Ibis Ripmo, godspeed

Ibis Ripmo, godspeed
Bobloblaw sa:
Stervelo sa:
Bobloblaw sa:
Ibis i Tyskland har inte fått delarna än. Varit utan vettig stighoj hela sommaren så jag köper snart nått annat.
Faan, jag lider med dig, det är så surt. Svårt att föreställa sig om man inte varit där själv.
Har du fått något prel-datum?

Nej, de kan tydligen inte ge nått datum. Är den värd väntan?
Tja, jag tycker den är riktigt bra, så kanske värd det, jag vet inte om det räcker för dig.

Ibis Ripmo, godspeed
Bobloblaw sa:
Stervelo sa:
Bobloblaw sa:
Ibis i Tyskland har inte fått delarna än. Varit utan vettig stighoj hela sommaren så jag köper snart nått annat.
Faan, jag lider med dig, det är så surt. Svårt att föreställa sig om man inte varit där själv.
Har du fått något prel-datum?

Nej, de kan tydligen inte ge nått datum. Är den värd väntan?

Den är skitbra tycker jag. Fast det är det ju många cyklar som är och kanske inte värt att missa bästa cykelsäsongen.

Ibis Ripmo, godspeed
Det är väl svårt att hitta en bättre anledning till n+1 än att ena cykeln inte kommer i tid? Måste ju ha en under tiden så att säga, och dumt att sälja den sen eftersom man ändå inte får så mycket för den osv.

Ibis Ripmo, godspeed
På ett sätt är den lite tråkig, man flyttar fram sina possitioner ett rejält snäpp, köp dig skill, bara sådär.
Klättrar som en get och att ta sig ner för dödsbranterna framkallar mer gäspning än adrenalinpåslag. Klart svårare att få upp framhjulet men börjar hitta den nya balanspunkten så man kan wheela över hindren, gropar m.m. fler och längre spontan hopp "bara för att" vilket är kul. Sammantaget ger den ökade stabiliteten med den moderna geon tryggheten och högre fart även på platta, lätt kuperade och bara lätt tekniska stigar, i kurvor och stök partier vilket gör att man får med sig mer fart genom och över, Rejält höjda farter i vissa partier kan bli rejäla smällar den dan det går åt pipan.

Bilagor

• 20180813_182351.jpg
    20180813_182351.jpg
    733.2 KB · Besök: 46
Ibis Ripmo, godspeed
Då detta till synes verkar vara en stödgrupp för besvikna medelålders män så är kanske detta fel forum, men jag såg en Ripmo i alperna.

Först var jag väldigt osäker på om det verkligen var en Ripmo eftersom den inte framfördes på rådjursstig, där cyklisten kallade framfarten "att bomba". Närmare undersökning bekräftade dock att det var en Ripmo.

Jag vet inte om det är av något intresse, men cykeln verkade fungera bra även utanför användsområdet "sittrampa plattstig".

Bilagor

• IMG_8673.JPG
    IMG_8673.JPG
    355.4 KB · Besök: 41
  • IMG_3193.jpg
    IMG_3193.jpg
    586.7 KB · Besök: 43
  • IMG_8711.JPG
    IMG_8711.JPG
    618.6 KB · Besök: 58
Ibis Ripmo, godspeed
Jag tror eventuellt att jag såg en Ripmo live i Åre också. Först i liftkön där det gick långsamt nog för att se en viss herr W hålla cykeln. Sen i backen där man inte hann se så mycket mer än en skugga susa förbi..

Ibis Ripmo, godspeed
jofahjalm sa:
Då detta till synes verkar vara en stödgrupp för besvikna medelålders män så är kanske detta fel forum, men jag såg en Ripmo i alperna.

Först var jag väldigt osäker på om det verkligen var en Ripmo eftersom den inte framfördes på rådjursstig, där cyklisten kallade framfarten "att bomba". Närmare undersökning bekräftade dock att det var en Ripmo.

Jag vet inte om det är av något intresse, men cykeln verkade fungera bra även utanför användsområdet "sittrampa plattstig".

Ha ha :-) bra där. Det bådar gott, men att cykeln är kompetent utför, det visste vi redan i.o.m. vinsterna den kammat hem. Nu vet vi att den även funkar förbaskat bra i hemmaskogen för oss som inte begränsar oss till bara Internetcykling och Enduro utan cyklar de flesta gångerna och allra mest just på vanlig svensk kuperad skogsstig, Jag är nästan så att man med en Ripmo skulle kunna klara sig med bara en hoj.

Får se om jag kommer iväg till nån lift backe här hemma och testar den innan Portugal, har en tripp till Cascais bokad i Oktober, inga alper men har hört att det ska finnas lite kullar där iallafall.

Tror Ibis haft oss vanliga stigcyklister i åtanke när dom tagit fram den, det är första cykeln jag äger där jag cyklar i öppet läge både fram och bak utan att ens tänka.. eller störas av nåt gung.

Men allvarligt….
Jag vill testa men behöver guidning.

Nacke 1
Nacke 2
Nacke 3
Nacke Pi
Nacke 4
In the name of hate
Horses to glue
Happy Ending II
Den feta vägen ner
Fäbodjäntan
Nedstigning i småborgerligheten

Hur ser det ut på Lördag?

Ibis Ripmo, godspeed
MickeMud sa:
jofahjalm sa:

Ha ha :-) bra där. Det bådar gott, men att cykeln är kompetent utför, det visste vi redan i.o.m. vinsterna den kammat hem. Nu vet vi att den även funkar förbaskat bra i hemmaskogen för oss som inte begränsar oss till bara Internetcykling och Enduro utan cyklar de flesta gångerna och allra mest just på vanlig svensk kuperad skogsstig, Jag är nästan så att man med en Ripmo skulle kunna klara sig med bara en hoj.

Får se om jag kommer iväg till nån lift backe här hemma och testar den innan Portugal, har en tripp till Cascais bokad i Oktober, inga alper men har hört att det ska finnas lite kullar där iallafall.

Tror Ibis haft oss vanliga stigcyklister i åtanke när dom tagit fram den, det är första cykeln jag äger där jag cyklar i öppet läge både fram och bak utan att ens tänka.. eller störas av nåt gung.

Men allvarligt….
Jag vill testa men behöver guidning.

Nacke 1
Nacke 2
Nacke 3
Nacke Pi
Nacke 4
In the name of hate
Horses to glue
Happy Ending II
Den feta vägen ner
Fäbodjäntan
Nedstigning i småborgerligheten

Kul! Helt klart ska Rimon få bekänna färg på lite riktig finstig! Tyvärr är jag upptagen på lördag med Hägerstensåsens Dödsrally:
https://happyride.se/forum/read.php/1/3371721

Men det ska helt klart gå att klämma in en guidning av Hell-Ass radikalaste 40-sekunderstigar inom kort.

Ibis Ripmo, godspeed
jofahjalm sa:
MickeMud sa:
jofahjalm sa:

Kul! Helt klart ska Rimon få bekänna färg på lite riktig finstig! Tyvärr är jag upptagen på lördag med Hägerstensåsens Dödsrally:
https://happyride.se/forum/read.php/1/3371721

Men det ska helt klart gå att klämma in en guidning av Hell-Ass radikalaste 40-sekunderstigar inom kort.

Ha ha grym, anmäld.
Med risk för att få käka upp det ;-) Gäspning kan förekomma, filmen är ju typexempel på min deffinition "vanlig hemmastig" .
Liten reservation för trähucket Ha ha.

Ibis Ripmo, godspeed
Haha, sträckorna ligger på Hägerstensåsen och har max 20 m fallhöjd. Fokus är nog i ärlighetens namn "shits and giggles" snarare än döds. Sträckorna har dock sin charms även om dom är korta. Ded tillräckligt låga förväntingar blir man nog positivt överraskad.

Ibis Ripmo, godspeed
Har någon fått en Ripmo med DUB vevar? Isåfall, hur har alla spacers varit monterade? Ska visst finnas både inre och yttre spacers. Monterade precis och fick ha 2 spacers på drivsidan för att klingan skulle gå fri. Känns ossymetriskt. Kommer jag dö en ond bråd död?

Ibis Ripmo, godspeed
SalkinL sa:
Har någon fått en Ripmo med DUB vevar? Isåfall, hur har alla spacers varit monterade? Ska visst finnas både inre och yttre spacers. Monterade precis och fick ha 2 spacers på drivsidan för att klingan skulle gå fri. Känns ossymetriskt. Kommer jag dö en ond bråd död?

Förmodligen. Min som står i ck butiken har ju nx eagle som är DUB och eftersom jag ville ha iscg fästet på fanns inte korrekt spacers med så de har fått beställa:(
Helt otrolig miss från Ibis.

Ibis Ripmo, godspeed
SalkinL sa:
Hur mycke vikt spar du på byte vev och lager?

Ibis Ripmo, godspeed
MickeMud sa:
SalkinL sa:

Jag fick akutköpa NX 175mm vevar med GXP lager först för att få ihop cykeln. Från dessa till GX Eagle Dub så sparar jag ca 170g varav 30g på lagret.

Ibis Ripmo, godspeed
SalkinL sa:
MickeMud sa:
SalkinL sa:

Jag fick akutköpa NX 175mm vevar med GXP lager först för att få ihop cykeln. Från dessa till GX Eagle Dub så sparar jag ca 170g varav 30g på lagret.

Inte dåligt om dom 170gr var på veven och lager eller hela gruppen? Är det svårt att hitta vev som matchar NX lagret direkt.
Tycker jag har hyffsad koll på komponenter på cyklar nu men vevar är det helt vitt på kartan. Dålig som fasen på vevar och lagertyper.
:-)

Ibis Ripmo, godspeed
170g på bara vev och lager. Stålklinga på NX veven, bara där är det säkert 50g.
Vad som passar NX lagret beror på om du har DUB eller GXP vevlager.

Ibis Ripmo, godspeed
Är det annat offset på din vev, surrade med Askchuck som hävdade att det skulle gå att få dit 32 på NX och 34 på GX eagle.
Men jag tycker det ser tight ut redan på 30 som den kom med.

Funkar ganska bra men tycker man trampar ur väl snabbt med 30-11, men troligen byter jag hub i bakhjulet så jag får på min 10-38 fin kasett som jag har liggandes och spar 255gr i ett nafs. 170 gr till låter lockande :-) På sikt blir det nog ett par ibis 942 kolhjul eller liknande så är det rätt nära 13Kg komplett och två färdiga hjul med olika däck beroende på var man ska hoja.

Bilagor

• 20180814_183131.jpg
    20180814_183131.jpg
    172.5 KB · Besök: 45
Ibis Ripmo, godspeed
MickeMud sa:
Är det annat offset på din vev, surrade med Askchuck som hävdade att det skulle gå att få dit 32 på NX och 34 på GX eagle.
Men jag tycker det ser tight ut redan på 30 som den kom med.

Funkar ganska bra men tycker man trampar ur väl snabbt med 30-11, men troligen byter jag hub i bakhjulet så jag får på min 10-38 fin kasett som jag har liggandes och spar 255gr i ett nafs. 170 gr till låter lockande :-) På sikt blir det nog ett par ibis 942 kolhjul eller liknande så är det rätt nära 13Kg komplett och två färdiga hjul med olika däck beroende på var man ska hoja.

Borde vara samma offset på GX som NX veven. Båda är ju för Boost. Tror dock vevlagrena skiljer sig åt. Med GXP så behövdes inga distanser men med Dub behövdes 2 distanser. Stämmer nog eftersom Gxp väl är för 68mm och Dub för 73mm. Dumt bara att båda distanser hamnar på samma sida.

Ibis Ripmo, godspeed
Hämtade min igår till slut. Jungfrufärden nu på morgonen. Hoppas det går bättre än för Vasa.
Känns mycket biffigare än jag föreställt mig.

Ibis Ripmo, godspeed
glitch sa:
Hämtade min igår till slut. Jungfrufärden nu på morgonen. Hoppas det går bättre än för Vasa.
Känns mycket biffigare än jag föreställt mig.

Kör skiten ur den nu! Ye-ha!

Jag är glad för din skull, och tänk, med de sulorna hade det ändå varit helt fel med en snustorr skog. Det är ju nu det roliga börjar!

Ibis Ripmo, godspeed
Jo en sak till, jag frågade ibis om hur många volume spacers som sitter default i dämpare och eventuellt framgaffel
och fick den här tabellen, om någon annan undrar.

Snap2018-08-18at10.32.57.png

Framgafflarna har inga spacers i sig.

Ibis Ripmo, godspeed
Bra där Stervelo! Undrade nämligen kring om det satt några spacers i.

Kort sammanfattning av premiären då - drygt fyra mil inklusive transportcykling till och från skog.
Det är en stor cykel, eller den känns krallig, men aldrig otymplig eller att man lider av storleken. Tvärtom väl på plats sittrampandes känns den inte alls stor. Jag är 181 med 86 innerben och kör en large med 40 stam. Storleksmässigt känns det helt spot on.
Den är hur smidig som helst i lågfartsstök och tighta partier.
Cykeln klättrar precis så bra som man fått för sig av testerna med grymt grepp och trots rätt mycket slag fram går den förvånansvärt smidigt upp för riktigt branta partier.
Trots storleken är den som sagt smidig och enkel att pumpa, rycka framändan osv. med. Långt ifrån en monstertruck som bara vill rakt fram.
När man får upp farten till vad ett genomsnittligt hellasfetto tycker är "rätt bra fart" utför, inser man hur otroligt mycket mer cykeln har att ge.

Så allt är bara så underbart bra som det ofta blir första cykelturen med ny cykel? Det måste väl finnas nåt på minussidan?

- Finishen är inte i klass med premiumambitionerna. Down tube skyddet sitter med två skruvar och dubbelhäftande tejp med fina springor där det kommer samlas skit. Lackeringen kring skarpa kanter såsom styrhuvud, vevlager och drop out är inte lika vass som på andra premiumhojar. Kedjestagsskyddet är rangligt jämfört med andra dyrgripar.
Jag har aldrig ägt en Ibis innan så jag vet inte om det är specifikt för Ripmo men "Made in Vietnam" känns spontant som man försökt spara lite slantar i tillverkningen när Kina "börjar bli dyrt".
- Det där med att gå igenom hela hojen innan tur är en bra grej. Hade inte tillgång till mina momentnycklar så jag gick aldrig igenom länkaget och efter halva turen hade dämparen börjat glappa i yoken. Drogt åt sen höll det resten av turen.
- Bakhjulet har fått ett kast redan efter första turen. Ingen big deal, troligtvis bara ojämnt spännt så får kolla på det vid tillfälle.
- Jag kör Wolftooth Light Action Remoten till KS Lev droppern. De verkar inte gillar varandra superbra för man måste trycka in spaken väldigt långt för att "öppna" låsningen på dämparen. Ingen jättegrej men lite störigt då Wolftoothen var gudomlig med gamla Brand X stolpen och krävde väldigt lite slag för att aktivera stolpen. Nu får man liksom trycka in hela vägen vilket är mindre smutt.

- Cykelmässigt då, inga nackdelar där? Handen på hjärtat är Ripmon ganska exakt som jag hade väntat mig. Det är en krallig hoj som tål tuffa tag, betydligt mer än man utsätter en cykel för på "Rådjursstigsenduro" som Jofa brukar raljera. Jag har ett NX Eagle bygge med 2.5 DHF fram och 2.5 Aggressor bak. Greppet är grymt men det är rätt trögrullat och man får jobba lite för att dra igång ekipaget.
Mitt cykelsällskap åkte på en 2019 Stumpjumper med 2.6 Butcher fram och Ground Control bak samt Roval kolfiberhjul.
Vi bytte lite under turen och att sätta sig på Stumpyn var som att hoppa på en XC-raket i jämförelse. Man behövde ju inte ens ta i!
Nu tror jag att med ett par lättare "stighjul" och lättare och mer lättrullat gummi så kommer cykeln vara en alldeles utmärkt kamrat även på rådjursstigarna - och det har hela tiden varit planen. Originalhjulen om det ska åkas utför nån gång och ett par "stighjul" för hemmaskogarna.
Nu är det lite tidigt att säga alltför mycket efter en första tur men det är helt klart en ruskigt kompetent hoj med trampeffektivt länkage och jag är impad av hur smidig den är - men man ska vara medveten om att det är en krallig hoj som jag förvisso tror kommer svara väldigt fint på behandlingen med annat gummi och hjul :)

Dämperiet skötte sig fint hitintills, men det kommer nog ta några rundor att få helt rätt med tryck osv.

PS: nåt helt osannolikt hände, när vi rullade in på Hellasgården för att käka stod där redan en annan Ripmo!
Stervelo var det du? Personen ifråga hann lämna innan vi hann hälsa.
20180818_140423.jpg

Senast ändrad:
Ibis Ripmo, godspeed
Har sju Hellasturer/170 km på hojen nu och kan bekräfta att även om cykeln är byggd för fetare terräng än man generellt hittar i Hellas så är den på inget sätt overkill att dra runt på stigarna med. Jämfört med Mojo 3, som jag har hojat mycket på, så klättrar Ripmon otroligt bra, klart bättre än Mojo 3an, tack vare brantare sadelrörsvinkel och större hjul. Ffa sadelrörsvinkeln gör att man klättrar mer avslappnat utan att behöva jobba lika mycket med överkroppen för att vikta framhjulet. På platt stig gör de större hjulen att den rullar över stök bättre än 27.5", men den känns inte lika kvick och alert som Mojo 3an. Med det sagt så är det fortfarande en spänstig, aka "poppig", hoj, men den är för högfartsstabil för att ge ett intryck av fart på platt stig. Utför är den givetvis mycket mer förtroendeingivande än Mojo 3 och ger överlag en duktig hybrisboost. Tycker Fox 36an håller emot fint (även om jag inte är i närheten av att få ut alla 160 mm ur den), och bakdämparen (DPX2) jobbar utan att jag tänker på den - ett utmärkt betyg. Än så länge mycket nöjd med dämperiet, även om gaffeln klonkar vid top-out, vilket ger ett ganska opremium intryck.

Jag passade tidigt på att byta ut de tunga Maxxis-sulorna (DHF/Aggressor) mot MM och Rock Razor i Snakeskin, det tog bort över halvkilot (!) i roterande massa. Inte lika köttig eller dämpad casing, men en trade-off jag är villig att göra för tillfället. Intressant (?) nog så täcker den viktminskningen nästan exakt in ett cushcore-set om man vill ha tillbaka en mer dämpad känsla.

fullsizeoutput_21e5.jpeg

fullsizeoutput_21e3.jpeg

fullsizeoutput_21da.jpeg

Ibis Ripmo, godspeed
Kör du kolhjulen eller alu Crossmax?
Tror som jag skrev att däck + hjul kommer förvandla hojen som stigcykel.
Aluhjulen väger runt 2 kg vad jag kunnat läsa mig till och däcken är väl runt kilot snitt.
Osäker på bakdäck fram blir det magic m garanterat.

Ibis Ripmo, godspeed
Kör också MM/RoRa på min. Casingen är klart sämre än Maxxis Exo casing. Mindre dämpad, sladdrigare och känsligare. Har redan lyckats göra två hål i däcket och ett märke i kolfälgen bak. Kan ha berott på lite för entusiastisk körning över vassa stenar till viss del :) Men intrycket består ändå, Maxxis känns stadigare och mer komfortabla.
Greppet i MM tycker jag däremot är bra, verkar funka bra på dom breda fälgarna också. RoRa funkar också bra men jag upplever ändå att Minion SS är snäppet greppigare.

En helt annan sak, har tyckt att den saknar lite följsamhet så jag rev ned länkaget förut och kände på allt. Den nedre högra bussningen på svingen kräver ca 1,5kg för att snurra. Övriga var klart bättre men ändå trögare än kullagrade länkage. Satte ihop igen och testade på komplett länkage, min köksvåg visade EE innan svingen började röra sig vilket betyder mer än 2kg. Givetvis finns det en massa i svingen som bör subtraheras men så anal orkade jag inte vara.
Hursom, så anar jag att det är detta som gör att den där sista följsamheten saknas.

Ibis Ripmo, godspeed
jofahjalm sa:
Jag tror inte det är motståndet i länkaget som är avgörande för att cykeln känns okänslig.

Tycker jag har märkt skillnad efter jag servat länkage på andra cyklar. Kan säkert vara placebo också, det vet jag ju inte. Oavsett så lär all friktion göra det mer okänsligt, om det är tillräckligt för att kännas är en annan sak.

Ibis Ripmo, godspeed
Jag tror helt enkelt att länkaget motstånd är försumbart jämfört med övriga krafter på cykeln är den används. Inställningarna av din dämpare gör mycket större skillnad.

Ibis Ripmo, godspeed
Jomen inget snack om att Maxxisdäcken är kralligare men det betalar man ju för också.
Hade ju regnat duktigt på natten när jag körde så det var rätt halkigt och grepp samt stabilitet när man for runt mellan stenar och rötter var sjukt bra. Så fort det lutade aningens nedåt var det ju hur kul som helst men i tramppartier märks skillnad tydligt.
Det blev väldigt tydligt back to back med Stumpyns jämförelsevis lättrullade däck att man fick jobba avsevärt mer.

Vad kör ni andra med DPX2 i tryck? Låg runt 210 psi nu, 83 kg cyklist plus kläder, camelbak mm. så kanske knappt 90 kg totalt.

Ibis Ripmo, godspeed
SalkinL sa:
jofahjalm sa:
Jag tror inte det är motståndet i länkaget som är avgörande för att cykeln känns okänslig.

Tycker jag har märkt skillnad efter jag servat länkage på andra cyklar. Kan säkert vara placebo också, det vet jag ju inte. Oavsett så lär all friktion göra det mer okänsligt, om det är tillräckligt för att kännas är en annan sak.
Första versionen av Ripmon, när de använde bushings, så blev motståndet för högt. De märkte det själva.
Tog ur material så att det rör sig lättare, och då påstod de att problemet var löst.

Min hoj känns inte okänslig bak. Däremot har ju jag kört DW länk sen 2007, så jag är van.
Den är inte det mest plusha länkaget men i min mening, tillräckligt plusht. Sen får du poppigheten och trampvänligheten som kompensation.

Ibis Ripmo, godspeed
Har kört enligt Ibis rekommendationer, men kanske borde labba lite med det. Finns garanterat mer följsamhet att hämta med lägre tryck. Har bara mitt lilla problem i min defekta fot, kan inte köra fullt ut så alla inställningar blir inte riktigt som dom borde vara för "normal" cykling. Med andra ord vet jag inte om jag ställt in rätt innan jag kan köra som jag brukar.

Hur känns den med 210psi/90kg? Effektiv, gungig, lagom? Vad blir det i sag, 20-25%?
Jag är en flugviktare, gissar 64kg. Plus kläder och vatten, blir väl knappa 70kg.

Ibis Ripmo, godspeed
glitch sa:
Kör du kolhjulen eller alu Crossmax?
Tror som jag skrev att däck + hjul kommer förvandla hojen som stigcykel.
Aluhjulen väger runt 2 kg vad jag kunnat läsa mig till och däcken är väl runt kilot snitt.
Osäker på bakdäck fram blir det magic m garanterat.
Alu. Framhjulet väger 929g, bakhjulet 1039g. Mitt DHF vägde långt över 1 kg, bakdäcket vägde rätt exakt 1 kg.

Tillbaka
Topp