Jag vet inte hur det är med cyklar/ramar, men jag har köpt gitarrer och musikutrustning från USA.
Om sakerna är nya så använder tullen de värden som står på kvitton/faktura. Tull tillkommer alltid först och sedan moms på prylarna, tullen och frakten.
Det pris man skriver "på paketet", dvs paketets värde, är såvitt jag vet bara för att hjälpa tullen att hitta de paket som skall tullas/momsas. Dvs, detta värde är helt ointressant OM tullen kräver tull. Man kan alltså chansa genom att skriva lägre och hoppas att tullen "går på det" och struntar i att tulla paketet. Går dom inte på det så kan du åka dit för smuggling. Någon form av försäkringsvärde är det INTE! Fraktföretagen har egna regler/avgifter för detta och dessa brukar vara rätt luddiga. Du kan med andra ord skriva 0:- på paketets värde och ändå försäkra det genom fraktföretaget. Tänk dock på att det är fraktföretaget som rapporterar inkomna paket till tullen så eventuellt får tullen reda på försäkringsvärdet och då kan det bli jobbigt.
Begagnade prylar funkar på precis samma sätt som nya. Här blir dock värderingen lurigare. Vid köp från företag används kvitto/faktura. Köper du från privatperson däremot så har du största chansen att slippa tullen/momsen då ni kan komma överens om att skriva 0:- på paketet och hävda att det inte är värt något, alternativt skriva att det är en gåva.
Det absolut bästa sättet är dock att åka till USA och köpa grejorna. Man behöver nämligen inte tulla saker som man köper där och "använder på resan". Detta funkar rätt bra för tex en cykel. Köp den där. Kör några varv i leran så den ser använd ut. Voila! Åker man dessutom flyg med mellanlandning ute i europa (EU) så brukar tullen snarka ganska högt när man kommer, för införsel från EU-land är ju inget problem med såna grejor.
För en del grejor lönar det sig ändå att tulla/momsa för det är ett jäkla bök att tjafsa med tullen. Dom är en aning envisa om man säger så... Dom har även en förmåga att ta "administrativa avgifter" så fort dom är inblandade.