Vilken fantastisk hoj Ripmon är!

Jag har ju bara testkört en enda runda ännu men är väldigt imponerad. Jag gissar att ni som haft den ett tag är vana och lite blasé :). Jag tycker att det är helt otroligt att en hoj lyckas förena stabilitet med en kul, kvick och effektiv känsla på detta sätt. Och som alla skriver är den ju en enormt bra klättrare.
Jag har en XL som onekligen ser lång ut. Men sittandes är den väldigt kort, nästan trång. Jag mätte lite och jämförde med min gamla Canyon Nerve Am, en 26-tums allmountain av gamla skolan (kort, hög brant), också den i XL.
Med sadeln i lagom trampposition vilket är 125mm upp på Nerven (ramen är hööög) och ca 190mm upp på Ripmon sett från sadelrörets slut till max på droppern. Från Sadeln till centrum på topcapen är Nerven 15mm längre än Ripmon (!). Har dessutom ca 60-70mm stam på Nerven och 45 mm stam på Ripmon vilket ytterligare förstärker den trånga känslan. Jag var helt övertygad om att jag skulle behöva en väldigt kort stam med 490mm reach men kommer definitivt inte vilja ha kortare än de 45mm som sitter på nu. Om något blir det en längre stam.
Stående känns hojen mycket bra och man vill ju inte ta bort lekfullheten och möjligheten att lyfta framhjulet utan större ansträngning. I slutändan blir det en såklart en kompromiss, men sittandes hade en 60-70 mm stam inte känns för långt. Dock säkerligen alltför lång ståendes.
Hur tänker ni? Rejält förvånad att en så lång hoj ändå känns så trång sittandes. Å andra sidan är det säkert en vanesak. HD4:an i large (betydligt kortare reach) känns ungefär som en Ripmo i XL sittandes tycker jag (kommer dock inte ihåg vad jag hade för stam på HD4:an, kanske 60mm (?).
Ska tilläggas att jag bara är 183cm (dock med lång överkropp och långa armar).