Hur var din cykelträning idag?

Tyvärr är jag inte så snabb. Igår hade jag förvisso inte nån ambition att vara snabb i nån egentlig mening. Men i alla fall, efter 6.5 mil utan energi är jag rätt trött ändå och dessutom gillar jag fikor. Det är ändå inte som jag är aktuell för att bli proffs iaf.

Ser inte poängen med att köra nonstop i värmen när man ändå passerar ett fint fik.

Efter 6,5 mil behöver du fylla på energi. Lite beroende på hur din kropp funkar så kanske redan innan för att undvika det som hände.

Det hade ju varit nåt om man har ett schysst café nära hemmet. Men jag har bara en dålig pizzeria så det är bara att glömma.

Men jag har funderat på om jag skulle försöka prova att äta nått bättre. För jag tycker att känslan efteråt är mycket sämre än efter matstoppen på VR. Men vi får se, det är inte så viktigt för mig. Det ska vara lite feel good och propagandacykling över det hela helst när jag håller på.

Jag tycker att du ska testa att äta bars, godis eller dylikt under själva långdistanscyklingen. Börja i tid, vilket är individuellt och beror bla på när föregående måltid intogs. Ät lite grann med jämna mellanrum. Där får du testa dig fram vad som funkar för dig, men ett riktmärke skulle kunna vara att du börjar tillföra energi innan du har cyklat två timmar.

Då jag tror att den skulle kunna vara av allmänintresse så bifogar jag delar av gårdagens runda (i blått) samt kompletterande tips av @nisseson (i grönt).

1753445236653.webp

Jag tycker att du ska testa att äta bars, godis eller dylikt under själva långdistanscyklingen. Börja i tid, vilket är individuellt och beror bla på när föregående måltid intogs. Ät lite grann med jämna mellanrum. Där får du testa dig fram vad som funkar för dig, men ett riktmärke skulle kunna vara att du börjar tillföra energi innan du har cyklat två timmar.
Hade både godis och gel med mig. Men kände inte för att äta det bara. Målet var bara att njuta av turen och det uppfylldes ändå. Men tack för tipsen.

Långt innan 2 timmar röstar jag på...

Vad baserar du det påstående på? Delar av gårdagens runda finns i länken https://happyride.se/forum/threads/...agarna-oster-om-arlanda.3704826/#post-4658590

Den var mao nästan exakt lika som @fphotography sträcka. Till det tillkommer ett par mils transportcykling.
Jag skriver att det var bra jobbat med detta och att det skulle kunna inkludera ett fikastopp. Vad menar du med mitt "påstående"?
Bara så jag förstår...jag tycker att det var bra cyklat.
Vill gärna veta/förstå vad andra tycker om det jag skriver.

Jag skriver att det var bra jobbat med detta och att det skulle kunna inkludera ett fikastopp. Vad menar du med mitt "påstående"?
Jag tycker inte det ena utesluter det andra, men det blir lite olika inriktningar.

Stenhårt utan stopp med minimalt kolhydratsintag eller bra fart mellan hemmet fikat och hemmet. Det förstnämnda är effektivt, det sistnämnda är trevligt.

Skulle däremot aldrig få för mig att stanna till vid ett cafe själv om ingen mötte upp. Är man fler blir det ju en helt annan sak.

Jag tycker inte det ena utesluter det andra, men det blir lite olika inriktningar.

Stenhårt utan stopp med minimalt kolhydratsintag eller bra fart mellan hemmet fikat och hemmet. Det förstnämnda är effektivt, det sistnämnda är trevligt.

Skulle däremot aldrig få för mig att stanna till vid ett cafe själv om ingen mötte upp. Är man fler blir det ju en helt annan sak.
Suger det i kaffetarmen kan man stanna för en Swedish fika. Sedan kan man fortsätta...stenhårt!

Trevlig helg.

Blev en sjumilare idag, utan fika eftersom det var <3h. Glömde effektmätarpedalerna i Stockholm så det blev till att köra på känsla.

Skärmbild 2025-07-25 190703.webp

Cyklade förbi Borås Cykelfabrik. Ser inte mycket ut för världen från utsidan, men kanske pågår magi därinne (när det inte är semesterstängt vilket det såg ut att vara nu)?
IMG_0335.webp

Jag har aldrig fattat vitsen med fikastopp. Det är ju som gjort för att det ska bli jobbigt att börja igen. Jag kör normalt alltid non-stop.
Antingen skojar du eller så har du inte cyklat länge (timmar på sadeln). 94 km och 3h 38 min skulle kunna inkludera ett fikastopp. Bra cyklat!

Vad baserar du det påstående på? Delar av gårdagens runda finns i länken https://happyride.se/forum/threads/...agarna-oster-om-arlanda.3704826/#post-4658590

Den var mao nästan exakt lika som @fphotography sträcka. Till det tillkommer ett par mils transportcykling.

Jag tolkade din formulering "Antingen skojar du eller så har du inte cyklat länge (timmar på sadeln)." som att du menade att jag antingen skämtade eller inte hade erfarenhet av att cykla långa sträckor/tid. Då undrade jag vad du baserade det på. Du kanske menade något annat än vad jag tolkade.

Då smhi sa att det var viss risk för 35 mm skyfall idag så blev det Zwift för första gången på länge. Började uppvärmningen och tänkte att det är sjukt varmt och kommer gå åt skogen, tills jag insåg att jag aldrig plockade fram fläkten. Efter det blev det betydligt lättare men fick gräva djupt för att ta mig igenom sista intervallerna.
1753475972570.webp

Jag tolkade din formulering "Antingen skojar du eller så har du inte cyklat länge (timmar på sadeln)." som att du menade att jag antingen skämtade eller inte hade erfarenhet av att cykla långa sträckor/tid. Då undrade jag vad du baserade det på. Du kanske menade något annat än vad jag tolkade.
Ja, men nu glömmer vi det…å cyklar vidare.

Då smhi sa att det var viss risk för 35 mm skyfall idag så blev det Zwift för första gången på länge. Började uppvärmningen och tänkte att det är sjukt varmt och kommer gå åt skogen, tills jag insåg att jag aldrig plockade fram fläkten. Efter det blev det betydligt lättare men fick gräva djupt för att ta mig igenom sista intervallerna.
Visa bilaga 782556
Jag har ingen fläkt med mig ute så jag kör utan inne med ... Det brukar bli ganska blött , runt 35 mm faktiskt 😅😂

Det var kul och ovanligt så det förtjänar att berättas om. 104 varv på velodromen i Parco Nord i Milano. Hade hyrt en racer och hade andra planer men råkade se några gubbar på led bakom buskarna i en park. 1,50 euro kostade inträdet och instruktioner ingick. Pek med hela handen på varsin sida om mittlinjen " Piano. Quaranta. Capice. " ungefär. " si, si föfan " sa jag och drog dryga 100 varv med gubbarna i 35-40 blås. Riktigt roligt var det!

Bilagor

• 20250725_103337.webp
    20250725_103337.webp
    942.7 KB · Besök: 62
  • IMG-20250725-WA0009.webp
    IMG-20250725-WA0009.webp
    510.9 KB · Besök: 58
  • 20250725_154635.webp
    20250725_154635.webp
    322.1 KB · Besök: 60
  • IMG-20250725-WA0011.webp
    IMG-20250725-WA0011.webp
    243.7 KB · Besök: 66
  • 20250725_110631.webp
    20250725_110631.webp
    563.8 KB · Besök: 63
  • 20250725_120913.webp
    20250725_120913.webp
    689.6 KB · Besök: 61

Fika gör man i hemmet. Cyklar gör man utanför.

Körde ett nattpass i centrala Göteborg runt 03-tiden igår. Riktigt gött väder för cykling. Fylla och polisingripande på Avenyn, kärleksbråk på Linnégatan, Slottsskogen var öde och doftade sommar. Idag på morgonen intervaller på Oljevägen på Hisingen. Ryttlande falk av okänd art, ilsken Tesla-förare med hög tuta och en lurig vägren med mycket grus och sten som höll på att fälla mig. Garmin säger produktiv.

Tänkte att vädret min sista helg på semestern inte var bra för klättring så halv-spontan-åkte till kompisar i Jönköping för lite kul cykling.
Liksom ifjol. Lustigt nog samma datum som samma runda ifjol 😳
Blev en bra dag! Molnigare än jag trodde det skulle bli, skönt. Blåsigare -jobbigt på vägen mot Taberg, men fick tillbaks på vägen norrut efter.
Screenshot_20250726-160250~2.webp

Screenshot_20250726-160153.webp

Tog en glass-paus på Tabergs topp! Gott, och nyttig energiboost.

Blev en niomilare idag, lite svalare än senaste veckornas högsommarvärme vilket var skönt. Schabblade till det med min Garmin och råkade avsluta rundan vid en teknisk paus så det blev två rundor. :-(

Skärmbild 2025-07-26 194220.webp

Skärmbild 2025-07-26 194237.webp

Ingen fika idag, bara en Snickers och påfyllning av vatten vid en bensinmack. Kändes väldigt spartanskt...

Blev en niomilare idag, lite svalare än senaste veckornas högsommarvärme vilket var skönt. Schabblade till det med min Garmin och råkade avsluta rundan vid en teknisk paus så det blev två rundor. :-(

Visa bilaga 782689
Visa bilaga 782690

Ingen fika idag, bara en Snickers och påfyllning av vatten vid en bensinmack. Kändes väldigt spartanskt...
Se ut som vi varit på delvis samma vägar!
Screenshot_2025-07-26-21-06-56-56_d9aa206de00b4b7c29deeb8e9ccbd9e7.webp
61 km, lite sockervatten... Kändes blåsigt 🤷🏻‍♂️

Jag tycker det saknas en tråd för cykelträning, så jag skapar en. En tråd där vi träningsnördar kan beskriva i ord/bild(er)/film(er) hur dagens träning var. Hur gick det? Hände det något ovanligt eller speciellt? Fick du någon stark känsla? Är det något du är extra nöjd med? osv.
Cyklade förbi en badplats i Karlstad igår, då står det 2 killar på cykelbanan och smyger med nåt. Då tänkte jag direkt ”knark”. Ska jag ringa hann jag tänka….När jag kommer tillbaka efter drygt en timme så står polisen där. Parkerat mitt i cykelbanan med piketbussen. Vad korkade en del är….
Körde zon 1-2 supersakta, omkörd 2 ggr.

Gamla vanliga 10-milaren med stopp i Årsunda för en mjukglass och avstickare till Högbo för att hinka i mig kallvatten. Måste ha gått riktigt långsamt då jag blev ifrånåkt av både A-traktorer och unge på elspark, cykeldatorn sa att jag cyklade 37 km/h då så måste vara fel på GPSen också.
1753558851993.webp

Cyklade förbi en badplats i Karlstad igår, då står det 2 killar på cykelbanan och smyger med nåt. Då tänkte jag direkt ”knark”. Ska jag ringa hann jag tänka….När jag kommer tillbaka efter drygt en timme så står polisen där. Parkerat mitt i cykelbanan med piketbussen. Vad korkade en del är….
Körde zon 1-2 supersakta, omkörd 2 ggr.
Funkade knarket? 🥳

Blev pendling idag, tågtider är inte roligt på lördagar, när man bor i annat län än sthlm, så tog cykeln med på tåget imorse, funkade bra.

Blev 2 mil exakt hem, 31 km/h i snitt. körde däcktryck för gravel istället för landsväg... har inte lyxen av att ha två olika än...
Den högsta nivån av lyx: att ha olika däckstryck för olika underlag.

Den högsta nivån av lyx: att ha olika däckstryck för olika underlag.
Jag räknade fram att jag borde ha ca. 8% högre däcktryck fram (3,25 vs. 3 bar) och 15% högre däcktryck bak (3,05 vs. 2,65 bar) om jag kör asfalt (worn pavement/some cracks) jämfört med grusväg (cat 2 gravel). Jag har 37 mm däck fram och 40 mm bak. Då är också hänsyn tagen till att jag kan hålla lite högre hastighet på asfalt än grus ("moderate group ride" istället för "fast single track"). Men i går körde jag asfalt med "graveltryck" i däcken. Orkade inte justera från senaste rundan. Det gick ganska bra ändå. Men kanske missade jag 0,5 km/h i rullsnitt pga det. Någon som vet hur stor skillnad det gör?

Jag räknade fram att jag borde ha ca. 8% högre däcktryck fram (3,25 vs. 3 bar) och 15% högre däcktryck bak (3,05 vs. 2,65 bar) om jag kör asfalt (worn pavement/some cracks) jämfört med grusväg (cat 2 gravel). Jag har 37 mm däck fram och 40 mm bak. Då är också hänsyn tagen till att jag kan hålla lite högre hastighet på asfalt än grus ("moderate group ride" istället för "fast single track"). Men i går körde jag asfalt med "graveltryck" i däcken. Orkade inte justera från senaste rundan. Det gick ganska bra ändå. Men kanske missade jag 0,5 km/h i rullsnitt pga det. Någon som vet hur stor skillnad det gör?

Det har testats såklart. Jag har inte kollat Dylan Johnsons vad gäller grus, men en några år gammal testpå lvg-däck gav: rullmotståndet minska med lägre tryck hela vägen tills fälgarna gick sönder.
Så kör så lågt du kommer undan med, och den gränsen brukar inte vara där man får genomslag som knäcker fälgar utan att däcken inte håller formen när man svänger så det börjar kännas osäkert då.

Kollade lite på Bicycle Rolling Resistance och med bra däck verkar det handla om ungefär 1 W per bar under optimalt tryck. Enligt http://bikecalculator.com/ är skillnaden mellan 150 W och 151 W ungefär 0.08 km/h.

Skillnaden kan vara större mellan olika kalkylatorer, så länge som man ligger någotsånär rätt gör det inte så mycket. Det gäller att testa sig fram eller (som jag) välja ett tryck mellan de olika kalkylatorerna.

Ganska tidigt ute. Jag hade bara med mig två äckliga bars och två flaskor vatten.
Cyklade medsols för omväxlings skull.
Klappade ihop duktigt vid Väsby, men vägrade stanna för vare sig glass eller vattenpåfyllning. Rätt kraftig motvind, men enligt Strava nästan vindstilla. Tiden blev därefter, 5:16, men jag är nöjd.
Screenshot_20250727-143802.webp

Tillbaka
Topp