Hur tränar ni på vintern?

Jag tolkade inte inlägget så, annars skulle jag självklart inte reagerat. Tolkade det som att man indirekt är konstig om man tränar mycket utan att tävla (vilket jag däremot uppfattade som en dryg kommentar).
Du reagerade på en fråga om motivation (!). Och det var en ganska kraftfull reaktion. På en rätt ordinär fråga.
Finns fantastiskt många motionärer nu för tiden som ligger på rejäla träningsmängder så @53:12 kommer få ligga i om han ska kommentera alla.
Absolut. Många tränar väldigt mycket (och är i väldigt bra form). Varför skulle man inte få fråga en av dessa träningsvilliga/duktiga motionärer hur hen håller motivationen uppe? Måste man fråga alla, om man undrar hur en gör nåt? DET låter konstigt.

Hmmm, möjligt jag feltolkade kommentaren från @53:12 och i så fall ber jag om ursäkt till @53:12 att jag var så dum/oartig. ?
Jag tror att du feltolkade kommentaren. :)
Jag tolkade omedelbart kommentaren från @53:12 som att man är konstig om man ligger på en hög träningsmängd utan att tävla och att han ville få en förklaring på varför. Tyckte väl själv att det var en rätt dryg konstig meningslös kommentar (att indirekt pika en person som gillar tävla mycket utan att träna),. Finns som sagt väldigt många bra motionärer nu för tiden som ligger på rätt stora träningsmängder, man kanske ställer upp i vissa motionslopp, ja, men ändå inget elittävlande. Men även att man rätt enkelt kommer i upp i högre träningsmängder om man också pendlar vilket rätt många gör här.
Jag tolkade det inte alls så (som en pik). Utan mer en undran om motivationen (till en hög träningsdos). En fd tävlande, som hade tävlandet som motivation för SIN träning, kan absolut vara nyfiken på andra(s motivation till träning) utan att vara dryg. En person som själv haft en hög träningsdos torde inte tycka att en hög träningsdos är konstigt eller meningslöst. Själv är jag lite avis på dem som kan träna mycket (oavsett motivation). Skulle gärna vara så "konstig".
Man kan väl därför möjligen säga att kommentaren från @53:12 riktar sig till väldigt många här. Dvs, hur f-n kan vi periodvis ligga på rätt bra träningsmängder utan att tävla, många jäkligt konstiga typer här . ?
Ja, hur f-n kan "ni" konstiga typer göra det ni gör!? undrar en typ som också gör "konstiga" (roliga/meningalösa) saker, helt i onödan.

Sorry... jag ger admin full frihet att rensa ut mina inlägg i denna tråd, kommer inte bli ledsen för 5 ören. ?
@marr @jomper
Det är väl strongt att medge en feltolkning? Sh*t happens, liksom.

För att vara mer on topic blir det mer gym och skidor på vintern. Skulle gärna kunna bomba på en inomhuscykel (sjukt praktiskt), men det funkar inte för mig.

Tidigare var motivationen att komma ut på våren och piska klubbkompisarna. Började längst bak och blev alltid ifrånåkt, efter hårt gnet så fick jag istället en klapp på axeln att ta de lugnt så resten hänger med. Och då utan zwift... då var det 2 timmar konstant spinning varje kväll och titta in i väggen med spotify i lurarna. Totalt hjärndött.

Zwift underlättar enormt! WTRL racing league är riktigt bra och lite färre fuskare (om än fortfarande väldigt förekommande) än vanliga group rides. Den sociala biten ger mycket för stimulansen

Efter flytt försvann mycket motivation. Samtidigt finns en vilja att bli bättre än tidigare formtopp och kunna cykla både snabbare och längre. Sällan men nån gång har proffs eller f.d. proffs dykt upp att bara titta på deras ben ger oändligt med motivation att allt är möjligt.

Delar inte ni samma målsättning? Sträva för att bli bättre än ni är idag och tidigare någonsin varit? Att slå klubbkompisarna är en bra morot.

Personligen har jag oftast siktet inställt på något slags långlopp under sommaren, ex. Vätternrundan eller dylikt att se fram emot. Då har man en orsak att ta sig ut, och för att hålla kontinuitet försöker jag komma ut varannan dag på något svettigt, antingen löpning, skidning, utecykling eller innecykling. Löpning tycker jag har en stor fördel att det är väldigt effektiv tidsanvändning, minimalt med förberedelser och efterjobb. ;)

Zwift underlättar enormt! WTRL racing league är riktigt bra och lite färre fuskare (om än fortfarande väldigt förekommande) än vanliga group rides. Den sociala biten ger mycket för stimulansen

Du syftar på lagtempo tävlingarna nu i Zwift? Ja, det är verkligen hårt och bra träning, åtminstone om man är med i ett passande lag som pushar en "lagom mycket" (inte för lätt så klart men man vill ju samtidigt hänga med utan att bli avhängd varje gång), kul med laggrejen också. Sist jag "roade mig" med detta var nog våren 2022 dock... ?

Min träningsmotivation?

Hmmm: 1. I första hand att försöka förbättra mig själv (vilket är klart utmanande när man är 53...). 2. I andra hand motionslopp som tex Vätternrundan (men kan variera så klart). 3. Sedan finns det ju vissa seriöst snabba cykel grupperingar här i Stockholm som det vore kul att lyckas haka på men det är ändå inte ett jätteviktigt mål för mig, jag har insett mina begränsningar ? mera att det vore kul. (Mitt intryck är att det finns "hyfsat" gott om bra cyklister mellan ca 45 - ca 60 i Stockholm, en del av dem tävlar och ligger på ca topp 10 Sverige nivå och det är klart att dessa herrar driver upp tempot en del i vissa grupperingar... ?). 4. Jag mår bra av träningen och det är också en motivation till att hålla på.

Senast ändrad:
Min motivation idag är fr.a. hälsan. Gick upp från 82-103 kg mellan 2002-2022 fick högt blodtryck och hjärtflimmer från och till. I januari förra året satte jag mig på min gamla motionscykel köpt 2003 för friskvårdspengar, men som sällan använts. Tränade ung 40 min tre ggr veckan under våren, sedan 4-5 mil 3 ggr v. på hybriden under sommaren. Var och kollade på cykel-SM alla dagar, eftersom frugan låg på sjukhus och jag inte hade något annat för mig. Fick där blodad tand och började fundera på en ny cykel. Så i aug 22 annonserade Sportson i Danderyd en Trek Domane SL6 etap på Blocket för 42 istället för 53, så jag slog till. I dec. -22 köpte jag en mer avancerad motionscykel som jag sedan dess kört 3-4 50-60 min intervallpass i veckan på då uteträning inte lockat. Använder ingen yttre stimulans, varken musik eller film, bara glor hjärndött in i väggen eller ut på gården och tror att jag ska dö efter varje intervall. Mellan maj-okt blev det 3-4 50 km utepass i veckan. Knivstarundan eller Ua-Dalby-Balingsta-Vänge-Ua. Tillbringar mina 7 v sem på Gotland, där det blir ung. lika långa och minst 4 pass i veckan. Märker att återhämtningen tar så mycket längre tid än när jag var ung. Men det tar sig. Bara ett mindre hjärtflimmer sedan jan. förra året. Nu 85 kg med samma kosthållning som tidigare och runt 50 i puls. Mat och dryck vill jag inte tumma på. Längtar till nästa längre utepass och siktar på 80 kg. Sadeln på bilden är så klart utbytt. Fattar inte vitsen med styrets utformning. Håller alltid längst ner. Det viktigaste för mig är att få upp pulsen rejält och då inbillar jag mig att en motionscykel funkar lika bra för det, som en spinningcykel. Sitter uteslutande på sadeln då jag tränar ute också. Känner mig fortfarande lite klumpig när jag försöker stå upp och cykla. Eller så behöver jag bli starkare i armarna.
Skärmavbild 2023-12-12 kl. 11.01.24.png

Senast ändrad:
Delar inte ni samma målsättning? Sträva för att bli bättre än ni är idag och tidigare någonsin varit? Att slå klubbkompisarna är en bra morot.
Som 50 plus är det lite uppförsbacke att bli bättre (men omöjligt är det ju inte). Att hålla formen (utan att bli skadad) räcker för mig. Jag gillar att hålla igång. Jag mår bra då. Har man lite form kan man ha roligt/trevligt med hjälp av den formen. Tidigare försökte jag ha roligt och trevligt trots att åldern inte var lika imponerande. Den inställningen gör ju att det är svårt att bli bra, men bra nog räcker för mig.

Kör ett träningsprogram med inomhuscykling i 24 veckor upplagt med 2 pass i veckan och uppdelat i 5 olika faser. Just nu kör vi styrka och tröskelpass koordinerat. Utöver det 2 gympass i veckan. Övrig tid vila ?

Min motivation är främst att vara en bättre version av mig själv, och att kunna göra så bra som möjligt ifrån mig i enduro tävlingar. Speciellt nu när man blir äldre så känner jag att det är viktigare att träna regelbundet och egentligen aldrig sluta för att må bra. Sen är det skönt med en rutin och att veta att jag hittar 1-2h om dagen för mig själv även med småbarn och allt vad det innebär. Tid vid frukost? 15min promenad eller 15min stretching, Tid över vid lunchen, längre promenad eller till gymmet. Slötitta på TV på kvällen eller sova tidigare och träna innan familjen vaknar?

Har fruktansvärt svårt med motivationen just nu, iaf för Zwift. Det blir bara... "neee" så fort det blir jobbigt. En jävla massa stress att hinna hem och träna innan middagen, för efter middagen känns det som natt under vinterhalvåret.
Hockeyträningen räddar väl lite, men inte mycket.

Kanske borde prova Zwift race istället.

Slänger bara upp en komedi eller actionfilm som jag sett sen innan, på med lurarna, sen är det rätt skoj att sitta på hojen inomhus :)

Tittade på första timmen av Assasins Creed i morse mellan 5 och 6, rätt kass men underhållande!

För mig är det bandy, längdskidor och löpning som gäller på vintern. Tycker att det blir lite för jobbigt med tvätt och underhåll för att cykla, ffa när det bara är någon minusgrad (för kallt för vattenslangen men för varmt för leran att frysa).

edit: grammatik

Senast ändrad:
Har fruktansvärt svårt med motivationen just nu, iaf för Zwift. Det blir bara... "neee" så fort det blir jobbigt. En jävla massa stress att hinna hem och träna innan middagen, för efter middagen känns det som natt under vinterhalvåret.
Hockeyträningen räddar väl lite, men inte mycket.

Kanske borde prova Zwift race istället.
Tycker att det räcker med att klämma en rejäl smoothie om jag kör efter jobbet samt att jag oftast har både sportdryck och vatten tillgängligt under tiden jag kör. Men visst, all typ av träning kan vara lite trixig efter jobb, i synnerhet om man kommer hem sent.

Om man inte har turen att ligga högt i sin kategori är oftast Zwift race för jäkla hårt men kan väl vara ett bra alternativ till andra typer av pass. Kan så klart också variera mellan olika race hur många deltagare det är för olika event, var ca 1 1/2 år sedan jag racade sist men brukade försöka välja race med många deltagare. Det är också en sjukt stor skillnad med att lyckas hänga med till spurten jämfört med att också vara med i spurten och kriga, själv är jag en mycket svag spurtare och såg det nästan som en seger bara att ha varit med i huvudklungan (nog så tufft i vissa race). ?

Hmmm, en sak jag kan uppskatta med Zwift och en smart trainer är väl tillgängligheten. Ingen tid att passa och bekvämt/tillgängligt i hemmets miljö, tycker det ökar chansen att man får till sina pass, sist men inte minst enligt min personliga åsikt klart "roligare" än andra traditionella trainers inklusive spinning.

Sedan just att man kör via en vanlig cykel i kombination med en bra smart trainer gör att jag tycker att den levererar en bra "cykelkänsla", har en Wahoo Kickr Core själv.

Men det är en intressant vattendelare och vissa verkar avsky Zwift. ? Misstänker att en hel del saknar den sociala aspekten av träningen alternativt saknar vara ute och cykla på riktigt. Jag har dock lite svårt att förstå hur man kan föredra tex spinning framför Zwift. För det första brukar det ofta bli så sjukt varmt i sådana gruppmiljöer, kan bli lite av en svettfest, fördelen är väl att man hetsar varandra prestera.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp