Ibis Ripmo, godspeed

Ibis Ripmo, godspeed
Erik O sa:
Menade mest att det alltid handlar om kompromisser. När nån skriver att en cykel klättrar som en xc-raket, bombar nerför som en dh-hoj och är lekfull som en bmx får man ta det med en nypa salt.
Jo det är sant. Är väl inte alltid lätt att veta vad som är marketing BS och vad som är genuina och ärliga reviews.
Men det ligger ju inte så långt bort i tanken att vilja tro på att RIPley+MOjo=Ripmo faktiskt är en lyckad kombination mellan båda hojarna.

Erik O sa:
Spontanbeställde för övrigt en själv, trots att jag egentligen var på jakt efter en mer kortslagig hoj.
Du gjorde alltså en Zinkpasta. Härligt! Lite spontanköp är aldrig fel ??

Ibis Ripmo, godspeed
BjornR sa:
Han sa medium i filmen för ripmo och HD4 i medium i ett annat klipp.

Fan, kan jag kanske ha blandat ihop det med att han körde hd3 strl. L och en HD4 i strl. M?
Sorry isf, har helt enkelt blivit för mkt på JKW senaste tiden.
Vet att jag hörde han säga någonstans att han tyckte Ripmo kändes liten:ish iaf.

BjornR sa:
edit:
Distans från sadelns spets till styrröret utan att ändra sadelns position på sadelstolpen.
Ripmo: 446-40 = 406mm från sadelns spets till styrröret
HD4: 435 = 435mm från sadelns spets till styrröret

Är 29mm skillnad mellan Ripmo/HD4?
I samma strl. eller vad?
Vad är det som är -40mm egentligen? ETT?

Senast ändrad:
Ibis Ripmo, godspeed
Klavikel sa:
BjornR sa:
edit:
Distans från sadelns spets till styrröret utan att ändra sadelns position på sadelstolpen.
Ripmo: 446-40 = 406mm från sadelns spets till styrröret
HD4: 435 = 435mm från sadelns spets till styrröret

Är 29mm skillnad mellan Ripmo/HD4?
I samma strl. eller vad?
Vad är det som är -40mm egentligen?

446 och 435 är reach för Medium.

40mm är skillnaden pga sadelrörsvinkel ifall du har sadeln på samma ställe på hisspinnen för både HD4 och Ripmo utan att justera var sadeln ska sitta på stolpen. Flyttar man bak sadeln 40mm på Ripmo för att ha sadeln på samma position som HD4 relativt till vevhuset så blir Ripmo 11mm längre än HD4.

Ibis Ripmo, godspeed
Det händer saker på hemsidan nu. Endast GX Eagle Olive som finns upplagd för tillfället utöver ramseten, men priset är kvar på 39990.

Ibis Ripmo, godspeed
Ibis Ripmo, godspeed
Fick just ett mail från cykelkraft, där det står att de innan helgen ska skicka ut länk där man får välja dropper, styrstamslängd etc. Känns hoppfullt :)

Ibis Ripmo, godspeed
glitch sa:
Erik O sa:
Fick just ett mail från cykelkraft, där det står att de innan helgen ska skicka ut länk där man får välja dropper, styrstamslängd etc. Känns hoppfullt :)

Samma här weeee!

..Hoppfullt, så länge de inte lägger på massa kostnader för att man t. ex. vill ha styre och hjul.. :-)

"välja alla options såsom styrstams längd, droperpost, styre, hjul osv."

Ibis Ripmo, godspeed
zinkpasta sa:
glitch sa:
Erik O sa:

Samma här weeee!

..Hoppfullt, så länge de inte lägger på massa kostnader för att man t. ex. vill ha styre och hjul.. :-)

"välja alla options såsom styrstams längd, droperpost, styre, hjul osv."

Står på Ibis hemsida alla val när man väljer uppdateras totalpriset högst upp i tabellen.

Styrstamslängd verkar inte kosta.
Dropper är 150mm på large, +80$ för 175.
Kolstyre 68$

Sen kan man uppgradera gaffel, hjul, dämpare mm.

Ibis Ripmo, godspeed
marr sa:
SalkinL sa:
marr sa:
SalkinL sa:
Det händer saker på hemsidan nu. Endast GX Eagle Olive som finns upplagd för tillfället utöver ramseten, men priset är kvar på 39990.

Den kostade 34700 isch igår.

Ordinarie har varit 39990kr hela tiden. Rea priset var 34791kr enligt min beställning.

Just ja, och riktpriset var 5600 eu pengar typ.

43900 för gx Eagle nu.

Ibis Ripmo, godspeed
glitch sa:
Står på Ibis hemsida alla val när man väljer uppdateras totalpriset högst upp i tabellen.

Styrstamslängd verkar inte kosta.
Dropper är 150mm på large, +80$ för 175.
Kolstyre 68$

Sen kan man uppgradera gaffel, hjul, dämpare mm.

..Jo, jag skojade mest (utan att vara rolig). Om CK gjort en blunder och lagt upp cyklarna för billigt kan de ju speca att original följer det med ett 560mm-styre, men om man vill ha 780mm så kostar det 500kr extra, osv. Nu tror jag inte de kommer att göra så, utan rimligtvis är det samma val som ibis själva listar.

Ibis Ripmo, godspeed
marr sa:
marr sa:
SalkinL sa:
marr sa:
SalkinL sa:

Ordinarie har varit 39990kr hela tiden. Rea priset var 34791kr enligt min beställning.

43900 för gx Eagle nu.

Varierande dagspris hos CK. Idag ligger gx på 41900. Lite som att besöka fiskaffären.

Ibis Ripmo, godspeed
Märkligt att priserna som förut var en nolla till på dollarpriset, nu är 10% under det, när kronan är toksvag. Men ser fram mot helgen å konfa till hojen. Lägger till x2 dämpare. Med rc2 fram vill jag ha den justerbarheten bak också.

Ibis Ripmo, godspeed
När man går in på resp modell på Cykelkrafts sida nu så kan man se vilka val man har. Svårt med vilken längd på styrstam man skall välja. Har inte hittat vad som är ”standard”

Ibis Ripmo, godspeed
Erik O sa:
marr sa:
marr sa:
SalkinL sa:
marr sa:
SalkinL sa:

43900 för gx Eagle nu.

Varierande dagspris hos CK. Idag ligger gx på 41900. Lite som att besöka fiskaffären.

Var förbi butiken på lunchen i annat ärende och dom höll på för fullt med att skylta om, alla cykelpriser är höjda, anledningen var helt enkelt att det går för nu är det vår.

Ibis Ripmo, godspeed
Ibis Ripmo, godspeed
magnil sa:
Erik O sa:

Många fina grafer. . . Någon som klarar av att tolka dem? Speciellt jämförelse med Hightower LT.

Ripmo:
AS - Trampvänlig hoj, speciellt vid dom snabbare växlarna ståtrampa med dålig teknik straffas inte lika hårt. Runt 100-120% siktar man på.
AR - Hur bromsen påverkar länkaget. ~80% neutralt. Under det så reser sig länkaget och över så komprimeras det. Ibisen kommer ha ganska aktiv broms som trycker ihop dämparen en aning.
Kickback - Förlängning av kedja, som alla andra kommer kännas i lågfart och när du bromsar. Nackdelen med trampvänlig hoj, AS och kickback hör ihop och är ena hög så är den andra hög. Undantag är länkage med massor av idler-pulleys.
Hävstång - Förklarar sig själv. Ej bra för X2 och coil. Utmärkt för dämpare med låg volym luft eller tokens(som gör stor skillnad).
Kraft - För att nå en viss slaglängd för X% häng. 1800N är rätt lågt och kräver dämpare med låg volym eller tokens(se ovan). Gradient har jag inte läst på men antar hur mycket kraft det krävs för att nå varje mm.

Med denna info så kan du säkert jämföra mot HTLT

Senast ändrad:
Ibis Ripmo, godspeed
Inget mail här heller. Frågade dom runt 15 tiden om det skulle komma. Fick svaret att den infon dom på kundtjänst fått var att en "brand manager" skulle skicka det idag/ikväll.
Sannolikt kostar optionerna som dom gör nu på hemsidan enligt kundtjänst, vilket för min del innebär att jag låter den vara som den är.

Ibis Ripmo, godspeed
SalkinL sa:
BjornR sa:
Erik O sa:

Skulle inte vilja köra Float X2 eller coil på den där, bottningsfest deluxe. Perfekt för en DPX2 eller (super)Deluxe då dessa kan göras rejält progressiva med tokens.

Ligger i linje med vad det snackas om på MTBR forumet. Att X2 är för linjär pga stor luftkammare och att fjäder är på tok för linjärt.

Den stora frågan är väl vilken dämpare Robin och Ibis-teamet kör med?
Länkaget med den dämpare teamet använder verkar ju vara det bästa länkaget i världen just nu... Eller är det trots allt snack så att cyklisterna gör skillnad på hur fort cyklarna går?

Tillbaka
Topp