Ibis Ripmo, godspeed

Ibis Ripmo, godspeed
Original fälgband på mina ibishjul är det bästa jag stött på. Tål hur många på och av som helst, byter väl däck 4-5 gånger per fälg i månaden utan att de tar skada.
Hade försökt komma på vad som sitter original.

Ibis Ripmo, godspeed
Och där hittade den hem till mig efter lite drygt 4månader. Sista veckorna har den dock varit på vift runt om i Sverige. Kalmar, Bromma, Götgatan och sedan slutdestination butiken i Göteborg vilket passade mig väldigt bra! :)

Har en Jeffsy AL1 27 sedan innan och efter en tur tycker jag den överträffar Jeffsyn på alla plan, kändes riktigt bra!

Ända negativa är att det sitter maracas till bromsar, fick dock höra att man kan byta ut beläggen med flänsar på för att dämpa den effekten. (Saint)

Bilagor

• 59BD883E-2152-474E-90FC-02F12550B249.jpeg
    59BD883E-2152-474E-90FC-02F12550B249.jpeg
    787.5 KB · Besök: 144
Ibis Ripmo, godspeed
Raggamuffin sa:
Original fälgband på mina ibishjul är det bästa jag stött på. Tål hur många på och av som helst, byter väl däck 4-5 gånger per fälg i månaden utan att de tar skada.
Om du menar tejpen så hade den börjat lossna redan efter några veckor på mina 938. Helt utan nån åverkan från däck eller verktyg. Har du karbångfälgar tro? Slätare yta är nog bättre nämligen.

Ibis Ripmo, godspeed
Makten sa:
Raggamuffin sa:
Om du menar tejpen så hade den börjat lossna redan efter några veckor på mina 938. Helt utan nån åverkan från däck eller verktyg. Har du karbångfälgar tro? Slätare yta är nog bättre nämligen.

Menar tejpen, har både 938 och 942. Jag har bara haft flax kanske.

Ibis Ripmo, godspeed
Raggamuffin sa:
Makten sa:
Raggamuffin sa:

Jag har nåt blått som ser mer ut som fälgband än tejp, det har också klarat sig hur bra som helst trots ett antal däckbyten.

Ibis Ripmo, godspeed
glitch sa:
Raggamuffin sa:
Makten sa:
Raggamuffin sa:

Jag har nåt blått som ser mer ut som fälgband än tejp, det har också klarat sig hur bra som helst trots ett antal däckbyten.

Jag kollade upp saken med Ibis för ett tag sedan, fick detta svaret.

”We use 3M Scotch 8896 in various widths to match the inner rim dimension. If you can't find it easily, we recommend the Stan's rim tape, it works great. If you go with the Stan's we'd recommend the 33mm tape for that 38 rim.

-chuck”

Själv kör jag med Tesa 4289 36mm.
Enligt det allsmäktiga internet är det samma som Stan’s.

Ibis Ripmo, godspeed
Nypåmtb sa:
Hur fraktar ni era ibisar? Jag köpte en proride 598 men den vill ju klämma precis vid monteringen av flaskstället vilket är väldigt osmidigt (hd4 samma som Ripmo här).
Är Thules dragkroksställ att föredra? Eller kör ni alla med dedikerade minibussar :)

Raggamuffin sa:
Menar att käften på armen hamnar mitt i flaskstället - så jag använder inte det stället :)
Har gjort på någon långresa då jag orkat skruv av flaskhållaren.

Ska ta första turen med Ripmon på taket i en Proride 598 och funderar på om det finns det någon risk med att klämma mellan skruvhålen? Instinktivt satte jag klämman ovanför men då hamnar den för högt som på bilden. Är medveten om att kolfibernoja inte är det mest charmerande personlighetsdraget men har förstått att man ska ta det lite försiktigt nära skarvar och liknande.

Bilagor

• thule.jpg
    thule.jpg
    291.1 KB · Besök: 131
Ibis Ripmo, godspeed
Smoothbore sa:
Nypåmtb sa:
Hur fraktar ni era ibisar? Jag köpte en proride 598 men den vill ju klämma precis vid monteringen av flaskstället vilket är väldigt osmidigt (hd4 samma som Ripmo här).
Är Thules dragkroksställ att föredra? Eller kör ni alla med dedikerade minibussar :)

Raggamuffin sa:
Menar att käften på armen hamnar mitt i flaskstället - så jag använder inte det stället :)

Ska ta första turen med Ripmon på taket i en Proride 598 och funderar på om det finns det någon risk med att klämma mellan skruvhålen? Instinktivt satte jag klämman ovanför men då hamnar den för högt som på bilden. Är medveten om att kolfibernoja inte är det mest charmerande personlighetsdraget men har förstått att man ska ta det lite försiktigt nära skarvar och liknande.

När jag hämtade min så satte jag ”klämman” där, hade ingen aning om att det finns några risker? Finns det risker?!

Jag har en 598.

Ibis Ripmo, godspeed
bjorkkis sa:
Smoothbore sa:
Nypåmtb sa:

Raggamuffin sa:

När jag hämtade min så satte jag ”klämman” där, hade ingen aning om att det finns några risker? Finns det risker?!

Jag har en 598.

https://m.pinkbike.com/video/243228/

Titta gärna vid 5:15 t ex

Ibis Ripmo, godspeed
Raggamuffin sa:
bjorkkis sa:
Smoothbore sa:
Nypåmtb sa:

Raggamuffin sa:

Jag har en 598.

Har sett en hel del klipp där de håller på att misshandla kolramar och därför blev jag förvånad att frågans ens kom på tal.

Ibis Ripmo, godspeed
bjorkkis sa:
Raggamuffin sa:
bjorkkis sa:
Smoothbore sa:
Nypåmtb sa:

Raggamuffin sa:

Jag har en 598.

Har sett en hel del klipp där de håller på att misshandla kolramar och därför blev jag förvånad att frågans ens kom på tal.

Det är förmodligen en icke-fråga men rekommendationen jag har fått är att vara lite försiktig där kolfiberns struktur är påverkad, dvs vid sadelstolpen och skruvhål. Tvivlar inte en sekund på att ramen är tålig där den är som starkast men blev lite tveksam att ha tryck mellan två skruvhål. Lite som två stenskott i vindrutan. Annars gillar jag formuleringen i Happys test av hållaren: "För den som inte tävlar i ”Sveriges starkaste man” så var oron ogrundad. Det finns inte en chans i världen att någon som ens är ”starkaste pappan på dagis” drar sönder den styvaste delen på hela cykelramen med handkraft."

Ibis Ripmo, godspeed
TheCube sa:
Enligt Thule själva så ska väl klämman sitta så långt ner mot vevpartiet det går.

Mm klämman ska ju sitta nedanför den nedersta skruven till flaskstället, inte så långt upp som på bilden. Kanske fungerar det ändå, men vinkeln på armen blir knappast optimal. Ibis ripmo eller HD4 funkar tyvärr dåligt med Proride 598 (om man använder flaskställ).

Ibis Ripmo, godspeed
Nypåmtb sa:
TheCube sa:
Enligt Thule själva så ska väl klämman sitta så långt ner mot vevpartiet det går.

Mm klämman ska ju sitta nedanför den nedersta skruven till flaskstället, inte så långt upp som på bilden. Kanske fungerar det ändå, men vinkeln på armen blir knappast optimal. Ibis ripmo eller HD4 funkar tyvärr dåligt med Proride 598 (om man använder flaskställ).

Fidlock måste ju vara ett bra alternativ som vattenflaska, borde fungera utmärkt att sätta klämman över den hållaren, tänker jag iaf och har därför beställt en :)

Ibis Ripmo, godspeed
Jag har både en 598 och en velocompact 927. Köpte en moment knob till 927:an men har hitills aldrig dragit åt så hårt så att momentet klickar till. Ändå sitter den som berget

Ibis Ripmo, godspeed
bjorkkis sa:
Nypåmtb sa:
TheCube sa:

Fidlock måste ju vara ett bra alternativ som vattenflaska, borde fungera utmärkt att sätta klämman över den hållaren, tänker jag iaf och har därför beställt en :)

Precis! Mailade faktiskt ibis igår och frågade om de vet om han får plats med sen stora 600ml flaskan i en large ram (HD4). Får se om jag får svar, annars är det väl bara att chansa :).
Vilken beställde du? Lägg gärna upp en bild när den kommit!

Ibis Ripmo, godspeed
På Ripmon är det lite väl trångt med 600ml Fidlock. Men lite hemmamek i form av en bit aluminium löser det. Har inte kollat om dämparen är ett problem vid full kompression, men den rör väl sig uppåt så det är nog lugnt.

Jag har lagt en liten bit butyltejp nedanför skruvarna och klämt cykeln precis där. Har funkat bra.

Bilagor

• DSC_1329.JPG
    DSC_1329.JPG
    170.2 KB · Besök: 149
Ibis Ripmo, godspeed
Nypåmtb sa:
Tjusigt! Gissar dock att även den varianten blir tight med en X2:a.

Fidlock verkar ha gjort en dedikerad 600ml flaska för att passa YT Jeffsy där det är om plats. Flaskan som ser ut att vara ”liten och tjock” ska enligt denna länk innehålla 600ml: https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/2149

Funkar kanske om man kan leva med Yt logga :)

Ja det får vi se imorgon när X2:an återvänder från garantiservice.

Ibis Ripmo, godspeed
SalkinL sa:
På Ripmon är det lite väl trångt med 600ml Fidlock. Men lite hemmamek i form av en bit aluminium löser det. Har inte kollat om dämparen är ett problem vid full kompression, men den rör väl sig uppåt så det är nog lugnt.

Jag har lagt en liten bit butyltejp nedanför skruvarna och klämt cykeln precis där. Har funkat bra.

Tar den emot i botten? Har du flyttat upp hela fästet med hjälp av aluminiumbiten?

Ibis Ripmo, godspeed
Något har hänt med rebounden på min DPX2. För lite rebounddämpning även på max. Fortfarande viss skillnad på max och min rebound. Med min rebound är det ett ljud, typ skrapande i dämparen.

Klarar man fixa det själv eller är det bara att lämna in? Bör det gå på garanti på en ett år gammal cykel eller skall man se det som normalt underhåll?

Ibis Ripmo, godspeed
Ska köra Ripmon i park (Järvsö) för första gången och har lite funderingar kring bakdämparen. Jag har en DPX2, väger ca 90 kg och kör ett tryck som ger korrekt sag. Dock ser jag att jag i princip har bottnat bak när jag har kört stig med några få tekniska partier och utan några hopp. Fram har jag massor kvar.

Jag ser några alternativ. Testa att köra några åk med nuvarande setup, köra högre tryck från början med mindre sag eller skicka i spacer redan nu. Några erfarenheter kring detta?

Tillbaka
Topp