Ibis Ripmo, godspeed

Ibis Ripmo, godspeed
magnil sa:
När man går in på resp modell på Cykelkrafts sida nu så kan man se vilka val man har. Svårt med vilken längd på styrstam man skall välja. Har inte hittat vad som är ”standard”
En normalbyggd person som ligger mitt i längdspannet för en specifik storlek borde rimligtvis välja mittenalternativet på styrstam som utgångspunkt kan man ju tycka. Men som mycket annat är det en fråga om preferenser.

Jag tycker att valet av dropper är krångligare. Om man är 180 cm eller kortare och väljer en Large med 150 mm dropper, finns risk att bakhjulet tar i sadeln då vid full kompression och droppern i bottenläget?

Senast ändrad:
Ibis Ripmo, godspeed
Doctor C sa:
Jag tycker att valet av dropper är krångligare. Om man är 180 cm eller kortare och väljer en Large med 150 mm dropper, finns risk att bakhjulet tar i sadeln då vid full kompression och droppern i bottenläget?

Har aldrig haft det problemet med 150mm och 82cm ben på 650B. Med 170mm så har jag problemet fast då är det med en lampa som sticker ut 3-4cm och bakskärm som ökar 'hjulradien' med 2cm. Tar jag bort lampa och skärm så skulle jag lätt kunna köra 29 med 170mm hisspinne.

Ibis Ripmo, godspeed
Crossmax sa:
Jävligt generöst av Cykelkraft att stå för den aggressiva rabatten genom att erbjuda samma rabatt (13+10%) även på uppgraderingarna.

Yeap, fan vilken deal ni verkar ha gjort. Blir nog en riktigt ball hoj att leka runt med på stigarna.

Erik O sa:
Alltså det hade ju vart skönt att ha den innan sommarn är helt slut.

Förstår det, jag kan relatera till hur det är att vänta på saker alldeles för länge.
Det ordnar sig förhoppningsvis på ett
bra sätt för alla som beställt ?

Ibis Ripmo, godspeed
Klavikel sa:
Crossmax sa:
Jävligt generöst av Cykelkraft att stå för den aggressiva rabatten genom att erbjuda samma rabatt (13+10%) även på uppgraderingarna.

Yeap, fan vilken deal ni verkar ha gjort. Blir nog en riktigt ball hoj att leka runt med på stigarna.

Erik O sa:
Alltså det hade ju vart skönt att ha den innan sommarn är helt slut.

Förstår det, jag kan relatera till hur det är att vänta på saker alldeles för länge.
Det ordnar sig förhoppningsvis på ett
bra sätt för alla som beställt ?
Tyvärr sade deras site leverans mitten av april när jag beställde. mitten på juni lockar inte lika lika mycket. med bara lite osis så pratar juli/augusti och större delen av säsongen rökt. Jag såg ju att det folk fått leverans i Usa och tänkte inte på att det skulle bli så här. Det är dåligt, allt annat jättebra.

Ibis Ripmo, godspeed
Kanske köpa en billig RS-dämpare och byta så fort Öhlins kommer med dämpare för nya standarden, eller om fox uppdaterar sin X2 med rejält omdesignad luftkammare eller DVO släpper Topaz 2 T3.

Roligare att cykla än att fastna vid 'paralysis by analysis'.

Ibis Ripmo, godspeed
Bästa vore nog att köra med standarddämpare som den kommer med orginal.
Känns som en dålig idé att kasta pengar på nån slags mellanvariant.

Börja med att utvärdera dpx2an först under några månader, är du inte nöjd så köp något då i stället...

Sluta noja, börja hoja! ?

Ibis Ripmo, godspeed
BjornR sa:
Kanske köpa en billig RS-dämpare och byta så fort Öhlins kommer med dämpare för nya standarden, eller om fox uppdaterar sin X2 med rejält omdesignad luftkammare eller DVO släpper Topaz 2 T3.

Roligare att cykla än att fastna vid 'paralysis by analysis'.

Vad är det för ny standard?

Ibis Ripmo, godspeed
När vi ändå håller på, utöver bakdämparen (jag kommer behålla dpx2an), några andra komponenter ni tänker byta ut/uppgradera? Jag har beställt NX-versionen och bromsarna ryker direkt för att ersättas av Shimano zee eller XT 4-oks...

Ibis Ripmo, godspeed
richardo sa:
När vi ändå håller på, utöver bakdämparen (jag kommer behålla dpx2an), några andra komponenter ni tänker byta ut/uppgradera? Jag har beställt NX-versionen och bromsarna ryker direkt för att ersättas av Shimano zee eller XT 4-oks...

Har också NX på g men tror inte jag uppgraderar nåt.
Har ett kolstyre redan sen innan i rätt längd. Bromsarna kommer på sikt ryka men om gaffel och dämpare lirar bra känns det som vettig utrustning ändå.
Blir väl andra handtag och 40 mm stam men det är sånt som redan finns hemma.

Ibis Ripmo, godspeed
Jag kommer lyfta över lite prylar från andra cyklar. Blir XT växlar, SRAM kassett, Easton plaststyre, Ritchey WCS 45mm stam, ZEE bromsar, ICE-tech 200/180 skivor, ESI handtag, Fizik sadel, Reverb Stealth 150mm med Bikeyoke vajerkonverting. Enligt mina beräkningar med utgångspunkt i en vikt som uppgetts i ett annat forum så skall cykeln då landa på 13,3kg. Får väl se om det stämmer i verkligheten...
En Avalanche cartridge lockar också, verkar vara överlägset både FIT4 och GRIP.

Ibis Ripmo, godspeed
Tydligen så funkar det fortfarande med #twentysevenpointfive ??

Screenshot_20180409-185244__01.jpg

Ibis Ripmo, godspeed
PatrikT sa:
Någon som har fått mer info ang. lev datum?

Jag frågade igen och fick då svar att de trodde snarare 6-8 veckor. Sen tyckte dem jag skulle beställa iscg fästet löst varpå jag svarade att det i usa trådarna står att det ingår samt att ibis kundtjänst sa samma sak till mig. Då visste de inte :/

Ibis Ripmo, godspeed
Pratade med Frederic(ganska säker på att det var han) när det var ESS träning. Det var han som mailade ut angående Ripmon Han skulle ha fått besked av Ibis redan i fredags men hade inte fått det. Läget är visst så att Cykelkraft har massor med ramar reserverade, så dom flesta finns. MEN buildkiten saknas.

Ibis Ripmo, godspeed
Inte för att vara den som är den... Skojar bara, jag är den.

Om man säljer en massa cyklar utan att ha komponenter till dessa i april, blir det inte problem då?

Jag har reklamerat Fox/Rock Shox-prylar och fått vänta till nästa säsong för att få prylar eftersom grejerna är slut...

Ibis Ripmo, godspeed
SalkinL sa:
Från mitten av Maj kommer det visst vara 2019 gafflar enligt utsago på MTBR. Dämparna är väl oförändrade?

Jag läste nåt sånt men var det inte mer generellt att 2019 Fox skeppas från maj från Fox. Det stod väl inget bekräftat att Ibis skickar med 2019 gafflar från maj?

Ibis Ripmo, godspeed
glitch sa:
SalkinL sa:
Från mitten av Maj kommer det visst vara 2019 gafflar enligt utsago på MTBR. Dämparna är väl oförändrade?

Jag läste nåt sånt men var det inte mer generellt att 2019 Fox skeppas från maj från Fox. Det stod väl inget bekräftat att Ibis skickar med 2019 gafflar från maj?

Läste igen, du har nog rätt tror jag. Vilket väl i praktiken betyder att man kanske får 2019 men absolut inget säkert. För min del kvittar det. Har beställt med Performance gaffeln, verkar inte vara någon uppdatering på den. Slänger nog ner en CRConception cartridge istället för det verkar fräsigt.

Tillbaka
Topp