Ibis Ripmo, godspeed

Ibis Ripmo, godspeed
Ok, jag är såld på angleset och behöver det snabbt inför resa, vilket är det man skall ha?

Hur mycket sänker det BB? Tycker redan det är lite lågt, kanske skulle man även höja gaffeln 10 mm (och köpa mindre angelset).

Ibis Ripmo, godspeed
Har lite svårt att rekommendera Works om du ser mina senaste inlägg. Nu ska de skicka ett nytt så hopp finns.

Enda jag har emot är väl eventuell förkortning av reach beroende på vilken leverantör man väljer.

Ibis Ripmo, godspeed
Ser att du haft problem med leveransen men jag vågar chansa på bättre tur :). Hade helst inte kortat reachen heller men gör man inte det med alla?

Ibis Ripmo, godspeed
magnil sa:
Ser att du haft problem med leveransen men jag vågar chansa på bättre tur :). Hade helst inte kortat reachen heller men gör man inte det med alla?
Det lär ju vara ofrånkomligt, dock borde man väl få mindre påverkan om man kör en ascentrisk kopp och kör den nere.

Ibis Ripmo, godspeed
Raggamuffin sa:
Har lite svårt att rekommendera Works om du ser mina senaste inlägg. Nu ska de skicka ett nytt så hopp finns.

Enda jag har emot är väl eventuell förkortning av reach beroende på vilken leverantör man väljer.

Jag har beställt nära ggr från works till tidigare cyklar och aldrig haft några problem, snabb leverans och bra information. Hoppas det löser sig försök två.

Ibis Ripmo, godspeed
Ibis Ripmo, godspeed
Hur tycker ni att cykeln funkar för vanlig svensk stigåka? Funderar på att ersätta kortslagig stighoj (ripley) OCH änduro/bikepark psykel (Capra) med en ripmo men funderar på om den kommer kännas trött och seg för vanlig stigåka. Vore skönt att slippa serva 4 dämpare osv.

För Åre/alpresor verkar den ju onekligen treflig. Åsikter från nån som faktiskt cyklat på den?

Ibis Ripmo, godspeed
Inte trött och seg alls, men givetvis inte riktigt lika rapp som en Ripley (testat v3, och väldigt olika dämpar/däcktryck, där Ripleyn var hårdare på allt). Jag tycker Ripmon funkar utmärkt till plattish stigåkning (t. ex. Delsjön i Gbg, Gränna, ..), men hade jag haft plats och pengar över hade det säkert snart stått nåt 120-130mm:aktigt här hemma också..

Nån gång i sommar tänkte jag testa att xc:fiera cykeln också, typ byta ut däcken mot nåt lätt och sladdrigt och gå upp i tryck för att se hur det känns, men för min standardåkning (klantiga hopp/dropp/ryck) passar den bäst med typ DHF fram och däck med korv i bak, vilket gör den mindre rapp än den skulle kunna vara.

Senast ändrad:
Ibis Ripmo, godspeed
Låter onekligen lockande. Gillar verkligen klätteregenskaperna på min generation 1 Ripley men för lite brantare bröt lämnar den en del att önska. Var inne på en ny Ripley gen 4 men för alpreisen och Årebröt blir nog 130 slag för lite trots trevlig geometri. Ripmo med lätta hjul för plattåkat kanske räcker långt. Vad gillar ni foxgafflarna? Varit lite allergisk pga att den enda jag ägt hade otroligt mycket stiction (svenskt ord fattas mig). Vad väger era cyklar in på?

Ibis Ripmo, godspeed
Har nu kört tre länge turer på min alldeles nys Ripmo och kan säga att jag inte saknat min kära Ripley (1G) i något moment. Ripmon klättrar bättre, enormt mycket bättre utför och har skön balans i alla lägen inkl på platten. Högre fun-factor för att den är så jäkla kompetent på allt. Men, som flera har sagt, en uppsättning lättare däck och fälgar för vardagscyklingen kommer jag att sikta på (Ibis kom just ut med nya lättare kol-fälgar!). Bara framdäck+fälg är 4 hg tygre på Rimpon (alu+Minon 2.5) än min Ripley (kol+NN 2.35), så det finns en del att hämta där.

Senast ändrad:
Ibis Ripmo, godspeed
skogsstjärnan sa:
Har nu kört tre länge turer på min alldeles nys Ripmo och kan säga att jag inte saknat min kära Ripley (1G) i något moment. Ripmon klättrar bättre, enormt mycket bättre utför och har skön balans i alla lägen inkl på platten. Högre fun-factor för att den är så jäkla kompetent på allt. Men, som flera har sagt, en uppsättning lättare däck och fälgar för vardagscyklingen kommer jag att sikta på (Ibis kom just ut med nya lättare kol-fälgar!). Bara framdäck+fälg är 4 hg tygre på Rimpon (alu+Minon 2.5) än min Ripley (kol+NN 2.35), så det finns en del att hämta där.

Danke! Låter lovande. Såg också de nya fälgarna. Har CK varit flexibla med avsteg från de färdiga kit de säljer på hemsidan? Om man vill ha andra bromsar eller hjul exempelvis?

Ibis Ripmo, godspeed
Jag är väldigt nöjd med alla komponenter på GX versionen och de feta alu-fälgarna och däcken vill jag gärna ha för att skruva på när man är i terräng som är mer krävande. Sadeln tycker jag är kass och min kom med fel styre, men CK skickade rätt omgående.

Ibis Ripmo, godspeed
binsell-gerdin sa:
skogsstjärnan sa:

Danke! Låter lovande. Såg också de nya fälgarna. Har CK varit flexibla med avsteg från de färdiga kit de säljer på hemsidan? Om man vill ha andra bromsar eller hjul exempelvis?

Jag har beställt med XT-bromsar till min NX-build, CK monterar dom gratis. Men jag fick be om det :)

Ibis Ripmo, godspeed
marr sa:
Hur stor blir skillnaden på works, som kör ec kopp på ovansidan, jämte cc som kör ec kopp därnere istället?

För mig känns det som ec under hade varit bättre. Mindre påverkan på reach och får upp fronten vilket bör kompensera det man missar med flackare gaffel. Tyvärr känns CC både dyrt och mycket klagomål på oljud så det blir nog Works ändå om ingen har andra bra idéer.

Ibis Ripmo, godspeed
glitch sa:
marr sa:
Hur stor blir skillnaden på works, som kör ec kopp på ovansidan, jämte cc som kör ec kopp därnere istället?

Så man behövee bara byta det övre lagret plus kopp?
Drygt med styrlager med presseriet.

Njä, man får nog byta båda ändå.
Tar 5min med en ordentlig press...

Köpte ett CC, till min nukeproof, men lirade inte med Ö gaffeln tyvärr.

Kanske ska testa det på örange istället. Och länga gaffeln igen :p

Ibis Ripmo, godspeed
marr sa:
glitch sa:
marr sa:

Passar det på min?
Works skulle skicka ett nytt men nu blev det tyst ändå..

Ibis Ripmo, godspeed
Raggamuffin sa:
marr sa:
glitch sa:
marr sa:

Passar det på min?
Works skulle skicka ett nytt men nu blev det tyst ändå..

Du kan ju låna det o testa om du vill.

Zs44/ec56. 0.5-1.5 grad har jag för mig.

Ibis Ripmo, godspeed
glitch sa:
marr sa:

Man byter båda som jag förstår det.

Mailade Works om ec56 och de kommer med det snart. Fick en genomgång av reach mm också:

We will have a ZS44/EC56 reach adjust headset available very soon - we dont have one ready just yet but this is likely to have a similar or possibly larger impact on reach as though the offset in the upper cup would be around 2-2.5mm less the increased height in the lower cup would reduce reach by likely a larger amount. e.g. increased stack height will slacken head angle, raise front end and therefore reduce reach.

Due to the lowering effect on the front end when changing the head angle the likely decrease in reach at the bar will only be a few mm for a 1.0 degree headset - most people notice no change here (there is a larger change with the 2.0 degree headset)

Ibis Ripmo, godspeed
Hej!

Har varit väldigt sugen på en Ripmo ett tag men pris och leveranstider har avskräckt. Nu la jag istället handpenning på en begagnad Ibis Hd4 som jag tänkt hämta nästa helg (en bit att resa men grymt taggad!).
Skulle vara kul att höra reflektioner kring skillnader och likheter av någon som eventuellt testat eller ägt båda och använt för såväl terräng av typen Delsjön, Ägb som lite liftåka.

Ibis Ripmo, godspeed
Hej,

Jag har lagt ca 20h på Ripmon nu och tänkte höra mig lite för hur ni upplever cykeln i vissa situationer.

För att gå rakt på sak så är jag inte blown away över hur cykeln står sig i stökiga situationer. Snabba delar i ruff terräng känns inte direkt ultimat för den styva bakdelen (inte plush) som Ripmon har, med ca 14-16mm sag fördelat på 145mm. Jag känner detta främst i Vallåsen där det finns en del högfartsdelar i relativ ruff terräng (tänk maggan, woodstock, dh-spåret etc). Håller jag inte en väldigt precis linje så kastas jag nästan av banan. Jag undrar om detta är karaktäristiskt hos denna modellen eller om jag inte riktigt sätter inställningarna rätt, vilket inte borde vara så svårt på en dpx2.
Nu ligger jag på 260psi med 0.6 spacern och 5 klick retur. Har testad runt med hårdare tryck och mindre spacer också men vill komma åt en mer plush känsla. Jag är ca 93kg tung med snabb och agressiv åkstil.

Känner ni igen något av det jag nämnt? Har ni tips och knep så dela gärna med er.

Ibis Ripmo, godspeed
Ja, jag känner ingen en hel del av det du beskriver. Den är definitivt inte plush, troligtvis hade man väl fått offra en del trampeffektivitet om den skulle var mer plush. Väger 82 kg och kör 240 psi, original spacer och 7 klick rebound.

Ibis Ripmo, godspeed
magnil sa:
Ja, jag känner ingen en hel del av det du beskriver. Den är definitivt inte plush, troligtvis hade man väl fått offra en del trampeffektivitet om den skulle var mer plush. Väger 82 kg och kör 240 psi, original spacer och 7 klick rebound.

Jag väger som du 82-83, kör 225 psi och storleken över original spacer. Set-up en är även kollad med en shockwiz under en Madeira resa med nästan 100% (högfartskomp går ju inte ställa på dpx).
Körde tidigare 240 psi men det vart mycket bättre med lägre tryck. Sen kör jag inga stora hopp så jag klarar mig med det trycket utan att slå igenom
Sen är mitt intryck att cykeln fungerar som bäst när man är pigg och aktiv på cykeln. När man blir trött och bara plöjer funkar den mindre bra än vissa andra cyklar.

Ibis Ripmo, godspeed
Nu vet jag inte hur du räknar returen om det är från öppet läge (ingen returdämpning) och klicken från det eller från stängt läge. Med 260 psi bak och bara 5 klick rebound från öppet läge känns det som att returen är lite på snabba sidan?

Ibis Ripmo, godspeed
100 kg, 0,6 token (en upp) 280 psi, shockwiz tycker det är rätt. Tror det inte rekommenderades ytterligare ett steg upp i token, men sugen på att prova.

Cykeln fungerar mycket bra till svensk trampduro men i parken tycker jag inte den är så hemskt bra. Funderar själv på nåt annat till Vallåsen, min Transition var betydligt trevligare där.

Ibis Ripmo, godspeed
Raggamuffin sa:
100 kg, 0,6 token (en upp) 280 psi, shockwiz tycker det är rätt. Tror det inte rekommenderades ytterligare ett steg upp i token, men sugen på att prova.

Cykeln fungerar mycket bra till svensk trampduro men i parken tycker jag inte den är så hemskt bra. Funderar själv på nåt annat till Vallåsen, min Transition var betydligt trevligare där.

Är det inte därför folk uppgraderar till X2’an? Den har ju större volym (=inte lika höga tryck => mer spelrum och linjärare fjäderkurva) samt dubbla dämparkretsar, en för stigåka och en för parkåka...

Ibis Ripmo, godspeed
larsaw sa:
Raggamuffin sa:

Är det inte därför folk uppgraderar till X2’an? Den har ju större volym (=inte lika höga tryck => mer spelrum och linjärare fjäderkurva) samt dubbla dämparkretsar, en för stigåka och en för parkåka...

Det kan visst vara så.
Vad finns det för andra alternativ och hur lämpliga är dem?
Öhlins TTX22
CC double barrel
RS Superdeluxe
DVO topaz?

Ibis Ripmo, godspeed
Jag räknar antalet klick på retur från stängt läge. Alltså från max clockwise. Det är väl så man "skall" räkna.
Jag tror att x2an har en lugnande effekt på hur baken beter sig absolut. Men den uppgraderingen är jävligt dyr haha.

Allt som allt så är dock cykeln blixtsnabb i mindre krävande terräng och väldigt effektiv. Jag är snabbare på denna hojen på flowiga banor men aningen långsammare i ruffen än på min gamla hoj.
Känns mycket mer som stigcykel än enduro hittills enligt min uppfattning.

Ibis Ripmo, godspeed
Raggamuffin sa:
larsaw sa:
Raggamuffin sa:

Det kan visst vara så.
Vad finns det för andra alternativ och hur lämpliga är dem?
Öhlins TTX22
CC double barrel
RS Superdeluxe
DVO topaz?

JAg röstar personligen alltid för DVO Topaz'n, make till bang-4-buck är svår att hitta då den är konstruerad för att kunna justeras mycket av användaren, dvs. inte en OEM-dämpare som trimmats för att passa ett specifikt länkage... Att den bär med sig credden från Marz glansdagar gör den inte sämre :D
Möjligen kan Manitou's nya piggyback-dämpare överta tronen för mest bang-4-buck, då den troligen kommer till ännu lägre pris än Topaz'n (dvs. < dom ca 4500kr DVO'n kostar). Båda går dessutom relativt enkelt att shims-trimma med bra support från tillverkarna.

Ibis Ripmo, godspeed
Är det inte värt att testa att cykla med mer sag innan man börjar köpa nya dämpare? Det kommer antagligen ha större effekt på hur cykeln känns också jämfört med en ny dämpare...

Ibis Ripmo, godspeed
jofahjalm sa:
Är det inte värt att testa att cykla med mer sag innan man börjar köpa nya dämpare? Det kommer antagligen ha större effekt på hur cykeln känns också jämfört med en ny dämpare...

Men nu kommer alla internetcyklister rasa! Kan det vara så enkelt? Kan man inte bara köpa sig en bra känsla? Jäla skit fan!

Har kollat lite Amerikanska forum. Där åker folk till butiken de köpt cykeln för att ställa in sag och rebound. Så borde vi i också ha det i Sverige! LBS fixar säkert biffen..

Ibis Ripmo, godspeed
jofahjalm sa:

Nej gud, vilka idéer ;)

Jag har testat med mer men bottnar väldans fort istället. Har en hoppled i trädgården jag testar rätt mycket i. Kunde gå ner från 300 till 280 när jag gick upp en token men fler så säger fox "DNU- CR Too High". Jag bottnar den lite lätt som den är nu, var kanske ensam om att bottna i Sölvesborg :).
Mer sag och vrida upp kompressionen hade varit intressant men tyvärr är den lite snik så det går inte att justera. En lättare kropp hade kanske hjälpt.

DVO verkar väl fin men är inte så bang for the buck känslig, några tusingar över en säsong kan kvitta.

Ibis Ripmo, godspeed
Chralle sa:
Jag känner detta främst i Vallåsen där det finns en del högfartsdelar i relativ ruff terräng (tänk maggan, woodstock, dh-spåret etc).

Jag är på Vallåsen fredagkväll och på söndag, ska du dit någon av dagarna?
Får gärna prova min shockwiz och se om den berättar något annat för dig än din känsla säger.

LBS ställa in rebound?... :)

Tillbaka
Topp