Ibis Ripmo, godspeed

Ibis Ripmo, godspeed
Jag var nyss i samma situation, mittemellan L och XL (188 cm). Jag frågade många, läste mycket och jämförde geometrin grundligt. Jag landade på att cockpit på Ripmo är åt det trånga hållet, så jag bestälde en XL. Min slutsats är att Reach inte är det bästa måttet i sammanhanget då det inte tar hänsyn till sadelns placering utan är avståndet mellan vevhuset (vertikalt ovanför) och styrstolpen. Toptube är mer relevant, då det är mellan sadelstolpen och styrstolpen. Sadeln på Ripmo sitter väldigt långt fram både pga sadelrörers branta vinkel och att röret mynnar rätt långt framför vevpartiet.

Ibis Ripmo, godspeed
Kolla din benlängd jämfört med längden på seattuben, så du får plats med lång stolpe, om du vill ha det.
Det är nog det närmaste du kommer för stor hoj.

Man sitter inte kops på den här geon, så jämförelser med hojjar med runt 73 grader sadelrörsvinkel blir lite knepig.

Jag har totalt ovetenskapligt kommit fram till att du får ge upp en 2-3 cm i reachmåttet, för mig med 89,5 innerben, på nya geon för att jämföra, sen tillkommer kanske även kortare styrstam.

För mig som är aningens lång är det tokvälkommet, med gamla geon som satt jag långt bak över bakhjulet och inte mycket tryck på framhjulet.

På ripmon måste du sitta med tryck på framhjulet, annars plogar den.

Ibis Ripmo, godspeed
Det är kanske gamla nyheter, men nu finns Magic mary i 29 2.6, soft addix, framdäck då. Det fanns ju redan HD samma format speedgrip addix bak.

Jag har bara kört maxxis de sista fem åren efter att ha ruttnat på sidodubbar som trillar av hur fort som helst, nu kanske man kan prova det till vårkanten.

Ibis Ripmo, godspeed
Nu verkar cykelkraft ha skakat fram min xd body!? Ett paket är på väg... tog bara 4månader. cykelkraft skyllde på någon flytt av ibis runt jul men jag tycker inte det håller när jag väntat på delarna sen oktober.
Fortfarande inget spår av iscg adaptern som det lovades inom 2v, det var 2mån sen. Men den som väntar på något gott.

Ibis Ripmo, godspeed
kan alla i den här tråden gå och klämma på sitt vänstra(ej drivsidan) ripmo kedjestag ca 3-4cm bakom där bromsslangen går in, eller kläm med tumme och pekfinger hela vägen... hur känns det? stumt och stabilt?

Ibis Ripmo, godspeed
alidhojd sa:
kan alla i den här tråden gå och klämma på sitt vänstra(ej drivsidan) ripmo kedjestag ca 3-4cm bakom där bromsslangen går in, eller kläm med tumme och pekfinger hela vägen... hur känns det? stumt och stabilt?
Stumt å stabilt...hur känns det på din?

Ibis Ripmo, godspeed
glitch sa:
Jag skrev tidigare om att jag hade problem med att flaskan inte gick hela vägen ned i mitt flaskställ då det tog emot sadelröret.
AJ var bussig och snidade till en flaskställsplatteprotoyp till mig som jag fick testa på min Ripmo samt min andra hoj som det är svårt att få till ett flaskställ på.
Funkade kanon! Dock är nederröret på Ripmon lite svängt så man måste skapa en distans mellan ramen och plattan. I detta fallet blev det helt enkelt pumpfästet till EDC pumpen. Skulle gissa att problemet är detsamma med Wolftooths B Rad platta.
I överkant är det fortfarande lätt att få ut flaskan då det är side load på den.

Vilken storlek på pump?

Ibis Ripmo, godspeed
happymtb.fr sa:
Vad händer med Ripmon?

Grabbarna i Ibis teamet verkar inte köra med den...
Lew Buchanan kör mojon:
https://m.vitalmtb.com/videos/featu...hanan-is-Not-Nice-to-his-Bike,36273/sspomer,2

Och Robin också, för att han har redan en massa 27.5 spikdäck, enligt honom...
https://www.redbull.com/se-en/winter-edition-robin-wallner-bike

Tillfällighet eller konspiration???

Wallner verkar köra Ripmo i NZ, den kanske inte tål snö? Hoppas min inte exploderar efter jag har använt den i snö.

Ibis Ripmo, godspeed
Ibis Ripmo, godspeed
larsaw sa:
SalkinL sa:
Wallner verkar köra Ripmo i NZ, den kanske inte tål snö? Hoppas min inte exploderar efter jag har använt den i snö.

+1 eller rättare sagt, dom vill väll inte slita på materialet (dvs dom är för lata för att byta lager...)
Jag tror det är enklare än så. Han kör HD4an när han kör utför i snötäckta Åre, men Ripmo när han kör enduro.

Ibis Ripmo, godspeed
Jag gillar det faktum* att det är Chuck Ibis himself (Scot Nicol) som svarar när jag ställer dumma frågor via askchuck@ibiscycles.com.

* Kanske inte ett faktum ändå?

Ibis Ripmo, godspeed
Jag har haft två garantiärenden med ibis.
Båda två har skötts helt exemplariskt båda gångerna.
Jag är nog lite biased bara för att jag älskar deras cyklar men, det är ett för jävla bra företag ärligt talat.

Ibis Ripmo, godspeed
Tror dom gör som Ryanair, slumpgenerator på priset inom ett visst spann. Men jag förstår inte riktigt hur dom kan ligga så mycket lägre än resten av EU.

Ibis Ripmo, godspeed
De har väl tagit slut. De hade XX1-(eller om det var X0-) utrustade Ripley för dryga 30k i helgen. Men bara i L och XL om jag kommer ihåg rätt.

Senast ändrad:
Ibis Ripmo, godspeed
Känns som en lyckträff att jag slog till vid kanske det lägsta priset någonsin?:-)

Bilagor

• FAD904F3-8DF5-410F-A086-9EC653A138AD.png
    FAD904F3-8DF5-410F-A086-9EC653A138AD.png
    90.6 KB · Besök: 113
Ibis Ripmo, godspeed
Beställde en Blå Ripmo GX large 25:e december. Fortfarande ingen cykel. Leveransdatum har flyttats 2ggr, nu senast till mitten av mars. Fan vad surt det är att vänta men jag viste vad jag gav mig in i efter att ha läst denna tråd! Någon annan som beställt runt jul som fått sin levererad?

Ibis Ripmo, godspeed
Per73 sa:
Beställde en Blå Ripmo GX large 25:e december. Fortfarande ingen cykel. Leveransdatum har flyttats 2ggr, nu senast till mitten av mars. Fan vad surt det är att vänta men jag viste vad jag gav mig in i efter att ha läst denna tråd! Någon annan som beställt runt jul som fått sin levererad?

Du kan antagligen förvänta dig framskjutet datum 2-3 gånger till med några dagar varje gång.

Efter missen med en saknad bult på min Ripmo som kostade Ibis en extra baksving kanske det tar nån dag extraföreställning dom att kvalitetskontrollera/checka alla ramar innan dom släpper iväg dom...

Ibis Ripmo, godspeed
Någon som vet fall leveranstiderna är lika skakiga på hjulen som på cyklarna?
Lyckades beställa ett par i helgen medans de fortfarande var billiga, är det något man kan räkna med att rulla på i vår?

Ibis Ripmo, godspeed
såkket sa:
Någon som vet fall leveranstiderna är lika skakiga på hjulen som på cyklarna?
Lyckades beställa ett par i helgen medans de fortfarande var billiga, är det något man kan räkna med att rulla på i vår?

Blandat, beror på vilken modell. De verkar ha "vanliga" i lager och i9 ligger längre bort.

De lyckades slarva bort mina två ordrar vars en gång och den ena tog de bort av misstag igen..men till slut lyckades de så där ligger en med utleverans imorgon, är försiktigt skeptisk :)

Tillbaka
Topp