Hur var din cykelträning idag?

Regnigt i dag. Fick bra draghjälp av två bekanta. Väl tillbaka i Västerås fick jag sladd på bakhjulet och landade med ansiktet före i asfalten. Är huvudet dumt får kroppen lida. Inte bra att bromsa hårt i kurvor när man kör slicks, särskilt inte då det regnar. Fick torka kläderna på akuten istället för hemma, men klarade mig hyfsat bra ändå. Bara två stygn, ett par präktiga blåklockor i fejan, ett par trasiga glajor, liter revor i kläder och stukat självförtroende. Såna här dagar är det extra skönt att komma hem och få dra på sig mysbyxorna.

Visa bilaga 778258
Visa bilaga 778259
Visa bilaga 778260
Neeeeeej!!! Tur att det inte blev värre, och hoppas du snart är återställd. Fan vad surt. Vet själv hur lång tid det kan ta att bli återställd mentalt med självförtroendet osv efter såna vurpor. Men det blir bättre till slut med exponering. Hoppas du snart är på hojen igen utan varken smärtor eller andra besvär!

Neeeeeej!!! Tur att det inte blev värre, och hoppas du snart är återställd. Fan vad surt. Vet själv hur lång tid det kan ta att bli återställd mentalt med självförtroendet osv efter såna vurpor. Men det blir bättre till slut med exponering. Hoppas du snart är på hojen igen utan varken smärtor eller andra besvär!
Tack för omtanken! Ja, jag får väl se det som tur i oturen. Det hade nog kunnat bli värre. Förhoppningsvis har jag lärt mig något, då det gäller hantering av cykeln.

Tack för omtanken! Ja, jag får väl se det som tur i oturen. Det hade nog kunnat bli värre. Förhoppningsvis har jag lärt mig något, då det gäller hantering av cykeln.
Absolut att du kan ha gjort något fel, och för det framtida självförtroendet är det nog nästan ”bra” om man skyller vurpan på dålig teknik eller annat självförvållat annars kommer självförtroendet alltid att tryta sen om man skyller allt på slumpen, men ibland har man bara otur också. Inte att glömma bort. Så var inte för hård på dig själv menar jag.

Gällande kurvor och sånt har jag kikat lite på @_zackmorris på instagram som till nyligen var coach för Education First. Riktigt bra genomgångar av klipp på andras vurpor där han analyserar snedsteg och vad man kan göra själv för att ta kurvor bättre. Nu kanske det bara var så lätt att du nöp lite för hårt mitt i kurvan men det kan stärka självförtroendet om man känner sig ”förberedd” till nästa gång man är ute.

Regnigt i dag. Fick bra draghjälp av två bekanta. Väl tillbaka i Västerås fick jag sladd på bakhjulet och landade med ansiktet före i asfalten. Är huvudet dumt får kroppen lida. Inte bra att bromsa hårt i kurvor när man kör slicks, särskilt inte då det regnar. Fick torka kläderna på akuten istället för hemma, men klarade mig hyfsat bra ändå. Bara två stygn, ett par präktiga blåklockor i fejan, ett par trasiga glajor, liter revor i kläder och stukat självförtroende. Såna här dagar är det extra skönt att komma hem och få dra på sig mysbyxorna.

Visa bilaga 778258
Visa bilaga 778259
Visa bilaga 778260
Fy 17. Mitt bakhjul blir bytt nu. Det är förbi slitage varningen men efter detta är det ingen fråga längre... Hoppas på snabb läkning och inga bestående men!

Här är det också blött så jag har plågat min Kona...
IMG_20250705_212830.webp

Tappade som synes lite vätska på kuppen...

Hur går det för oss? Alla stammisar läker väl inte? Och för er som gör det, hoppas allt går åt rätt håll! Jag kör tredje måndags passet efter Mmm... konceptet 'Micro Madness Monday ' . Fullt nöjd med dagens sprint:Visa bilaga 778820
Jag kom top 5 på ett segment här om dagen! Skitnöjd, såklart. Stolt. Aldrig varit ens nära att nosa på något så stort innan eller varit så pass nära en ”KOM” och helt av en slump också. Sen kollade jag lite noggrannare på segmentet och det visade sig att bara 7 personer hade kört det innan. Inte lika kul.

Snart igång igen bara regnet ger sig. Inte för att regn i sig är jobbigt, det jobbiga är att behöva tvätta cykeln.

Jag kom top 5 på ett segment här om dagen! Skitnöjd, såklart. Stolt. Aldrig varit ens nära att nosa på något så stort innan eller varit så pass nära en ”KOM” och helt av en slump också. Sen kollade jag lite noggrannare på segmentet och det visade sig att bara 7 personer hade kört det innan. Inte lika kul.

Snart igång igen bara regnet ger sig. Inte för att regn i sig är jobbigt, det jobbiga är att behöva tvätta cykeln.
Det blir halt ... Jag gillar inte halt 😅

Men zwift är verkligen inte samma sak. Bra då att köra kort. 20 minuter idag. Intensitet 1,117 . Det går det med.

Jag har bestämt mig för att testa komma i form för PBP 2027, äventyret börjar i september i år och första målet blir en superrando-serie 2026. Spricker det så behöver jag inte boka resa till Paris.

Min måttstock blir runt 14h cykel/vecka och då helst bara 4h på Zwift, tvätta cykel blir inte kul hahaha.

Jag har bestämt mig för att testa komma i form för PBP 2027, äventyret börjar i september i år och första målet blir en superrando-serie 2026. Spricker det så behöver jag inte boka resa till Paris.

Min måttstock blir runt 14h cykel/vecka och då helst bara 4h på Zwift, tvätta cykel blir inte kul hahaha.
Är inte det som att köra två varv runt Vättern? Det tar tom tid för oss som inte cyklar Vättern att behöva inte göra det två ggr...

Jag ska inte köra pbp 2027 men passerar du någon av dina träningstimmar kan jag sluta upp för några mil. (LBL, Landvetter Bollebygd Landvetter 🤣)

Är inte det som att köra två varv runt Vättern? Det tar tom tid för oss som inte cyklar Vättern att behöva inte göra det två ggr...

Jag ska inte köra pbp 2027 men passerar du någon av dina träningstimmar kan jag sluta upp för några mil. (LBL, Landvetter Bollebygd Landvetter 🤣)
Du får möta mig halvvägs på BRM1000 Södertälje- Landvetter. Vi tar ju den vägen ut, drar du mig så bjuder jag på en öl på flygplatsen 🤣. Skämt åsido så vet jag inte om jag ska cykla den alls som en brevet 2026 men kanske i egen regi och då med sikte på Göteborg.

Jäklar vilken fin sommarkväll! Perfekt temperatur, sol, ganska svaga vindar och hyfsat tryck i benen. Trodde det skulle vara semestertomt på Ekerö men det var en hel del andra cyklister ute. Fick nästan kramp i vänsterhanden av allt vinkande och fick gå över till att nicka istället. Helt magiskt, det är såna här sommarkvällar man dagdrömmer om under trainerpass i november. :-)

Skärmbild 2025-07-09 211422.webp
IMG_0316.webp

Jäklar vilken fin sommarkväll! Perfekt temperatur, sol, ganska svaga vindar och hyfsat tryck i benen. Trodde det skulle vara semestertomt på Ekerö men det var en hel del andra cyklister ute. Fick nästan kramp i vänsterhanden av allt vinkande och fick gå över till att nicka istället. Helt magiskt, det är såna här sommarkvällar man dagdrömmer om under trainerpass i november. :-)

Visa bilaga 779221Visa bilaga 779222
+1
Det blir inte bättre än så här.
Pendlade hem via klubbrunda till Årsta Havsbad och fick ihop 80 km. Härlig kväll i gott sällskap.

Lång. Ca 100 km allt som allt. Längst i år, och kanske längst i livet? Bara cyklat 100 på trainer innan dess (och det räknas ju inte). Totalt 2014 aktiva kcal brända enligt Garmin baserat på watt antar jag, så litar på det. Mår otroligt bra faktiskt. Att cykla är rena lyckopillret.

Lång. Ca 100 km allt som allt. Längst i år, och kanske längst i livet? Bara cyklat 100 på trainer innan dess (och det räknas ju inte). Totalt 2014 aktiva kcal brända enligt Garmin baserat på watt antar jag, så litar på det. Mår otroligt bra faktiskt. Att cykla är rena lyckopillret.
100 km på trainer är nästan mer imponerande, starkt jobbat oavsett!

100 km på trainer är nästan mer imponerande, starkt jobbat oavsett!
Vet inte om detta är ett vackert förklätt skämt som i att jag skulle ha tagit mig 100 km på en cykel som sitter fast och inte ens tar sig en endaste meter egentligen.. men olika trainers har ibland lite olika inställningar på virtuell fart och hur långt man kör. Jag fick tex ta bort en session hemma där jag skulle ha kört i typ 200 km/h. Men den gången jag körde 100 km inomhus var på ett välventilerat gym på en Wattbike mitt i vintern med 3 små påsar Haribo som bränsle. På ett sätt var turen ute igår jobbigare i och med backar och högt tempo, stekande sol osv. Men på ett sätt lättare eftersom jag uppenbarligen har en bättre kondition idag.

Tack för komplimangen oavsett!

Vet inte om detta är ett vackert förklätt skämt som i att jag skulle ha tagit mig 100 km på en cykel som sitter fast och inte ens tar sig en endaste meter egentligen.. men olika trainers har ibland lite olika inställningar på virtuell fart och hur långt man kör. Jag fick tex ta bort en session hemma där jag skulle ha kört i typ 200 km/h. Men den gången jag körde 100 km inomhus var på ett välventilerat gym på en Wattbike mitt i vintern med 3 små påsar Haribo som bränsle. På ett sätt var turen ute igår jobbigare i och med backar och högt tempo, stekande sol osv. Men på ett sätt lättare eftersom jag uppenbarligen har en bättre kondition idag.

100 km på plats 😅 Det är långt och statiskt. Helt klart imponerande!

Jag försöker köra så kort som möjligt inne och lägga de långa passen ute. Sen har vi ju vädret. Även om jag inte löses upp till skum om det regnar på mig så undviker jag de värsta skurarna. Då kan det bli 50-60-70 km inne, men 100 tror jag inte har hänt ännu 😀

Jag försöker köra så kort som möjligt inne och lägga de långa passen ute. Sen har vi ju vädret. Även om jag inte löses upp till skum om det regnar på mig så undviker jag de värsta skurarna. Då kan det bli 50-60-70 km inne, men 100 tror jag inte har hänt ännu 😀
Numera hade jag nog aldrig kört annat än 20-60 minuter som max! Intervaller där kraftzonerna effektzonerna är superviktiga typ.

Tre timmar framför Zwift är segt och krävde att jag lärde mig hur jag skulle undvika att få ont överallt. Tre timmar på ett gym är mer än vad jag har pannben för, och då cyklar jag ändå tio-milare ute regelbundet.

Tre timmar framför Zwift är segt och krävde att jag lärde mig hur jag skulle undvika att få ont överallt. Tre timmar på ett gym är mer än vad jag har pannben för, och då cyklar jag ändå tio-milare ute regelbundet.
Det var inte ens Zwift tyvärr. Min enda vy var denna:
IMG_9272.webp

Och dålig gymmusik som underhållning.

Det är nog de tre timmar av mitt liv jag helst inte gör om haha.

Vi får köra det som våran kommande vinterutmaning :sneaky:

Jag har som mest kört 2h inomhus och det är för jäkla tråkigt och svettigt, och så får man ont överallt. Förstår inte hur man kan hålla på så mycket längre än så. Utomhus är cykling en heeeelt annan sak, där försvinner tiden iväg i upplevelse av landskapet, variation, fartkänsla och stundom ren njutning! :-)

Det blev en 6-milare i dag. Första rundan på räsern sen incidenten förra lördagen. Märkbart mer defensiv cykling i dag än tidigare, men det gick ok. Det fick bli ett foto efter rundan, då jag inte ville sabba snitthastigheten. 🤪

PS. Cockpiten behöver justeras efter vurpan, men jag prioriterade cykling framför mekande i dag.

20250712_144448 - Copy.webp

250712 cykl 60_4k.webp

Senast ändrad:
Fin 10-milare (exakt!) med fika i Gustavsberg. Det hotades med halvdant väder idag men det var helt OK, en hel del sol. När jag skulle börja varvet runt Ingarö så dök det upp en annan racercyklist som började smickra in sig, "du ser snabb ut", "snygg cykel" etc och frågade om han fick slå följe. Såklart gick det bra så det blev till att åka och snacka i 2 mil. Trevlig kille! Tyvärr var han väldigt stark och hans zon 2 var väl min zon 3, så konversationen blev alltmer andfådd från min sida. Men bara att hålla masken när han hade fått för sig att jag var snabb... 😅

Skärmbild 2025-07-12 172547.webp
IMG_0320.webp

Fin 10-milare (exakt!) med fika i Gustavsberg. Det hotades med halvdant väder idag men det var helt OK, en hel del sol. När jag skulle börja varvet runt Ingarö så dök det upp en annan racercyklist som började smickra in sig, "du ser snabb ut", "snygg cykel" etc och frågade om han fick slå följe. Såklart gick det bra så det blev till att åka och snacka i 2 mil. Trevlig kille! Tyvärr var han väldigt stark och hans zon 2 var väl min zon 3, så konversationen blev alltmer andfådd från min sida. Men bara att hålla masken när han hade fått för sig att jag var snabb... 😅

Visa bilaga 779833Visa bilaga 779834
Jag tycker den där kaffekoppen ser väldigt liten ut. Hade de ingen större? 🙃

En trevlig destination med utgångspunkt Karlstad är Frykstakiosken nere vid nedersta Fryken på ca 20 km avstånd. Goda hemmagjorda hamburgare och väggteven alltid visandes dagens travlopp. Här hejar man på Björn Goop som har sin pampiga hästgård bara ett par stenkast rakt österut vid Apertin.

Länge tycktes mig Kil ha föga mer att erbjuda än en järnvägsstation och en musikpub. Tills jag en dag snubblade över Frykstakiosken med utsikt över Frykstabadet, Frykens vattenspegel norrut, gamla Fryksta station (landets äldsta järnväg) och Stora Kils kyrka uppe på höjden.

Kiosken kan te sig svåråtkomlig söderifrån via Skånevägen, men det finns en finfin cykelbana från T-korset Apertinvägen mot Dikartorp, en gammal banvall genom skogen som leder rakt på kiosken, med behaglig lutning åt båda hållen, se de två sista bilderna.

Karlstad - Kil sträckan utmärker sig med att vara föredömligt lättåkt, med nylagd slät asfalt på Gravaleden, hela Skånevägen och Kils södra infart. Gravaleden torde vara det snabbaste vägavsnittet i Karlstads omedelbara närhet, särskilt i västlig riktning.

Bilagor

• Messenger_creation_32B93530-3F1E-438E-A02C-3FA355910307.webp
    Messenger_creation_32B93530-3F1E-438E-A02C-3FA355910307.webp
    112.1 KB · Besök: 45
  • IMG_20250712_180910111.webp
    IMG_20250712_180910111.webp
    1 MB · Besök: 38
  • IMG_20250712_180758040.webp
    IMG_20250712_180758040.webp
    738.1 KB · Besök: 35
  • Screenshot_20250712-203547.webp
    Screenshot_20250712-203547.webp
    170.9 KB · Besök: 29
  • IMG_20250712_192640123.webp
    IMG_20250712_192640123.webp
    849.6 KB · Besök: 29
Senast ändrad:
En trevlig destination med utgångspunkt Karlstad är Frykstakiosken nere vid nedersta Fryken på ca 20 km avstånd. Goda hemmagjorda hamburgare och väggteven alltid visandes dagens travlopp. Här hejar man på Björn Goop som har sin pampiga hästgård bara ett par stenkast rakt österut vid Apertin.

Länge tyckte jag Kil var en av länets tråkigaste cykeldestinationer, med föga mer att erbjuda än en järnvägsstation och en musikpub. Tills jag en dag snubblade över Frykstakiosken med utsikt över Frykstabadet, Frykens vattenspegel norrut, gamla Fryksta station (landets äldsta järnväg) och Stora Kils kyrka uppe på höjden.
Det ser trevligt ut! Men fröken fräken såg du inte till?

Blev en fin runda idag också, långa Färingsö-varvet för första gången på länge. Nästan vindstilla vilket var skönt. Även idag fick jag sällskap en bit av en annan cyklist, vet inte om det är min Rapha Brevet Lightweight Jersey eller min nya cykel som gör att racer-gubbar dras till mig som flugor till en sockerbit... :-)

Skärmbild 2025-07-13 161803.webp
IMG_0321.webp

Tillbaka
Topp