hur ställer man in dämpare bäst

DHKona

Ny medlem
hur är det bästa sättet att ställa in dämparna på?? eller får man testa sig fram till man har hittat nått som passar en bäst eller??

Svårt att säga något generellt. Vad har du för cykel, dämpare, gaffel, körstil och nuvarande inställningar? Hur upplevs detta?

jag har en Downhill hoj.. Kona Stab delux. med fox vanilla R bak och fram är Bomber..

och för tillfälligt kör jag med rätt hård inställning.. men vill ha mjukare.. men lyckas inte med att få in det rätta jag vill ha.. nått typ mellan inte för mjukt och inte för hårt..

Hmm här är du faktiskt i behov av lite hands-on hjälp av nån cykelkompis med koll. Be om hjälp när du kommit till vånga eller så, det kan behöva bytas fjädrar och pillas rätt mycket innan det är som det skall, en baggis för den som kan och väldigt svårt för den som inte har koll. Det borde finnas lite i läsvärt, börja där och använd sökfunktionen sen. Det kommer inte göra dig mycket klokare först men sen lossnar det. Dämpar-tuning är lite av en vetskap.

okey.. får kolla lite på nätet om det.. ska träffa en cykel klubb imorrn.. kan ju se om det finns nån där som vet nått om det.. :)

http://happymtb.org/forum/read.php/1/662559/

Det bästa är att sätta sig in i varför dämparna sitter där, och bestämma sig vilken inställning man har till sin åkning och vilken åkning man gör. Därefter kan man göra en mycket bra inställning en enda gång och sedan bara åka!

I dämpartråden finns det många tips, och efter att man läst den kan man garanterat ställa in sina dämpare själv!

//K

Coolt! Energi-vinsten men en titan-fjäder och dess mindre massa att deformera/accelerera slaget är tydligen i samma storleksordning som att skruva loss ventilhattarna om man skall tro han på filmen.
Man skall aldrig underskatta den roterande massans betydelse!
Ok, det var lite OT...

Det var bra att han så många gånger sade att en snabb gaffel är säkrare än en långsam gaffel och att det är tvärtom bak. Sånt upptäker man i.o.f.s jäkligt snabbt själv, men det är aldrig fel att få en varning innan om vad som kan hända när man hoppar om returen är ställd på snabbaste i bakdämparen.

Om du skriver din vikt och vad det står på fjädern på din bakdämp kan kanske någon med samma hoj säga om det är i rätt bollpark i alla fall.

Ska du DH'a är det mjukt som gäller. Själv gillar jag att köra så mjukt så jag slår igenom ett par gånger på ett normalt dh-åk, men en del kan tycka att det är för mjukt. Fram kör jag snabb retur, bak så snabbt som går utan att det känns som om cykeln slår bakut efter en kompression.

Jag vet exakt vad som händer om man glömmer ställa returen till dh när man tar sin am-hoj till backen... tror det kallas hill-sachs syndrom och är i princip blåmärken inne i axelleden. note to self: landa aldrig på din axel efter en flygtur. Speciellt inte om det är landning nr två och du drog samma axeln ur led i landning ett.

Tillbaka
Topp