Hur nyttigt att cykla i Sthlm så här års?

• Trådstartare Trådstartare DH
  • Start datum Start datum
Det intressanta med "grön" el är att folk betalar för det utan garantier att elen man de sedan förbrukar faktiskt är "grönt" producerad.
Lite som att betala för en elbil men få en gammal v8 som drar 3l/milen.
;-)

Hasse#7 sa:
Stumpy sa:
Jag funderar på att köpa en Zbee och om möjligt solpaneler för laddning. Det borde inte ge mer än tillverkning och återvinning som miljöpåverkan. Den skulle räcka för minst 90% av våra transporter som inte sköts med cykel eller kollektivtrafik.

Är det samma som de där mini-taxibilarna? Vad kostar den och var ställer man en sån när den inte används?

Ja, det är sådana som de kör som taxi i Stockholm i år och i Göteborg förra året.
Tror bara man kan köpa dem direkt från Clean Motion än så länge.

eketjall sa:
Det intressanta med "grön" el är att folk betalar för det utan garantier att elen man de sedan förbrukar faktiskt är "grönt" producerad.

Ungefär som att folk går och tar ut pengar utan garantier för att det är ens egna pengar, eller vad?

Sammanfattningsvis kan man säga att enligt mina "djupa" undersökningar kan det vara bra att tänka på nedanstående:

Man ska undvika att cykla längst med de kraftigast trafikerade vägarna. http://slb.nu/slbanalys/luftfororeningskartor/

Halterna sjunker rätt snabbt med avståndet från trafiken.

Tunnlar har extremt höga värden av föroreningar.

Ta alternativa cykelvägar för pendlingen om de inte förlänger pendling tiden så mycket att netto effekten blir att man andas in mer föroreningar på grund av längre pendlings tid.

Kraftig ansträngning gör att man andas upp till 100 liter luft per minut mot runt 10 minuter i vila vilket man bör tänka på vilken luft man andas in vid ansträngning.

Både PM 10 partiklar och mindre partiklar är farliga för hälsan, men mindre partiklar är mer farliga än större.

Transport i bil ger från ett visst skydd till mycket skydd mot luftföroreningar beroende på hur ventilationen är inställd, (återcirkulation ger minst föroreningar i kupén).

johnez sa:
Sammanfattningsvis kan man säga att enligt mina "djupa" undersökningar kan det vara bra att tänka på nedanstående:

Man ska undvika att cykla längst med de kraftigast trafikerade vägarna. http://slb.nu/slbanalys/luftfororeningskartor/

Halterna sjunker rätt snabbt med avståndet från trafiken.

Tunnlar har extremt höga värden av föroreningar.

Ta alternativa cykelvägar för pendlingen om de inte förlänger pendling tiden så mycket att netto effekten blir att man andas in mer föroreningar på grund av längre pendlings tid.

Kraftig ansträngning gör att man andas upp till 100 liter luft per minut mot runt 10 minuter i vila vilket man bör tänka på vilken luft man andas in vid ansträngning.

Både PM 10 partiklar och mindre partiklar är farliga för hälsan, men mindre partiklar är mer farliga än större.

Transport i bil ger från ett visst skydd till mycket skydd mot luftföroreningar beroende på hur ventilationen är inställd, (återcirkulation ger minst föroreningar i kupén).

Att tunnlar har så höga föroreningshalter borde ju tala för cykling jämfört med andra färdmedel, man cyklar ju sällan i biltunnlar.
Om man cyklar en längre, mindre förorenad väg ökar ju också de positiva hälsoeffekterna av cyklingen.

Så mysigt att jag pendelcyklar längs sträckor som Drottningholmsvägen, och är som mest andfådd när jag kommer upp på Essingeleden.

Som sagts, halterna avtar snabbt bara något kvarter bort, men jag tror inte att jag kan hålla högt tempo där...

Förbjud alla bilar! (ja förutom min då)

Mortalitets beräkningar på grund av luftföroreningar inom EU i enkel tabell form:
https://www.eea.europa.eu/media/new...remature-deaths-attributable-to-air-pollution

Längst ner på sidan är länk till hela rapporten.

Själv har jag använt respro (http://respro.com/pollution-masks) i 3 år nu och är riktigt nöjd, deras senaste modell, cinqro, ger betydligt läger andningsmotstånd också. Måste upp en bit över 80% av maxpuls innan jag tycker den är i vägen alls. Känner mig betydligt mindre irriterad i halsen och upplever det som att jag får färre förkylningar vintertid också :)

Tillbaka
Topp