Import från USA?

the Prophet

Ny medlem
Import från USA?
Tjena !

Jag har funderat på att köpa en cykel/ram från USA, eftersom dollar står så lågt i kurs.
Är det någon här som har erfarenhet av att köpa cykel/ram utanför EU?

Jag är grymt sugen på en ny hoj!

Import från USA?
Hej.

Du får betala 25 % moms + 15% tull på varans värde.
Eftersom Sverige inte har något frihandels avtal med USA så
måste tyvärr tull tas ut på samtliga varor från USA.

//André

Import från USA?
Olika stater har olika skattesats, vet inte ifall man kan bli av med den.
När varan kommer till Swenska gränsen, läggs 17 % tull på en komplett cykel. (eller är det 14 %).
Gäller det cykeldelar så är momsen 7 %.
Ovanpå det nya totalbeloppet läggs en moms med 25 %.

Import från USA?
Köper du på postorder från USA så är det varans värde i "prislistan" du får betala.

De som bor i USA får däremot lägga VAT på priset.

Import från USA?
Tjena Daner!

Jag har titta lite på Specialized Epic. Funderar på att köpa s-works ramen eller Epic Marathon.
Man borde ta en liten semester till det förlovade landet i väst och inhandla prylar.
Frågan är om det skulle löna sig...

Import från USA?
Ska du betala med förskottsbetalning(Icke rekomenderat) så kan du be han/hon/Företaget skicka hojjen som gåva. men då får du lita på han/hon/Företaget till 100%.
Skickar han/hon/Företaget mot postförskott(pay pal,COD) så går det icke att skicka som gåva, då åker du antagligen på tull.

Inte alla som går med på att skicka mot postförskott heller.

Det är lite krångligt det där.

Men lycka till ;)

Import från USA?
Joel,

det funkar inte att skicka som gåva, en gåva får vara värd max ca 500:- för att man ska slippa tull/moms på den.

Inte heller är det säkert att det funkar att ta prylarna som handbagage.

Import från USA?
Man kan adressera ett paket till flera gåvomottagare om värdet överstiger 500kr. Men då bör man kunna bevisa att innehållet verkligen skall skänkas till flera personer. Lite omständigt och jag tror knappast att det fungerar särskilt bra i praktiken, men möjligheten finns faktiskt enligt tullverkets hemsida. =)

Import från USA?
>The TnT skrev:
>
>Blir jobbigt med en ram...

Är den heldämpad så kan man ju skänka dämparen till någon adressat, baksvingen till en annan adressat och själva ramen till en tredje adressat. Sedan kanske någon vill ha bussningarna och någon annan styrlagret som medföljer(?). Man kan säkert komma upp i ett värde på 2.500-3.000kr för ramen genom att skänka grejerna till flera personer. ;-)

Import från USA?
Man kan ju köpa en "begagnad" MTB i nyskick, vet en kollega som beställde en Trek från USA "längesen förstås slapp tull å sånt då cykeln inte var i orginal kartong och alla lösa påhängda lappar borttagna och lätt smutsig", förklara för affären att du vill ha hojen som begagnad fast ny...då borde man ju slippa tull mm

Import från USA?
Kolla upp hur stor (liten) prisskillnaden blir i slutänden och fundera på om de pengarna är värda allt besvär och otryggheten det innebär garantimässigt jämfört med att handla i Sverige.

Import från USA?
30% prisskillnad äts ju upp av alla avgifter som tull och moms. så om det skall vara någon idé att köpa från USA får det bli ett personligt paket. Hur man nu skall förklara DET för den amerikanska försäljaren. Eller kalla den begangnad på något klurigt sätt. Kommer man förbi moms och tull då, när man handlar mellan två privatpersoner?

Är det någon som har prövat på nåt av sätten?

Import från USA?
Lägg skulden på rätt plats!

4,7% tull för enstaka delar + frakt eller 15% tull för en hel cykel + frakt är ett gemensamt faktum för alla EU länder för att skydda tillverkare i EU från lågprisdumpning från andra länder.

25% moms (finns det högre någon annanstans i världen?) kan vi tacka Sveriges politikerna för.

Om det är bättre att bryta mot lager som man anses vara orimliga eller att försöka ändra på dem är en annan fråga.

Import från USA?
Vill bara tillägga att tyvärr så måste man betala tullavgift + moms även på begagnade saker köpta utanför EU! Däremot om man köper en beg. eller ny ram från en privatperson t.ex. på ebay så kan man be denna skriva lägre värde på paketet än det man har betalat! I och för sig så blir paketet inte försäkrat till stt fulla värde, men man får lita till USPS/Posten! Tullavgiften + momsen beräknas på det angivnavärdet!

Import från USA?
Jag köpte min cykel "beggad" från USA, säljaren var tillfälligt bosatt i USA (Svensk)
Säljaren skickade "hem" SIN cykel (köpt i USA) med (FEDEX) till Sverige (till en polare)
Polaren levererade till mig, vi gjorde upp.

Vet iofs inte om han betalade tull/moms

Om man åker över själv å handlar i USA, kan man väl hävda att man hade cykeln med sig dit å ska hem efter "cykelsemester"?

Vem kollar sånt?

/Ricke

Import från USA?
Ricke Skrev:
-------------------------------------------------------
> Om man åker över själv å handlar i USA, kan man
> väl hävda att man hade cykeln med sig dit å ska
> hem efter "cykelsemester"?
>
> Vem kollar sånt?

Tullen kollar sånt. Om du har med dig cykeln ut ska du få en blankett (vi talar ju trots allt om Sverige! ;) ifylld, stämplad och fixad som bevis på att du hade den på utresan.

Import från USA?
Man kan ju ta med sig sin gamla, byta in den hos LBS:en i staterna samtidigt som man köper ett nytt åk. Tror du att Tullverket skulle se någon skillnad? ;-)

Import från USA?
cal Skrev:
-------------------------------------------------------
> Man kan ju ta med sig sin gamla, byta in den hos
> LBS:en i staterna samtidigt som man köper ett nytt
> åk. Tror du att Tullverket skulle se någon
> skillnad? ;-)

Det är en tanke. Det är väl inte helt omöjligt att de skriver ned märke, färg, ramnummer och såna grejer, men det vet jag inte säkert. Någon som har fört ut en cykel ur landet på riktigt sätt?

Vidare kan jag meddela att jag har haft två kartongerade cyklar med mig från USA (vid två olika tillfällen) och bara traskat rakt genom tullen båda gångerna. Idag är det väl för övrigt ganska sparsamt med personal igång, men det kanske är annorlunda när man kommer från utanför EU.

Import från USA?
Jag vet en annan happyläsare som försökte få in sin nya ram på ovannämda vis, det gick åt skogen.

Vi får se om han berättar här vem han är :)

Import från USA?
Jag vet inte hur det är med cyklar/ramar, men jag har köpt gitarrer och musikutrustning från USA.

Om sakerna är nya så använder tullen de värden som står på kvitton/faktura. Tull tillkommer alltid först och sedan moms på prylarna, tullen och frakten.

Det pris man skriver "på paketet", dvs paketets värde, är såvitt jag vet bara för att hjälpa tullen att hitta de paket som skall tullas/momsas. Dvs, detta värde är helt ointressant OM tullen kräver tull. Man kan alltså chansa genom att skriva lägre och hoppas att tullen "går på det" och struntar i att tulla paketet. Går dom inte på det så kan du åka dit för smuggling. Någon form av försäkringsvärde är det INTE! Fraktföretagen har egna regler/avgifter för detta och dessa brukar vara rätt luddiga. Du kan med andra ord skriva 0:- på paketets värde och ändå försäkra det genom fraktföretaget. Tänk dock på att det är fraktföretaget som rapporterar inkomna paket till tullen så eventuellt får tullen reda på försäkringsvärdet och då kan det bli jobbigt.

Begagnade prylar funkar på precis samma sätt som nya. Här blir dock värderingen lurigare. Vid köp från företag används kvitto/faktura. Köper du från privatperson däremot så har du största chansen att slippa tullen/momsen då ni kan komma överens om att skriva 0:- på paketet och hävda att det inte är värt något, alternativt skriva att det är en gåva.

Det absolut bästa sättet är dock att åka till USA och köpa grejorna. Man behöver nämligen inte tulla saker som man köper där och "använder på resan". Detta funkar rätt bra för tex en cykel. Köp den där. Kör några varv i leran så den ser använd ut. Voila! Åker man dessutom flyg med mellanlandning ute i europa (EU) så brukar tullen snarka ganska högt när man kommer, för införsel från EU-land är ju inget problem med såna grejor.

För en del grejor lönar det sig ändå att tulla/momsa för det är ett jäkla bök att tjafsa med tullen. Dom är en aning envisa om man säger så... Dom har även en förmåga att ta "administrativa avgifter" så fort dom är inblandade.

Import från USA?
När det gäller användning under resa har väl tullen satt en gräns för hur länge man måste befinna sig i utlandet och hur länge varan därmed kan användas, för att tullavgift och svensk moms ej skall behövas. Om jag inte minns helt fel rörde det sig om ca. 2 månader? Kika på tullverkets hemsida eller ring deras "fråge-telefon" för exakt värde. Är man bara borta någon vecka eller två tror jag att det blir svårt att hävda att grejerna är så pass använda att de ej behöver beläggas med tull/moms vid införseln till Sverige.

Det är ett lurigt system det där som tycks vara ganska svårt att smita förbi. Samtidigt hör man jämt och ständigt om folk som har sluppit betala tull. Kanske är det bara paragraferna som är snåriga, men praktiseringen av dem som "felar"?

Tillbaka
Topp