Hur ofta fylla på slanglös vätska?

Healons

Aktiv medlem
Hej på er
Fyllde på muc off vätska nyligen när jag monterade nya däck. 29x2,4”
hur ofta o hur mkt fyller ni på?
Gott nytt!

Skiljer så otroligt mycket beroende på hur ofta du kör, temperatur osv. Skaka och hör om det skvalpar. Och framförallt, ha alltid med dig något att demontera ventilen med och en sån liten flaska på 60ml eller vad det är att fylla på i fält. För när du behöver det kan du ge dig fan på att det är tomt och torrt oavsett.

Mina vätska verkar torka ut efter exakt 6 månader, då får jag alltid punkor (som inte tätar) och tar det 5 minuter innan jag kom på att jag behöver ny/mer vätska. Kör Schwalbe Doc Blue som är samma som Stans Race sealant.

Muc-off skvalpar inte enl min erfarenhet. Vill minnas att muc-off skriver att den ska hålla upp till 6 mån. Jag har dock aldrig hunnit dit utan att ta av däcket av andra skäl och då rengjort och kört i ny gucka...

Jo det är min med och jag utgår utgår ifrån att det fungerar ungefär lika bra som att köra utan om man får punka. Å andra sidan får jag inte punka så jag har kanske fel. Tänker att det är meningen att vätskan ska rinna in i hålet och täppa till?
Min har tätat några hål. Ett blev väl stort så jag fick ta av däcket och täta med en lapp från insidan det var då jag såg hur det såg ut där inne. Skvalpet hade jag redan köpt att det uteblev. Men det finns väl inte så mkt där inne... Nu har jag försett mig med salami/bacon

om det inte skvalpar fungerar det närmast inte som tätning i det fall det uppstår nya hål. men risken för detta är ringa, och många kör glatt runt årsvis utan problem. blir det till slut punka får man fylla på roadside eller lägga i en slang.

skulle tro att faktiskt en majoritet av kör runt på detta sätt, och använder alltså tätmjölken mest för att få tätt efter att däcket monteras. vissa däck håller dessutom tätt utan mjölk. dessa åkare får njuta av det sköna rullet i stök som slanglöst innebär, men får till att meka om och när punka uppstår. vackert så.

men vill man ha tätningsfunktion måste man alltså ha skvalpande mjölk därinne.

en annan situation är om det börjar sippra tunn vätska överallt genom däcksidan. då är däcket inte tätt, och det är verkligen läge att fylla på, eller snarare byta ut vätskan. i det läget ligger mjölken typiskt halvpolymeriserad som en gel fasttapetserad på däckets innervägg. i botten skvalpar möjligen lite klara vätska, men den har noll tätningsfunktion.

Muc-off skvalpar inte enl min erfarenhet. Vill minnas att muc-off skriver att den ska hålla upp till 6 mån. Jag har dock aldrig hunnit dit utan att ta av däcket av andra skäl och då rengjort och kört i ny gucka...
Nä jag kan inte minnas att det skvalpade nämnvärt. Trots att jag hällde i mkt mer än rekommendationen hehe. Kanske är en muc-off grej...

men då fyller jag på 2ggr/år. Frågan är dock vad händer om 3-4år med samma däck?Känns spontant som att man borde ta väck och rengöra efter en halvliter gegga i däcken?

om det inte skvalpar fungerar det närmast inte som tätning i det fall det uppstår nya hål. men risken för detta är ringa, och många kör glatt runt årsvis utan problem. blir det till slut punka får man fylla på roadside eller lägga i en slang.

skulle tro att faktiskt en majoritet av kör runt på detta sätt, och använder alltså tätmjölken mest för att få tätt efter att däcket monteras. vissa däck håller dessutom tätt utan mjölk. dessa åkare får njuta av det sköna rullet i stök som slanglöst innebär, men får till att meka om och när punka uppstår. vackert så.

men vill man ha tätningsfunktion måste man alltså ha skvalpande mjölk därinne.

en annan situation är om det börjar sippra tunn vätska överallt genom däcksidan. då är däcket inte tätt, och det är verkligen läge att fylla på, eller snarare byta ut vätskan. i det läget ligger mjölken typiskt halvpolymeriserad som en gel fasttapetserad på däckets innervägg. i botten skvalpar möjligen lite klara vätska, men den har noll tätningsfunktion.
När jag tvättade ur däcket och fyllde på gucka igen efter att ha tätat det stora hålet så fanns det 3-4 ytterligare hål som läckte lite men de var täta efter att ha cyklat en runda. Kanske är lite mer trögflytande så att jag inte hör skvalpet. Kör i ca 1 dl som verkar sprida sig över innerväggarna.

Nä jag kan inte minnas att det skvalpade nämnvärt. Trots att jag hällde i mkt mer än rekommendationen hehe. Kanske är en muc-off grej...

men då fyller jag på 2ggr/år. Frågan är dock vad händer om 3-4år med samma däck?Känns spontant som att man borde ta väck och rengöra efter en halvliter gegga i däcken?
Jag har rengjort däcket när jag tagit loss det. Det har gått ganska enkelt (tror det är vattenlösligt). Alla hål måste tätas på nytt dock. Tänker att det blir tungt om man inte rensar ur.

Det skvalpar inte som om man körde runt med ett badkar i en rallybil.... Men om man tar av hjulet och hanterar det så skvalpar det. Har visserligen inte testat muc off men gissar på jämna plågor

Jag skakade men hörde inget. Badkar i rallybil har jag tyvärr aldrig fått uppleva...
Nä men om du håller i 1dl vätska så måste du känna att det rör sig eller menar du att muc off är som en kräm?
Jag har faktiskt bara använt stan så inte fan vet jag men hade inte gissat att de gick att skilja dem åt på skvalpet.

Nä men om du håller i 1dl vätska så måste du känna att det rör sig eller menar du att muc off är som en kräm?
Jag har faktiskt bara använt stan så inte fan vet jag men hade inte gissat att de gick att skilja dem åt på skvalpet.
Inte när det väl är utspritt. Möjligtvis att det är så lite att det inte märks. Lite mer trögflytande än Orange Seal och Stan's tror jag... Men jag ska känna efter igen när jag fyller på en skvätt för våren.
Det enda dåliga hittills med muc off är väl att det inte luktar som det ska i ett garage.

Påfyllning 2 ggr per år är en rätt bra tumregel med Stans vätska. Brukar behövas efter ett par månader. Jag brukar göra detra inför våren respektive hösten / vintern.

alltså det skvalpar bara när däcket stått stilla en stund.

det här överskottet kan förstås rikta mot hålet om det blir tätningsproblem roadside. det tätar och polymeriserar bättre om trycket då är måttligt.

Ett år med Joes, inga problem. Bytt till Orange seal nyligen så kollar väl i juni igen, eller fyller på lite slentriant i juni.

Det beror lite på vad syftet är med din cykling: Tävling eller träningsrundor? Om det gäller tävling så är det bättre att ta det säkra före det osäkra och vara 100% på att det finns vätska i däcket: Dvs öppna upp och kolla eller bara fylla på lite innan loppet ändå. Om det bara gäller träningshojen så är ett tydligt tecken på att vätskan har börjat torka ur när man behöver pumpa mer/oftare mellan cykelturer. Hur folk kan säga X antal månader förstår jag inte: Det beror ju på vilket sorts däck det är, hur mycket du cyklar och i vilket sorts klimat. Jag är på träningsläger på GC just nu och cyklar 3-8 timmar per dag och just nu är jag tvungen att fylla på var tredje dag med Continental Raceking-däck.

Troligtvis för att de flesta här har ett någorlunda förutsägbart cykelliv och cyklar kontinuerligt några gånger/vecka. Det är nog väldigt få som bränner 3-8 timmar/dag.
I så fall bör man fråga trådstartaren om hur mycket hen cyklar och se om ens egna cykelvanor ens är applicerbara. Att bara säga X antal månader utan att själv skriva hur mycket man cyklar ger ingen nyttig info.

Kanske läge att sluta med Contidäck som svettas mer än andra genom sidorna om man får tro alla trådar på forumen :)
Conti Raceking finns i olika versioner beroende på hur mycket gummi man vill ha, jag kör mellanversionen som heter "Protection". Det finns en som heter "2.2" som är 50 gram tyngre och som förmodligen "svettas" mindre. Finns även en ännu lättare. Har främst problem med "svettning" i riktigt varma klimat som här, inte hemma alls.

Kanske läge att sluta med Contidäck som svettas mer än andra genom sidorna om man får tro alla trådar på forumen :)
vissa conti har en fet hinna av släppmedel som gör att ett flertal sorters tätmjölk pärlar sig, vilket saboterar tätningen. tar man bort denna hinna tätar de upp snabbt.

inte heller tunnväggiga däck är något direkt problem att få täta, har t ex haft det misärfritt med tunna conti race sport eller för de delen schwalbe lite skin. men det uppstår på dessa fler nya mikrohål efterhand vilket gör det nödvändigt med aktiv mängd vätska. så den lätta vikten på däcket äts upp en del av kravet på mer tätmjölk.

det jag personligen kan ha emot de olika contidäck av xc-typ jag kört är snarare att man prioriterat rullet lite för hårt, detta genom tunna skuldror som i sin tur ger begränsat lite eftergivligt kantgrep. upplever inte heller att de över tid behållit greppet på våta rötter helt bra.

Inte när det väl är utspritt. Möjligtvis att det är så lite att det inte märks. Lite mer trögflytande än Orange Seal och Stan's tror jag... Men jag ska känna efter igen när jag fyller på en skvätt för våren.
Det enda dåliga hittills med muc off är väl att det inte luktar som det ska i ett garage.
Ja haha det luktar godisaffär i förrådet numera...

Hur länge kan man köra på och bara fylla på ny gucka innan man behöver rengöra däcket? Ett år eller längre?

Hur länge kan man köra på och bara fylla på ny gucka innan man behöver rengöra däcket? Ett år eller längre?

Tror att gränsen är när däcket inte längre komprimerar pga för mycket gummi. Det tar dock riktigt många år, längre en livslängden av däcket i de flesta fall.

Letade efter fina, gamla trädet där folk visade upp gummi skulpturer som de hittade i däck, men hittar tråden tyvärr inte.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp