Hur var din cykelträning idag?

Skrev i den här tråden för 2 månader sen om min ambition att börja löpträna. Det flyter på helt okej, problemet är bara att få kroppen att hålla ihop när man är ny. Varit nyfiken på att se hur man ligger till på 5km. Idag fick det bli mitt första parkrun och den första 5km jag maxar:
95C8CF53-05B7-4C2F-B8D3-FDE3A5A4E272.webp

Officiella tiden blev 19:56. Nöjd över den tiden för att ha tränat så lite löpning. Förhoppningsvis kan jag hålla kroppen mer hel framöver och komma upp i riktig volym och intensitet.

När det kommer till cyklingen går det inte lika bra. Jag har ju inte Zwift och får inte till intervallerna på något vettigt sett utomhus under vintern. Istället matar jag bara mängder zon 2 på cykeln. Volym kan man visserligen aldrig gå fel på, men jag tror inte det utvecklar mig så mycket.

Jag kunde köra ett ramptest på trainer hos farsan och fick ett FTP på 223W, jag väger 58kg. Inte så imponerande siffror, men det är nog det man kan förvänta sig av att i princip bara cykla zon 2.

Summa summarum verkar det fungera för mig att kombinera cykling med löpning och zon 2 verkar vara bra grejer. För det är nog främst att jag är bra grundtränad från cyklingen som får mig att prestera okej på löpningen.

4:09-tempo på 5 km är jäkligt bra för att inte ha tränat mycket löpning! (y)

Gissar att dina 58 kg hjälper till, låg vikt är av stor vikt (hehe...) vid löpning. 🙂

Tisdag: Gym. Ökade i flera övningar.

Jag fick förfrågan varför jag bara kör 3x8min på trainern?
Min plan är att öka motståndet lite försiktigt fram till nyår och ha 3x8min-träningen som grund då jag växlar över och blandar längd och motstånd på intervallerna efter nyår. Då är tanken att det blir ett med korta hårda intevaller i zon5 och ett med längre intervaller i zon4. Resten av träningen hoppas jag kunna köra ute i zon2 och på gymmet. Det är planen. Resultatet får vi se om 15 veckor.

Senast ändrad:
Kämpade mot en snabb elcykel på väg hem från jobbet. Knappt så jag orkade hålla rullen, men pressade mig om, precis innan jag svängde av och försökte se oberörd ut. Han höll en väldigt hög kadens också, mer än vad jag brukar se bland andra på elcykel. Hoppade på abilican direkt när jag kom hem och gjorde näst snabbast startmilen, 11 sek. från rekordet.

Bilagor

• Skärmavbild 2025-12-09 kl. 18.18.04.webp
    Skärmavbild 2025-12-09 kl. 18.18.04.webp
    47.5 KB · Besök: 26
Kämpade mot en snabb elcykel på väg hem från jobbet. Knappt så jag orkade hålla rullen. Men pressade mig om, precis innan jag svängde av och försökte se oberörd ut. Han höll en väldigt hög kadens också, mer än vad jag brukar se bland andra på elcykel. Hoppade på abilican direkt när jag kom hem och gjorde näst snabbast startmilen, 11 sek. från rekordet.
Bra där! Alltid trevligt att köra ifrån fuskarna 😀

Kämpade mot en snabb elcykel på väg hem från jobbet. Knappt så jag orkade hålla rullen, men pressade mig om, precis innan jag svängde av och försökte se oberörd ut. Han höll en väldigt hög kadens också, mer än vad jag brukar se bland andra på elcykel. Hoppade på abilican direkt när jag kom hem och gjorde näst snabbast startmilen, 11 sek. från rekordet.
Jobbet?
Hade inte du gått i pension?

Bra träning. Låter som du var uppvärmd och redo. Något att fundera över till ditt nästa rekordförsök.

Tisdag: Gym. Ökade i flera övningar.

Jag fick förfrågan varför jag bara kör 3x8min på trainern?
Min plan är att öka motståndet lite försiktigt fram till nyår och ha 3x8min-träningen som grund då jag växlar över och blandar längd och motstånd på intervallerna efter nyår. Då är tanken att det blir ett med korta hårda intevaller i zon5 och ett med längre intervaller i zon4. Resten av träningen hoppas jag kunna köra ute i zon2 och på gymmet. Det är planen. Resultatet får vi se om 15 veckor.
Åttor är helt klart de trevligaste intervallerna!

Fyror är för jäkla jobbigt om man kör på så hög intensitet som man ska göra, ganska högt över FTP. Usch!
Tjugor är riktigt sega. Sitta och pressa där och bara räkna minuterna mellan de flåsande andetagen. Fy!

Nej, åttor är den perfekta kompromissen! 🙂

Fyror är för jäkla jobbigt om man kör på så hög intensitet som man ska göra, ganska högt över FTP. Usch!
Tjugor är riktigt sega. Sitta och pressa där och bara räkna minuterna mellan de flåsande andetagen. Fy!

Just nu hoppas jag att det är rätt avvägt inför nästa fas.

Jag tycker det finns en vits i att inte köra fyror, åttor, tolvor eller vad det än är stenhårt relativt sin kapacitet. Jag har nästan alltid en eller två intervaller ”kvar” i benen efter mina pass. För mig har det funkat toppen. Tycker återhämtningen känns lättare och kan snabbare kliva på dylikt pass tidigare. Men alla är vi ju olika.

Jag tycker det finns en vits i att inte köra fyror, åttor, tolvor eller vad det än är stenhårt relativt sin kapacitet. Jag har nästan alltid en eller två intervaller ”kvar” i benen efter mina pass. För mig har det funkat toppen. Tycker återhämtningen känns lättare och kan snabbare kliva på dylikt pass tidigare. Men alla är vi ju olika.
Är det inte det som kallas "tröskelträning"? Det verkar ju ha funkat rätt bra t.ex. för bröderna Ingebrigtsen och Andreas Almgren.

Är det inte det som kallas "tröskelträning"? Det verkar ju ha funkat rätt bra t.ex. för bröderna Ingebrigtsen och Andreas Almgren.
Man kan nog benämna (och tolka) det på olika sätt beroende på hur man tränar och vilken tillgång till utrustning man har (laktatmätning t ex). Seiler pratar ju mycket om LT 1 och 2 samt LI, MIT och HIT som vart och ett förhåller sig till olika sidor om LT1 och 2 beroende på vad som avses bli tränat.

Man kan gräva ihjäl sig.

Norsk tröskelträning inom löpning innebär en lägre intensitet än vad som traditionellt benäms som tröskelträning av cyklister. 2,3-3,0 mmol/l laktat vs 4,0 mmol/l.
Dvs det cyklister brukar kalla sweetspot eller gubbtempo och som man skall undvika enligt Stephen Seiler. 😄
Trendena blåser åt olika håll, det viktiga är nog att få till rätt mix av träning och återhämtning samt progressionsnivå

Senast ändrad:
Dagens pass: intervaller på trainern. Helt ok känsla efter vad jag förväntade mig, dock är siffrorna inget att skriva hem om.

Pass hittills i december: 9 gympass, två cykelpass,

Imorgon vilodag, men det är så milt väder just nu, blir eventuellt en lugn runda utomhus imorgon, om jag orkar. Riktigt trött just nu.

Sen på fredag är planen gym på morgonen och lite jogg på eftermiddagen.

Gårdagens tur blev en av årets "tuffare" trots endast 23km på 90 minuter.
Gravelcykel med grova 35mm däck.
Ganska kraftig motvind från o till första timman med många km på tunga blöta backiga grusvägar.
När bara ca 4 km kvar så hade den nya cykelbanan hamnat under arbete igen då några hundra meter grusväg skall asfalteras. Grus o stenmjöl var utlagt och det är inte lätt att cykla på, särskilt ovältat.

Både snitt o maxpuls låg topp 2 för säsongen :giggle:

Tillbaka
Topp