Hur viktigt är det med momentnyckel?
Ah, missade att det var en insektsnyckel han försökte dra 54 Nm med ?Fast oavsett; en momentnyckel borde ju hålla för betydligt högre moment än en nyckel gjord av flätade trollsländor.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ah, missade att det var en insektsnyckel han försökte dra 54 Nm med ?Fast oavsett; en momentnyckel borde ju hålla för betydligt högre moment än en nyckel gjord av flätade trollsländor.
För att säkerställa tillräckligt lika moment normalt används alltid någon form av smörj, är ofta specat vad i tabeller.
För cykel är det överkurs, ofta sitter ju förtorkad gänglåsning på skruvar tom.
Ja och syftet då är oftast att kunna få lite högre klämkraft ur samma skruvdimmention. Jag tror aldrig att jag har sett förband med under M8 där man konstruerar för smorda skruvar.Vad jag vet är moment nästan alltid speccad med torr och ren gänga. Om det ska till något smörj så brukar det alltid vara specificerat med någon typ av asterisk.
Inte jag heller.Ja och syftet då är oftast att kunna få lite högre klämkraft ur samma skruvdimmention. Jag tror aldrig att jag har sett förband med under M8 där man konstruerar för smorda skruvar.
Det vore kul att veta hur många det är som regelbundet kalibrerar sin momentnyckel. För gör man inte det är den ju i princip meningslös, då vet man ändå inte vilket moment man drar med.
Ja, precis, det är jätteviktigt att man tar väl hand om dem. Troligtvis är det också så att de som kalibrerar dem är desamma som tar väl hand om dem.
Hur kom du fram till det?Dvs de som kalibrerar dem behöver egentligen inte, medan de som inte kalibrerar är de som verkligen skulle behöva göra det.
Vill man ha momentnyckel av samma ide, men lite smidigare så har silca ett kul kit.Hur kom du fram till det?
Dessutom är det så att det finns momentnycklar som är både billiga, enkla att använda och klarar sig längre utan kalibrering (åtminstone jmf med "klickmodellerna")
Canyon säljer en Dekra-cerifierad momentnyckel billigt (99 SEK 2016) för det viktiga 3-12 Nm området
![]()
Den ingår även när man köper deras ramar/cyklar.
Tyvärr har de gjort om hemsidan så min direktlänk funkar inte längre,
bäst är nog att kontakta deras kundtjänst.
https://www.canyon.com/sv/about-us/contact/
Alternativ är tex Topeak Combotorq, av liknande konstruktion, på 3 - 12 Nm
![]()
Den finns i lager(!) och kostar 211 SEK hos Rose