Hur ska en landsvägscykel kännas?

Ah, hade missat det.

Då vill man inte har kortare. Skulle dock tänka att positionen på cyklen med en 60 mm stam skulle vara rätt för en medelproportionerad 179 cm åkare.
Ja, jag hoppas att det är tillräckligt så att det fungerar utan att jag får ont eller annat skit iaf.

Kanske inte optimalt men det borde fungera.

Som sagt, jag får testa lite och se. Det skulle ju vara riktigt surt om den är alldeles för stor.

Fick en bra deal på den så jag tänkte att jag skulle få storleken att fungera även om jag viste att den skulle bli åt det större hållet. 3 papp för Thru axles, bra däckutrymme och apex drivlina. Blir nog svårt att matcha det om jag ska leta efter en annan mindre cykel.
Du köpte den inte av Kimpa?

Problemet är att en bra deal som inbegriper en så uppenbart för stor hoj aldrig är nån bra deal. Som redan påpekats ligger du ju helt utanför size tabellen. Byte av stam från 10 till 6 cm, vilket är ett jättehopp, indikerar också att du befinner dig vid vägs ände. 6 cm stam är nästan alltid en nödlösning föranlett av, ursäkta uttrycket, åt helvete för stor ram. Been there, done that.

Nä, man tycker inte att 16 mm topprör är så mkt att bråka om, men det är det, och att kompensera fel topprör med kort styrstam är nästan aldrig en bra lösning. Köper man rätt från början behöver man sällan byta styrstam det första man gör.

Om du vill köra landsväg 'på riktigt' skulle jag dessutom vilja föreslå en 2x drivlina med 12-25 eller 12-27 kassett. Personligen käkar jag hellre sågspån än havregrynsgröt till frukost än jag ger mig ut på öppna landsvägen med en 1x drivlina och 10-45 kassett.

Word.

Problemet är att en bra deal som inbegriper en så uppenbart för stor hoj aldrig är nån bra deal. Som redan påpekats ligger du ju helt utanför size tabellen. Byte av stam från 10 till 6 cm, vilket är ett jättehopp, indikerar också att du befinner dig vid vägs ände. 6 cm stam är nästan alltid en nödlösning föranlett av, ursäkta uttrycket, åt helvete för stor ram. Been there, done that.

Nä, man tycker inte att 16 mm topprör är så mkt att bråka om, men det är det, och att kompensera fel topprör med kort styrstam är nästan aldrig en bra lösning. Köper man rätt från början behöver man sällan byta styrstam det första man gör.

Om du vill köra landsväg 'på riktigt' skulle jag dessutom vilja föreslå en 2x drivlina med 12-25 eller 12-27 kassett. Personligen käkar jag hellre sågspån än havregrynsgröt till frukost än jag ger mig ut på öppna landsvägen med en 1x drivlina och 10-45 kassett.
Jag vet att den är för stor och att en så pass kort styrstam är en halvbra nödlösning men det borde fungera.

Alternativet för samma pris är typ en racer från 2005 som knappt har plats för 28mm däck.

Cykeln kommer inte att användas för att svetto-cykla oavsett så jag tror att en 1x drivlina kommer fungera bra även om jag skulle föredra en 2x. Kommer främst att pendla på den men också grus samt lugnare rundor på landsväg var tanken.

Fortfarande ingen som vågar sig på att förklara hur en kortare ram med längre stam skulle ge en helt annan, "lagom" sittställning? Jag förstår verkligen inte hur det skulle gå till. Skillnaden i sadelrörsvinkel är helt försumbar och ger 0,5 cm ändrad sadelposition vid 80 cm längd från vevlagret (edit: vilket jag nu inser är betydligt högre än vettig sadelhöjd, dessutom).

Att ignorera dessa enkla samband gör ju bara att man kanske missar nåt fundamentalt, helt annat fel i sittställningen för trådskaparen.

Fortfarande ingen som vågar sig på att förklara hur en kortare ram med längre stam skulle ge en helt annan, "lagom" sittställning? Jag förstår verkligen inte hur det skulle gå till. Skillnaden i sadelrörsvinkel är helt försumbar och ger 0,5 cm ändrad sadelposition vid 80 cm längd från vevlagret (edit: vilket jag nu inser är betydligt högre än vettig sadelhöjd, dessutom).

Att ignorera dessa enkla samband gör ju bara att man kanske missar nåt fundamentalt, helt annat fel i sittställningen för trådskaparen.
Det är inte sittställningen utan viktfördelning och framförallt hur styrkänslan påverkas med kortare stam och bockstyre.

Cykeln på bilden har sadeln långt bak med en sadelstolpe med mycket offset, för mig är det givna valet att börja i den ändan innan man börjar laborera med styret.

Allmänt, det som finns att ändra på är sadelns och styrets position höjd och längdled och även lite fotens placering på pedalen. Det är bara att testa olika och se vad som passar och känns bäst.

Det är inte sittställningen utan viktfördelning och framförallt hur styrkänslan påverkas med kortare stam och bockstyre.
Det kan jag köpa. Men det är ju inte det som är problemet för TS.

Edit: Jag vänder mig alltså mot alla de som rekommenderar en mindre ram, som om det vore en universell lösning. Jag ser inte hur sittställningen skulle kunna ändras markant av det.

Verenti-Substance-II-Apex1-2017-Adventure-Road-Bike-Oran-Road-Bikes-Orange-Navy-2017-0.jpg

En bild på den faktiska cykeln vore intressant. Kan vara något med var reglagen är placerade och hur styret är vinklat som får den att bli lång också. Utifrån mått på cykel och cyklist så tycker jag att det borde gå att få till en ok sittställning.

Det är aldrig bra att köpa en för stor cykel eftersom man hela tiden måste kompensera för i grunden felaktiga mått. Sadeln hamnar långt fram, stammen blir kort vilket påverkar stabiliteten, styret måste ställas högt. Man väljer bort möjligheten att optimera cykeln och får lägga allt krut på att få den kortare. Trivs du bättre med sadeln längre bak är det kört, vill du ha en stabilare hoj går inte det för att den blir för lång med längre stam etc.

Jag har gjort allt detta. Jag trivdes aldrig på cykeln och ramen är såld nu.

Dessutom tycker jag att lösningarna ovan är estetiskt osköna, och för mig är utseendet lika viktigt som komforten.

Det är aldrig bra att köpa en för stor cykel eftersom man hela tiden måste kompensera för i grunden felaktiga mått. Sadeln hamnar långt fram, stammen blir kort vilket påverkar stabiliteten, styret måste ställas högt. Man väljer bort möjligheten att optimera cykeln och får lägga allt krut på att få den kortare. Trivs du bättre med sadeln längre bak är det kört, vill du ha en stabilare hoj går inte det för att den blir för lång med längre stam etc.

Dessutom tycker jag att lösningarna ovan är estetiskt osköna, och för mig är utseendet lika viktigt som komforten.
Man skall aldrig säga aldrig :) Jag har en 66 cm(!) ram som jag tyckte var för stor men efter lite justering blev det en helt perfekt körställning, så bra att jag sen ändrade alla mina andra cyklar efter den :)

Men i grunden håller jag förstås med i det du skriver.

Återigen; förklara hur det skulle kunna göra någon uppenbar skillnad i sittställning genom att korta ramen mindre än 2 cm och förlänga styrstammen lika mycket. Hur cykeln ser ut har ju ingenting med saken att göra.

Om TS inte lyckas få till en vettig sittställning på nuvarande ram (genom att flytta styre och sadel) finner jag det helt osannolikt att det plötsligt funkar med en marginellt mindre ram.

Återigen; förklara hur det skulle kunna göra någon uppenbar skillnad i sittställning genom att korta ramen mindre än 2 cm och förlänga styrstammen lika mycket. Hur cykeln ser ut har ju ingenting med saken att göra.

Om TS inte lyckas få till en vettig sittställning på nuvarande ram (genom att flytta styre och sadel) finner jag det helt osannolikt att det plötsligt funkar med en marginellt mindre ram.
Du tror inte att justermån blir ännu större på en mindre ram?

Du tror inte att justermån blir ännu större på en mindre ram?
Givetvis, men mer eller mindre samtliga experter i tråden anser ju att 60 mm redan är en för kort styrstam, och vi vet inget om var TS har sin sadel på stolpen. Det vill säga; kan han inte få till sittställningen nu så kommer han inte kunna det utan att bryta massa "regler" även med en mindre ram.
Det går ju utmärkt att köpa en skitbillig, ännu kortare stam och/eller en stolpe utan offset för att se om det funkar. Sen kan man börja fundera på om man därför borde köpa en mindre ram.

Alltså undrar jag varför så många tror att lösningen är en mindre cykel. Det kan bli en onödigt dyr fix som ändå inte funkar.

Visa bilaga 589589Visa bilaga 589591Visa bilaga 589592Visa bilaga 589595Visa bilaga 589597
Orginal stam var 100mm och nuvarande är 60.

Offset på stolpen ser ut att vara 35mm

En storlek mindre ram skulle tillåta dig att flytta fram sadeln en halv centimeter till med befintlig sadelstolpe. Med en stolpe utan offset kan du på befintlig ram flytta sadeln 3 cm längre fram. En mindre ram skulle också sänka styret om du behåller konfigurationen på dina bilder.

Om jag vore du skulle jag börja med att flytta upp styrstammen. Du har två distanser ovanför den som kan flyttas till undersidan istället. Hur man vill ha fossingarna i förhållande till arslet är en smaksak, men en stolpe med mindre eller ingen offset ger ganska stor justermån jämfört med att byta ram.

En ram som är byggd för TS storlek kommer att tillåta honom att göra justeringar som får cykeln att kännas optimal för honom. Det innebär såklart inte att han inte kan sitta bra på den han har i dag, men om man s a s tvingas justera in allt för att göra cykeln kortare (och då användbar) är man helt låst sedan.

Det där med hur lång styrstam man "ska" ha är individuellt. Jag gillar nervösa, snabbstyrda hojar och har 60 mm på en av mina. Funkar skitbra.

Med allt detta sagt ser man redan på styrröret att ramen ovan är för stor för TS 179 cm.

Det ser inte speciellt utsträckt ut. Kör på och vänj dig vid sittställningen. Till våren/sommaren kan du fundera på om du behöver byta. Säljer du din nuvarande och köper en annan begagnad, så behöver det inte blir mycket pengar emellan.

Håller med om att det ser rätt vettigt ut. Dock kan det kanske vara värt att öva lite på att böja ryggen istället för att luta den, om du förstår vad jag menar. Då rullas bäckenet bakåt en smula och benen håller emot mer, vilket kan avlasta händerna också.

Se man på spridningen från medelvärdet ser man ju att det är tvärtom;
de flesta av oss avviker från medelvärdet snarare än följer det (på cm nivå)
inseam-v-height-graph-jpg.373294
Jovisst, men med normen menade jag, kanske något grovhugget formulerat, hela samlingen prickar, och inte bara så snävt kring medelvärdet.

Ve den som inte mäter rätt sträcka på rätt sätt, eller i alla fall den sträcka och på det sätt som alla andra har gjort. "Inseam" är som det låter insidan av benet på en byxa.

Hej, tänkte att jag öppnar upp här igen.

Har läst lite om det här med bikefit och då märkte jag att jag antagligen har ett alldeles för brett styre i nuläget och det lär ju inte hjälpa eftersom att cykeln egentligen är för stor. Det som sitter på nu är 440mm med 11 grader flare. Är det så att man ska matcha det med axelbredden eller hur fungerar det? Min axelbredd är runt 39 cm så då borde väl jag egentligen ha ett 400mm styre då

Funderar även på det här om man skulle gå upp i flare till 30 grader. Vad gör det för skillnad annat än att man får lite mer kontroll med tanke på att det blir mycket bredare? Eller borde jag stanna runt 10-12 som jag har nu?

Tack på förhand!

Hej, tänkte att jag öppnar upp här igen.

Har läst lite om det här med bikefit och då märkte jag att jag antagligen har ett alldeles för brett styre i nuläget och det lär ju inte hjälpa eftersom att cykeln egentligen är för stor. Det som sitter på nu är 440mm med 11 grader flare. Är det så att man ska matcha det med axelbredden eller hur fungerar det? Min axelbredd är runt 39 cm så då borde väl jag egentligen ha ett 400mm styre då

Funderar även på det här om man skulle gå upp i flare till 30 grader. Vad gör det för skillnad annat än att man får lite mer kontroll med tanke på att det blir mycket bredare? Eller borde jag stanna runt 10-12 som jag har nu?

Tack på förhand!
Är det landsväg du ska cykla? Då tänker jag att mer flare innebär mindre drop. En nackdel när man vill krypa ner i bocken för att köra fort eller minska vindmotstånd.

Tillbaka
Topp