Hur var din cykelträning idag?

Finns också på Garmins cykeldatorer iaf att man jagar ett spöke på kartan när man kör enligt en rutt. Man kan ställa in så att spöket kör enligt en viss snitthastighet eller tävla mot sig själv tex en tidigare rekordrunda. Precis som i rallyspel.
Hade jag ingen aning om. Även på 840? Jag har både mål och slinga att testa på till våren i så fall...

Körde ett zwiftrace som tog 19 min. Det var ett krig som vanligt, svettigt, ganska ryckigt och segt och på gränsen. Men inte mer än vanligt, snarare enklare. Kör sånt här en gång i veckan, för att göra nåt med intensitet iaf. Intervals.icu tyckte jag var duktig och att ftp ska upp med 8 punkter. Är Intervals.icu kass? Nån som använder det?
Jag tycker intervals icu är närmare min egen känsla än både Garmin, Strava och Zwifts algoritmer. Tycker även den klassar passen bäst. Om jag har rätt ska jag däremot låta vara osagt.

"Styrke"intervaller 6 x 4/3 105% 50k

20251115_125836.webp

Söndag: Gym, fast det blev inte tungt eller länge. Men passar alltid på att "Stretcha"lår, på svenska kan det översättas till töjning eller sträcka.
Måndag
:Gruscykel med dubb på bitvis såphal asfalt. 2.30 h. Höll på att smälla med en taxi som plötsligt genade över cykelbanan. Lyckades med låsta hjul på den frostiga asfalten undvika sjukhusvistelse tack vare dubbdäcken, med någon meters marginal. Föraren av taxin kunde omöjligt ha missat mitt högljödda och kryddade missnöje. Ingen annan i närheten heller!

Förra veckan blev det 6 gympass, och ingen kondtionsträning, varken cykel eller löpning.
Inne i en period just nu när jag ser mycket resultat i gymmet, och därför lockar det mer att gå till gymmet än att konditionsträna.

Det är, som sagt, just nu en tröskel för mig att ta mig ut och kondtionsträna, men när jag väl har gjort det, så är det superskön känsla i kroppen. Blir kanske ett pass imorgon.

Zwift - Stage 2 Walkthrough: Anaerobic Capacity (~1 minute). The second stage of Zwift Camp: Build focuses on what you might call “long sprint power,” with efforts lasting 20-60 seconds.

Ca 1h långt var passet och fy tusan vad jobbigt det var - rekommenderas!

Garderobscykling när det är som bäst, såklart kryddat lite extra av mörkret ute och att termometern visade -8.

just nu en tröskel för mig att ta mig ut och kondtionsträna, men när jag väl har gjort det, så är det superskön känsla i kroppen. Blir kanske ett pass imorgon.
Kan säga att jag blev inte mer taggad av 1 dm snö, så det blev ingen kondtionsträning idag heller. Gym, Bröst o Axlar blev det. Skönt och bra pass idag

Svårt med energin och motivationen nu. Jag fokuserar på någon slags miniminivå och försöker hålla igång med i huvudsak lugn jogging, ca. 5 mil/vecka. 10k jogging i tisdags, 7k i går. Förhoppningsvis 8,5k senare i dag.
Låter smart, motivationen återkommer. Du kanske ska göra något kul/intressant utanför träningen. Kanske hitta något lopp eller såtta ett mål, längre fram att sikta mot.

Zwift - Stage 2 Walkthrough: Anaerobic Capacity (~1 minute). The second stage of Zwift Camp: Build focuses on what you might call “long sprint power,” with efforts lasting 20-60 seconds.

Ca 1h långt var passet och fy tusan vad jobbigt det var - rekommenderas!

Garderobscykling när det är som bäst, såklart kryddat lite extra av mörkret ute och att termometern visade -8.
Stage 2 var hemskt jämfört med stage 1.
Bra för psyket. Ville kliva av efter första 3 sprintarna.

Finns det någon vetenskap bakom detta förhållande? Jag funderar på vad som anses optimalt i träningsfysiologiska sammanhang.
Jag tror det. Men är inte säker. Chat GPT, svarar:

Kort svar: Ja, det finns vetenskaplig grund, men den är inte specifik för just “halva tiden och halva effekten”. Däremot är sådana proportioner en praktisk tumregel som fungerar bra för syftet med många tröskel- och sweet-spot-intervaller.

Längre svar nedan:

📌 1. Varför finns vilan överhuvudtaget?​

I blockintervaller (t.ex. 3×10 min) är vilans huvudsyfte:
  1. Återställa fosfokreatin (PCr) så att du kan hålla måleffekten under nästa intervall.
  2. Sänka laktatnivåerna något så att du inte ackumulerar trötthet så snabbt.
  3. Bibehålla kardiorespiratorisk aktivering (hjärtfrekvens, ventilation, syreupptag), vilket gör att du snabbare når rätt fysiologisk nivå i nästa intervall.

Detta är väl dokumenterat i litteraturen om intervallträning och återhämtning.

📌 2. Varför brukar vilan vara 50 % av arbetstiden?​

Det finns ingen hård regel i forskningen som säger att just 50 % är optimalt.
Men forskningen visar:
  • Kortare vila → högre metabol stress → risk för att intensiteten faller i senare intervaller.
  • Längre vila → bättre återhämtning, men mindre sammanlagd tid i hög träningseffekt.

1:0,5-förhållandet (10 min arbete, 5 min vila) har blivit vanligt eftersom det är:
  • tillräckligt för måttlig laktatreduktion
  • kort nog för att hålla “blockkänslan”
  • praktiskt från träningsperspektiv
Studier på tröskelträning och sweet-spot visar att detta ger en bra kompromiss mellan kontinuitet och återhämtning.

📌 3. Varför aktiv vila, och varför runt 50 % effekt?​

Här finns tydlig forskning:

Aktiv vila:​

• Påskyndar laktatclearance jämfört med passiv vila.
  • Håller VO₂ uppe något → mindre “startsträcka” i nästa intervall.
  • Minskar upplevd stelhet/trötthet.

Intensiteten i den aktiva vilan:​

De flesta studier visar att laktatclearance och återhämtning fungerar bäst kring:

~30–50 % av FTP eller ~35–60 % av VO₂max

Alltså ungefär den “halva effekten” (t.ex. 100 W om arbetsnivån är 200 W).
Det är inte exakt, men ligger väl inom det intervall där:
  • laktatförbränningen stöds
  • muskulär återhämtning inte störs
  • VO₂ hålls lagom högt

📌 4. Slutsats​

Det finns vetenskapliga principer bakom både aktiv vila och intensitetsnivån – men det finns inte en specifik forskningstradition som säger att ”vilan ska vara halva tiden och med halva effekten”.

Snarare är det en praktiskt fungerande avvägning baserad på:
  • fysiologi (PCr-återhämtning, laktatclearance, VO₂-hållning)
  • träningsmål (behålla kvaliteten i flera långa intervaller)
  • erfarenhet från tränare och idrottsvetenskaplig praktik

Det är alltså välgrundat – men inte exakt styrt av en specifik regel i forskningen.

En kortis (2mil - igår) med frugan på vägar med packad o polerad snö - mina Ice Spiker Pro räddade mig när jag hamnade utanför asfaltskanten och fick kasta upp cykeln på vägen. Inte en tillstymmelse till sladd eller tappat grepp men lite skärrad😧

Tillbaka
Topp