Hur nyttigt att cykla i Sthlm så här års?

• Trådstartare Trådstartare DH
  • Start datum Start datum
Elbilar är väl inte heller så fantastiska med tanke på CO2 utsläpp. Hur bra de är verkar det inte råda någon enighet om och det beror också på var strömmen kommer ifrån.

Om man ser lokalt så är elbilar bäst och diesel sämst.

Med tanke på CO2 så handlar det nog mest om att köra lite bil och ha en bil som inte gör av med mycket energi. Då kan säkert en liten diesel bil vara rätt bra om man tar med alla CO2 utstläpp i beräkningen.

Bengt-re sa:
Miss Lycka sa:
Annars är bränsleceller rätt rena med H2O som avgas.

Synd bara att de är så dyra och ofärdiga. Kul teknik annars!

Min dotter som går nåt miljögymnasium påstår att vattenånga också är en klimatuppvärmningsgas och att därför bilar som enbart avger h2o inte heller är nån långsiktig klimatlösning. Kan det verkligen stämma? Låter dystert om det skulle vara så.

edit: kom på att jag svarade på fel sak men resonemget gäller också om man byter ut elbil mot bilar som bara har vattenånga som lokalt utsläpp.

Vattenånga är en klimatgas men den reglerar sig själv. Tvivlar på att utsläpp av vattenånga har något som helst effekt på klimatet.

Däremot så tror jag att vattenånga från flygplan har en effekt för att den vattenångan bildar moln i den väldigt torra luften på hög höjd under en del vilkor.

Nu finns det ju inga bilar och det kommer aldrig finnas bilar som inte avger CO2 om man tar med tillvärkningen och produktionen av elen. Så elbilar kommer aldrig bli någon långsiktig klimatlösning. Vi bör helt enkelt köra mindre bil och generellt resa mindre om vi vill ha en långsiktig klimatlösning

Senast ändrad:
jonja sa:
Bengt-re sa:
Miss Lycka sa:
Annars är bränsleceller rätt rena med H2O som avgas.

Synd bara att de är så dyra och ofärdiga. Kul teknik annars!

Min dotter som går nåt miljögymnasium påstår att vattenånga också är en klimatuppvärmningsgas och att därför bilar som enbart avger h2o inte heller är nån långsiktig klimatlösning. Kan det verkligen stämma? Låter dystert om det skulle vara så.

Är mest det flygplan släpper ut högt i atmosfären, men flygplan går tokbort hur man än vänder och vrider på det - flyg är dåligt på riktigt. Vattenånga i marknivå påverkar inget viktigt rent logiskt.

Dock självklart. ALL energianvändning är negativ - ju mer desto sämre så iden med små bilar som rullar långsamt på smala däck är bra. Tittar man essingeleden en tidig morgon blir man dyster - fullt med tjocka gubbar som kör ryckigt ensamma i en stor 1800 kg tung bil med 300 hk starka motor. Det är inte vettigt. Det är inte hållbart.

cwh1973 sa:
Om vikten av var du cyklar (2015):
https://www.citylab.com/transportat...ce-cyclists-exposure-to-air-pollution/417009/

Om exponering av avgaser generellt i storstad (inget om dubbdäckspartiklar dock) 2014:
http://www.cyclingweekly.com/news/l...air-pollution-cars-experiment-suggests-133129

Om hälsoeffekten kontra avgasexponeringen (2016):
http://news.nationalgeographic.com/...ion-health-new-york-city-columbia-university/

Happpy-reading ;-D
/C

Nu har jag läst igenom dessa och att välja alternativa vägar med lägre halter luftföroreningar är bra så länge man inte ökar tiden det ta att komma fram för mycket.

Att tex ligga längst med Stadsgårdsleden och sen Hornsgatan känns inte så kul.
Eller så använder man elcykel så man slipper anstränga sig på högrisksträckor, det är stor skillnad på hur mycket luft vi andas in efter ansträningsnivå:

· Fullständig vila 5-8 liter/minut
· Stillasittande 8-10 liter/minut
· Gång 10-25 liter/minut
· Långsam språngmarch 30-50 liter/minut
· Häftig, kortvarig ansträngning 70-100 liter/minutram

Senast ändrad:
johnez sa:
cwh1973 sa:
Om vikten av var du cyklar (2015):
https://www.citylab.com/transportat...ce-cyclists-exposure-to-air-pollution/417009/

Om exponering av avgaser generellt i storstad (inget om dubbdäckspartiklar dock) 2014:
http://www.cyclingweekly.com/news/l...air-pollution-cars-experiment-suggests-133129

Om hälsoeffekten kontra avgasexponeringen (2016):
http://news.nationalgeographic.com/...ion-health-new-york-city-columbia-university/

Happpy-reading ;-D
/C

Nu har jag läst igenom dessa och att välja alternativa vägar med lägre halter luftföroreningar är bra så länge man inte ökar tiden det ta att komma för mycket.

Att tex ligga längst med Stadsgårdsleden och sen Hornsgatan känns inte så kul.
Eller så använder man elcykel så man slipper anstränga sig på högrisksträckor, det är stor skillnad på hur mycket luft vi andas in efter ansträningsnivå:

· Fullständig vila 5-8 liter/minut
· Stillasittande 8-10 liter/minut
· Gång 10-25 liter/minut
· Långsam språngmarch 30-50 liter/minut
· Häftig, kortvarig ansträngning 70-100 liter/minut

Jobba politiskt för att minska biltrafiken om du känner att du energi och tid över!

Bengt-re sa:
Diesel är kass när det gäller partiklar - de flesta biltellverkare och lagstiftare är på god väg att begrava dieseln. En pluginhybrid med bensinare är ett mycket bättre miljöval idag än en äcklig dieselbil

Tjena!

Skrev jag att partiklarna var bra? Dom är ett problem lokalt sett, men inte globalt. För mig är inte en pluginhybrid ett bättre val. Jag kör så ofta landsväg (till 90%) att plugin inte räcker till. Klarar mig inte ens fram och tillbaka till jobbet i dagsläget, vilket inte ens är hälften av vad jag kör på ett år. Ren elbil är en annan sak, men det klarar inte min privata ekonomi av.

görveln sa:
Elbilar är väl inte heller så fantastiska med tanke på CO2 utsläpp. Hur bra de är verkar det inte råda någon enighet om och det beror också på var strömmen kommer ifrån.

Om man ser lokalt så är elbilar bäst och diesel sämst.

Med tanke på CO2 så handlar det nog mest om att köra lite bil och ha en bil som inte gör av med mycket energi. Då kan säkert en liten diesel bil vara rätt bra om man tar med alla CO2 utstläpp i beräkningen.

Klart bättre än bensinbilar iallafall. Många påpekar att tillverkningen av elbilar ger ett dåligt utsläppsvärde totalt, dom räknar på när en bil går 5000 mil, genomsnittsbilen går mycket längre än så.
Mer korrekt analys:

life-cycle-ev-emissions.jpg

Notera att dom räknar medelvärde på elproduktionen, kör man enbart på grön el så blir ju utsläppen klart bättre för elbilen.

Jag skiter i lokalt, det är den globala uppvärmingen som är det absolut största hotet idag. Självklart är den bästa lösningen att åka mer tåg, tunnelbana, buss, cykla, gå m.m. Men det fungerar inte bra för oss utanför storstadsregionerna, jag har tre mil till jobbet med urusla kommunikationer till jobbet. Nej det spelar ingen roll om jag flyttar, min fru behöver då pendla lika långt åt andra hållet.
Det behövs en enormt bättre infrastruktur över hela landet, priserna spelar stor roll också, det känns fel när min privata ekonomi inte räcker till för att vara så miljövänlig som möjligt. Idag är det markant billigare för mig att ta bilen till t.ex. STHLM eller Göteborg. Speciellt om man är två eller fler.
Jag köper så mycket ekologiskt som möjligt, jag källsorterar rubbet, jag ser till att mitt hus är så energisnålt som möjligt, miskat på mängden kött, reser så lite med flyg som möjligt m.m.
Någon av Aftonbladet eller Expressen hade en sju vinkling av köttproduktionen, att om alla avstod att äta kött en dag i Sverige så motsvarar det drygt 700 resor fram och tillbaka till Thailand. Drygt 300.000 reser till Thailand varje år, vilket alltså ger mer utsläpp än vår totala köttkonsumtion!

Senast ändrad:
Ja, en elbil släpper säkert ut mindre CO2 än andra bilar i en hel del fall men utsläppet är inte försumbart som man ibland får intryck av att det är. Skillnaden mellan en liten diesel bil och en stor tesla kanske inte år så stor om man interpolerar från grafen du visar.

Att man använder grön el gör ju faktiskt inte så stor direkt skillnad när el marknaden blir mer och mer global. Indirekt kan det bli en skillnad om det medför att grön el blir mer attraktiv på marknaden.

görveln sa:
Ja, en elbil släpper säkert ut mindre CO2 än andra bilar i en hel del fall men utsläppet är inte försumbart som man ibland får intryck av att det är. Skillnaden mellan en liten diesel bil och en stor tesla kanske inte år så stor om man interpolerar från grafen du visar.

Att man använder grön el gör ju faktiskt inte så stor direkt skillnad när el marknaden blir mer och mer global. Indirekt kan det bli en skillnad om det medför att grön el blir mer attraktiv på marknaden.

Låg eneriförbrukning är alltid bra och det stämmer nog det du anar - en Tesla släpper ut mer än en liten förbränningsmotordriven bil sett över hela livscykeln. En liten elbil utan en massa onödig prestanda och onödigt junk är troligen klart bättre än en liten dieselbil och dessutom bättre för närmiljön då man slipper dessa otrevliga små partiklar som speciellt dieselbilar förgiftar oss cyklister med.

Sen hur man framför sitt fordon påverkar mycket oaktat vad det drivs med eller hur gammalt det är. Köra lugnt, hålla låg fart på motorvägar, undvika köer, att se till att inte ha en massa onödiga saker i bilen och ha rätt lufttryck i lättrullade däck betyder en hel del och är lätt att göra.

Tjena!

Bra idé att jämföra en Tesla med en småbil. En större bil drar ju självklart mer. Men tittar du på grafen och jämför utsläppen med en medelstor bil och en stor elbil (första stapeln jmf med sista) så är ju den stora elbilen fortfarande markant bättre.

På vilket sätt gör inte grön el skillnad? Jag förstår inte alls faktiskt.
Även om andra kör på kolkraft så blir ju mitt bidrag till minskad miljöpåverkan bättre. Många bäckar små som man säger.

På det första tror jag redan att jag har svarat. Att köra elbil är inte så fantastiskt för mijön som en del verkar tro (vet inte om du tror det). Vi bör köra mindra och i mindre och lättare fordon. Beräkningarna beror ju också på många parametrar som varierar och som kan ge stora utslag på resultatet.

På det andra så har vi en el marknad som gör att den elen som du gör av med skulle användas av någon annan om du inte hade gjort av med den. Om du laddar en elbil med grön energi istället för att cykla så medför det att någon annan tvingas använda mer förorensande el.

Det är fortfarande så att grön el är en liten del av världens kraftproduktion och den delen blir inte större om alla skulle försöka köpa grön el.

Indirekt så medför det dock att om folk är villiga till att köpa dyrare grön el så har grön större möjligheter på marknaden.

Huvudproblemet med tanke på klimatet är att det inte finns någon lätt lösning att byta ut det mesta av den fossila produktion av energi med gröna alternativ. Vi kan helt klart göra mer än nu om vi är villiga att betala lite mer för elen men det handlar inte bara om vilja och pengar.

@Kneecap.
En begagnad Ion, C-zero I-Miev skulle täcka dina behov, särskilt om du kan ladda i båda ändar av resan. Jag har en Ion och kör längre, mycket nöjd. När det gäller elbilar och elproduktion är det faktiskt inte omöjligt att ha solpaneler och fast batteripack offgrid hemma. Den används sedan för att ladda elbil. Sverige är inte det optimala landet men det är ändå möjligt. Känns som en miljövänlig investering jag hoppas kunna göra så småningom. Om nu ändå tänker elda upp något för att ta sig fram är det fortfarande smartare att elda det på ett ställe där man kan ta hand om utsläppen effektivt och göra om det till el. Att elda upp det separat i varje fordon kommer aldrig bli renare.

Samt. Att tillverka och förflytta en kloss på 1-2 ton kommer aldrig bli miljövänligt. Oavsett energiproduktion och framdrivningssystem. Deal with it.

Hasse#7 sa:
@Kneecap.
En begagnad Ion, C-zero I-Miev skulle täcka dina behov, särskilt om du kan ladda i båda ändar av resan. Jag har en Ion och kör längre, mycket nöjd. När det gäller elbilar och elproduktion är det faktiskt inte omöjligt att ha solpaneler och fast batteripack offgrid hemma. Den används sedan för att ladda elbil. Sverige är inte det optimala landet men det är ändå möjligt. Känns som en miljövänlig investering jag hoppas kunna göra så småningom. Om nu ändå tänker elda upp något för att ta sig fram är det fortfarande smartare att elda det på ett ställe där man kan ta hand om utsläppen effektivt och göra om det till el. Att elda upp det separat i varje fordon kommer aldrig bli renare.

Jo den skulle klara det. Men inte hela familjen plus packning. Då skulle jag behöva den plus en stor bil. Det är ju inte så jäkla smart miljömässigt.
Dessutom vill jag inte åka i en bil med såpass dålig väghållning och sämre krockskadade än vad jag har idag. Dessutom, trots eldriften, en klart bullrigare bil vilket påverkar min trötthet då jag är känslig för den typen av ljud i längden.

Jag vill också ha solcellspaneler i framtiden. Sverige är faktiskt bättre än vad man tror, dom är effektivare när dom är kalla.
Jag har aldrig och kommer aldrig påstå att en elbil är miljövänlig. Men den påverkar klimatet mindre än en fossildriven bil.
Så länge kollektivtrafiken är så urusel som den är så har jag inget annat alternativ i dagsläget.

Att någon annan skulle köpa den gröna elen är ju skitsnack. Ju fler som köper grön el destå mer satsas det på t.ex. vindkraft, solceller m.m.
Det är ju inte så att bara för att jag köper grön el så måste någon annan köpa kolkraftsel.

Att försöka komma med argument som att cykla istället eller köpa mindre bil biter inte på mig. Det fungerar inte i mitt liv. Alla bor inte i en storstad med fungerande kollektivtrafik och cykelavstånd till jobbet.

Kneecap sa:
Tjena!

Bra idé att jämföra en Tesla med en småbil. En större bil drar ju självklart mer. Men tittar du på grafen och jämför utsläppen med en medelstor bil och en stor elbil (första stapeln jmf med sista) så är ju den stora elbilen fortfarande markant bättre.

På vilket sätt gör inte grön el skillnad? Jag förstår inte alls faktiskt.
Även om andra kör på kolkraft så blir ju mitt bidrag till minskad miljöpåverkan bättre. Många bäckar små som man säger.

Samma sak som folk med V8 suv kallade det miljöbil för att den gick på E85... Stora tunga bilar är sämre - oaktat om de går på el, E85, diesel eller bensin.

Lite löjlig att folk försöker låtsas som om tesla är en miljömil.

Kneecap sa:
Att någon annan skulle köpa den gröna elen är ju skitsnack. Ju fler som köper grön el destå mer satsas det på t.ex. vindkraft, solceller m.m.
Det är ju inte så att bara för att jag köper grön el så måste någon annan köpa kolkraftsel.
Ok, så om alla i hela världen vill köpa grön el så kan de bara göra det?

Nu är jag inte väldigt insatt i hur det fungerar för de som medvetet går in för att köpa grön el men har fått för mig att de kan göra det för att de relativt sett är så pass få som gör det. De som sälger el från tex vindkraft gör ju det när det blåser oberoende av om någon explisivt vill köpa den elen som grön el eller inte.

Jag har inte heller fått med mig att det är vanligt idag att stora utbyggningar med tex vindkraft kommer till för att folk explisit vill köpa grön el. Det är väl normalt sett stora bolag som håller på med olika typer av energi som också bygger ut vindkraften där de tror att de kan tjäna pengar på den.

Att försöka komma med argument som att cykla istället eller köpa mindre bil biter inte på mig. Det fungerar inte i mitt liv. Alla bor inte i en storstad med fungerande kollektivtrafik och cykelavstånd till jobbet.

Ok, jag tror väl att alla måste försaka något om vi ska rädda klimatet. Cykel, elcykel, el-moped, moped, liten bil, flyta, jobba hemifrån är väl möjligheter om man verkligen vill.

Väldigt många är ju imot mer utbyggnad av grön el för att de anser att de högre kostnaderna inte fungerar i deras liv eller att de inte vill ha tex vindturbiner i området där de bor. Det är väl inte så olikt ditt argument över på ett sett.

Ett annat argument mot grön el är ju att det påverkar miljön lokalt. Floder och områdena runt förstörs av vattenkraft, vindkraft tar rätt stor plats och dödar för många fåglar enligt en del osv.

Tjena!

Om du nu inte vet hur marknaden för grön el fungerar så kan du låta bli att uttala dig.

Det finns ju motargument mot allt. Men att påstå att grön el på något sätt skulle vara sämre är ju helt stört.

I Danmark står vindkraft för över 40% av eltillverkningen idag. I Sverige ligger vi på drygt 10%. För att tillgodose en ren elbilsflotta (alla fordon på vägarna) i Sverige, så skulle den totala elproduktionen behöva öka med drygt 10%. Alltså fördubbla antalet vindkraftverk. Det finns gott om yta i detta landet och på haven att bygga vindkraft på. Med en global uppvärmning så har vi inga fiska eller fåglar ändå tillslut.

Angående att försaka, så ja det finns saker att göra. De flesta korta ärenden jag gör är med cykel, jag har ganska kallt inomhus för att spara på el, flytta hjälper inte (läs tidigare inlägg ang min frus jobb), jag kan omöjligt jobba hemifrån och jag vill ha det arbetet jag har. Bland annat för att jag direkt i mitt arbete påverkar miljön i trafiken.

Sen blir vi motarbetade av politiker och transportstyrelsen som inte direkt jobbar för att trafiken ska bli miljövänligare. Istället för att höja supermiljöbilsbidraget så höjde dom skatten på fossilbilar. Hade det inte varit bättre att höja båda?
Gamla bilar kommer får mycket lägre krav vid besiktning efter 20 Maj nästa år. En bil från -92 får helt plötsligt släppa ut lika mycket som en bil från -78, bilar nyare än -92 får helt plötsligt släppa ut dubbla mängden HC och Co vid tomgång. Det kommer inte att anmärkas på felkoder relaterat till avgasrening m.m.
Jävla idioti är det. Men det är sanningen, politikerna jobbar inte för att trafiken ska påverka miljön mindre. Miljöpartiet röstade ja till denna ändringen..

Senast ändrad:
Den el jag inte använder kan någon annan använda.

Men jag gissar att ökad grön elproduktion drivs dels av statliga styrmedel (T.ex. Certifikatssystemet i Sverige) men globalt framförallt av ekonomisk kalkyl. Är de smutsiga alternativen dyra, riskfyllda eller nära korrelerade med annan risk byggs mer grön produktion. Vice verca. Samtidigt gör högt energipris fracking etc lönsamt så helt enkelt är det inte.

Att köpa grön el kan påverka. Det man då gör är att man konsumerar upp en del av de elcertifikat (en sorts inverterad utsläppsrätt som alla gröna ellroducenter erhåller) som finns i omlopp. Det innebär attt kvotpliktiga företag får svårt att få tag på den mängd certifikat de enligt lag måste köpa. (Kvotpliktiga företsg är T.ex. industrier med stort energibehov - typ aluminiumverk - och elhandlare (eller om det var producenter..) m.fl.)

När priset på certifikat går upp blir det mer intressant att bygga grön elproduktion då man kan tjäna mer på att sälja certifikaten.

Sedan har jag hört att i alla fall busstrafik sällan är miljövänligt utanför stadskärnorna. Stor buss som oftast går tom. Varför åker man inte i små eldrivan Nissan-minibussar?

När man sitter och läser artiklar om miljösatsningar kommer det upp det mest häpnadsväckande saker. Jag väljer bara några som är för bättre miljö med mitt sätt att se på det.

Kina är drivande för att vi skall få fram/tvinga fram elbilar. Det är ju beklämmande att det krävs en diktatur för att det skall hända något men nu händer det.

Indien ligger långt fram med solpanelsatsningar och har kommit så långt att kol inte längre är värt att satsa på som energikälla. Indien.......

Täcker man en tredjedel av Sveriges yta med solpaneler skulle det räcka för att driva hela jordens energibehov.

Blir sjukt jobbigt att källorna på ovanstående.

Sen vad det gäller små elbilar är det så att de går mycket längre om man håller sig runt 80 och nedåt. Antag att alla körde såna, då skulle antalet olyckor antagligen sjunka och även konsekvenserna av dem, dessutom är det stor skillnad för dem som bor vid vägar om alla kör på el. Bullermattan blir betydligt lägre och mindre störande än med förbränningsmotorer.

Kneecap sa:
Om du nu inte vet hur marknaden för grön el fungerar så kan du låta bli att uttala dig.
Jag trodde det var tillräkligt att veta hur processerna för utbygnad av förnybar energi går till. Vad vet du om den? Jag har faktiskt jobbat en del med förnybar energi och vet hur en del går till.

Det finns ju motargument mot allt. Men att påstå att grön el på något sätt skulle vara sämre är ju helt stört.
Ja, det är det men varför skriver du det? Har jag påstått det?

I Danmark står vindkraft för över 40% av eltillverkningen idag. I Sverige ligger vi på drygt 10%.
Jag hade för för mig att det var ca 20% som wiki också skriver
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vindkraft_i_Danmark
men fant också en källa som skrev 40%. Skeptisk till den sista. Danmark är också ett land med mycket fjärvärme.

För att tillgodose en ren elbilsflotta (alla fordon på vägarna) i Sverige, så skulle den totala elproduktionen behöva öka med drygt 10%. Alltså fördubbla antalet vindkraftverk. Det finns gott om yta i detta landet och på haven att bygga vindkraft på. Med en global uppvärmning så har vi inga fiska eller fåglar ändå tillslut.
Låter fantastiskt. Bygga vindkraftverk över allt för att folk ska kunna köra tesla. Om bilarna tar all vindenergi så måste ju de andra få elen någon annanstans ifrån. En annan möjlighet är ju att folk kör mindre bil så kan vi använda elen till något annat.

Jag tror också att det tar ett tag innan vi inte har några fiskar eller fåglar.

Angående att försaka, så ja det finns saker att göra. De flesta korta ärenden jag gör är med cykel, jag har ganska kallt inomhus för att spara på el, flytta hjälper inte (läs tidigare inlägg ang min frus jobb), jag kan omöjligt jobba hemifrån och jag vill ha det arbetet jag har. Bland annat för att jag direkt i mitt arbete påverkar miljön i trafiken.
Låter väl inte direkt omöjligt att ändra på om man verkligen vill.

Sen blir vi motarbetade av politiker och transportstyrelsen som inte direkt jobbar för att trafiken ska bli miljövänligare. Istället för att höja supermiljöbilsbidraget så höjde dom skatten på fossilbilar. Hade det inte varit bättre att höja båda?
Varför det? Skulle det inte vara bättre om det generellt blev dyrare att köra bil?

Men det kanske är så att politikerna inte bara tänker som du:
"Jag skiter i lokalt, det är den globala uppvärmingen som är det absolut största hotet idag."

För folk som bor i storstäder är det faktiskt rätt intressant vad som sker med luften lokalt.

Senast ändrad:
Jonatan F sa:
Men jag gissar att ökad grön elproduktion drivs dels av statliga styrmedel (T.ex. Certifikatssystemet i Sverige) men globalt framförallt av ekonomisk kalkyl. Är de smutsiga alternativen dyra, riskfyllda eller nära korrelerade med annan risk byggs mer grön produktion. Vice verca. Samtidigt gör högt energipris fracking etc lönsamt så helt enkelt är det inte.

Ja, det mesta bestämms av prisen och då blir det viktigt vad staten kommer med för styrmedel. Jag tror att det allra mesta av utbyggnaden av förnybar energi har kommit på grund av statliga beslut och styrmedel.

Sen blir ju energien från förnybar billigare och billigar och därför också mer attraktiv för sig själv.

görveln sa:
Kneecap sa:
Jag trodde det var tillräkligt att veta hur processerna för utbygnad av förnybar energi går till. Vad vet du om den? Jag har faktiskt jobbat en del med förnybar energi och vet hur en del går till.

Tjena!

Du skrev ju själv att du inte var så insatt nyss..

Ja, det är det men varför skriver du det? Har jag påstått det?
Du kommer ju med massa negativa argument mot grön el hela tiden

I Danmark står vindkraft för över 40% av eltillverkningen idag. I Sverige ligger vi på drygt 10%.
Jag hade för för mig att det var ca 20% som wiki också skriver
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vindkraft_i_Danmark
men fant också en källa som skrev 40%. Skeptisk till den sista. Danmark är också ett land med mycket fjärvärme.

Läste du ens hela meningen på wiki? 2012 stod vindkraften för 20%

För att tillgodose en ren elbilsflotta (alla fordon på vägarna) i Sverige, så skulle den totala elproduktionen behöva öka med drygt 10%. Alltså fördubbla antalet vindkraftverk. Det finns gott om yta i detta landet och på haven att bygga vindkraft på. Med en global uppvärmning så har vi inga fiska eller fåglar ändå tillslut.
Låter fantastiskt. Bygga vindkraftverk över allt för att folk ska kunna köra tesla. Om bilarna tar all vindenergi så måste ju de andra få elen någon annanstans ifrån. En annan möjlighet är ju att folk kör mindre bil så kan vi använda elen till något annat.

Jag tror också att det tar ett tag innan vi inte har några fiskar eller fåglar.

Ja i storstäderna kan man minska på bilkörandet markant, men för oss som bor på landsbygden eller i mindre orter så är bil ett ont måste i många fall. Men alla kan ju flytta till Stockholm..

Låter väl inte direkt omöjligt att ändra på om man verkligen vill.

Ge mig ett konkret förslag. Nej, mindre bil fungerar inte, kollektivtrafik fungerar inte heller.

Varför det? Skulle det inte vara bättre om det generellt blev dyrare att köra bil?

Men det kanske är så att politikerna inte bara tänker som du:
"Jag skiter i lokalt, det är den globala uppvärmingen som är det absolut största hotet idag."

För folk som bor i storstäder är det faktiskt rätt intressant vad som sker med luften lokalt.

Storstadlogik åter igen (Ok, nu var det det tråden handlade om från början, jag vet). Jag (och väldigt många med mig) är i behov av bil för att klara av vardagen. Gör det dyrare att köra fossildrivet ja, men det borde vara billigare att köra eldrivet.
Självklart är det viktigt att få ner partikelhalterna, men att diesel är så dåligt som alla skriker om nu håller jag inte med om. Enbart på lokal nivå.
Jaha, så att låta äldre bilar släppa ut mer avgaser är bra på ett lokalt plan?? Även äldre dieselbilar kommer att få släppa ut mer än idag. Det kommer ju bli bra i storstäderna..
Förstår inte varför du har så mycket emot elbilar?

Jag skrev att jag inte var så insatt i marknaden för grön el men jag är rätt insatt i hur det fungerar med utbyggnad av förnybar energi. Min expertis är dock inte med marknader och salg och sånt men jag har hört en hel del.

Jag vet inte var du har fått ifrån att jag kommer med negativa argument mot grön el hela tiden. Det jag är är väl realist med tanke på vad man kan uppnå, hur fort det kan gå och hur världen faktiskt behandlar denna frågan politiskt (som är otroligt viktigt med tanke på hur mycket som faktiskt byggs). När det väl nestan inte är en ända politiker i världen med makt som vågar föreslå ändringar som faktiskt kommer kosta en hel del så är det inte så lätt.

Det är ju intressant att se tillbaka på debatten om stängning av kärnkraftverken på 90 talet. Då var det ju en hel del som sa att det skulle gå så bra så att få till ny energi om man bara blev tvingad. Om man ser på det nu så skulle sverige inte haft en chans att byta ut kärnkraftverken med förnybar energi (iallafall inte utan att det skulle blivit väldigt dyrt) och kärnkraftverken hade väl antagligen bytts ut mot kol i Sverige eller från utlandet.

Min förståelse av vindkraften i danmark är att de inte bygger ut spesiellt mycket längre. Jag är alltså skeptisk till att de skulle fördubbla kapaciteten på några år.

Varför ska man behöva bo 3 mil från jobbet på landsbygden? Det är väl också en hel del folk som på grund av bilen välger att bo en bit bort där det är billigt, tyst och fin natur helt friviligt.

Jag gav dig några förslag men det är klart att det inte är så mycket som fungerar om du ska ha med dig hela familjen med full pakning till jobbet. Om du pendlar själv så borde det väl finnas många möjligheter.

Är det så väldigt dyrt med bil i Sverige att det måste bli billigare att köra eldrivet?

Jag förstår inte varför du tror att jag har så mycket i mot elbilar. Jag tycker väl bara att en elbil inte är så bra som det ibland framstår och jag tror att det är viktigare att bli av med dieselbilar i städerna, gärna utbytta med elbilar, men framförallt att folk ska köra mindre. På landet tror jag inte elbil vs andra bilar är så viktigt och jag tror att det finns en risk att folk kör mer om de skaffar elbil.

Tjena!

Marknaden i Sverige vill ha mer grön el, därför byggs det massor och forskas på nya alternativ. Politiken har bestämt att vi ska utöka vindkraften till att producera 30 TWh 2020. Nästa steg är utökning med 18 TWh innan 2030, tror dessutom att det kommer komma en del alternativ innan dess.

Du nämnde fåglar innan. Med 5000 vindkraftverk i Sverige så skulle 11500 fåglar dö av en kollision. Jmf det med de 17000000 fåglar som dör i trafiken, kolliderar med fönster eller äts upp av katter.
Tåg dödar 20 gånger fler kungsörnar än vad vindkraftverk gör.

Kärnkraften håller jag med dig om. Det hade inte fungerat.

Danmark har precis gett subventioner till tre nya stora vindkraftparker, så dom bygger fortfarande ut.

Jag har två val till bostad, antingen bo i den lilla orten jag gör, eller flytta till den större orten där jag jobbar. Men eftersom min fru jobbar där vi bor så går det på ett ut när det kommer till pendling. Dessutom är det dyrare att bo i den större orten vilket gör att jag inte skulle ha råd med de miljömässiga val jag gör idag när det kommer till ekologisk mat t.ex.

Ja till pendlingen så finns det möjligheten att köpa en liten elbil, men jag måste fortfarande ha en stor bil samtidigt. Jag vill inte ha fler bilar än jag har i dagsläget och ingen av de små elbilar som finns idag känns särskilt trygg på vägen. Den som känns bäst är BMW i3 och den kostar mer än vad ekonomin klarar av.
Jag ser inga andra möjligheter, på sommaren skulle jag kunna tänka mig en eldriven motorcykel, men där kommer kostnad in igen. Väldigt dyra.

Jag säger inte att det måste bli billigare att köra eldrivet än vad det är att ha bil idag, bara att det borde vara billigare att köra/köpa eldrivna (även vätgas) bilar än fossildrivna.

Idag så måste vi ha vägtransporter för att samhället skall fungera. El/vätgasdrivna bilar, lastbilar, bussar och flygplan är den enda möjligheten vi har idag till att minska utsläppen. En elbil är fan så mycket bättre än en fossildriven det kan du ju inte argumentera emot.
För mig är det inte viktigare att bli av med dieselbilarna i städerna (även om jag självklart tycker det är viktigt också), för mig är det viktigaste att minska utsläppen globalt.

På landet är det självklart viktigare med elbilar, vi kör klart längre sträckor än storstadsbor, alltså släpper vi ut mer.

Jag hade fel om danmark, de har tydligen fått igång utbyggnad av offshore wind och en liten ökning också på land.

Det är dock så att den totala elproduktionen har gått ned och i danmark värmer man väldigt sällan upp hus med el och energi mängden för att göra det verkar vara ungefär lika stor som den totala elproduktionen.

"En elbil är fan så mycket bättre än en fossildriven det kan du ju inte argumentera emot. "

Det beror ju fortfarande på vad du menar med "fan så mycket bättre" och var elen kommer ifrån. Om dina tal över stämmer så behövs det halva danmarks vindkraftsproduktion för att få el till alla svenska bilar. Inte så lätt att få till.

Men elbilar är säkert bra och framtiden men jag inte säker på att staten ska satsa en massa pengar på att subventionera dem väldigt mycket. Då tror jag faktiskt att vi riskerar att folk kör mer bil och de ändringarna som jag tror behövs kommer senare.

Sen tror jag väl inte heller att det är så stor skillnad på storstäder och landet. Jag har inte fått intryck av att folk i små byar där avståndet är korta cyklar eller går mer än i städerna. Kanske snarare tvärtom. Folk överallt tar nog gärna bilen när det är det enklaste alternativet. På landet tror jag väl också att det är större chans att man på grund av bilen bor lite utanför byn.

El är dyr i Danmark och de har oftare lite lägre innetemperatur med heltäckningsmattor som golvmaterial.
I Sverige/Norge är elen billig och vi bor i betydligt större bostäder.

Miss Lycka sa:
El är dyr i Danmark och de har oftare lite lägre innetemperatur med heltäckningsmattor som golvmaterial.
I Sverige/Norge är elen billig och vi bor i betydligt större bostäder.

Min känsla är att vi är världsledande sett över ett genomsnitt när det gäller husisolation. Det borde kompensera och jämna ut det något större boendet. Vad tror du? Sen är det inte alltid man måste investera sig till en lägre kostnad och bättre miljö. Om alla gjorde så mycket som möjligt för att minska förbrukning och planera sina resor samt lista ut alternativa sätt att leva i vardagen skulle det göra stor skillnad. Har många elbil/cykel behöver man mer hemkörning av skrymmande tunga varor, alltså är det väsentligt att sådana köpta tjänster är miljövänliga och lokala. Kanske måste vi tumma på leveranstid eller utbud på vissa saker för att minska antalet transporter. Troligen skulle det underlätta om man hade tillgång till större bil vid särskilda tillfällen men inte annars. Typ att det lönade sig att hyra semesterbil för långresan. Det skulle absolut underlätta om man begränsade maxfarten för alla så att man kunde beräkna risk utifrån ett gemensamt max och sedan separera trafikslagen och storlekarna på fordon så bra som möjligt. Helst små en eller tvåsitsiga elfordon för daglig transport där kollektivt inte funkar.

De har en lite annorlunda infrastruktur och förhållningssätt till det mesta.
Svenskar ska nog titta mer på finnar och norrmän?

Miss Lycka sa:
De har en lite annorlunda infrastruktur och förhållningssätt till det mesta.
Svenskar ska nog titta mer på finnar och norrmän?

Det skulle vara ett intressant försök med bostäder som byggs intill en stad med bostadsbrist. Man tar ingen som helst hänsyn till bilar och parkering men löser det kollektiva och cyklandet så bra som möjligt. Skulle det blomstra eller dö?

Finns de som menar att det är mkt bättre att satsa statliga pengar på energiforskning än att subventionera vindkraft, solceller, ...

GoranS sa:
Finns de som menar att det är mkt bättre att satsa statliga pengar på energiforskning än att subventionera vindkraft, solceller, ...

Eftersom en hel del människor och företag kan tänka sig att använda egna pengar för att förbättra för miljön och sig själva bör fokus ligga på att gynna deras vilja och framtid. För övriga känns bra lån istället för bidrag bättre. Mer komplex batterilagring är också bra att jobba på. En avlägsen självförsörjande solby borde vara bättre än att dra en massa ledningar och sedan ändå få strömavbrott. Stationära jättebatterier kan också göras på andra sätt än tex Li-Ion och därmed bli billigare och mindre resurskrävande.

GoranS sa:

Tjena!

Staten subventionerar inte vindkraft förutom för privatpersoner. Det är väl samma med solceller.

Jag funderar på att köpa en Zbee och om möjligt solpaneler för laddning. Det borde inte ge mer än tillverkning och återvinning som miljöpåverkan. Den skulle räcka för minst 90% av våra transporter som inte sköts med cykel eller kollektivtrafik.

Stumpy sa:
Jag funderar på att köpa en Zbee och om möjligt solpaneler för laddning. Det borde inte ge mer än tillverkning och återvinning som miljöpåverkan. Den skulle räcka för minst 90% av våra transporter som inte sköts med cykel eller kollektivtrafik.

Är det samma som de där mini-taxibilarna? Vad kostar den och var ställer man en sån när den inte används?

görveln sa:
Kneecap sa:
GoranS sa:

Tjena!

Staten subventionerar inte vindkraft förutom för privatpersoner. Det är väl samma med solceller.

Elcertifikatavgift är väl i praktiken en form for subvention.

Tjena!

Nja, eftersom elproducenter också betalar avgiften så tycker jag inte det.

Så staten hittar på en ordning där en del el produktion får pengar som de tar av de som köper el. Om andra elproducenter också betalar vet jag inte men jag ser ingen skillnad. Det ingår i alla fall vad jag kallar (inderekt) subvention.

Det är ett system som gör att det ska var mer lönsamt att producera en del el än vad det egentligen är enligt marknaden. Det är självklart någon som betalar för detta. Om pengarna går via staten i form av skatt som de sen ger bort med subvention eller via strömräkningen och sen till de som har de gröna certifikaten spelar väl ingen roll i praktiken.

Tillslut är det ändå folket som betalar mer än vad de skulle gjort om inte ordningen fanns (vilket självklart i många fall är bra)

edit: https://sv.wikipedia.org/wiki/Subvention

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp