Ibis Ripmo, godspeed

Ibis Ripmo, godspeed
Tobbekongo sa:
olle/frost sa:
14 dar innan mig, då borde du ju ha fått den. Vilka har fått sina? Och när beställde ni? Jag beställde som sagt 14 april och fick den 21 juni (Svart GX, 50mm styrstam, 150mm pinne, inga tillval)
Jag beställde precis samma som du (svart, large, GX, 50mm stam, 150mm pinne, 170 vevar) den 3 april och nu kommer Mail med ny info om leverans v32, vad hade du för ordernummer?

Mycket märkligt, må jag säga. Jag hade nr 100341099. Känns lite som de kör lotto på vilka cyklar de ska skicka iväg. Frågan är var felet ligger, hos Cykelkraft, hos Ibis, eller nånstans mitt emellan,

Ibis Ripmo, godspeed
olle/frost sa:
Tobbekongo sa:
olle/frost sa:
14 dar innan mig, då borde du ju ha fått den. Vilka har fått sina? Och när beställde ni? Jag beställde som sagt 14 april och fick den 21 juni (Svart GX, 50mm styrstam, 150mm pinne, inga tillval)
Jag beställde precis samma som du (svart, large, GX, 50mm stam, 150mm pinne, 170 vevar) den 3 april och nu kommer Mail med ny info om leverans v32, vad hade du för ordernummer?

Mycket märkligt, må jag säga. Jag hade nr 100341099. Känns lite som de kör lotto på vilka cyklar de ska skicka iväg. Frågan är var felet ligger, hos Cykelkraft, hos Ibis, eller nånstans mitt emellan,
Ni har nog inte samma konf? Längd på stam, vevar, storlek ram och färg, hjul, längd på stolpe?

Har ni allt det samma, då är det konstigt, i den ordning man beställt så långt det går borde det vara.

Ibis Ripmo, godspeed
Stervelo sa:
olle/frost sa:
Tobbekongo sa:
olle/frost sa:

Ni har nog inte samma konf? Längd på stam, vevar, storlek ram och färg, hjul, längd på stolpe?

Har ni allt det samma, då är det konstigt, i den ordning man beställt så långt det går borde det vara.

Jodå, vi har samma. Fast Tobbekongo beställde knappt två veckor innan mig, och får den ändå typ två MÅNADER senare än mig. Vore som sagt intressant att kolla närmare på beställningsdatum och leveransdatum för flera.

Ibis Ripmo, godspeed
olle/frost sa:
Stervelo sa:
olle/frost sa:
Tobbekongo sa:
olle/frost sa:

Jodå, vi har samma. Fast Tobbekongo beställde knappt två veckor innan mig, och får den ändå typ två MÅNADER senare än mig. Vore som sagt intressant att kolla närmare på beställningsdatum och leveransdatum för flera.
Oj, då är det ju riktigt märkligt. Jag får intrycket att det kanske är Ibis som är ansvariga här. Det verkar som de är "master" och ck "slave".

Men, ni andra som fått bra service när ni mailat IBIS, så har det alltid varit, varje gång. Chuck himself svarar på helger. Eftersom som jag haft min ibis sen 2007, och crashreplacat huvud triangeln 2 gånger, svingen 1 gång, garanti replacat ramen när sadelrörsinserten lossnade. Alltid svar inom 24 h, även på helg, oftast inom ett par timmar, om jag mailat på deras förmiddag.

Jag hoppas att det fortsätter vara så, och med att ripmon verkar ha sålt mer än allt de sålt förut tillsammans av alla hojjar. Typ.

Ibis Ripmo, godspeed
olle/frost sa:
Stervelo sa:
olle/frost sa:
Tobbekongo sa:
olle/frost sa:

Grattis Olle! Du drog turlotten. När man kollar igenom listorna som kommit ut från Frederic och jämför med våra ordernummer och leveransdatum ser det lite lurt ut!
Frågan är hur ordningen är egentligen med tanke på att detta bara var ett ”slumpfynd”?

Ibis Ripmo, godspeed
Vilka som köpte med lågt pris har fått sina cyklar undrar jag då? Känns lite som att 31:e mars var ett otursdatum när man läser här. Ska aldrig köpa cykel på det datumet igen ;)

Ibis Ripmo, godspeed
Crossmax sa:
SalkinL sa:
Vilka som köpte med lågt pris har fått sina cyklar undrar jag då? Känns lite som att 31:e mars var ett otursdatum när man läser här. Ska aldrig köpa cykel på det datumet igen ;)
Jag gjorde, och var bland de första som fick hojen.

Ja då håller inte någon teori om att dom med lägst pris får vänta längst. Då är det bara ren djävla otur. I vilket fall som helst så suger det att vänta så länge.

Ibis Ripmo, godspeed
Var det inte samma strul när YT släppte sin Tues de första åren?

Edit: dock utan mellanhand.

Senast redigerad av en moderator:
Ibis Ripmo, godspeed
Whoop whooop, fick mail om att jag kan få v29 istället för 31, någon annan handlare hade beställt, men nu fick cykelkraft ta den istället, så jag kan med lite flax har jag den om 2 veckor.

Några andra med lite flax?

Ibis Ripmo, godspeed
SalkinL sa:
Näe... otur verkar vara min grej.
Shite också, det kanske bara var ett par hojjar, varav en xl blå som de fick tillgång till, som var min tur.

Men, otur är inte din grej. Det är min.

När jag satte ihop min ibis, original mojo, så började den med en santa cruz blur, den kom hem rejält böjd, beröm till TNT för det, ram nr1.

Fick pengar tillbaka, affären hade inga fler, köpt i UK hos leisure lakes bikes, beställde en banshee pyre från cyclecomponents som kom med en felaktig sving. Även med samma framväxel som banshee specade slog den i växeln nära bottning, ram 2.

Ny ram, mosad i transport, head tuben var oval och repad som faen, ram 3.

Nu hade pyren försvunnit i banshees sortiment, så de skickade en rune, men den såg ut som att någon tagit ett fräsverktyg och gått loss på undersidan av vevhylsan, plus att anodiseringen led av fläcktyfus, nu ruttnade cycle components på banshee, droppade dem och erbjöd mig en Mojo istället, typ 8000 dyrare, gratis för mig, ram 4.

Fick mojon, monterade ihop allt, rätt så fort lossande sadelrörs inserten, ny ram igen på garanti, ram 5.

2 crash replacements av huvudtringeln gör att jag är inne på 7de ramen av en cykel så att säga.

Byggde tthoj, blev bara 3 ramar och fyra framgafflar innan den var klar.

Jag är intresserad av hifi också, hade ett slutsteg med plexifront och handtag.
Den lämnades in för garantireparation, blev mosad två gånger i transporten, sen fanns inte den modellen längre heller, och jag fick storebrorsan utan extra kostnad.

Så, om nu den här dyker upp, omosad, och funktionsduglig, då blir jag glad, men jag förväntar mig en kartong med kolfiberpulver och böjda aluminum delar i.

Ibis Ripmo, godspeed
2A6437C8-5D75-4A76-8B0C-11C7BAFFFA5E.jpeg

V32 är semestern slut och man är åter i gruvan så nu åkte jag ner till spec. Sjöstaden och inhandlade en stumpy comp alu. För att ha något annat än min gamla häck att cykla på i sommar.
Frågan är vad jag gör med Ripmon när den väl dimper ner, säljer den direkt eller försöker kränga stumpyn???

Ibis Ripmo, godspeed
Tobbekongo sa:
V32 är semestern slut och man är åter i gruvan så nu åkte jag ner till spec. Sjöstaden och inhandlade en stumpy comp alu. För att ha något annat än min gamla häck att cykla på i sommar.
Frågan är vad jag gör med Ripmon när den väl dimper ner, säljer den direkt eller försöker kränga stumpyn???
Kollar vilken du gillar mest, säljer den du gillar minst?

Ibis Ripmo, godspeed
Stervelo sa:
Tobbekongo sa:
Kollar vilken du gillar mest, säljer den du gillar minst?
Enkelt och klokt, så får det bli!

Ibis Ripmo, godspeed
Oj, såg precis att x2 2019 kan ta fyra volume spacers i sig, 2018 tar bara två, så nu är den progressiv nog för ripmo.
Tror inte jag kan byta nu, men jag frågade i alla fall. :)

Ibis Ripmo, godspeed
Fick svar på en gång, går att byta, men inte till 2019, ibis har 2018 kvar, den har nog sålt sämre än de trodde. Då får det vara, den är för oprogressiv för ripmon.

Ibis Ripmo, godspeed
Jo, ni som fått den, det ser ut som att det inte behövs något neoprenskydd för kedjestaget, det ser ut att vara integrerat, och även en bit upp på sadelstaget, så det behövs inga extra skydd, för kedjan då, på kedje och sadelstaget.

Ibis Ripmo, godspeed
Stervelo sa:
Jo, ni som fått den, det ser ut som att det inte behövs något neoprenskydd för kedjestaget, det ser ut att vara integrerat, och även en bit upp på sadelstaget, så det behövs inga extra skydd, för kedjan då, på kedje och sadelstaget.
Är det en fråga? I så fall, nej, du behöver inget neopreneskydd.

Ibis Ripmo, godspeed
Fråga, men utformat mer som ett påstående, jag var inte helt tydlig. Men då vet jag, då behöver jag inte ta med något sådant i min beställning inför cykelns ankomst.

Ibis Ripmo, godspeed
Crossmax sa:
Stervelo sa:
Är det en fråga? I så fall, nej, du behöver inget neopreneskydd.

Fast vad jag förstått från diskussionerna på MTBR så är det existerande skyddet av kass kvalitet och täcker dåligt?

Ibis Ripmo, godspeed
Mailade Ibis om ramskyddet - de lever upp till förväntningarna med responstiden! Grymt faktiskt!
Lite goda nyheter i soppan, de som levereras den kommande tiden får NX 12 speed uppgradering :)

Ibis Ripmo, godspeed
Stervelo sa:
Har du fått din, du väntar väl du med? Så, är det alltså säkert att den inte kommer med? Ramskyddet alltså, motverka stenkrossen.

Väntar precis som du - mailade dem med ordernr och sa att jag ville ha skyddet om det inte satt på och då skickade dem ett direkt. Så maila dem.

Ibis Ripmo, godspeed
Beställde en Ripmo idag från CK. De säger att den bör komma v31. Får se om det stämmer...

Är konsensus att det räcker med gummiskyddet från Ibis för att motverka stenkross? Det plus kedjestagsskydd bör vara tillräckligt för att skydda mot ”skavsår”? Vurpor är jag inte så orolig för.

Ibis Ripmo, godspeed
alum sa:
Beställde en Ripmo idag från CK. De säger att den bör komma v31. Får se om det stämmer...

Är konsensus att det räcker med gummiskyddet från Ibis för att motverka stenkross? Det plus kedjestagsskydd bör vara tillräckligt för att skydda mot ”skavsår”? Vurpor är jag inte så orolig för.

Hahah då är det bara att gratta om det stämmer.
Finns en lång tråd på mtbr, är nog svårt att säga så mycket om hur det slits på så kort sikt de flesta hojarna är ju rätt nya. Men av tråden att döma så verkar löst stenigt underlag ganska elakt mot färgen trots skydden.

Ibis Ripmo, godspeed
alum sa:

Vilket kit/färg/storlek?

La min order i april och får fömodligen cykel v32.

Ibis Ripmo, godspeed
Bobloblaw sa:
alum sa:

Vilket kit/färg/storlek?

La min order i april och får fömodligen cykel v32.

Svart, Large, X01-kit. Fox dropper (KS-lev var tydligen försenad). Vanliga hjulen.

Ibis Ripmo, godspeed
Nu jävlar, klackarna i taket, fick mail 15.01, med bild på ram som sitter i mekstället hos cykelkraft. Den hann inte med 16.00 postnord destruktionen, men imorgon, då sablar. Yiiihha.

Men fan, har inte fått invisiframekitet än, det går ju inte att hojja innan man satt dit den. Grrr.

Ibis Ripmo, godspeed
Äh fy fan vad avundsjuk jag blir!

Provcyklade åtminstone min söndriga häl igår. Gick bättre än väntat, så det är väl positivt. Men det hade gått ännu bättre på en Ripmo.

Ibis Ripmo, godspeed
Stervelo sa:
Nu jävlar, klackarna i taket, fick mail 15.01, med bild på ram som sitter i mekstället hos cykelkraft. Den hann inte med 16.00 postnord destruktionen, men imorgon, då sablar. Yiiihha.

Men fan, har inte fått invisiframekitet än, det går ju inte att hojja innan man satt dit den. Grrr.

Gäller att förvalta sunda investeringar...

Ibis Ripmo, godspeed
Pga tidsbrist och semester fick premiärturen vänta i nästan två veckor efter att jag fått hem cykeln. Och nästan 3,5 månader sedan beställning. Nu har den iaf fått smaka steniga fjällstigar och jag tycker den är för jäkla bra. Massor med plöjaöverkänsla, mkt tack vare stora hjul och däck men ändå livlig, poppig och svarar fint när man trampar. Superkul helt enkelt. Tyvärr bucklade jag bakfälgen under gårdagens entusiasm så den tappade förmågan att hålla luften. Andra smärre bekymmer är något klena bromsar (deore) och stenkrossen som verkligen skulle behöva ett bra skydd.

Bilagor

• FECB7476-1D08-4770-A33D-91A273DD96B0.jpeg
    FECB7476-1D08-4770-A33D-91A273DD96B0.jpeg
    350.9 KB · Besök: 104
Tillbaka
Topp