iBike - effektmätare

iBike - effektmätare
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Men är man beredd att lägga ut 700 dollar kan
> man lika gärna skaffa en Polar, så får man
> riktig effekt i stället!

Skall man jämföra med Polar CS600 ligger Wired modell + kadensgivare för 429+99 nära i funktionalitet (fast HR saknas).
För de flesta användare i detta forum är nog inte noggrannheten på vare sig iBike eller Polar något problem, kurvorna är jämförbara med sig själva och upprepbara. Ofta är ett större problem vad man vill använda den med för andra saker: Andra givare, program etc. Samt religion.

iBike - effektmätare
Polar uppskattar effekten, förvisso säkert på ett hyggligt korrekt sätt, men den mäter egentligen inte kraften som till exempel PowerTap och SRM gör. För att mäta effekt krävs ju att man mäter hur mycket kraft som anbringas, något båda sistnämnda gör, Polar gissar kraften genom att mäta vibrationer i kedjan.

Sedan om det spelar någon roll för resultatet är en annan, men man ska inte tro att Polar "mäter effekt", för det gör den inte.

iBike - effektmätare
fredrikw: Vibrationerna i en sträng (eller kedja) är en funktion av kraften som strängen är spänd med, dess linjära vikt och längd. Väger och mäter man kedjan rätt så mäter Polar kraften som anläggs på kedjan. Det är väldigt enkel fysik. Sen att många inte förstår att det är möjligt att mäta det så enkelt, det är en annan sak, men nog mäter den kraften i kedjan allt.

När du väger dig på en mekanisk våg, visar vågen då en uppskattning av din vikt eller mäter den din vikt?

iBike - effektmätare
geologen skrev:
> skaffa en Polar, så får man
> riktig effekt i stället!

Tyvärr är det inta alls säkert.

Den stämapparat som Polar säljer som effektmätare är ökänd för att den fungerar så dåligt.

Eftersom den känner av kedjans vibrationer är den VÄLDIGT känslig för hur den monteras.
Den är oxå känslig för kedjans vinkel mot sensorn, dvs den visar olika effektvärde beroende på vilken växel man har i.
Kedjan får då inte enbart en annan vinkel över sensorn, även den fria längden (och då även resonansfrekvensen) på kedjan ändras.

Vill man ha en billig effektmätare är iBike intressantare är Polars stämapparat. http://www.ibikesports.com
Vill man ha en noggrann effektmätare finns det andra som är riktigt bra, men det blir inte billigt, typ PT-nav och SRM.

/Håkan

iBike - effektmätare
Nej du, Håkan, nu har du allt tänkt galet. Längden kan inte ändras - den är samma som kedjestagslängden (jo, i extrema växellägen blir det en liten förlängning). Och rätt placerad är sensorn faktiskt på rätt ställe genom hela växelomfånget.

Men det spelar egentligen ingen roll, för det mest intressanta är i jämförelse med andra, och där är det tydligt att skillnaderna är väldigt små.

Jag vet inte riktigt vad du baserar din åsikt "ökänd för att den fungerar så dåligt" på, så du får gärna visa mig jämförande test där den presterar dåligt. Jag har inte lyckats hitta några såna, nämligen. Tvärt om, de jag har hittat visar att skillnaden är ett par procent som mest.

Att du på ett föraktfullt sätt kallar den "stämapparat" visar tydligt att du har nån form av omotiverat hat mot den.

Senast redigerad av en moderator:
iBike - effektmätare
geologen skrev:
> du får gärna visa mig jämförande test där
> den presterar dåligt. Jag har inte lyckats hitta
> några såna, nämligen.

Då har du inte pratat IRL med särskilt många användare, väldigt många av användarna av Polars stämapparat som jag har pratat med använder den inte längre.
Enbart pga hur besvikna de har blivit på dess funktion.
OK, för en och annan verkar den fungera OK, men det verkar snarare vara undantag än regel.
Detta är tvärtemot de som har PT eller SRM, de verkar VÄLDIGT nöjda.

Tyvärr har jag liten koll på vad som har publicerats på nätet, men det kanske beror på att effektmätaranvändarna cyklar istf att skriva på nätet?
Här är dock en avändares erfarenhet http://www.u.arizona.edu/~sandiway/bike/s710/index.html
Trots allt hans testande och mödosamma justerande använder inte heller han Polars stämapparat längre, enl inlägg i div Forum, han använder istället en fungerande effektmätare.

/Håkan

iBike - effektmätare
Kan vi inte återgå till tugget om iBike? Jag e ganska sugen men har egentligen inte fattat summan sumarum av det som sagts här. Om iBike ger ett hum om vad man har som effekt plus att det är en cykeldator så är det inte så mycket pengar för att prova tycker jag.

Om jag fattat allt rätt så tillkommer pulsband, kadensmätare i något slags kit för drygt 250 dollar?

det man får för 199 dollar e iBike enheten å inget mer. Vill man ha kadens plus puls får man köpa det där kittet för dubbels så mycket? Så det man egentligen får är en cykeldator med uppskattad watteffekt? Å ska man ha allt det andra kan lika gärna köpa något annan bättre beprovad eller?

/B

iBike - effektmätare
Nu är du faktiskt riktigt barnslig, Håkan. Det är rätt olikt dig. Det är ju inte heller så att PT och SRM saknar problem. De måste kalibreras om ganska ofta (om man vill ha korrekta absolutvärden), begränsar antingen hjul (PT) eller ram (till viss del SRM), och är känsliga för temperatur och fukt (i varierande grad).

Är den korrekt monterad och kalibrerad så avviker den bara ett par procent från de dyrare mätarna, och den är hur som helst konsekvent.

Att det sen finns folk som inte fixar att montera den korrekt (har läst några såna "recensioner" på nätet), det förändrar ju inte apparatens egentliga förmåga när den väl ÄR korrekt installerad.

iBike - effektmätare
geologen skrev:
> Det är ju inte heller så
> att PT och SRM saknar problem.
Visst är det så, inga tekniska prylar är ju helt felfria o perfekt, särskilt inte 1a gen av en ny apparat med ny teknik.
Men både PT-nav och SRM-vevpartier har funnits i många år nu (>10), och skillnaden i felfunktion mot Polars stämapparat är stor.

> De måste
> kalibreras om ganska ofta
Stämmer inte för effektmätning hos PT-nav, naven levereras kalibrerade och behöver endast kalibreras om vid batteribyte (~400h) var har du fått omkalibreringen ifrån?

> begränsar antingen hjul (PT)
> eller ram (till viss del SRM), och är känsliga
> för temperatur och fukt (i varierande grad).
Väderkänsligheten finns ju hos alla eldrivna apparater, alltså även hos Polars stämapparat.
Begränsningen i användandet är ju i såfall en stor fördel för iBike jmf med de andra.

För den som har en cykel, men flera hjul är ju SRM att bättre val,
och även då Polar, (men ett modernt vevparti är enklare att flytta mellan cyklar än Polars stämapparat.)
För den som har flera cyklar, eller om man är flera cyklister i familjen, är ju ett hjul med PT-nav överlägset både SRM och Polar.

Men hos iBike kan man kombinera dessa fördelar, den är helt oberoende av hjul och med flera fästen så flyttar man den mellan olika cyklar på några sekunder.
Nackdelarna med iBike är ju självklara, klungcykling jmf med solocykling och montering/kalibrering ffa på tempo/tri-cyklar

> Är den korrekt monterad och kalibrerad så
> avviker den bara ett par procent från de dyrare
> mätarna, och den är hur som helst konsekvent.

Det stämmer kanske för dig och några få till, men i praktiken för alldeles för få.
Tyvärr
En enkel, billig, lättinstallerad och välfungerande effektmätare suktar många cyklister efter.
Polars stämapparat är inte svaret för dem, tyvärr.
iBike kanske är det, men den har sina begränsningar och bristen på lokal service samtidigt som både priset och dollarkursen kan vara avskräckande.

Tyvärr verkar det alltså som om vi får vänta ett tag till på det ultimata fyndet bland effektmätare.

/Håkan

iBike - effektmätare
Haha, det här är ju stor komik! Att du hela tiden refererar till det med ordet "stämapparat" visar bara att du inte har några riktiga argument.

För övrigt är Polar helt okänslig för fukt och temperatur så länge den är oskadad (inom normala intervall, så klart - i antarktisk kyla eller i en ugn mår den nog inget vidare).

Sen inser jag att vissa ramar är konstruerade så att det inte går att montera den korrekt, men en traditionellt utformad ram (raka rör) funkar den fint på.

Att många tröttnat på den beror förmodligen mest på att äldre enheter hade diverse glapp som gjorde att sensorn tappade kontakten ofta. Det verkar av allt att döma ha åtgärdats effektivt i senare serier. Jag har själv inte haft några såna problem.

För mig ger den i alla fall konsekvent effektvärden som väldigt bra överensstämmer med resultatet från mitt test på Aktivitus i februari. Jämnhårda backintervaller (samma backe) ser i princip identiska ut när jag studerar kurvorna efteråt, och eftersom backen var så brant kunde jag räkna ut den rimliga teoretiska effekten och det var mycket nära värdena från Polar-mätaren. Viss felmarginal pga okänt luftmotstånd och rullmotstånd, men med vettiga uppskattningar, så beräkningsfelet är knappast mer än ett fåtal procent.

Senast redigerad av en moderator:
iBike - effektmätare
HåkanC skrev:
> Eftersom den känner av kedjans vibrationer är
> den VÄLDIGT känslig för hur den monteras.

Sant.

> Den är oxå känslig för kedjans vinkel mot
> sensorn, dvs den visar olika effektvärde beroende
> på vilken växel man har i.

Fel. Mätaren mäter samma frekvens oavsett vinkel. Rent skitsnack. När du skriver detta så undrar jag om du ens förstår fysiken bakom mätaren.

> Kedjan får då inte enbart en annan vinkel över
> sensorn, även den fria längden (och då även
> resonansfrekvensen) på kedjan ändras.

Sambandet mellan kraft och längd är linjärt och skillnaden i längd är storleksordning ~5 mm eller ungefär ~1% av totala längden i extremlägena. Denna skillnad ger teoretiskt 1% fel i effektmätningen. Alltså pratar vi 1-5W fel 99% av tiden. Polar hävdar 5% fel totalt. SRM hävdar 2% på sin proffsmodell.

Polar har fortfarande dåligt rykte pga gamla 725-effektmätaren och de tidiga årgångarna av CS600-mätarna. Alla test jag sett där någon verkligen jämfört de dyra systemen mot Polar på samma cykel har kommit fram till samma sak: effektvärdena stämmer, men installationen är krånglig.

Så frågan man bör ställa sig är: bryr jag mig om mätaren visar 300W eller 315W? Om det är viktigt, så föralldel köp dig ett SRM-system för 30000 kr, PowerTap för 15000 kr eller varför inte en Quarq CinQo för 20000 kr.

iBike - effektmätare
Graj skrev:
> Det största felet med den tycker jag är att den
> inte är kompatibel med ANT+Sport. 3,5K för den
> hade ju varit en dröm.

Ja, det är en klar nackdel. Det som är extra korkat (egentligen) är att Polar använder 2.4GHz-bandet men ett eget protokoll. Polar skulle alltså med samma hårdvara kunna få den att skicka ANT+Sport om dom bara hade velat. Men det är klart, då hade dom ju inte kunnat tvinga folk att köpa deras dator.

En annan nackdel är att minneskapaciteten är patetisk på Polars datorer. Polar har knappt ökat kapaciteten nånting på massor med år, trots att dataminne idag är extremt mycket billigare. Det luktar gammal datorplattform om Polars grejer som inte klarar adressera mer minne.

iBike - effektmätare
Ja, minnesproblemet, tillsammmans med ett antikt IR-interface, är klara minusposter för Polar, men det har ju inget med hur vettiga värden den visar att göra.

iBike - effektmätare
Kaijan skrev:
> Handlade tråden om Polar???????

Är du ny på happymtb?

iBike - effektmätare
JT skrev:
> Så frågan man bör ställa sig är: bryr jag mig
> om mätaren visar 300W eller 315W? ´

Bara för att teorin bakom Polars stämapparat är smart, betyder det inte att den i praktiken är välfungerande.
Visst för en del verkar den fungera bra, och i den senaste utgåvan tydligen riktigt bra tom, men inte för tillräckligt många.
Tyvärr....

/Håkan

iBike - effektmätare
JT skrev:
> Kaijan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Handlade tråden om Polar???????
>
> Är du ny på happymtb?

Nä..har varit med sen 2003.

iBike - effektmätare
Kaijan skrev:
> Nä..har varit med sen 2003.

Ok, men du verkade så förvånad över att en tråd på happy bytte ämne. :-)

iBike - effektmätare
JT skrev:
> Kaijan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nä..har varit med sen 2003.
>
> Ok, men du verkade så förvånad över att en
> tråd på happy bytte ämne. :-)

Nä jag är van.
Ville bara påkalla vissas uppmärksamhet

iBike - effektmätare
Bang skrev:
<snip>
> Kan vi inte återgå till tugget om iBike? Jag e
> ganska sugen men har egentligen inte fattat summan
> sumarum av det som sagts här. Om iBike ger ett
> hum om vad man har som effekt plus att det är en
> cykeldator så är det inte så mycket pengar för
> att prova tycker jag.
>
> Om jag fattat allt rätt så tillkommer pulsband,
> kadensmätare i något slags kit för drygt 250
> dollar?
>
> det man får för 199 dollar e iBike enheten å
> inget mer. Vill man ha kadens plus puls får man
> köpa det där kittet för dubbels så mycket? Så
> det man egentligen får är en cykeldator med
> uppskattad watteffekt? Å ska man ha allt det
> andra kan lika gärna köpa något annan bättre
> beprovad eller?

För 199 dollar är iSport ett fynd tycker jag om man bara är intresserad av att se effekt då man cyklar. Borde fungera perfekt att sätta på någon i en klunga för att se till att gruppen kör jämnt eller för att köra intervaller.

För egen del så vill jag ha mer, efteranalys är minst halva nöjet. Av samma anledning faller Polar och iPro standard bort (auto pause utan att se var det inträffar, ej mergbar data). Då finns iPro med Garmin Edge kvar av "budget" alternativen. Var och en av dessa är dyrare än min cykel så jag väntar in ytterligare budget alternativ (och nöjer mig med estimerad effekt). Numera är GPS vanliga, det dröjer nog inte så länge innan effektmätare blir vanliga. Även om det inte förbättrar cyklingen, så är det kul.

iBike - effektmätare
Sparkar liv i denna gamla tråden.
Väntar på leverans av en iBike Newton. Blev helt enkelt sugen på att prova.
Som vanligt blandade kommentarer på nätet. I den andra upplagan av "Training and racing with a Power meter" så fick föregångaren iBike/iAero helt ok betyg.
Finns säkert en hel del nackdelar, men om den är hyfsat konsistent is sitt beteende så så duger den säkert för mina fjuttiga behov.

Köpte basvarianten eftersom jag vill testa lite. Skippade till och med garminkopplingen.
Får se om den tål en normal blöteborgsommar.
Om den funkar ok för mina behov så kan jag ju alltid uppgradera den senare.

(Hade egentligen tänkt köpa en begagnad uppsättning hjul med Powertap från ebay, men...)

/Peter

iBike - effektmätare
Hur gick testet med Ibike Newton? Har möjlighet att köpa en billigt och Newton modellen verkar vara bra men man hittar inte så mycket på nätet om den!

iBike - effektmätare
Jag har kört lite med iSport och Garmin 705. Enda nackdelarna var allt meck med kalibreringen och att man fick reda på vilka hopplöst klena ben man har.

Tillbaka
Topp