Bengt-re sa:
Diesel är kass när det gäller partiklar - de flesta biltellverkare och lagstiftare är på god väg att begrava dieseln. En pluginhybrid med bensinare är ett mycket bättre miljöval idag än en äcklig dieselbil
Tjena!
Skrev jag att partiklarna var bra? Dom är ett problem lokalt sett, men inte globalt. För mig är inte en pluginhybrid ett bättre val. Jag kör så ofta landsväg (till 90%) att plugin inte räcker till. Klarar mig inte ens fram och tillbaka till jobbet i dagsläget, vilket inte ens är hälften av vad jag kör på ett år. Ren elbil är en annan sak, men det klarar inte min privata ekonomi av.
görveln sa:
Elbilar är väl inte heller så fantastiska med tanke på CO2 utsläpp. Hur bra de är verkar det inte råda någon enighet om och det beror också på var strömmen kommer ifrån.
Om man ser lokalt så är elbilar bäst och diesel sämst.
Med tanke på CO2 så handlar det nog mest om att köra lite bil och ha en bil som inte gör av med mycket energi. Då kan säkert en liten diesel bil vara rätt bra om man tar med alla CO2 utstläpp i beräkningen.
Klart bättre än bensinbilar iallafall. Många påpekar att tillverkningen av elbilar ger ett dåligt utsläppsvärde totalt, dom räknar på när en bil går 5000 mil, genomsnittsbilen går mycket längre än så.
Mer korrekt analys:
Notera att dom räknar medelvärde på elproduktionen, kör man enbart på grön el så blir ju utsläppen klart bättre för elbilen.
Jag skiter i lokalt, det är den globala uppvärmingen som är det absolut största hotet idag. Självklart är den bästa lösningen att åka mer tåg, tunnelbana, buss, cykla, gå m.m. Men det fungerar inte bra för oss utanför storstadsregionerna, jag har tre mil till jobbet med urusla kommunikationer till jobbet. Nej det spelar ingen roll om jag flyttar, min fru behöver då pendla lika långt åt andra hållet.
Det behövs en enormt bättre infrastruktur över hela landet, priserna spelar stor roll också, det känns fel när min privata ekonomi inte räcker till för att vara så miljövänlig som möjligt. Idag är det markant billigare för mig att ta bilen till t.ex. STHLM eller Göteborg. Speciellt om man är två eller fler.
Jag köper så mycket ekologiskt som möjligt, jag källsorterar rubbet, jag ser till att mitt hus är så energisnålt som möjligt, miskat på mängden kött, reser så lite med flyg som möjligt m.m.
Någon av Aftonbladet eller Expressen hade en sju vinkling av köttproduktionen, att om alla avstod att äta kött en dag i Sverige så motsvarar det drygt 700 resor fram och tillbaka till Thailand. Drygt 300.000 reser till Thailand varje år, vilket alltså ger mer utsläpp än vår totala köttkonsumtion!