, och jag ville visa att även med långa mätserier är halterna av smuts i luften läskigt höga. Vad menade du egentligen med det du skrev?

Finns för övrigt mätningarna från de mobila mätapparaterna redovisade på nätet någonstans, och hur ofta mäter man? Någon som vet?

Om man ska cykla kan det vara bra att håll sig borta från de mest förorenade områdena:

http://slb.nu/slbanalys/luftfororeningskartor/

Som cyklist får du i dig mer föroreningar än bilist på grund av bilarnas kupe luftfilter ger ett visst skydd mot vissa av de skadliga partiklarna samt att du som cyklist andas större mängt luft om/när du anstränger dig. Jag har på grund av det nyligen ändrat min cykel jobb pendlar rutt för att undvika de värsta ställarna i Stockholm vad det gäller dålig luft.

johnez sa:
Om man ska cykla kan det vara bra att håll sig borta från de mest förorenade områdena:

Som cyklist får du i dig mer föroreningar än bilist på grund av bilarnas kupe luftfilter ger ett visst skydd mot vissa av de skadliga partiklarna samt att du som cyklist andas större mängt luft om/när du anstränger dig. Jag har på grund av det nyligen ändrat min cykel jobb pendlar rutt för att undvika de värsta ställarna i Stockholm vad det gäller dålig luft.

Blir bättre när dieselbilarna förbjuds.

Bengt-re sa:
johnez sa:

Blir bättre när dieselbilarna förbjuds.

Tjena!

Mmm. För bensindrivna släpper inte ut några partiklar. http://www.mestmotor.se/automotorsp...lchock-bensinbilar-smutsigare-an-dieselbilar/
Finns massor av uppdaterade undersökningar på detta.
När fossildrivna bilar förbjuds, och man bara får köra el eller vätgasdrivna, då kommer vi börja märka skillnad.

johnez sa:
Som cyklist får du i dig mer föroreningar än bilist på grund av bilarnas kupe luftfilter ger ett visst skydd mot vissa av de skadliga partiklarna samt att du som cyklist andas större mängt luft om/när du anstränger dig.
Har du någon källa till det påståendet?
Jag har nämligen läst en undersökning, hittar tyvärr vare sig källa eller länk nu,
där de mätte gifter(från fordonsavgaser) i blodet hos taxiförare och cykelbud.
Taxiförarna hade högre halter gift från fordonsavgaser i sitt blod jmf med cykelbuden

johnez sa:
cykel jobb pendlar rutt
Nytt personligt rekord i sär skrivningar i en enda mening?

/Håkan

Kneecap sa:
När fossildrivna bilar förbjuds, och man bara får köra el eller vätgasdrivna, då kommer vi börja märka skillnad.
Stämmer verkligen det även för vintersäsongen här i Sverige?
Är det inte så att en hel del partiklar, liksom annan skift, i luften kommer från däck, väg och "grus"?
Särskilt under vintersäsongen. Det finns ju en anledning till dubbdäcksförbuden....

/Håkan

HåkanC sa:
johnez sa:
Som cyklist får du i dig mer föroreningar än bilist på grund av bilarnas kupe luftfilter ger ett visst skydd mot vissa av de skadliga partiklarna samt att du som cyklist andas större mängt luft om/när du anstränger dig.
Har du någon källa till det påståendet?
Jag har nämligen läst en undersökning, hittar tyvärr vare sig källa eller länk nu,
där de mätte gifter(från fordonsavgaser) i blodet hos taxiförare och cykelbud.
Taxiförarna hade högre halter gift från fordonsavgaser i sitt blod jmf med cykelbuden

johnez sa:
cykel jobb pendlar rutt
Nytt personligt rekord i sär skrivningar i en enda mening?

/Håkan

Luften i bilen vs luften utanför:
http://slb.nu/slb/rapporter/pdf8/slb2013_001.pdf

HåkanC sa:
Kneecap sa:
Är det inte så att en hel del partiklar, liksom annan skift, i luften kommer från däck, väg och "grus"?
Särskilt under vintersäsongen. Det finns ju en anledning till dubbdäcksförbuden....

/Håkan
Nja, dubbens partiklar är så stora att kroppens filter är med på banan, medans förbränningsmotorers partiklar, de är så små att de kan vi inte hantera. Vad jag läst så är dubbdäcksförbudet något vi borde ta bort.

HåkanC sa:
johnez sa:
Tack
Men det intressanta är ju ändå effekten på cyklister jmf med bilister. Dvs typ en sådan blodanalys som jag skrev om.
Har du någon källa på det?

/Håkan

Det jag tittat på och gjort att jag ändrat min pendlar sträcka är att föroreningar vad det gäller PM10, PM 2,5 och NO2 är klart störst längs med kraftigt trafikerade vägar, och om man cyklar på vägen eller precis bredvid på cykelbanan så är det samma luft för cyklisten som bilisten.

Men sen till bilistens fördel är att bilarnas filter som till en viss del tar bort tex PM10 och PM 2,5 och något av NO2 och sen till cyklisten nackdel är att man vid ansträngning andas större mängd luft och att den till råga på allt är helt orenad.

Slutsatsen av det är att jag har lagt om min rutt för att undvika det "skitigaste" cykelsträckorna.

Jag har även bytt till ett specialfilter i bilen vilket tar bort nästan 100% av PM 2,5 partiklarna för att få lite bättre skydd de dagar jag tar bilen samt använder återcirkulations läget i tunnlar.

Nu är dock Stockholm "rent" jämfört med de skitigaste städerna i Asien.

Stervelo sa:
HåkanC sa:
Kneecap sa:

/Håkan
Nja, dubbens partiklar är så stora att kroppens filter är med på banan, medans förbränningsmotorers partiklar, de är så små att de kan vi inte hantera. Vad jag läst så är dubbdäcksförbudet något vi borde ta bort.

"PM10 anges som massan av partiklar med en diameter mindre än 10 µm (1 μm = en tusendels millimeter). Största bidraget kommer från uppvirvlade partiklar som bildas vid slitage av vägbanor, däck och bromsar. Förbränningspartiklar från till exempel vägtrafikens avgaser har mycket mindre massa än slitagepartiklarna och ger därför oftast ett litet bidrag till halterna av PM10. Intransport av partiklar från utsläpp utanför regionen har stor betydelse och utgör ungefär hälften av den urbana bakgrundshalten av PM10. Grova partiklar ökar framförallt risken för luftvägssjukdomar. Höga partikelhalter kan orsaka hjärt- och kärlsjukdomar samt försämrad utveckling av lungfunktionen hos barn."
http://slb.nu/slbanalys/luften-idag/

Dock enligt vad jag också har läst är mindre partiklar från förbränning ännu farligare.

HåkanC sa:
Kneecap sa:

/Håkan

Tjena!

Visst är det så. Därav "då kommer vi börja märka skillnad".

Det är en massa snack om dieselbilarnas partiklar. Skadligt på lokal nivå men inte så farliga för miljön i helhet. Koldioxid är våran största bovarna idag och därför fortsätter jag köra diesel tills jag har råd att köpa en vettig elbil. Ingen bensindriven bil i samma storlek kommer ner på samma utsläppsnivå, vad jag har hittat iallafall.

Kneecap sa:
HåkanC sa:
Kneecap sa:

/Håkan

Tjena!

Visst är det så. Därav "då kommer vi börja märka skillnad".

Det är en massa snack om dieselbilarnas partiklar. Skadligt på lokal nivå men inte så farliga för miljön i helhet. Koldioxid är våran största bovarna idag och därför fortsätter jag köra diesel tills jag har råd att köpa en vettig elbil. Ingen bensindriven bil i samma storlek kommer ner på samma utsläppsnivå, vad jag har hittat iallafall.

Diesel är kass när det gäller partiklar - de flesta biltellverkare och lagstiftare är på god väg att begrava dieseln. En pluginhybrid med bensinare är ett mycket bättre miljöval idag än en äcklig dieselbil

Tillbaka
Topp