Ibis Ripmo, godspeed

Ibis Ripmo, godspeed
Ni som fått skarpa leveransbesked, skriv gärna vad det preliminära lev. datumet var i senaste utskicket. Så ser vi andra hur dom ligger till i verklighet kontra teori.

Ibis Ripmo, godspeed
Min är på g, tydligen var slangen till bakbromsen som följde med buildkittet för kort så det drar ut på tiden lite till. Sen kan man ju fråga sig hur cykelkraft inte kan ha bromsslang på lager utan måste beställa hem...

Ibis Ripmo, godspeed
richardo sa:
Min är på g, tydligen var slangen till bakbromsen som följde med buildkittet för kort så det drar ut på tiden lite till. Sen kan man ju fråga sig hur cykelkraft inte kan ha bromsslang på lager utan måste beställa hem...

Amen aåååååååååh vad ruttet. Helt sjukt att de inte har drösvis med sånt hemma.

Ibis Ripmo, godspeed
glitch sa:
richardo sa:

laddaned2.jpeg

Ibis Ripmo, godspeed
Kan någon här förtydliga logiken bakom följande citat -
”In addition to the steep seat tube, the Ripmo also uses a fork offset that is shorter than traditionally used. That makes a 65.9° head angle feel like 64.5° without increasing the wheelbase. You get the stability of a slack head angle without giving up your ability to go around tighter corners.”

Borde inte en kortare offset ge motsatt effekt? Alltså känslan av en brantare HA?

Ibis Ripmo, godspeed
glitch sa:
richardo sa:

De är en försäljare, inte en verkstad på sitt lager. Inte så konstigt.

Ibis Ripmo, godspeed
Chralle sa:
”In addition to the steep seat tube, the Ripmo also uses a fork offset that is shorter than traditionally used. That makes a 65.9° head angle feel like 64.5° without increasing the wheelbase. You get the stability of a slack head angle without giving up your ability to go around tighter corners.”

Borde inte en kortare offset ge motsatt effekt? Alltså känslan av en brantare HA?

Nej. Du får inte ett förklarande svar eftersom detta är superenkelt att googla.

Ibis Ripmo, godspeed
Chralle sa:

Jo, kan man tycka. Kortare offset ger kortare hjulbas och känslan av mindre HA när det gäller att gå över styret i branter. Dock är det inte det de menar. Kortare offset ger ockdå större "trail", som man också får med större HA. Mer trail ger trögare styrning och mer stabilitet i höga farter. Om detta med brantare HA kompenserat med mer trail är någon holy grail vetifan. Jag gillar slack HA. Det ser iaf coolare ut på hojen! :)

Ibis Ripmo, godspeed
Alla verkar inte helt övertygade av nyttan med kort offset:" Out front, the shorter offset with the 66-degree head angle creates a sense of the front wheel being really close to the rider and coupled with the stock 50mm stem, gave a feeling akin to riding a bike with a 70mm–100mm stem. Through tight turns the front wheel seems to want to tuck under earlier than experienced on similarly angled bikes on the same sections of trail. It’s a sensation experienced during both climbs and on descents and it’s a little unnerving. It has never tucked to this point, however, it’s not a feeling that inspires confidence in those scenarios.

Where the shorter offset in this circumstance feels best so far is in open corners, allowing the rider to dig in more aggressively. It’s more forgiving to sloppy technique and when getting weight placement wrong. Where a traditional offset would have resulted in the front wheel pushing less predictably and likely resulting in ending up on your head, the shorter offset has instead allowed for more time to correct with the wheel hanging onto traction for longer."
NSMB Ripmo test.

Några tillverkares syn på saken: https://nsmb.com/articles/short-fork-offset-whats-it-good/

Ibis Ripmo, godspeed
Någon som har en uppfattning om hur pass väl det går att köra Ibis Ripmo som 27.5+?

Enligt tabell har Ripmo BBH = 341 mm (med Maxxis Minion 2.5). Om man jämför med Scott Spark 7xx Plus så har den BBH = 329 mm (gissningsvis då med Rekon+ 2.8).

Vad blir uppskattad BBH på en Ripmo med Rekon+ 27.5x2.8 på 40 mm fälg?

Ibis Ripmo, godspeed
322mm

Om du räknar på samma däck.
29" =622mm fälgdiameter
27,5" =584mm fälgdiameter

622mm-584mm=38mm skillnad i diameter mellan 29" & 27,5"

38mm/2=19mm i radie. Radien är det som påverkar BB-höjden

Ripmo 341mm BB-19mm = 322
(givet att dina egna siffror stämmer)

Edit:
Har du läst någonstans att den ens tar +däck?
Enda jag läst är 29" upp till 2.6"
Be någon att mäta. Kolla med crossmax som redan fått sin om han kan mäta mellan kedje- och sadelstag...

BTW..
I mina ögon så är 322mm BB på tok för lågt för stigcykling.
Ska nog vara åtminstone 15mm högre för att undvika pedalislagsfest.

Senast ändrad:
Ibis Ripmo, godspeed
Fast att räkna fälgdiameter blir ju inte rättvisande eftersom olika bredd på däcken används. Skillnaden borde vara avsevärt mindre.

322 mm BB är nog på gränsen till för lågt, däremot tycker jag att Scott Spark med sin låga BB är riktigt trevlig att cykla och den har ju enligt uppgift 329 mm. Slår dock i pedalerna ganska ofta. I vintras, när jag slängde på 29"-hjul (Ice Spiker Pro 2.25") istället för 27.5+ fick jag känslan av att gå på styltor.

Sedan vet jag inte om Ripmo har tillräcklig frigång för 27.5+, jag har bara antagit det. Det är ingen deal breaker oavsett.
I en tråd tidigare i år skrev Sixten att "Det går att sätta 27,5+ på alla 29:or, men inte tvärt om (Förutsättning = modern långslagig 29" endurocykel)". Detta var dock innan Ripmo lanserats så denna sanning kanske ändrats sedan dess?

Ibis Ripmo, godspeed
Jag förstår ärligt talat inte denna fascination för att slänga på små hjul på en 29a.
Köp en hoj som är gjord för det direkt i stället

Ibis Ripmo, godspeed
Många, nästan alla, 27.5+ hojjar är 29or egentligen. Är väl nästan bara ibis mojo 3 som är 27.5 vanlig och plus. Men i första fallet byter du inte bara hjul, det är gaffel och annat också.

Ibis Ripmo, godspeed
jofahjalm sa:
Chralle sa:

Nej. Du får inte ett förklarande svar eftersom detta är superenkelt att googla.

Du bemödade dig ändå med en dryg kommentar, snyggt! Tönt.

Ibis Ripmo, godspeed
varför inte överväga det logiska vilket är 29+. har gjort den konverteringen på hoj av annat märke och är nöjd

i stök som då är aktuellt vill man väl få upp bb i st för ned:)

Ibis Ripmo, godspeed
kais01 sa:
varför inte överväga det logiska vilket är 29+. har gjort den konverteringen på hoj av annat märke och är nöjd

i stök som då är aktuellt vill man väl få upp bb i st för ned:)

29x2.6 är väl i gränslandet till det? Och om man specar max 2.6 på 29 känns 2.8 eller mer långt borta, men däremot kan ju absolut 27.5x2.8 eller 3.0 funka!

Ibis Ripmo, godspeed
Jag valde bort 2.8 och fetare, det blir lätt studsbollar av däcken vid de låga tryck man då vill köra. 2.5-2.6 verkar vara den perfekta balansen mellan grepp och studsboll och däcksutbud.

Ibis Ripmo, godspeed
Klavikel sa:
Doctor C sa:
Vad blir uppskattad BBH på en Ripmo med Rekon+ 27.5x2.8 på 40 mm fälg?
Du ville ha en uppskattad BB-höjd, det var det du fick ?
Jag fick en uppskattad BB-höjd på något jag inte frågade efter. Jag ville ha uppskattad BB-höjd på en Ripmo med 27.5x2.8" som i normalfallet rullar på 29x2.5". Däcken har olika profilhöjd varför det inte fungerar att räkna på enbart fälgdiameter.
Men oavsett, cykeln blir låg med 27.5". BB borde under alla omständigheter hamna under 330 mm.

Ja, jag borde kanske ha köpt en småhjuling istället men Ripmon var ju så billig...

Ibis Ripmo, godspeed
Enligt ibis blir 2.8 27.5 inom någon millimeter samma höjd som 2.3 27.5, på grund av att du kör lägre tryck med fetare sulor.
Enligt samma resonemang, blir nog 2.5 29 lika höga som 2.3 29 på grund av lägre tryck, men då alltså klart större diameter än 27.5.

Ibis Ripmo, godspeed
Stervelo sa:
Enligt ibis blir 2.8 27.5 inom någon millimeter samma höjd som 2.3 27.5, på grund av att du kör lägre tryck med fetare sulor.
Enligt samma resonemang, blir nog 2.5 29 lika höga som 2.3 29 på grund av lägre tryck, men då alltså klart större diameter än 27.5.
Check! :)

Ibis Ripmo, godspeed
richardo sa:

Tydligen var det så att alla NX-buildkits levererades med för kort bromsslang, därför tog Cykelkrafts egna lager slut och dom var tvungna att beställa hem mer. Störigt, men rätt ska vara rätt...
Väntan fortsätter iaf, hoppas på leverans i veckan.

Ibis Ripmo, godspeed
richardo sa:
richardo sa:

Tydligen var det så att alla NX-buildkits levererades med för kort bromsslang, därför tog Cykelkrafts egna lager slut och dom var tvungna att beställa hem mer. Störigt, men rätt ska vara rätt...

Amen vafaaaan!! Jag ska inte ens ha de bromsarna....

Ibis Ripmo, godspeed
glitch sa:
richardo sa:
richardo sa:

Amen vafaaaan!! Jag ska inte ens ha de bromsarna....

Nä inte jag heller...

Ibis Ripmo, godspeed
Ibis Ripmo, det nya Nigeriabrevet...

Beställde tidigt. Tittade igenom ordernumrena. Majoriteten med så låga nummer har fått leverans. Hinner kanske få den till "Visa din cykel 2019" tråden startas.

Inte NX-build så där ligger inte problemet.

Senast ändrad:
Ibis Ripmo, godspeed
SalkinL sa:

Beställde tidigt. Tittade igenom ordernumrena. Majoriteten med så låga nummer har fått leverans. Hinner kanske få den till "Visa din cykel 2019" tråden startas.

Vet inte om ordernumrena helt och hållet är kronologiska. Men när beställde du? Jag beställde 14 april, Svart GX, och fick som sagt i torsdags. Beställde lite mer prylar samtidigt, vet inte om det kan påverka om de har rest på nått av det, men då borde de ju höra av sig...

Ibis Ripmo, godspeed
olle/frost sa:
SalkinL sa:

Vet inte om ordernumrena helt och hållet är kronologiska. Men när beställde du? Jag beställde 14 april, Svart GX, och fick som sagt i torsdags. Beställde lite mer prylar samtidigt, vet inte om det kan påverka om de har rest på nått av det, men då borde de ju höra av sig...

Beställde 31:a Mars. GX-build, Babyblå i large, 150mm hisspinne, 50mm styrstam och 170mm vevar. Inga tillval.

Ibis Ripmo, godspeed
14 dar innan mig, då borde du ju ha fått den. Vilka har fått sina? Och när beställde ni? Jag beställde som sagt 14 april och fick den 21 juni (Svart GX, 50mm styrstam, 150mm pinne, inga tillval)

Ibis Ripmo, godspeed
Beställde 31/3. Svart Large GX, 175 vevarmar (Kanske dumt) med 942 hjul. Cykeln plockas ihop av Cykelkraft nu och skall vara hos mig i slutet av veckan eller början av nästa.

Ibis Ripmo, godspeed
Känns som ett djävla lotteri. Risken är väl också att ju mer det drar ut på tiden ju längre bak i kön hamnar man. Vet att Frederique sa att dom hade ramarna reserverade men hur länge håller Ibis dom när alla andra skriker efter cyklar? Känns osannolikt att dom låter en hel hög med ramar ligga i väntan på delar. Tror man hamnar i situationen att nu fanns det inga build-kits så då tar vi den ramen till annat, när build-kitet dyker upp då finns det inga hisspinnar och ramen är använd till någon annan och så håller det på.
Har väl någon förhoppning om att få den innan semestern men jag tror inte på det själv. Kön verkar sträcka till augusti ungefär om man läser på andra forum.

Ibis Ripmo, godspeed
Ja, verkar ju vara lite så, tyvärr. Får väl känna sig som en vinnare att man fått cykeln. Och med, vad jag förstår, 2019-dämpare och gaffel :) (Enligt koden på dem och Fox hemsida så ska det vara det, i alla fall ;) )

Tillbaka
Topp