Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
All träning är bra, men har läst på en massa ställen att fyra timmar per vecka (208h/år) ska vara någon typ av minimum. Å andra sidan, fyra timmar hård träning, borde höja konditionsnivån på genomsnittssvensken rätt rejält (även skaderisken...). Jag vet inte vad sanningen ligger. Själv tycker jag fyra timmar per vecka låter rätt mycket som minimiträning. Tre intervallpass och ett zon2, sen när blev det för lite?Kämpade idag på roddmaskin/trainer för att komma över skamgränsen på 4 pass o över 4 timmars träning per vecka. Lättare att nå målen när det är cykelbart ute![]()
Nu är jag ju en gammal gubbe, pensionär dessutom.All träning är bra, men har läst på en massa ställen att fyra timmar per vecka (208h/år) ska vara någon typ av minimum. Å andra sidan, fyra timmar hård träning, borde höja konditionsnivån på genomsnittssvensken rätt rejält (även skaderisken...). Jag vet inte vad sanningen ligger. Själv tycker jag fyra timmar per vecka låter rätt mycket som minimiträning. Tre intervallpass och ett zon2, sen när blev det för lite?
Det låter bra. Låter dessutom som om du ligger långt över ditt ålderssnitt. För varje träningspass bromsar du dessutom ditt åldrande.Nu är jag ju en gammal gubbe, pensionär dessutom.
Så 30 min 5 ggr i veckan med typ promenader är vad som rekommenderas.
Så jag är rätt nöjd ändå när jag kommer över min egen skamgräns![]()
Minimum för vad? Kom upp i 750 mil hårda mil 2025 inkl. 60 mil hård pendling. (tar alltid i) Blir drygt fem timmar effektiv träning per vecka. Betraktar nog min träning som högintensiv. Rätt nöjd med det. Tycker även min balans har blivit mycket bättre sedan jag började cykla med racern 2023. Värsta balansträningen igår då jag cyklade hem från jobbet i dm tjocka snömodden. Nedan enligt enligt WHOAll träning är bra, men har läst på en massa ställen att fyra timmar per vecka (208h/år) ska vara någon typ av minimum. Å andra sidan, fyra timmar hård träning, borde höja konditionsnivån på genomsnittssvensken rätt rejält (även skaderisken...). Jag vet inte vad sanningen ligger. Själv tycker jag fyra timmar per vecka låter rätt mycket som minimiträning. Tre intervallpass och ett zon2, sen när blev det för lite?
Kan inte svara på det. Stravas lägsta träningsvolym är fyra h/veckan. Sett samma siffra nämnas flera gånger. När jag bad ChatGPT om träningsprogram för två och en halv timme per vecka, så fick jag svaret att det var för lite för att bli produktivt, för uthållighetsträning. Nått i den stilen.Minimum för vad? Kom upp i 750 mil hårda mil 2025 inkl. 60 mil hård pendling. (tar alltid i) Blir drygt fem timmar effektiv träning per vecka. Betraktar nog min träning som högintensiv. Rätt nöjd med det. Tycker även min balans har blivit mycket bättre sedan jag började cykla med racern 2023. Värsta balansträningen igår då jag cyklade hem från jobbet i dm tjocka snömodden. Nedan enligt enligt WHO
Hur många? 4x30Km?Har snöat in på 30 km intervaller.
Visa bilaga 810781
Skönt att se att även ni får lite snö, så att ni inte bara har barmark och solsken!
Väntade på den kommentaren. 4x30 km 300Watt ;-)Hur många? 4x30Km?
Du som cyklar långt och länge för uthållning, hur kunde du bli trött efter en timme spinning?1 h spinning. Blev trött…
Jag vet inte om du kört spinning med ledare, där man pressar sig?Du som cyklar långt och länge för uthållning, hur kunde du bli trött efter en timme spinning?
Seriöst bra tryck i detta väder.-8°,härlig motvind och årets första skäggfrysning
Visa bilaga 811040
Som den före detta tävlingscyklist du är så undrar jag ibland över dina frågeställningar måste jag säga.Du som cyklar långt och länge för uthållning, hur kunde du bli trött efter en timme spinning?
Var bara lite nyfiken på hans spinningpass. Nu vet jag att det var tufft.Som den före detta tävlingscyklist du är så undrar jag ibland över dina frågeställningar måste jag säga.
Hur trött man blir tex av en timmes spinning eller trainer beror väl på hur mycket man tar i?![]()
”Bara” kanske är bra nu? Är det tuffa förhållanden ute så kan man softa lite.Eller så minskar jag belastningen och hoppar över löppasset på onsdag, så det bara blir 4 pass den här veckan.
Känn efter försiktigt, kommit rätt mycket senaste tiden att stora ökningar i längd på långrundorna är kopplat till skaderisk. Innan har man alltid snackat om totalvolymen men det är visst värre med att springa få långa än många korta rundor.Den här veckan funderar jag på om jag ska fortsätta snäppa upp belastningen ett snäpp till, eller om det är dags för en återhämtningsvecka. Vid ökning tänkte jag isf. börja utöka med ett "långpass"/vecka. Ca 14k första veckan, efter att bara ha kört pass på ca. 10k innan. Jag får känna lite hur kroppen känns. I dag och i morgon blir nog avgörande för hur jag lägger upp resten av veckan. Känner jag mig hyfsat pigg kör jag nog det där långpasset i slutet på veckan. Eller så minskar jag belastningen och hoppar över löppasset på onsdag, så det bara blir 4 pass den här veckan.
Känn efter försiktigt, kommit rätt mycket senaste tiden att stora ökningar i längd på långrundorna är kopplat till skaderisk. Innan har man alltid snackat om totalvolymen men det är visst värre med att springa få långa än många korta rundor.
Tränar du aldrig inomhus hemma?Kunde inte hålla mig...blev ett spinningpass idag igen. Även denna med ledare och en timme. Avslutade med lite löpning på löpband efter ett totalt klädbyte...och skobyte såklart.
Ska göra så här fler gånger. En timme spinning...sedan löpning på löpband för att trötta ut musklerna lite mer. Nu var det ett test...blir längre tids löpning framöver, behöver bli det. För att inte "boka upp" ett löpband för länge kommer jag troligen att fortsätta med morgonlöpning ibland, när jag kör spinning. Då kan löpningen efter spinningen hållas lite kortare. Kanske 45 min som längst.
”Bara” kanske är bra nu? Är det tuffa förhållanden ute så kan man softa lite.
Du hinner..,
Tack för omtanken! Jag tror inte jag har några problem med skador pga distans, det är nog mest problem med att jag blir för trött för att träningen ska vara effektiv och jag ska hinna återhämta mig optimalt. Däremot har gubben en del dåliga erfarenheter med skador efter att ha försökt ge sig på korta intervaller med hög intensitet.Känn efter försiktigt, kommit rätt mycket senaste tiden att stora ökningar i längd på långrundorna är kopplat till skaderisk. Innan har man alltid snackat om totalvolymen men det är visst värre med att springa få långa än många korta rundor.
När jag skulle vänja mig vid löpning efter nästan ett års uppehåll sprang jag 2,5-3km i z2 före cykelträningen 3ggr/vecka i ungefär 2 månader. Sprang i cykelbyxor och T-shirt och sen bara på med cykelskor och tröja direkt efteråt med förberedd cykel/cykelflaska. Jag tycker det fungerade bra, kunde öka distansen nån gång i veckan sen utan att få ont.Vi är på ett cykelforum och jag antar/gissar därför att cykling är sporten nr 1 för de allra flesta här.
Problemet med många korta rundor per vecka tycker jag är det blir lite krångligare att kombinera med cyklingen men annars har du säkerligen rätt i att korta pass är snällare mot kroppen vs långa, löpning är ju en ganska lynnig sport tyvärr (sett till skaderisk menar jag), i synnerhet de första ca 2-3 åren innan kroppen vant sig bättre. Tempot har självklart stor påverkan också på belastningen, kör man ofta kortare pass men i knallhårt tempo är det så klart en relativt hög skaderisk även där. Sedan beror det ju lite på mål, risken är att man tränar till något som behöver längre pass. Sedan "springer" folk på många olika sätt nu för tiden. Rätt vanligt nu med folk som ger f-n i tidsmål men gillar springa längre istället, dvs att krypa fram mellan ca 6-7 min/km tempo men försöker uppleva saker under tiden eller siktar på ultra och liknande event. Förr i tiden upplevde jag det som avsevärt vanligare att man siktade på snabba tider på allt mellan ca 5 km - maran. En del seriösa löpare roade av båda typerna av löpning dock (som är vassa på alla distanser inkl ultra) men då brukar vi snacka rejäla veckodoser.
JoTränar du aldrig inomhus hemma?
Du kanske ska jäkta sakta. Ge kroppen mer tid att anpassa sig till löpningen. En kompis som var mycket duktig löpare. Han blev med tiden skadad, något som gjorde att han började byta ut vissa löppass med cykling, något som gjorde att kroppen höll för löpningen och han fortsatte att ta pallplatser. Han blev dessutom en väldigt snabb cyklist.Uppdatering på mitt lilla projekt att bli bättre löpare. Började ju träna löpning i början av oktober från att ha aldrig ha sprungit regelbundet innan.
Som jag skrev tidigare gav jag mig på mitt första Parkrun den 6:e december med målet ställt på sub 20min. Officiella tiden blev 19:56, men min tid på Strava blev 20:19. Inte en definitiv sub 20 med andra ord och känslan i kroppen var ganska kass. Med andra ord var jag inte helt nöjd.
En vecka senare, den 13:e december blev det Parkrun på en annan, snabbare bana i Örebro den här gången. Kroppen kändes bättre och den officiella tiden blev 19:35. Tiden på Strava blev 19:42.
Visa bilaga 811274
Litar mer på officiella resultatet än min tid, för banan ska ju vara kontrollmätt till 5km och min gamla Polar cykeldator jag springer med verkar inte ha så noggrann GPS. Jag var i alla fall nöjd. Sub 20 är ju något av en milstolpe och att ha nått den efter 2.5 månaders träning kändes bra.
Efter det var det bara att ge sig på nästa distans, 10km och målet är 40min. Baserat på min 5km tid bör det vara möjligt att springa 10km på 41min enligt diverse formler och räknare.
Jag anmälde mig till ett 10km lopp på nyår och under julledigheten hade jag mycket tid att träna för att ge mig en liten chans att nå målet. Känslan inför loppet var ganska bra, jag klarade av 5x6 min tröskelintervaller med alla 6min intervaller på sub 4min/km tempo.
Eftersom jag är skadebenägen och har testat på en massa mindre löpskador försökte jag träna vettigt med endast 1 högintensivt pass i veckan och låta resten vara pass i zon 2. Tyvärr blev det ändå för mycket träning och jag ignorerade smärtor i fotlederna.
Väl på tävlingsdagen, 31 december var jag rejält öm i senorna på utsidan av fotleden och hade ont. Jag valde att ställa upp ändå, men jag var osäker på om jag ens skulle gå i mål. Det var en sån dag där ingenting gick som planerat, pulsband som vägrade fungera, fotlederna och 1km in smällde det till i höften och det kändes inte bra. Loppet flöt ändå på helt okej, men på slutet dog benen totalt och jag lyckades inte hålla tempo efter det.
Trots allt gick jag i mål på tiden 41:02. Plats 21 av 114 i herrar 10km klassen. Långsammare tid på Strava dock, som vanligt:
Visa bilaga 811277
Visa bilaga 811279
Jag får väl vara nöjd med den tiden ändå med tanke på omständigheterna och till våren finns det gott om chanser att springa sub 40min 10k. Vore även kul att springa halvmara, om man kan få kroppen att hålla.
Vänster fotled är fortfarande i dåligt skick och jag har inte kunnat träna sen loppet. Senorna börjar må bättre och jag hoppas vara tillbaka den här veckan. Höften hade jag ont i efter loppet, men den är ganska bra nu.
Ja problemet är nog säkert att jag försöker öka för mycket, för tidigt när kroppen inte är van med löpningen. Men det är svårt att hålla träningstiden nere när man tycker det är kul. Ska försöka ta det lugnare med löpningen framöver. Kanske bara springa zon 2 ett tag, och skippa högintensivt helt.Du kanske ska jäkta sakta. Ge kroppen mer tid att anpassa sig till löpningen. En kompis som var mycket duktig löpare. Han blev med tiden skadad, något som gjorde att han började byta ut vissa löppass med cykling, något som gjorde att kroppen höll för löpningen och han fortsatte att ta pallplatser. Han blev dessutom en väldigt snabb cyklist.