Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Man måste ju älska Postmord och deras schablonavgifter. Jävla idioter.Raggamuffin sa:Hur ser det här skyddet ut?
Jag mailade Ibis och de svarade med att de hade skickat ett. 302 kr kostar det mig att hämta ut.
Raggamuffin sa:https://r2-bike.com/ELITE-Bottle-Cage-Rocko-Carbon
Tycker den funkar bra, går inte emot sadelröret och ok vikt.
Vurpan som krävs för att flaskan ska tappas är det tveksamt om cykeln och piloten kan ta sig hem på hjulen.Spacekitty sa:Raggamuffin sa:https://r2-bike.com/ELITE-Bottle-Cage-Rocko-Carbon
Tycker den funkar bra, går inte emot sadelröret och ok vikt.
Nu förstår jag varför du inte tappar flaskor med den hållaren. Flaskorna kan inte glida upp och ur pga tar i ramen.
skogsstjärnan sa:Ska precis nu beställa en Ripmo, men har svårt att bestämma vilken storlek. Jag är 187 cm och har ganska neutralt apindex. Kommer från en Ripley 1Gen L med bara 413 reach, vilket faktiskt har funkat rätt bra, men däremot har XL av mina tidigare Kona Process och Scott Spark varit lite för stort för mig. Ripmo L har 471 reach och dito XL har 493. Enligt Ibis tabell bör jag ha XL (183-198cm) men jag kvalar även in i L (175-188). Kommer att köra mest teknisk stig på i Stockholmtrakten inkl Hellas, men även en del utför när tillfälle ges. Tacksam för råd!
skogsstjärnan sa:Ska precis nu beställa en Ripmo, men har svårt att bestämma vilken storlek. Jag är 187 cm och har ganska neutralt apindex. Kommer från en Ripley 1Gen L med bara 413 reach, vilket faktiskt har funkat rätt bra, men däremot har XL av mina tidigare Kona Process och Scott Spark varit lite för stort för mig. Ripmo L har 471 reach och dito XL har 493. Enligt Ibis tabell bör jag ha XL (183-198cm) men jag kvalar även in i L (175-188). Kommer att köra mest teknisk stig på i Stockholmtrakten inkl Hellas, men även en del utför när tillfälle ges. Tacksam för råd!
Någon som har bestämt storlekarna var nog bara 160cm kort...? ?SalkinL sa:177cm på L, tycker också du ska ta XL.
Roxy Lo som designat ramen är 155 cm.NickPick sa:Någon som har bestämt storlekarna var nog bara 160cm kort...? ?SalkinL sa:177cm på L, tycker också du ska ta XL.
Crossmax sa:Roxy Lo som designat ramen är 155 cm.NickPick sa:Någon som har bestämt storlekarna var nog bara 160cm kort...? ?SalkinL sa:177cm på L, tycker också du ska ta XL.
Absolut. Men det är också hennes förtjänst att det finns en Small som passar folk i hennes storlek, så visst har hon ett visst inflytande över storlekarna.glitch sa:Crossmax sa:Roxy Lo som designat ramen är 155 cm.NickPick sa:Någon som har bestämt storlekarna var nog bara 160cm kort...? ?SalkinL sa:177cm på L, tycker också du ska ta XL.
Fast hon är väl mer formgivare och har ett antal parametrar att förhålla sig till som "ingenjörerna" ger henne.
zinkpasta sa:Nån här som sitter på info om vilka kullager det är i ramen och naven?
LDG sa:Appråpå längd på cykel, stabilitet i en cykel kan man ju inte direkt påstå behövs speciellt mkt i sthlmsområdet. Iaf inte enligt mig, mkt grym cykling dock.
Varför vill ni ha så långa cyklar om fokus inte är större berg? blir det inte bara mer svårhanterligt utan någon direkt vinst? förstår längre cyklar till en viss gräns men känns som att happy numera alltid rekommenderar längsta cykeln utan att fråga var och vad den ska användas till vilket enligt mig är som att rekommendera en storslalomskida till alla skidåkare oavsett om det är Sälen eller heliski i Alaska som gäller.
LDG sa:Appråpå längd på cykel, stabilitet i en cykel kan man ju inte direkt påstå behövs speciellt mkt i sthlmsområdet. Iaf inte enligt mig, mkt grym cykling dock.
Varför vill ni ha så långa cyklar om fokus inte är större berg? blir det inte bara mer svårhanterligt utan någon direkt vinst? förstår längre cyklar till en viss gräns men känns som att happy numera alltid rekommenderar längsta cykeln utan att fråga var och vad den ska användas till vilket enligt mig är som att rekommendera en storslalomskida till alla skidåkare oavsett om det är Sälen eller heliski i Alaska som gäller.
Bieffekt av kort stam, det har ju DH haft länge, av annan sadelvinkel, delvis ja men ändå inte, dessa cyklar görs ju optimerande för tiden utanför sadeln och sadelrörsvinkeln hjälper ju enligt mig vid klättring iaf. Så ser inte hur reach skulle påverkas av någon av dessa som en bieffekt.Erik O sa:LDG sa:Appråpå längd på cykel, stabilitet i en cykel kan man ju inte direkt påstå behövs speciellt mkt i sthlmsområdet. Iaf inte enligt mig, mkt grym cykling dock.
Jag skulle nog säga att längden i sig är en bieffekt av att man vill åt andra egenskaper som lite mer plats att röra sig på med hyfsat kort styrstam och brantare sadelstolpsvinkel. Visst kan det vara fördelaktigt med en kortare cykel på typisk svensk stig men det viktigaste är ändå att cykeln känns lagom stor.
LDG sa:Tror däremot att många som inte är superduktiga kan bli hämmade. Med det sagt inte fel med längre cyklar men den måste ju också kunna hanteras av ägaren.
För oss som är runt 190 är till och med xl ripmon förvånansvärt kort. Jag är 189 och hade gärna tagit ett par cm mer i reach, jag sitter "ihoptryckt" när jag klättrar, funderar nästan på att smälla på längre stam, har 40 nu.LDG sa:Sant! Vad jag menade bara från början att det finns mer än en sanning och lika är inte rätt för alla. Men hör väl forum till att de flesta manar på sin egen tro utan tvivel ;) och då även ibland utan eftertanke utöver vad som marknadsförs.
LDG sa:Förståeligt och tvivlar inte på att Ripmon är en av de bästa hojar som finns i det segmentet nu.
Med brantare sadelrörsvinkel på en cykel med längre reach känns den mer ok när man sitter och blir lättare att klättra med ja. Men hur mkt terräng som är väsentlig för en mtb sitter man ner förutom vissa klättringar? 10%?
LDG sa:Förståeligt och tvivlar inte på att Ripmon är en av de bästa hojar som finns i det segmentet nu.
Med brantare sadelrörsvinkel på en cykel med längre reach känns den mer ok när man sitter och blir lättare att klättra med ja. Men hur mkt terräng som är väsentlig för en mtb sitter man ner förutom vissa klättringar? 10%?
cobrarax sa:Kör man enduro style så tar klättringen uppför kanske 5 gånger längre tid än nedförskörningen.
haha absolut men med det resonemanget borde ju de som cyklar enduro köra på en hardtail ;)cobrarax sa:LDG sa:Förståeligt och tvivlar inte på att Ripmon är en av de bästa hojar som finns i det segmentet nu.
Kör man enduro style så tar klättringen uppför kanske 5 gånger längre tid än nedförskörningen.
LDG sa:haha absolut men med det resonemanget borde ju de som cyklar enduro köra på en hardtail ;)cobrarax sa:LDG sa:Förståeligt och tvivlar inte på att Ripmon är en av de bästa hojar som finns i det segmentet nu.
Kör man enduro style så tar klättringen uppför kanske 5 gånger längre tid än nedförskörningen.
BjörnR är helt ok om du sitter! betyder inte att andra gör det och menade i terräng där det spelar roll, där det går snabbare att stå, är ju dessutom 100ggr roligare att cykla då. Oavsett så menar jag att när man sitter ner spelar det mindre roll.
Sitter man förflyttar man ju inte vikten speciellt mkt heller så då borde reach spela ännu mindre roll. Med det sagt inte negativt med längre cyklar.
I'm out!
BjornR sa:Enda terrängen jag kan tänka mig är ren trials där man står 100% av tiden. Jag kör mer som XC-proffsen, sitter ner tills jag måste stå upp. Stå upp gör dig inte heller snabbare, snarare tvärt om då du förlorar energi i dämparna. En FS med 100% AS går exakt lika snabbt uppför som en HT när du sitter ner.
Makten sa:Har du inte valt helt fel cykel då? Vad ska man med en Ripmo till om man cyklar i terräng där man kan sitta ner i princip hela tiden? :-S
Att stå upp kan göra en betydligt snabbare för att man sparar energi då man slipper lyfta kroppen över varje hinder. Istället lyfter man cykeln. Förlorar man mycket i dämparna så vill jag påstå att man i första hand borde slipa på sin trampteknik (ja, även i stående position).