Husbil och MTB

konscious

Aktiv medlem
Husbil och MTB
Har länge tänkt tanken och frågan är vilket är det bästa alternativet?
Krav spec!
-Max 400K.
-Lättsåld.
-Få in 2 cyklar.
-Drag.
-Bränslevärmare.
-Dusch, WC, Kyl och frys.
-Min 2 sovplatser.
-Runt 6 m lång

Tex en Weinsburg Carabus

Bilagor

• Skärmavbild 2016-12-10 kl. 17.39.29.png
    Skärmavbild 2016-12-10 kl. 17.39.29.png
    104.6 KB · Besök: 203
Husbil och MTB
Hällreänbra sa:
Hur mycket dyrare är färgagifterna om den är längre än 6 m? Det är inte mycket till husbil om den ska vara under det.

Några hundralappar. Vi tänkte också under 6m när jag och sambon letade. Blev en på 7,4m i slutändan. Men då har vi garage med plats för 4 cyklar odemonterat utan problem, separat dusch och toa. 5 bältade platser och möjlighet att sova 8 personer i sardinstuk. Väldigt nöjda med det upplägget.

Husbil och MTB
Miss Lycka sa:
Håll dig under 6 meter om du ska ta färjor eller liknande.

Har en 6.80m och inga problem på färjor. Den dyrare biljetten är en marginell kostnad om man tar med inköpskostnaden i beräkningen. Min bil har garage där jag transporterar fincyklarna skyddat. Men visst, 6meters kan man enklare parkera i städer.

Husbil och MTB
Precis i en större har man garage jag ser en lösning i mindre i att man transporterar cykeln på cykelhållare och fincykeln får vara inlåst på natten. Tittat lite närmare på inredda skåpbilar som attraherar mig med flexibiliteten.

Husbil och MTB
konscious sa:
Precis i en större har man garage jag ser en lösning i mindre i att man transporterar cykeln på cykelhållare och fincykeln får vara inlåst på natten. Tittat lite närmare på inredda skåpbilar som attraherar mig med flexibiliteten.

Tänk på att en "plåtis" är bra mycket smalare än en vanlig. Kan vara jobbigt om man är många.

Husbil och MTB
ericke sa:
Hällreänbra sa:
Hur mycket dyrare är färgagifterna om den är längre än 6 m? Det är inte mycket till husbil om den ska vara under det.

Några hundralappar. Vi tänkte också under 6m när jag och sambon letade. Blev en på 7,4m i slutändan. Men då har vi garage med plats för 4 cyklar odemonterat utan problem, separat dusch och toa. 5 bältade platser och möjlighet att sova 8 personer i sardinstuk. Väldigt nöjda med det upplägget.

Får jag fråga vilken du köpte samt vilka modeller det stod mellan?
Behöver också 5 bältade och cykelgarage i ok storlek.

Husbil och MTB
Hällreänbra sa:
konscious sa:

Tänk på att en "plåtis" är bra mycket smalare än en vanlig. Kan vara jobbigt om man är många.

Hur mycket skiljer då?

Husbil och MTB
Våran gamla Kabe är 2265 medan en modern ligger mellan 2410 och 2490 utvändigt. ett mått jag hittade på en modern plåtis är 2150. Jag läste en tråd på Husbilsklubbens hemsida om folk som bytt från en "vanlig" till en plåtis och det var just att det inte gick att röra sig flera samtidigt som dom upplevde som största nackdelen. Fördelen var att dom är mycket smidigare där det är trångt och trevligare att köra. Ska ni vara fem stycken så blir det trångt.
/Eric

Husbil och MTB
fredrick sa:
ericke sa:
Hällreänbra sa:

Får jag fråga vilken du köpte samt vilka modeller det stod mellan?
Behöver också 5 bältade och cykelgarage i ok storlek.

Kollade på hymer 6-8m alla 2-5 år gamla i olika utföranden. landade på en mobilvetta k-yacht 85 -14. Mer husbil för pengarna och sen var den vinterbonad.

Husbil och MTB
Hällreänbra sa:
Våran gamla Kabe är 2265 medan en modern ligger mellan 2410 och 2490 utvändigt. ett mått jag hittade på en modern plåtis är 2150. Jag läste en tråd på Husbilsklubbens hemsida om folk som bytt från en "vanlig" till en plåtis och det var just att det inte gick att röra sig flera samtidigt som dom upplevde som största nackdelen. Fördelen var att dom är mycket smidigare där det är trångt och trevligare att köra. Ska ni vara fem stycken så blir det trångt.
/Eric

I praktiken innebär det att 2 inte kan passera vilket för mig är mindre avgörande än sovutrymmet!
Tror därför jag siktar mot mer långbäddestuket och runt +6 meter som Pössl Roadcruiser 6,40m.

Märker att priserna i Sverige är generellt mycket högre än på Kontinenten http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/s...ruiser+&maxPowerAsArray=KW&minPowerAsArray=KW

Husbil och MTB
konscious sa:
Hällreänbra sa:
/Eric

I praktiken innebär det att 2 inte kan passera vilket för mig är mindre avgörande än sovutrymmet!
Tror därför jag siktar mot mer långbäddestuket och runt +6 meter som Pössl Roadcruiser 6,40m.

Märker att priserna i Sverige är generellt mycket högre än på Kontinenten http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/s...ruiser+&maxPowerAsArray=KW&minPowerAsArray=KW

Kan spara många lappar om du hämtar i tyskland, inte speciellt dyrt eller omständigt att regga i Sverige.

Husbil och MTB
Jag har en Dethleffs som är 688 och får med mig 6st cyklar i olika former. 4st på cykelställ bak samt 2st i garget. Kan få med mig en till men då åker jag tjock på vikten om alla 4 i familjen är med. Jag kan lätt rekommendera att kolla in husbilar med garage, hade aldrig köpt någon utan det. Underlättar i alla avseenden om du är en aktiv person som vill ha med dig lite extra prylar till hojen eller vad det nu kan vara.

Tillbaka
Topp