Hur ska jag ställa in min Reba?

Lulle

Ny medlem
Nu har jag testat och testat och läst och läst. I min Rock Shox Reba RL 2011 har jag nu 80psi i positiva och 70psi i negativa, jag är ganska lätt. Jag använder hela slaget och har några mm kvar efter jag har använt gaffeln, möjligt att jag skulle kunna ha lite mer i positiva. Men när jag sätter mig på cykeln saggar den ihop rätt mycket, alldeles för mycket sag, och gaffeln går direkt in i mitten och slutet av slaget. Jag har testat att ha 85psi i pos och 70psi i neg men då blev den stötig och oföljsam.

Jag har rebounden nära snabbaste.

Sen jag servade gaffeln upplever jag att gaffeln plushare och att den kommer lättare in i slaget än innan.

Jag kör mest XC, men stör mig inte jättemycket på om den bobbar lite, brukar sällan använda lockouten.

Hur ska jag ställa in den för att få den mer progressiv i början och mitten av slaget, men fortfarande följsam? Det som kallas mer linjär?

Vad väger du? Jag väger 85 och har typ 110/110 i pos/neg kammare. Om jag var du skulle testa att pumpa i mer luft i pos-kammaren så du får upp gaffeln. Då blir den givetvis hårdare även i början av slaget, därför ska du pumpa i mer luft även i neg-kammaren. Kör på samma tryck i bägge så blir den len och fin. Sen borde du minska rebounden till typ halva så den inte är så studsig, men det är en smaksak. Tänk att rebounden precis ska hinna bromsa fjädern så att framhjulet lyfter en aning när du trycker ihop gaffeln och drar upp igen.

Saken är den att om jag ökar mycket mer i positiva kommer jag inte att använda hela slaglängden. väger strax under 60kg. Vid lägre vikt/tryck märks mycket mindre skillnad mellan reboundstegen. Inte ens med snabbaste känns gaffeln "mycket" studsig.

Nyfiken fråga bara då jag är lite novis. Varför vill du använda "hela" slaglängden på gaffeln? Räcker det inte med att den slår 70-80% av gaffellängden?

Jag kör själv med REBA SL 2012, och kör 125/125 o väger 83kg.. nerställd till 100mm och älskar den gaffeln och har aldrig riskerat att bottna med den. Skulle heller inte vilja riskera det då man slår sönder händerna istället

JockeS skrev:
-------------------------------------------------------
> Nyfiken fråga bara då jag är lite novis.
> Varför vill du använda "hela" slaglängden på
> gaffeln? Räcker det inte med att den slår 70-80%
> av gaffellängden?
>
> Jag kör själv med REBA SL 2012, och kör 125/125
> o väger 83kg.. nerställd till 100mm och älskar
> den gaffeln och har aldrig riskerat att bottna med
> den. Skulle heller inte vilja riskera det då man
> slår sönder händerna istället

Spontant känns det väl som att om man inte utnyttjar hela gaffellängden så kan man lika gärna ha en kortare gaffel. Men även för att få så trevlig gång på gaffeln som möjligt, jag försöker justera min gaffel så att den har någon millimeter kvar när jag laddar så hårt som jag törs. Då har jag lite säkerhetsmån kvar tills jag bottnar. med tiden har jag lärt mig hur hård gaffelns ska kännas när den är rätt inställd.

Jag vill utnyttja så mycket slaglängd som möjligt för att få så mycket "sväljegenskaper" som möjligt i gaffeln.

Jag vägar runt 78kg och kör 95-100psi(Pike 140mm, solo air).

Senast ändrad:
JockeS skrev:
> Nyfiken fråga bara då jag är lite novis.
> Varför vill du använda "hela" slaglängden på
> gaffeln? Räcker det inte med att den slår 70-80%
> av gaffellängden?
>
> Jag kör själv med REBA SL 2012, och kör 125/125
> o väger 83kg.. nerställd till 100mm och älskar
> den gaffeln och har aldrig riskerat att bottna med
> den. Skulle heller inte vilja riskera det då man
> slår sönder händerna istället

125/125 och 83 kg låter stenhårt...
Jag väger 92 och kör 115+/120- och tycker det känns bra...
Edit: Slagängden är 100mm.

Senast ändrad:
Höll på att mixtra en massa med min Reba när jag fick den, och till slut kom jag fram till att det blev väldigt mycket trevligare när man ökade trycket i negativa kammaren till lika högt eller högre än i den positiva, gaffeln "kommer igång" lätt men sjunker inte ihop så förbannat. Sen gillar jag också ganska mycket kompressionsdämpning för att ytterligare hålla nigandet i schack. Returdämpningen däremot får gärna vara rätt snabb för min del. Kommer inte ihåg vad jag ligger på exakt för tryck, men det är väl nånstans strax över 100 psi i bägge har jag för mig (120 mm 29"-Reba, 69 kg cyklist, tung cykel).

Senast ändrad:
Ja, jag vill ju att den ska svälja så mycket som möjligt och verkligen "dämpa" de större stötarna, utan att förlora finkänsligheten. Jag får testa med att köra mer i negativa då, kanske 85/85? bör nog också tillägga att jag har sänkt styret lite, nu 5mm spacer -6 grader styrstam och rieserstyre... ;) kännde att det började bobba mer när jag sänkte. Då jag har remote lockout med poplock går tyvär inte kompressionen att ändra.

Det bästa är såklart att ta med pumpen ut i skogen och testa sig fram, min gick från ok till underbar när jag testat olika tryck under nån timme i skogen. Ett tips är att ha åtminstånde samma tryck i bägge kammarna, ev lite högre (5-10 psi) i den negativa.

Ok, jag får testa med mer. Kör mest svetto och då finns sällan tid för stopp :D

En annan sak jag märkt både på min reba pc farsans sid är att så fort negativa kammarns tryck börjar närma sig positivas,så sjunker gaffeln ihop lite, sagar utan tryck.

Var ute nu och tryckte i 85/85. Perfekt sag och kändes bra runt gatan! Återstår att se hur den beter sig i skogen ikväll. Har rebounden 2 klick från max.

Hej en fråga från mig med har en reba dual air team gaffel 2009/2010.
har 140i pos 130 i negativ men var sitter rebound knappen? Är det den med haren och sköldpaddan?

Lulle skrev:
Då jag har
> remote lockout med poplock går tyvär inte
> kompressionen att ändra.

Åhå, jag har också Poploc men på mitt reglage kan jag skruva på en liten ratt för att spänna vajern i det olåsta läget, och på så sätt ställa kompressionen. Kanske finns olika varianter. Men det verkar ju som att du kanske får till nåt trevligt ändå, lycka till!

EDIT: Jahapp, poploc adjust heter den tydligen.

Petri skrev:
Är det den med haren och sköldpaddan?

Ja.

Senast ändrad:
Petri skrev:
> Hej en fråga från mig med har en reba dual air
> team gaffel 2009/2010.
> har 140i pos 130 i negativ men var sitter rebound
> knappen? Är det den med haren och sköldpaddan?

Ja

Luzen skrev:
> JockeS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nyfiken fråga bara då jag är lite novis.
> > Varför vill du använda "hela" slaglängden
> på
> > gaffeln? Räcker det inte med att den slår
> 70-80%
> > av gaffellängden?
> >
> > Jag kör själv med REBA SL 2012, och kör
> 125/125
> > o väger 83kg.. nerställd till 100mm och
> älskar
> > den gaffeln och har aldrig riskerat att bottna
> med
> > den. Skulle heller inte vilja riskera det då
> man
> > slår sönder händerna istället
>
>
> 125/125 och 83 kg låter stenhårt...
> Jag väger 92 och kör 115+/120- och tycker det
> känns bra...
> Edit: Slagängden är 100mm.

Jag har bara pumpat på som det står enligt ettiketen på gaffeln. På den rekommenderar dom 125/125 för min vikt.
Har perfekt sagg och gaffeln jobbar underbart för mig.
Är rädd att ett lägre tryck kommer göra gaffeln för mjuk för min xc-körning.

jag väger mellan 97-100kg har 140/130 kanske i kamrarna är det för mycket?

denna compressions knapp vad har den för funktion hare/sköldis hajar jag men inte compression?

Petri skrev:
> jag väger mellan 97-100kg har 140/130 kanske i
> kamrarna är det för mycket?
>
> denna compressions knapp vad har den för funktion
> hare/sköldis hajar jag men inte compression?

Är den skön att cykla på? Om svaret är ja så har du rätt tryck.
Mening två förstår jag inte. Kompressionsvredet ställer du kompressionsdämpningen med, precis som du ställer returdämpningen med returvredet (hare-sköldpadda-vredet i botten av gaffeln).

Kompressionsdämpning är motsatsen till returdämpning, typ. Eh.

Returdämpningen kontrollerar hur snabbt gaffeln återgår till utsträckt läge. Kompressionsdämpningen kontrollerar hur snabbt gaffeln tillåts komprimera.

En gaffel med för mycket kompressionsdämpning upplevs som hård.

Typ.

Först ställer du in rätt sag med lufttrycket. Därefter kontrollerar du hur gaffeln beter sig med returdämpningen och kompressionsdämpningen. (Har man hög- och lågfartsvred blir det ännu mer spännande med att man kan manipulera när dämparen ska gå över från lågfartskretsen till högfartskretsen - dvs. man kan flytta knäet på dämparkurvan och hålla på. Då börjar det bli riktigt kul.)

Kom förresten ihåg att returdämpningen inte bara avgör hur bra gaffeln tar stök. För snabb retur gör kaoz med chassistabiliteten och det är inget kul. Med kompressionsdämpningen är det lite det motsatta, massor av kompressionsdämpning ger bra chassistabilitet men gör också att gaffeln inte tar stök bra alls. Det gäller att hitta balansen.

detta me dlågfarts och högfarts grej finns sånt på Reba gafflar?

så ska man först dra kompressionen max mot + sedan justera genom att vrida mot - ?

Mårten skrev:
> Kom förresten ihåg att returdämpningen inte
> bara avgör hur bra gaffeln tar stök. För snabb
> retur gör kaoz med chassistabiliteten och det är
> inget kul. Med kompressionsdämpningen är det
> lite det motsatta, massor av kompressionsdämpning
> ger bra chassistabilitet men gör också att
> gaffeln inte tar stök bra alls. Det gäller att
> hitta balansen.

Chassi, snackar du bilar eller. ? Jag tror du åsyftar en "ram" vilken håller ihop cykelns delar

Petri: Din reba har bara ett kompressionsvred.

Förslagsvis börjar du på så lite som möjligt och ser hur cykeln beter sig då. Sen vrider du mot plus tills du tycker att gaffeln inte gungar för mycket när du cyklar, men ändå absorberar stötar bra.

Kör du mest släta stigar och väg kan du börja med att vrida fullt mot plus och sedan minska tills du tycker att gaffeln absorberar stötar tillräckligt bra.

Alternativt vrider du halvvägs från minus mot plus och är nöjd så. Helt galet blir det inte. :P

Gaffeln funkade superbra i skogen, stort tack! Svalde brs, men hade kvar plushigheten. Ska nog testa att dra ner rebounden något snäpp och kanske höje neg med 5psi till nästa runda.

Mårten, kan du förklara vad du menar med chassistabiliteten? Styvheten?

Senast ändrad:
Örgel: Ramstabilitet låter så jävla skumt. Eller så pratar man bara om stabilitet. Jävla ingenjör...

Lulle: Chassistabiliteten är hur stadig cykeln är under dig. Dvs. om den beter sig som en gammal slutkörd jänkare eller inte. För lite dämpning och man får en cykel som niger in i kurvor, studsar okontrollerat i stöket, och dyker när du bromsar samt gungar som ett skepp i storm när du trampar.

En stadig cykel är lättare att cykla på eftersom den är mer förutsägbar i sitt beteende. Men, går man över gränsen slutar hjulen att följa marken bra. Frågan är var gränsen går där, en del menar att cykelns förutsägbarhet gör mer för hur fort man kan köra på förrädiskt underlag än hur väl hjulen faktiskt följer underlagets konturer... Jag trivs bättre på en hoj med långsamma dämpare än på en med snabba (men nu snackar vi såklart gråskalor och inte svart/vitt).

Så om man kör relativt fort i nedförsbacke och bromsar HÅRT ( så hårt man vågar), sjunker min dämpning i alla fall ihop max... Är den då för lös?!
Bara jag sätter mig på cykeln så tycker jag att den sjunker ihop ett par centimeter... Dessutom så tycker jag inte att gaffeln blir så stel längre när jag använder lockout funktionen, kan den också påverkas av trycket?
Hur ofta behöver man fylla på med luft i gaffeln om man cyklar ett par gånger i veckan!?

Gaffeln ska sjunka ihop litegrann när du sätter dig på den, det är det som kallas sag. Gaffeln blir inte helt stel av lockouten utan kan fortfarande röra sig lite smått. Rör den sig betydligt mycket mer än tidigare kanske du varit och pillat på floodgate-inställningen av någon anledning?

tänkte prova nya inställningarna jag gjorde igår på gaffeln, men det snöar ju för fan det är helt sjukt igår, sol grönt gräs här o där nu vinter igen, vad fan händer egentligen?
surt sådant här, man vill ju börja cykla men när det snöar/regnar om vartannat är det lite svårt.
iaf vred compressiom mot minus/ ett halvt varv mot hare så när jag väl kan böka i skogen så får jag se hur gaffeln känns :)

Jag har alltid min kompression på helt öppen, det kanske man borde se över....eller kanske åtminstona ställen ner den lite för att undvika bromsdyk som jag i och för sig inte störs av.

Var själv uppe i denna fråga för ett tag sedan...
Jag hittade en artikel att man kan som utgångvärde för positiva kammaren kan starta med 55-60% av sin vikt i lbs(pound).
Väger man 90kg blir det 198lbs.198*0,60=118psi.
I negativa kammaren var rådet att starta med 5-10psi högre än positiva kammaren.
Detta funkar bra för mig...

baheno skrev:
> Så om man kör relativt fort i nedförsbacke och
> bromsar HÅRT ( så hårt man vågar), sjunker min
> dämpning i alla fall ihop max... Är den då för
> lös?!

Om du har rätt sag och ändå har det fenomenet är det ett tecken på för lite lågfartskompression. Om du har ett kompressionsvred kan du vrida det lite mot plus. Då kommer du att behålla en vettigare gaffelvinkel genom inbromsningen och in i efterkommande kurva eller stök.

Om du redan vid inbromsningen förbrukar hela slaglängden, vad ska gaffeln göra då när du kommer in i det du har bromsat för?

Manualens idéer om tryck är helt uppåt väggarna. Men det vanliga som jag läst är att folk kör 5-10psi högre i negativa kammaren. Om Lock-outen blivit sämre så kan det bero på att vajern behöver spännas i de fall det sitter ett remote-reglage.

/Freddo

Skulle man kunna göra så att man skruvar lite på blåa lockoutdelen på gaffeln och sen skruvar åt för att få lite kompression?

Tillbaka
Topp