Importmoms från ChainReactionCycle?

Är det Brexit som ställer till det? Jag fick meddelande från PostNord att jag måste betala importmoms. Har ni andra också behövt betala det?

jonte987

Aktiv medlem
Hur gick det till? Det ska vara betalt och jag trodde de bytte från PN till DHL i samband med brexit.
Du får nog kontakta kundtjänst

moros

Aktiv medlem
Om du söker i forumet har frågan lyfts 1000 gånger. Sök på brexit, wiggle eller liknande. Jag beställde för en månad sedan, precis som andra skriver så inga avgifter och inte fraktat med postnord utan mitt kom med fedex så det låter skumt.

Senast ändrad:

sdx

Aktiv medlem
Om du söker i forumet har frågan lyfts 1000 gånger. Sök på brexit, wiggle eller liknande. Jag beställde för en månad sedan, precis som andra skriver så inga avgifter och inte fraktat med postnord utan fedex så det låter skumt.
Nä moros där har du fel för så enkelt är det inte låt oss se vad frakta crc med jo Dhl & direkt link och vem är då direkt ling i sverige enkel efterforskning gör att man hamnar på Terminalvägen 24 och Vem kan husera där.

moros

Aktiv medlem
Nä moros där har du fel för så enkelt är det inte låt oss se vad frakta crc med jo Dhl & direkt link och vem är då direkt ling i sverige enkel efterforskning gör att man hamnar på Terminalvägen 24 och Vem kan husera där.
Ok så trackingen jag fick från Fedex är falsk då? Postnord kör en scam där de förfalskar Fedexloggan, sen lämnar de över till Bring för skojs skull?

Sen kanske de kör andra fraktsätt också men mitt skickades med Fedex/Bring.

Men tull och moms skall man inte betala oavsett vad.

mavicxp21

Medlem
chainreactioncycles

Om ni börjar med att välja sverige uppe till höger så ni får en svensk flagga istället för en brittisk.
Och då kan ni titta på prisskillnaden. Så handlar ni med brittisk flagga får ni betala skatt, tull och moms.

Gör om gör rätt.

jolov

Aktiv medlem
chainreactioncycles

Om ni börjar med att välja sverige uppe till höger så ni får en svensk flagga istället för en brittisk.
Och då kan ni titta på prisskillnaden. Så handlar ni med brittisk flagga får ni betala skatt, tull och moms.

Gör om gör rätt.

Och du är helt säker på att det är vad som hänt?
Genom att läsa på forumet att TS har fått meddelandet att hen måste betala importmoms?

Jag är imponerad av din slutledningsförmåga

Ragnvald

Aktiv medlem
Det är ju bara att höra av sig till CRC så får du besked om hur de vill du ska göra. De har utfäst att kunderna inte ska åka på nåt extra, duty prepaid eller dylikt, och de verkar baserat på lite olika foruminlägg här sköta det schysst för kunden när det inte gått bra. Du lär antingen få åter pengarna du betalar i extra moms och avgifter till PN eller så skickar de nytt och tar första sändningen i retur.

Om man kan handla med brittiska priser med leverans i Sverige har CRC klantat sig tekniskt. Rent affärsmässigt vore det ju katastrof att låta användaren få möjligheten att välja ett alternativ som leder till ovanstående problem med extra moms/tull om policyn ska vara all incöusive. Det borde man inte lida av som konsument, så de fixar nog till det också för den olyckliga kunden.

Nyckeln är hur som helst att TS hör av sig till CRC och fråga hur de vill göra en frustrerad TS till en mycket nöjd kund igen.

jonte987

Aktiv medlem
Det är ju bara att höra av sig till CRC så får du besked om hur de vill du ska göra. De har utfäst att kunderna inte ska åka på nåt extra, duty prepaid eller dylikt, och de verkar baserat på lite olika foruminlägg här sköta det schysst för kunden när det inte gått bra. Du lär antingen få åter pengarna du betalar i extra moms och avgifter till PN eller så skickar de nytt och tar första sändningen i retur.

Om man kan handla med brittiska priser med leverans i Sverige har CRC klantat sig tekniskt. Rent affärsmässigt vore det ju katastrof att låta användaren få möjligheten att välja ett alternativ som leder till ovanstående problem med extra moms/tull om policyn ska vara all incöusive. Det borde man inte lida av som konsument, så de fixar nog till det också för den olyckliga kunden.

Nyckeln är hur som helst att TS hör av sig till CRC och fråga hur de vill göra en frustrerad TS till en mycket nöjd kund igen.
Om man handlar i pund och väljer Sverige som land får man ett meddelande att nu får allt räknas om och sen är det i SEK. Jag orkade inte kolla att det blev rätt pris. Det kan ju hen som hävdar att det blir fel göra. Hur som helst är det deras problem.

moros

Aktiv medlem
Redan pre brexit kunde det skilja lite i pris i gbp och sek och det skrevs forumposter om att man försökt handla i pund utan framgång. Vill minnas att jag försökt någon gång innan brexit med samma resultat. Precis som jonte skriver så kan du genomföra alla steg utom det sista. Men det finns kanske något sätt att komma runt men det har jag svårt att tro, destinationslandet måste du ju få med innan du avslutar och betalar

jonte987

Aktiv medlem
Redan pre brexit kunde det skilja lite i pris i gbp och sek och det skrevs forumposter om att man försökt handla i pund utan framgång. Vill minnas att jag försökt någon gång innan brexit med samma resultat. Precis som jonte skriver så kan du genomföra alla steg utom det sista. Men det finns kanske något sätt att komma runt men det har jag svårt att tro, destinationslandet måste du ju få med innan du avslutar och betalar
Jag tänkte precis det. Momsen skilde 5 enheter.
Även då kom det en massa goda råd om att handla i pund men så klart funkade det inte.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer